Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mozilla Thunderbird werkt niet soepel  (gelezen 1732 keer)

Offline Batatinha

  • Lid
Mozilla Thunderbird werkt niet soepel
« Gepost op: 2015/12/04, 20:39:45 »
Hoi,

Ik ben nieuw hier op het forum. Sinds ongeveer een jaar ben ik gebruiker van Linux. Op dit moment gebruik ik Ubuntu 14.4. Alles werkt fantastisch, behalve Mozilla Thunderbird (versie 38.4.0). Als ik dit programma wil openen kost dat al de nodige pogingen. Is het programma eindelijk gestart, dan wordt mijn beeld steeds grijs en duurt het even voor de opdracht die ik gaf uitgevoerd wordt. Het beeld wordt grijs en ik kan even niks aanklikken of typen. Bijvoorbeeld het selecteren van berichten om deze weg te gooien. Alleen al het selecteren kost de computer een hoop rekenwerk. Laat staan het weggooien.
Heel irritant.
Andere programma's hebben dit probleem niet.

Aan de compatibiliteit van de computer kan het niet liggen. Dat heb ik al uitgezocht. (systeem is nog geen jaar oud)
Thunderbird deïnstalleren en na een keer opnieuw opstarten er weer op zetten helpt ook niet. Overigens verplaats ik bij deze actie de hidden file .thunderbird naar een externe schijf en plaats deze na herinstallatie terug. Het zou natuurlijk kunnen zijn dat ik daarmee het probleem opnieuw implementeer...

Misschien moet ik Ubuntu helemaal opnieuw installeren? Hopelijk heeft iemand een andere suggestie?

Groeten Marieke
« Laatst bewerkt op: 2015/12/04, 21:55:01 door Batatinha »

Offline Ramana

  • Lid
Re: Mozilla Thunderbird werkt niet soepel
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/05, 09:07:29 »
Misschien is het een goed idee om Firefox opnieuw de verborgen files te laten aanmaken.
Je kunt ook proberen of PaleMoon (een lichtere Firefox-variant) het beter doet.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mozilla Thunderbird werkt niet soepel
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/05, 15:20:24 »
Ik vermoed dat je in Ubuntu 14.04 ook de laatste thunderbird versie hebt. 38.4.0. Klopt dit? Heb je ook de kalender actief? Een paar jaar geleden was er een probleem met de offline mogelijkheid van de kalender, die resulteerde in het probleem dat je beschrijft. Dat is echter opgelost.

Als je Lightning hebt geïnstalleerd als externe plugin, verwijder die dan eens. Installeer in plaats lightning (en andere plugins) uit het Ubuntu softwarecenter (open Softwarecentrum, zoek "xul-ext-". Installeer xul-ext-lightning, en als je google calender gebruikt xul-ext-gdata--provider. Voordeel zo te werk te gaan is dat je zeker bent dat je bij elke update van thunderbird automatisch ook extensie mee aangepast wordt.

Re: Mozilla Thunderbird werkt niet soepel
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/05, 22:43:50 »
Hallo, kan het zijn dat je Inbox toevallig erg groot is? Check eens de omvang van dat verborgen .thunderbird mapje door een bestandsbladeraar te openen en dan rechts te klikken op genoemd mapje, en Eigenschappen aan te klikken. Als dat meer is dan een paar GB zit het probleem mogelijk daar.

Offline Batatinha

  • Lid
Re: Mozilla Thunderbird werkt niet soepel
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/19, 13:04:20 »
Hallo, kan het zijn dat je Inbox toevallig erg groot is? Check eens de omvang van dat verborgen .thunderbird mapje door een bestandsbladeraar te openen en dan rechts te klikken op genoemd mapje, en Eigenschappen aan te klikken. Als dat meer is dan een paar GB zit het probleem mogelijk daar.

Hoi Paul,

Mijn reactie heeft even op zich laten wachten. Ik had het erg druk. mapje .thunderbird is meer dan 500 GB (!) Waarschijnlijk is dat dan het probleem. Weet jij hoe ik hem kan verkleinen?

Groeten Marieke

Re: Mozilla Thunderbird werkt niet soepel
« Reactie #5 Gepost op: 2015/12/19, 13:08:54 »
Misschien is het een goed idee om Firefox opnieuw de verborgen files te laten aanmaken.
Je kunt ook proberen of PaleMoon (een lichtere Firefox-variant) het beter doet.

Pale Moon zit niet in het Softwarecentrum en PPA's doen we over het algemeen niet aan op dit forum, tenzij het om een niet-beginner gaat of een beginner met absolute noodzaak en in dit geval is er genoeg anders wat wél in het Softwarecentrum zit :)

Offline Batatinha

  • Lid
Re: Mozilla Thunderbird werkt niet soepel
« Reactie #6 Gepost op: 2015/12/19, 13:47:47 »
Yep. Maar het gaat ook niet om Firefox, maar om thunderbird ;)

Re: Mozilla Thunderbird werkt niet soepel
« Reactie #7 Gepost op: 2015/12/19, 14:08:36 »
Yep. Maar het gaat ook niet om Firefox, maar om thunderbird ;)

Dat klopt, maar ik zei het tóch als teamlid zijnde zodat het duidelijk is voor de evt. meelezers (d.w.z.: mensen die niet zoveel kennis hebben en dit topic vinden) wat precies het veiligst is :)

Ontopic: in het mapje staan verschillende submappen. Welke daarvan is degene met het meeste aantal GB? Dit kunt u zien door rechtermuisknop --> Eigenschappen op de desbetreffende map te doen.

Offline Batatinha

  • Lid
Re: Mozilla Thunderbird werkt niet soepel
« Reactie #8 Gepost op: 2015/12/19, 14:20:18 »
Hoi Vistaus

Ok. Zowel het mapje Crash Reports als het mapje Profiles hebben nog ruim 350 GB (!) vrije ruimte. Er staat ongeveer 300 MB data totaal in beide mappen, dus 350 GB aan ruimte (per map) is erg veel. Hoe kun je dat kleiner maken? Het klinkt aannemelijk dat dit het probleem is...

Groeten Marieke

Re: Mozilla Thunderbird werkt niet soepel
« Reactie #9 Gepost op: 2015/12/19, 14:26:27 »
In ieder geval zou u de map 'Crash Reports' kunnen leegmaken (de inhoud ervan verwijderen). Dat bevat alleen maar oude bestanden die zijn aangemaakt na een crash en dat is eigenlijk nooit echt relevant, helemaal niet na langere tijd. Als er weer eens een crash is, komt er vanzelf weer een relevant bestand :)

En in Profiles, in de submap van het actieve profiel (de map eindigt op '.default'), welke van de mapjes bevat daar erg veel bestanden?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mozilla Thunderbird werkt niet soepel
« Reactie #10 Gepost op: 2015/12/19, 14:30:21 »
Mijn reactie heeft even op zich laten wachten. Ik had het erg druk. mapje .thunderbird is meer dan 500 GB (!) Waarschijnlijk is dat dan het probleem. Weet jij hoe ik hem kan verkleinen?
Thunderbird schaalt zeer goed, maar 500 GB is nu wel onwaarschijnlijk veel! Ik heb altijd al al mijn mail gearchiveerd in thunderbird, en kom aan ocharme 17.4 GB. Misschien moet je het toch zoeken in die ongelofelijk zware databank aan oude berichten.

Je lokale mail staat in een folder .thunderbird/########.default/Mail/Local Folders. ######## is een voor iedereen unieke code van cijfers en letters. De mail zelf zit in grote mbox tekstbestanden. Die tekstbestanden hebben de naam van de folders in Thunderbird, maar hebben geen extensie. Ze zijn vergezeld van een index bestand met dezelfde naam, maar extensie .msf.

Wat je veilig kan doen, is 1) thunderbird afsluiten 2) handmatig folders en subfolders verplaatsen weg uit "Local Folders"  buiten je .thunderbird folder. Verplaats zo de oudste archieven die je praktisch nooit raadpleegt, weg uit Thunderbird. Als de Thunderbird folder tot een meer redelijke grootte is gereduceerd, kijk dan of het probleem er nog is.

Re: Mozilla Thunderbird werkt niet soepel
« Reactie #11 Gepost op: 2015/12/19, 17:08:26 »
Ik zou zoals diversen hier al aan geven toch maar eens gaan zoeken waar je MB's dan zitten.

Nav dit topic ook eens gekeken, en mijn thunderbird dir is 259Mb. Waar crash reports 4,2kb is. 243Mb daarvan is gewoon de nodige jaartjes emails van diverse accounts in de map Mail.

In ieder geval zou u de map 'Crash Reports' kunnen leegmaken (de inhoud ervan verwijderen).

Mag dat met Vistaus? Doe ik dit goed?
rm -f ~/.thunderbird/Crash Reports/*Want dan voer ik die voortaan tegelijk uit met opruimen van thumbnails.
Misschien moet ik toch maar eens een keer een bash-script gaan samenstellen voor wat noodzakelijke opruimingen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Henkp

  • Lid
Re: Mozilla Thunderbird werkt niet soepel
« Reactie #12 Gepost op: 2015/12/19, 18:45:42 »
Nav dit topic ook eens gekeken, en mijn Thunderbird map is 682Mb. Waar van crash reports 4,2kb is.

En geen enkele probleem met het openen en lezen er van.

Dit met Linux Mint 17.3 Cinnamon/Rosa 64Bit.

Offline Batatinha

  • Lid
Re: Mozilla Thunderbird werkt niet soepel
« Reactie #13 Gepost op: 2015/12/20, 11:50:42 »
Hallo allemaal,

Het probleem lijkt toch niet in de grootte van de inbox (en archieven) te zitten. Heb een goeie opruimactie gehouden en daarna de prullenbak van Thunderbird geleegd. Probleem is er nog steeds.

Eerder las ik iets over de plugin Lightning. (zie quote van vanadium) Hoe kun je controleren welke plugins geinstalleerd zijn voor Thunderbird?
Misschien haalt dat nog wat uit.

Als je Lightning hebt geïnstalleerd als externe plugin, verwijder die dan eens. Installeer in plaats lightning (en andere plugins) uit het Ubuntu softwarecenter (open Softwarecentrum, zoek "xul-ext-". Installeer xul-ext-lightning, en als je google calender gebruikt xul-ext-gdata--provider. Voordeel zo te werk te gaan is dat je zeker bent dat je bij elke update van thunderbird automatisch ook extensie mee aangepast wordt.

Ik heb er nog een nachtje over geslapen en anders nog het volgende bedacht:

Mogelijk zit er ergens een foutje in de instellingen, profielen of installatie van Thunderbird waardoor hij teveel beslag legt op het systeem met als gevolg dat het systeem 'denktijd' gaat nemen. Mijn idee is om het hele programma inclusief de .thunderbird map te verwijderen en opnieuw te installeren. Bij herinstallatie zet ik dan dus niet de .thunderbird map terug vanaf een externe lokatie. Ik heb echter veel e-mail en een adressenboek wat ik niet kwijt wil. In de Default map staat een mapje MAIL en een bestandje abook.mab. Ik vermoed dat als ik die naar een externe schijf kopieer ik daarmee mijn e-mail en adressen veilig heb gesteld. Of maak ik nu een denkfout?
Na herinstallatie zet ik die twee items dan weer netjes op hun plek. Kan dat? Of mis ik nog een essentieel bestand dat ik ook veilig moet stellen?
Bij het opnieuw installeren moet ik dan wel opnieuw mijn account instellen enzo. Het is niet anders.

Het blijft een raar probleem. Ik gebruik Thunderbird al bijna 10 jaar zonder problemen onder Windows XP en later nog even onder Linux Mint 13. Onder Ubuntu 14.04 gaat ie ineens raar doen.

Groeten Marieke

Re: Mozilla Thunderbird werkt niet soepel
« Reactie #14 Gepost op: 2015/12/20, 12:09:40 »
Kijk eens met 'Schijfgebruik' in de .thunderbird map wie de boosdoener is.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mozilla Thunderbird werkt niet soepel
« Reactie #15 Gepost op: 2015/12/20, 12:29:03 »
Iets anders om te proberen vooraleer je volledig "reset": problemen zoals je beschrijft, zijn nog al eens gerelateerd aan sqlite. Wis eens de databank die de zoekindexen bevat, zodat die eens opnieuw aangemaakt wordt: dus, eerst thunderbird afsluiten, dan in je profiekfolder (.thunderbird/#######.default) het bestand global-messages-db.sqlite wissen.

Wat je herinstallatie betreft: volledig herinstalleren zoals jij beschrijft is zinloos. Het probleem zit éénduidig in je profielfolder. Resetten van je ganse profielfolder brengt zeker de oplossing. Dit is zeer gemakkelijk: 1) sluit thunderbird volledig af 2) hernoem .thunderbird naar .thunderbird_oud en 3) herstart Thunderbird. Thunderbird zal nu opstarten met fabrieksinstellingen. Je zal je accounts opnieuw moeten configureren.

Door abook van het oude naar het nieuwe profiel te kopiëren, zal je inderdaad wellicht je adressen terug hebben. Je mail helemaal terugzetten, raad ik niet aan, zie mijn vorige post. Hier zou ik alleen "Local Folders" terug meenemen, en eventueel selectief als je inderdaad voor het ogenblik uitzonderlijk veel archiefmail hebt (zie ook mijn vorige post). De andere folders maakt Thunderbird terug aan naarmate hij terug met je imap accounts synchroniseert.

Offline Batatinha

  • Lid
Re: Mozilla Thunderbird werkt niet soepel
« Reactie #16 Gepost op: 2015/12/20, 17:07:08 »
Iets anders om te proberen vooraleer je volledig "reset": problemen zoals je beschrijft, zijn nog al eens gerelateerd aan sqlite. Wis eens de databank die de zoekindexen bevat, zodat die eens opnieuw aangemaakt wordt: dus, eerst thunderbird afsluiten, dan in je profiekfolder (.thunderbird/#######.default) het bestand global-messages-db.sqlite wissen.

Met het wissen van de sqlite zoekindexen databank lijkt het probleem opgelost. Ik wil niet te vroeg juichen, maar alvast bedankt. (iedereen trouwens voor de tips)

Groeten Marieke

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mozilla Thunderbird werkt niet soepel
« Reactie #17 Gepost op: 2015/12/20, 19:54:18 »
Als je nog steeds zeer veel mail archief hebt, zou het probleem vroeg of laat kunnen terugkeren. Als het probleem pas later terugkeert, weet je wat te doen. Als het probleem echter te vlug terugkeert, dan heb je twee opties:

1) Je zet "Global search" af: Edit - Advanced, tab: General: zet vinkje af bij "Enable Global Search and Indexer". (ik stel vast dat dit bij mij al afgezet werd). Daarna kan je enkel binnen een folder zoeken, niet meer overheen gans thunderbird.

2) Je saneert in je archief. Bewaar de mbox bestanden met de alleroudste mail die je hoogst waarschijnlijk nooit meer nodig hebt, ergens elders. Als je dit ooit nog eens moet napluizen, dan kan de die mbox bestanden steeds eens tijdelijk terug onder Thunderbird zetten.