Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zwart scherm na install  (gelezen 807 keer)

Offline _iC4

  • Lid
Zwart scherm na install
« Gepost op: 2015/10/07, 20:46:38 »
Hallo allen.

Ik heb "sudo apt-get install gtk+-" ingevoerd en nu heb ik alleen een zwart scherm. Ik heb mijn laptop wel nodig. Enig idee wat er gebeurd is?

Re: Zwart scherm na install
« Reactie #1 Gepost op: 2015/10/07, 21:30:55 »
_iC4,

Wat was de bedoelding van deze opdracht.

Heb die opdracht (zonder daat werkelijk uit te voeren) nageboost om mijn Ubuntu 14.04
Blijkt wel het systeem om zeep te helpen.
Zie bijlage Tekst.txt

Ik vrees ervoor dat het een nieuwe her-installatie wordt.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline _iC4

  • Lid
Re: Zwart scherm na install
« Reactie #2 Gepost op: 2015/10/07, 21:35:13 »
Hallo MauRice2,

Ik hoopte mijn GTK te updaten, hoewel dat beter op een andere manier had moeten gebeuren. Echter ben ik wel zo ver dat er alleen een terminal wordt weergegeven, waaruit ik wel nog bij al mijn bestanden kan komen. Kan ik van hieruit alles weer fixen, of moet ik deze partitie weer helemaal formatteren?

Re: Zwart scherm na install
« Reactie #3 Gepost op: 2015/10/07, 21:57:52 »
_iC4,

Je heb een terminal, dat is al goed nieuws.
Als je voorheen Ubuntu had, kan je proberen door met de onderstaande opdracht het een en ander recht trekken.
sudo apt-get install ubuntu-desktop

Voor andere desktop zie: http://packages.ubuntu.com/search?suite=trusty&section=all&arch=any&keywords=ubuntu-desktop&searchon=names
Daarna kan je het een en ander gaan opruimen als je zeker bent dat deze paketten niet voor uw Desktop zijn.
Tip, doet dit via synaptic ipv terminal opdrachten, je heb meer controle.

PS
Updates voot gtk komen automatisch binnen.
Wil je echt een hogere versie voor je gtk dan is een hoger *buntu versie de beste manier hiervoor.
Er hangt te veel aan elkaar vast om van bijvoorbeeld van versie 3.10 naar 3.12 te gaan.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline _iC4

  • Lid
Re: Zwart scherm na install
« Reactie #4 Gepost op: 2015/10/07, 22:18:56 »
MauRice2,

Helemaal TOP! Dit werkte voor mij! Helaas moet ik wel een paar libraries installeren, maar goed. Beter dan alles formatteren! Hartelijk bedankt voor de hulp! En bedankt voor de GTK tip. Dan moet ik maar een andere oplossing zoeken.

Re: Zwart scherm na install
« Reactie #5 Gepost op: 2015/10/07, 23:30:45 »
Nog een toevoeging. Ik bemoei me met de opensource-productie RawTherapee en die wordt momenteel van gtk2 naar gtk3 geport. Die dev-branch kan ik echter niet compileren op Xubuntu 15.04 omdat een stel libs nog niet is upgedeet ("cannot mix gtk2 and gtk3 commands" zegt de compiler dan). Naar verwachting is dat eind van dit jaar wel het geval. Waarmee ik wil zeggen dat je niet zomaar op elk platform gtk kan gaan updeeten.

Re: Zwart scherm na install
« Reactie #6 Gepost op: 2015/10/08, 19:39:35 »
_iC4,

Fijn om te lezen dat het is opgelost.
Dat je hier en daar wat opkuiswerk heb is logisch.
Libraries die ontbreken en libraries die er te veel in zitten.
Als er een bepaalde programma niet wil opstarten ...
Start het op in een terminal,  9/10 geeft het aan wat er wis is.
Ook kan je via synaptic het programma her-installeren.
Als het goed zal het automatisch de ontbrekende pakketten mee installeren.

Tja er zijn nu eenmaal bepaalde groep pakketten die je niet zomaar kan opwaarderen.
GTK is er een van.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556