Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows 8  (gelezen 6392 keer)

Windows 8
« Gepost op: 2011/10/11, 21:36:48 »
Mensen,

Ik had (voor de grap) even Windows 8 32-bits Ontwikkelaars-verzie op mijn computer gezet dus daarom hier ff een snel reviewtje :D

Installatie:
Een piece of cake geen moeite mee gehad. Iso branden, in pc stoppen en snel een menu doorlopen zoals wij die allemaal al eens gezien hebben. Na het installeren was het een gebruikersnaam aanmaken en versie registreren. En klaar is kees.

Eerste indruk:
Wow das niet slecht. Je ziet de 'life-tiles' ofwel een heel stel pictogrammen waar je op kan klikken en er gaan programma's draaien. Heel mooi bedacht.

Na een paar minuten:
Begint tot me door te dringen dat dit het 'menu-start' was. Als je op de tile  desktop drukt krijg je het wel bekende desktop van Windows 7 (en die is me toch vervelend!) maar het menu start is verdwenen. In plaats daarvan klik je hier en krijg je het menu met de life-tiles. Waar overgens de helft niet van werkte maar dit zal wel me de 'ontwikkelingsstatus' te maken hebben.

Verder is het tiles menu natuurlijk volledig aanpasbaar: wat met de muis slechts wat langer indrukken betekend en dus verander je dit heel snel. Maar aangezien Windows 8 is bedoeld voor tablets is dit vrij logisch.

Na verwijderen:
Ik had deze verwijderd: aangezien het een deel van mijn 160 GB hard disk innam en ik dit natuurlijk liever niet heb. De hele partitie verwijderd en dan: boem! Het heeft dingen veranderd in mijn BIOS + harde schijf naar de knoppen + grub verwijderd + bootloader van Xubuntu verwijderd + het onmogelijk maken van een ander systeem op mijn pc te zetten! Nadat ik hiet verandering in geprobeerd heb te brengen door Kubuntu te installeren: deze start ook niet op. Het heeft echt iets gesloopt in mijn computer.

Eindoordeel:
Een 4,7 omdat deze desktop het vertrouwde Windows XP gevoel nu echt heeft weggehaald. Omdat het niet samengaat met een dual-boot. Omdat het te veel aanpast en omdat het niet fijn werkt; menu-start is immers weg, het enige wat ik nog fijn vond aan Windows. Maar ook geen 3 omdat de 'echte' verzie er iets mooier uit ziet en omdat het vermoedelijk beter samenwerkt met Linux.



-- Yoram

Re: Windows 8
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/11, 21:45:42 »
Bedankt voor de review,nu weet ik weer waarom ik 7 al snel eraf had. XD
Kubuntu 20.04

Re: Windows 8
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/11, 21:47:05 »
Toch weer leuk om slechte ervaringen te horen met Windows  :)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Windows 8
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/11, 22:07:07 »
Vergeet vooral het gedeelte met de virusscanner niet,die was ik even vergeten,maar 'gelukkig'werd ik daar weer fijntjes aan herinnerd d.m.v. een groot rood uitroepteken. XD
Kubuntu 20.04

Re: Windows 8
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/11, 22:13:19 »
Na verwijderen:
Ik had deze verwijderd: aangezien het een deel van mijn 160 GB hard disk innam en ik dit natuurlijk liever niet heb. De hele partitie verwijderd en dan: boem! Het heeft dingen veranderd in mijn BIOS + harde schijf naar de knoppen + grub verwijderd + bootloader van Xubuntu verwijderd + het onmogelijk maken van een ander systeem op mijn pc te zetten! Nadat ik hiet verandering in geprobeerd heb te brengen door Kubuntu te installeren: deze start ook niet op. Het heeft echt iets gesloopt in mijn computer.
dit is echt complete onzin, als dit waar is heb je zelf iets fout gedaan, ik heb windows 8 op mijn primare desktop gehad en die zonder enig probleem kunnen verweirderd.
niks veranderd in de BIOS, niks mis met welke schijf dan ook, en ik heb zowel Kubuntu als Ubuntu zonder enig probleem geinstalleerd na het verwijderen van Windows 8 Developer Preview.

de GRUB IS overigens de bootloader van Xubuntu.
daarbij gooit Ubuntu ook de standaard bootloader van windows (WBM) weg, dus waarom is het raar dat windows die van linux weg gooit?


ook dat windows 8 niet bruikbaar is in dualboot is niet waar, ik heb hem zelfs met tripleboot gedraaid.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: Windows 8
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/11, 22:15:29 »

..........................................
..........................................

Na verwijderen:
Ik had deze verwijderd: aangezien het een deel van mijn 160 GB hard disk innam en ik dit natuurlijk liever niet heb. De hele partitie verwijderd en dan: boem! Het heeft dingen veranderd in mijn BIOS + harde schijf naar de knoppen + grub verwijderd + bootloader van Xubuntu verwijderd + het onmogelijk maken van een ander systeem op mijn pc te zetten! Nadat ik hiet verandering in geprobeerd heb te brengen door Kubuntu te installeren: deze start ook niet op. Het heeft echt iets gesloopt in mijn computer.
........................................
........................................
-- Yoram

Nadat ik Windows 8 verwijderd had, kon ik gewoon een ander (LinuxMint) systeem installeren.  Ook in mijn bios was niets veranderd.
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: Windows 8
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/11, 22:31:08 »
Toch weer leuk om slechte ervaringen te horen met Windows  :)

Komt dat door Windows of door de tester?  O0
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: Windows 8
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/11, 22:46:13 »
Ik heb Windows 8 een tijdje terug nog geprobeerd. Ik vindt het erger dan de bèta van Vista.
Echter, ik moet toch toegeven dat het tiles-menu prachtig is. Zodra je bijvoorbeeld een programma opent, krijg je eerst een scherm te zien met het pictogram en naam. Met prachtig jQuery effect. Maar dit is leuk voor op een tablet, niet op een hoogwaardige desktop of laptop. Daarnaast irriteert het me behoorlijk dat programma's blijven draaien op de achtergrond; je dient de processen te sluiten via taakbeheer. En zelfs taakbeheer is behoorlijk omslachtig te bereiken. Ik heb trouwens ook nare verhalen gehoord over de nieuwe App store. Ome Gates houdt een behoorlijk percentage in op de winst van ontwikkelaars. En wat doet een App store in Windows? Ik wil zelf bepalen op welke manier ik een programma installeer. Ik wil installatiebestanden lokaal op kunnen slaan onder Windows.

Tja, wat kan ik erover zeggen...?

Windows 3.1 - goed
Windows 95 - slecht
Windows 98 - goed
Windows ME - slecht
Windows XP - goed
Windows Vista - slecht
Windows 7 - goed
Windows 8 -
« Laatst bewerkt op: 2011/10/11, 22:52:35 door RandomUserName »

Re: Windows 8
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/11, 22:57:13 »
Ik heb Windows 8 een tijdje terug nog geprobeerd. Ik vindt het erger dan de bèta van Vista.
...........................................
...........................................

We zijn nog wel heel ver van de eindstreep verwijderd.   :rolleyes:
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: Windows 8
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/11, 23:07:22 »
Ik heb Windows 8 een tijdje terug nog geprobeerd. Ik vindt het erger dan de bèta van Vista.
...........................................
...........................................

We zijn nog wel heel ver van de eindstreep verwijderd.   :rolleyes:
Da's waar.

Re: Windows 8
« Reactie #10 Gepost op: 2011/10/11, 23:14:19 »
Ik heb de eindstreep al na Vista getrokken :evil:

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 8
« Reactie #11 Gepost op: 2011/10/12, 00:21:01 »
Probeer dan Win 7 eens en zie wat een verbetering dat is tegenover Vista.

Win 8 draai ik in Virtualbox en het draait prima.
Het is wennen maar ik begin er aan te wennen.
Maar voorlopig blijf ik bij Windows 7. Ik weet nu wel dat als ik Win 8 krijg, ik mij geen zorgen hoef te maken. Ik draai voornamelijk spellen en steam in Windows en dat werkt prima in Win 8.

Toch weer leuk om slechte ervaringen te horen met Windows  :)

Komt dat door Windows of door de tester?  O0

In dit geval door de tester.
Vind het altijd weer knap hoe mensen iets verklooien en dan het besturingssysteem er de schuld van geven.


Re: Windows 8
« Reactie #12 Gepost op: 2011/10/12, 00:31:06 »
Ik heb de eindstreep al na Vista getrokken :evil:

Vista was kl......., maar Windows 7 doet het goed bij mij. (net als LinuxMint).    ;)
Mijn eindstreep is dus (nog) niet bereikt.  =D
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: Windows 8
« Reactie #13 Gepost op: 2011/10/12, 04:40:05 »
Windows 8 maakt van je pc een smartphone, en dat is iets waar ik op afknap.

W7 dualboot met Ubuntu, ik hoor het graag zeggen maar denk eens aan je harde schijf ..... :evil: / tenzij je al SSD's gebruikt natuurlijk.

Toch is W7 bijlange niet zo slecht eigenlijk.

Maar als ik de keuze, nu nog, kan blijven maken ............  O0 (ik zit op het juiste forum)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Windows 8
« Reactie #14 Gepost op: 2011/10/12, 12:42:14 »
Zoals Joris zegt: het is gemaakt voor op de smartphone. Maar ze laten de desktop gebruikers een beetje in de steekt.

Ze hadden een tablet en een desktop versie moeten maken, die wel op het zelfde gebaseerd zijn, maar dan zonder de metro interface en het gewone startmenu.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/12, 12:43:55 door Jeffcoboy »
Een trotse linux-beginner!

Re: Windows 8
« Reactie #15 Gepost op: 2011/10/12, 12:42:40 »
Zoals Joris zegt: het is gemaakt voor op de smartphone. Maar ze laten de desktop gebruikers een beetje in de steekt.

Ze hadden een tablet en een desktop versie moeten maken, die wel op het zelfde gebaseerd zijn, maar dan zonder de metro interface en het gewone startmenu.

EDIT: sorry voor dubbele post, maar krijg dit bericht niet weg. Dus een mod mag dit weghalen.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/12, 12:44:28 door Jeffcoboy »
Een trotse linux-beginner!

Offline jolo

  • Lid
Re: Windows 8
« Reactie #16 Gepost op: 2011/10/12, 14:15:40 »
Tja, wat kan ik erover zeggen...?

Windows 3.1 - goed
Windows 95 - slecht
Windows 98 - goed
Windows ME - slecht
Windows XP - goed
Windows Vista - slecht
Windows 7 - goed
Windows 8 -

Hmm, ik dacht dat dit topic alleen over Windows 8 gaat. Nog afgezien het de vraag is, of je een bepaalde Windows versie wel een hokje van goed of slecht kunt plaatsen. Want in principe geld voor Windows hetzelfde als voor Ubuntu Linux. Dat er in elke nieuwe versie wel iets verbeterd is. Zo was Windows 95 een verbetering, omdat je geen aparte MS DOS hoefde te installeren. In Windows Millennium Editie had je een betere USB ondersteuning. Terwijl je in Windows 98 SE nog aparte drivers moest installeren voor usb-sticks, was dat in Windows Millennium Editie niet meer nodig. XP was stabieler, maar had een vreemde installatieprocedure. Je moest info invullen in het midden van de installatieprocedure. En kon je SATA drivers tijdens de installatieprocedure, alleen lezen vanaf station A:. In Vista werd dat gecorrigeerd. Windows 7 is daar weer een verbetering van. En Windows 8 zullen nog af moeten wachten. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 8
« Reactie #17 Gepost op: 2011/10/12, 15:45:13 »
Zoals Joris zegt: het is gemaakt voor op de smartphone. Maar ze laten de desktop gebruikers een beetje in de steekt.

Ze hadden een tablet en een desktop versie moeten maken, die wel op het zelfde gebaseerd zijn, maar dan zonder de metro interface en het gewone startmenu.

Net als Unity en Gnome-shell. Die maken ook zo'n desktop.

Ik probeer het al een tijdje in Vbox en ik ben er al aardig aan gewend.
Ik kijk zo af en toe eens en in het begin was het schrikken maar nu ik weet waar alles zit en hoe het werkt, valt het reuze mee.
Maar ik gebruik Windows zoals eerder gezegd alleen voor games en om mijn hardware te updaten en meer niet.
Van de rest zit ik in Linux.

Ik heb zelf geen touchscreen maar misschien werkt dat wel heel erg fijn en is het juist een heel goed systeem want daar lijkt het in mijn ogen juist perfect voor.
Zodra het uit komt eens een keer naar de winkel om het te proberen en te kijken hoe het dan bevalt.

Windows 7 is op het moment zeer stabiel.
Draai dual boot en heb nooit problemen met mijn schijf gehad. Zodra dat gebeurd douw ik er voor een paar Euro wel weer een andere in.

@Jolo, Het is maar hoe je het bekijkt. Zo als jij het bekijkt werd het beter maar als je kijkt naar stabiel draaien, dan is het lijstje kloppend al had XP tot aan sp 2 heel veel problemen en was het ook onstabiel.
Windows 8 is bij mij ook stabiel. Ben maar een paar kleine dingen tegen gekomen maar als ze het maken zoals Win 7 dan word het een stabiele versie.
Ik denk dat ze er na Vista van geleerd hebben.

Re: Windows 8
« Reactie #18 Gepost op: 2011/10/12, 17:15:53 »
"Net als Unity en Gnome-shell. Die maken ook zo'n desktop."

Ja, maar met het verschil dat Unity nog bruikbaar is op een desktop. Kun je over discussieren, maar als je het vergelijk met Win 8 of GNOME 3, dan is Unity nog het meest bruikbaar op een desktop.

Maar Bodhi pakt het het slimste aan. Gewoon een tablet-profiel toevoegen aan de profielkeuze. Dan krijg je daarna een tablet-opzet. Desktop-gebruikers kiezen dan gewoon het desktop-profiel.
IMHO is dat eigenlijk de slimste keuze die zelfs Ubuntu wel mag maken, vind ik. Dan gun je ieder wat wils.

Re: Windows 8
« Reactie #19 Gepost op: 2011/10/12, 17:29:12 »
Ik was in het begin ook wel aardig onder de indruk van Win 8. Maar nu komt het: wacht maar tot je 2 programma's meer erop hebt staan dan de standaard 15... Wedden op een fles wodka dat het dan enorm onoverzichtelijk wordt? Ik heb dat nu al met Android en iOS, alles wordt enorm onoverzichtelijk als je veel apps hebt gedownload. Nu kunnen ze natuurlijk een soort mappensysteem ala iOS invoeren, maar ook dan blijft het onhandig en onoverzichtelijk ;) Zeker met die grote vierkantjes en rechthoeken (lees: tegels) van Windows 8!
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Windows 8
« Reactie #20 Gepost op: 2011/10/12, 17:37:13 »
Ik heb het niet zo met die tablet-achtige interfaces en schermen vol icoontjes, maar goed, daar is iedereen verschillend in.
Bij Kubuntu kan je gewoon kiezen voor een netbook-interface of een 'gewone'...

@Yormeij, het lijkt me stug dat W8 'zomaar' je bios heeft veranderd, zonder jouw tussenkomst. En waar merk je dat aan?
Daarnaast, als je daarmee geholpen wilt worden (het zou me bv. niks verbazen dat nog ergens een MBR van W8 op je harddisk staat), kan je beter een separaat draadje aanmaken onder Installatie. Hint alvast: neem een live-CD/USB, open een terminal en geef fdisk -l (l=kleine letter L, sudo hoeft niet bij een live-sessie, als ik me het goed kan herinneren). En post dat dan eens in dat draadje.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/12, 17:40:09 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Windows 8
« Reactie #21 Gepost op: 2011/10/12, 17:49:02 »
"Bij Kubuntu kan je gewoon kiezen voor een netbook-interface of een 'gewone'..."

En binnenkort ook de tablet-interface.

Maar dat komt gewoon op hetzelfde neer als wat ik hierboven over Bodhi vertelde.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 8
« Reactie #22 Gepost op: 2011/10/12, 19:20:24 »
"Net als Unity en Gnome-shell. Die maken ook zo'n desktop."

Ja, maar met het verschil dat Unity nog bruikbaar is op een desktop. Kun je over discussieren, maar als je het vergelijk met Win 8 of GNOME 3, dan is Unity nog het meest bruikbaar op een desktop.

Maar Bodhi pakt het het slimste aan. Gewoon een tablet-profiel toevoegen aan de profielkeuze. Dan krijg je daarna een tablet-opzet. Desktop-gebruikers kiezen dan gewoon het desktop-profiel.
IMHO is dat eigenlijk de slimste keuze die zelfs Ubuntu wel mag maken, vind ik. Dan gun je ieder wat wils.

Uhm Als je kijkt naar Win 8 dan is het enige verschil met Win 7 het menu wat echt op valt.
Unity is net zo, het hele menu bestaat gewoon niet meer en dat geld ook voor Gnome-shell.
Dan zit het dock van Unity op zich wel op een logische plaats maar daar kun je die van Windows ook zetten. Alleen ik heb breedbeeld en dan is het dock onder toch wel fijner.

Nee Vistaus ik heb Bodhi geprobeerd en eerlijk gezegd vind ik het 3x niks. Dan ga ik eer voor Unity, Gnome-shell of Win8.

Ik was in het begin ook wel aardig onder de indruk van Win 8. Maar nu komt het: wacht maar tot je 2 programma's meer erop hebt staan dan de standaard 15... Wedden op een fles wodka dat het dan enorm onoverzichtelijk wordt? Ik heb dat nu al met Android en iOS, alles wordt enorm onoverzichtelijk als je veel apps hebt gedownload. Nu kunnen ze natuurlijk een soort mappensysteem ala iOS invoeren, maar ook dan blijft het onhandig en onoverzichtelijk ;) Zeker met die grote vierkantjes en rechthoeken (lees: tegels) van Windows 8!

Met Android word het inderdaad een zooitje. Ik had de launcher van Win7 erop en die had een lijst en ondanks dat de lijst lang was, was het wel stukken makkelijker om iets terug te vinden.
iOS is net Android en de mappen maken het meer het Win 3.11 gevoel die zo ook werkte.
Was toen ook een zoek gebeuren.

Windows 8 heb ik nu ook van alles op gezet en wat anders ingedeeld en dan is het best overzichtelijk. Ik heb groepen gemaakt net als in een menu. AL de kantoor dingen in 1 blok en spellen in 1 blok en ga zo maar door. Door naar het blok te gaan kun je dus heel snel kiezen wat je wilt.
Ik zeg niet dat ik het graag op mijn desktop heb maar op een tablet zie ik het wel zitten en zelfs boven Android.
Tegels zijn nou niet de mooiste dingen maar wel functioneel.
Op de desktop zoals die nu is blijf ik lekker bij Win 7.

O je kunt tegels verwijderen van programma's die je al op je desktop hebt staan. Zo heb je ze niet dubbel en kun je, je programma's die je normaal van de desktop draait gewoon vanaf dat gedeelte starten en houd je, je menu opgeruimd.

Re: Windows 8
« Reactie #23 Gepost op: 2011/10/12, 19:36:45 »
Ik heb het niet zo met die tablet-achtige interfaces en schermen vol icoontjes, maar goed, daar is iedereen verschillend in.
Bij Kubuntu kan je gewoon kiezen voor een netbook-interface of een 'gewone'...

@Yormeij, het lijkt me stug dat W8 'zomaar' je bios heeft veranderd, zonder jouw tussenkomst. En waar merk je dat aan?
Daarnaast, als je daarmee geholpen wilt worden (het zou me bv. niks verbazen dat nog ergens een MBR van W8 op je harddisk staat), kan je beter een separaat draadje aanmaken onder Installatie. Hint alvast: neem een live-CD/USB, open een terminal en geef fdisk -l (l=kleine letter L, sudo hoeft niet bij een live-sessie, als ik me het goed kan herinneren). En post dat dan eens in dat draadje.

BIOS was de cd van de 1ste plek gegooit --> dit stond altijd op 1 in plaats van de HD... Maar dat is weer opgelost.
En verder staat er nu heel mooi Kubuntu op dus heb nu geen problemen meer. Wel data kwijt maar daar heb je een "uitprobeer kreng" voor :D

Offline Teddy44

  • Lid
Re: Windows 8
« Reactie #24 Gepost op: 2011/10/12, 19:47:44 »
Ik heb Win8 nog niet geprobeerd, maar als ik dat zo mag horen dan blijf ik lekker bij mijn Ubuntu / Win7 dual boot :)