Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beschermen Data  (gelezen 1525 keer)

Offline qwyrp

  • Lid
Beschermen Data
« Gepost op: 2009/11/16, 09:12:16 »
Ik wil een server gaan samenstellen bestaande uit een Atom33, 2 HDs van 1 TB en een USB-stick.
Op de USB-stick wil ik Ubuntu server gaan zetten en de server gaan gebruiken als fileserver. Verder wil ik ook mijn data beschermen en ik dacht aan de volgende mogelijkheden:
  • Alles schrijven naar 1 disk en deze 's nachts kopieren naar de 2e schijf
  • Raid - VOORKEUR

RAID heeft dus mijn voorkeur maar kan dat (sofftware)matig onder Ubuntu Server 9. Wie heeft er wat tuts voor mij om dat voor elkaar te boksen.

Andere opties zijn ook welkom !
Ubuntu Server 14.04.1 - 64 @ I3-2300

Offline charclo

  • Lid
Re: Beschermen Data
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/16, 13:34:55 »
Met die USB stick moet je opletten. Een vriend van me heeft een flash kaartje gebruikt en na een aantal maanden is dit kapot gegaan. Waarschijnlijk door te veel schrijfacties. Het is volgens mij beter om een  laptop harde schijf te nemen. Die zijn ook zuinig en je hebt nooit problemen met te weinig ruimte.

Raid is redelijk makkelijk te doen ubuntu server, gewoon de cd insteken en de stappen volgen, maar dit is geen veilige manier om data te beschermen. Hiervoor kan je beter een externe harde schijf gebruiken die je op een veilige plaats bewaart.
HP Pavilion dv6660eb - Intel Core 2 Duo T7250 2 GHz - 2 GB ram - Nvidia GeForce 8400M GS 128 MB --> Dualboot Ubuntu en Windows Vista
P4 2.6 GHz - 1GB ram - NVIDIA GS7600 - 20 inch Benq widescreen --> Dualboot Ubuntu en Windows XP

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: Beschermen Data
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/17, 17:28:52 »
Inderdaad, USB stick = not done op een server.
RAID is goed, maar het is geen back-up.

Indien je één server hebt, zou ik de twee harde schijven afzonderlijk van elkaar laten draaien, zonder RAID.
OP HDD1 staan je systeem en bestanden. HDD2 kan je dan gebruiken om back-ups op weg te schrijven.

Wil je toch RAID gebruiken, ik heb ooit een handleiding geschreven (server editie 7.10), maar het principe blijft hetzelfde: http://www.linuxontdekt.be/2008/03/30/ubuntu-installeren-in-raid-1/

Moesten RAID benchmarks tussen 0 en 1 je interesseren: http://www.linuxontdekt.be/2009/02/26/software-fake-raid-0-raid-1-benchmarks/

Succes,
Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline jan11000

  • Lid
Re: Beschermen Data
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/21, 07:44:10 »
Een backup kan nooit in dezelfde pc zitten.
Bij stroom storing/bliksem inslag ben je alles kwijt.(defecte voeding of moederbord ben je alles kwijt).
Een externe hd is beter, en altijd helemaal los maken van de pc en stroom.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: Beschermen Data
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/22, 13:18:15 »
Tuurlijk, maar als je als particulier in een datacentrum een 1U ruimte afneemt voor een server, wil je wellicht absoluut niet ergens anders nog eens 1U afnemen om een back-up server te hangen ...
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Beschermen Data
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/22, 14:33:12 »
Tuurlijk, maar als je als particulier in een datacentrum een 1U ruimte afneemt voor een server, wil je wellicht absoluut niet ergens anders nog eens 1U afnemen om een back-up server te hangen ...

In dat geval zou je iedere nacht (bijvoorbeeld) backups kunnen maken naar een eigen systeem bij je thuis.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: Beschermen Data
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/22, 18:40:34 »
Dat is juist, Johan, maar dan is het weer afhankelijk van hoeveel bestanden er elke dag bijkomen.
Anders kunnen de Belgen onder ons hun lach niet meer inhouden als ze weer eens over hun datalimiet zitten.
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline qwyrp

  • Lid
Re: Beschermen Data
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/23, 21:00:18 »
Ik snap nog niet helemaal waarom een usb-stick not done is. Mocht die (snel) kapot gaan ach nieuwe usb-stick erin en draaien maar

Verder wil ik om de paar dagen van HD1 naar HD2 syncen. Verder iets van wekelijks naar een andere schijf
Ubuntu Server 14.04.1 - 64 @ I3-2300