Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu en veiligheidsupdates  (gelezen 6120 keer)

Offline Partynoud

  • Lid
Ubuntu en veiligheidsupdates
« Gepost op: 2013/04/04, 13:45:58 »
Ik heb een vraag over veiligheisupdates:

Ik heb recentelijk nog een oud Ubuntu-systeem gebruikt voor mijn oude pc (dit systeem werkte redelijk goed , de nieuwste Ubuntu-versies kon mijn ouwe besje niet meer aan). Echter de veiligheidsupdates zullen binnenkort gestopt worden. Mijn vraag is: is dat een groot probleem? Er zitten natuurlijk in de loop der jaren al heel wat updates op. 

Als je geen internet gebruikt erop lijkt het me geen probleem. Maar wat als je af en toe wel het internet erop gebruikt of af en toe een torrent gebruikt? Hoe veilig zijn die torrents eigenlijk?

Offline joop905

  • Lid
Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/04, 14:08:37 »
Kijk hier eens naar  Xubuntu of Lubuntu




Xubuntu:
Redelijk functioneren
Processor: Pentium III  800 Mhz
RAM-geheugen: 512 MB
Videokaart: 32 MB
Harde-schijfruimte: 10 GB

Lubuntu:

Processor: Pentium III  800 Mhz
RAM-geheugen: 384 MB
Videokaart: 16 MB
Harde-schijfruimte: 8 GB

Bron: https://sites.google.com/site/computertip/minidistributies

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/04, 14:49:06 »
Kijk hier eens naar  Xubuntu of Lubuntu




Xubuntu:
Redelijk functioneren
Processor: Pentium III  800 Mhz
RAM-geheugen: 512 MB
Videokaart: 32 MB
Harde-schijfruimte: 10 GB

Lubuntu:

Processor: Pentium III  800 Mhz
RAM-geheugen: 384 MB
Videokaart: 16 MB
Harde-schijfruimte: 8 GB

Bron: https://sites.google.com/site/computertip/minidistributies

Dat ken ik al.  Lees nog even goed mijn vraag door.

Offline Dave

  • Lid
Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/04, 15:04:36 »
zou in ieder geval de browser en aanverwant updaten en verder zal je weinig gebeuren.

Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/04, 15:05:29 »
Het probleem is dat er in elk OS (dus ook Ubuntu) altijd wel een paar bugs en/of veiligheidslekken te ontdekken zijn. Deze worden door middel van veiligheidsupdates gedicht. Deze vallen in een niet ondersteunde versie weg, dit houdt concreet in dat je verder werkt op een onveilig en onstabiel OS. En of je dat nu wilt...

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #5 Gepost op: 2013/04/04, 15:38:22 »
Het probleem is dat er in elk OS (dus ook Ubuntu) altijd wel een paar bugs en/of veiligheidslekken te ontdekken zijn. Deze worden door middel van veiligheidsupdates gedicht. Deze vallen in een niet ondersteunde versie weg, dit houdt concreet in dat je verder werkt op een onveilig en onstabiel OS. En of je dat nu wilt...

Oké, volgens jou is het dus beter van niet. Daarnaast zeg je eigenlijk wel dat elk systeem wel onveiligheid en instabiliteit kent, maar zolang daar updates voor komen het wat meer te handhaven valt?

Pjotr geeft dit aan over bijv. Windows XP
https://sites.google.com/site/computertip/einde-windows-xp

, maar goed, dat mensen dat systeem gaan aanvallen is natuurlijk vele malen groter dan Ubuntu, vandaar mijn vraag hier ook over de veiligheid over Ubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/05, 00:29:31 door Partynoud »

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #6 Gepost op: 2013/04/04, 15:40:01 »
zou in ieder geval de browser en aanverwant updaten en verder zal je weinig gebeuren.

Browser updaten is idd een goede optie, maar hoe zit het bijv. met het gebruik van torrents?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #7 Gepost op: 2013/04/04, 16:37:22 »
Het is en blijft onveilig, zeker als je alleen firefox update.
Al je andere software is dan gevaarlijk, zelfs een foto openen, die normaal gedicht wordt door veiligheidsupdate, is nu gevaarlijk.
Dus, dit kan niet, als je het veilig wilt hebben.

Installeer een lichte linux versie, die je wel kunt updaten.

Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #8 Gepost op: 2013/04/04, 16:51:45 »
zelfs een foto openen, (...), is nu gevaarlijk.
Kan je me deze zin even uitleggen?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #9 Gepost op: 2013/04/04, 19:30:54 »
zelfs een foto openen, (...), is nu gevaarlijk.
Kan je me deze zin even uitleggen?
In alles kan een beveiligings fout zitten, dus bekijk je security update's eens heel aandachtig.(en andere beveiligings site's)
Nvidia driver(was) onveilig,
foto met een bepaalde formaat (was)onveilig,(een programma die deze opende was onveilig,
flash is altijd onveilig, zeker bij geen update's,
Software die geupdate wordt tav veiligheid(bijv vlc player film die je hackt).
etc,
dus zonder security update's is onmogelijk veilig te internetten.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/04, 19:38:49 door jan11000 »

Offline Dave

  • Lid
Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #10 Gepost op: 2013/04/04, 19:45:27 »
torrents kan van alles bevatten natuurlijk maar kun je aflezen aan wie het al binnenhaalden zoals bij de piratebay.

Ook dat over XP is echt volstrekte nonsens.
Zijn nog updates tot 2014 maar hoelang is het geleden dat er een update was zoals voor de firewall of zoals OE ? (in 2004 wellicht?)

Gewoon IE en OE vervangen voor Firefox en Thunderbird en je kunt weer jaren voor uit.
[knip]

Begeef je je op gevaarlijk terrein(websites) en geef je overal toestemming voor zit je ook met een nieuw systeem in de gevarenzone.


« Laatst bewerkt op: 2013/04/06, 19:56:55 door Johan van Dijk »

Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #11 Gepost op: 2013/04/04, 20:17:03 »
Ik zou zeggen: installeer inderdaad een nieuwe versie en dan een lichte variant zoals Xubuntu of extreem licht: Bodhi Linux. Bodhi draait hier op een laptop waarvan ik 100% zeker weet dat die ouder is dan die van jou en het draait allemaal prima voor normaal gebruik.

Offline Dave

  • Lid
Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #12 Gepost op: 2013/04/05, 19:00:06 »
zou in ieder geval de browser en aanverwant updaten en verder zal je weinig gebeuren.

Browser updaten is idd een goede optie, maar hoe zit het bijv. met het gebruik van torrents?

Met torrents kun je van alles binnen halen maar je moet de bestanden altijd nog zelf openen en activeren.
Bij de commentaren van eerdere downloaders zie je gelijk of het bestand bevat wat je verwacht.

En over die tikkende tijdbom uit die link hier boven? Hoe verzin je het.
Dat Microsoft iedereen windows 7 of 8 adviseert is wel apart ja. Verwacht je niet he.

Maar dan nog, wat kan je nu eigenlijk gebeuren? In het aller aller uitzonderlijkste geval zou je eens opnieuw wat moeten installeren wat je nu al massaal aangeraden wordt pffff




Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #13 Gepost op: 2013/04/05, 19:48:28 »
Ook Linux zonder veiligheidsupdates is gevaarlijk.... Beslist een afrader! Zoiets kan anno 2013 echt niet meer.  :)

[knip]
« Laatst bewerkt op: 2013/04/06, 19:58:12 door Johan van Dijk »

Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #14 Gepost op: 2013/04/05, 19:51:37 »
Ook Linux zonder veiligheidsupdates is gevaarlijk.... Beslist een afrader! Zoiets kan anno 2013 echt niet meer.  :)

[knip]

Inderdaad Pjotr, goed verwoord; zo denk ik er ook over.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/06, 19:58:34 door Johan van Dijk »

Offline Dave

  • Lid
Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #15 Gepost op: 2013/04/05, 21:14:58 »
Ook Linux zonder veiligheidsupdates is gevaarlijk.... Beslist een afrader! Zoiets kan anno 2013 echt niet meer.  :)

[knip]


Wat een kolder.
de moderator probeert de boel wat te sturen hier en nu zou ik het hier juist mee eens zijn.
De rest maar even verwijderd uit deze post.
Ken systemen met 8.04 en nog nooit een probleem mee.

Ken helemaal geen problemen met oudere Linux systemen overigens.



« Laatst bewerkt op: 2013/04/12, 19:35:46 door Dave »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #16 Gepost op: 2013/04/05, 22:03:42 »
Kletspraat en nonsens. Volgens jou zijn veiligheidsupdates voor Ubuntu dus overbodig?

En welke officieel niet meer ondersteunde versie zou er volgens jou nog veiligheidsupdates hebben gekregen?
« Laatst bewerkt op: 2013/04/06, 20:00:46 door Johan van Dijk »

Offline Dave

  • Lid
Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #17 Gepost op: 2013/04/05, 22:16:41 »
Kletspraat en nonsens?
En waar zeg ik dat veiligheidsupdates overbodig zijn?
Stel enkel dat het vooral het internet gebeuren betreft en dat kun je zelf updaten.
Dat andere staat in een topic hier (laatste kwartaal, zal je matsen). Ik heb niks te bewijzen dus zoek zelf maar.


« Laatst bewerkt op: 2013/04/06, 20:01:47 door Johan van Dijk »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #18 Gepost op: 2013/04/05, 22:26:33 »
Kletspraat en nonsens. Volgens jou zijn veiligheidsupdates voor Ubuntu dus overbodig?

En welke officieel niet meer ondersteunde versie zou er volgens jou nog veiligheidsupdates hebben gekregen?

Kletspraat en nonsens?
En waar zeg ik dat veiligheidsupdates overbodig zijn?
Stel enkel dat het vooral het internet gebeuren betreft en dat kun je zelf updaten.
En dat is dus kletspraat en nonsens. Het gaat niet alleen om de webbrowser.

Citaat
Dat andere staat in een topic hier (laatste kwartaal, zal je matsen). Ik heb niks te bewijzen dus zoek zelf maar.
Die zinloze moeite ga ik niet nemen. Wie stelt, bewijst.

De pakketbronnen van "overleden" versies worden uit de lucht gehaald op de vastgestelde sterfdatum. Klaar. De enige redenen voor "onverwachte" updates bij een dooie versie kunnen zijn:
1. nieuwe kernels e.d. bij een LTS die reeds is overleden voor het bureauPC-gedeelte maar nog niet voor de server (8.04). Dat betreft dus uitsluitend pakketten die mede in de server-versie zitten;
2. pakketten die worden bijgehouden uit pakketbronnen van derden (zoals bijvoorbeeld Google Chrome).

Je praat dus aantoonbare onzin en je zet mensen op het verkeerde been. Dat is in dit geval zeer gevaarlijk en dus uitermate kwalijk.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/05, 22:34:33 door Pjotr »

Offline Dave

  • Lid
Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #19 Gepost op: 2013/04/05, 22:45:05 »
Toon maar eens wat aan dan ipv dit geneuzel en microsoft propaganda over upgraden.

Zoals gezegd, de ervaring leert dat er geen gevallen bekend zijn dat het problemen kan geven, integendeel.
Ook zolang dit forum bestaat hier nog nooit iets tegen gekomen over problemen vanwege geen updates.
Wat valt er nog te bewijzen dan buiten dat de [knip] maar wat onrust zaaien.
Het stukje over XP is echt ver over de top.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/06, 20:04:38 door Johan van Dijk »

Offline Dave

  • Lid
Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #20 Gepost op: 2013/04/05, 22:49:10 »
Hierzo omdat zelfs zoeken op updates en een naam erbij nog te ingewikkeld is voor je

http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/synaptic-pakketbeheer-ubuntu-werkt-niet/msg862198/?topicseen#msg862198

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #21 Gepost op: 2013/04/05, 23:54:02 »
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/synaptic-pakketbeheer-ubuntu-werkt-niet/msg862198/?topicseen#msg862198
Dat dacht ik wel: 8.04. Heb je mijn eerdere bericht überhaupt wel gelezen? Want daarin staat de uitleg...  :o

Ik herhaal: je praat aantoonbare onzin en je zet mensen op het verkeerde been. Dat is in dit geval zeer gevaarlijk en dus uitermate kwalijk. Hopelijk is er geen hond die je serieus neemt.

Offline midas

  • Lid
Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #22 Gepost op: 2013/04/06, 07:50:29 »
Hoe simpel kunnen wij het houden?

Een actueel en volledig gepatchte versie is een eerste voorwaarde wil je veilig willen computeren. Daar valt geen speld tussen te krijgen ;)
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #23 Gepost op: 2013/04/06, 10:20:36 »
Hoe simpel kunnen wij het houden?

Een actueel en volledig gepatchte versie is een eerste voorwaarde wil je veilig willen computeren. Daar valt geen speld tussen te krijgen ;)
Juist. Zo eenvoudig is het. En dat geldt voor elk besturingssysteem op deze aarde, inclusief Linux.  :)

Offline Dave

  • Lid
Re: Ubuntu en veiligheidsupdates
« Reactie #24 Gepost op: 2013/04/06, 18:14:22 »
Hoe simpel kunnen wij het houden?

Een actueel en volledig gepatchte versie is een eerste voorwaarde wil je veilig willen computeren. Daar valt geen speld tussen te krijgen ;)

Veiliger computeren doe je enkel offline. Ik zeg veiliger want er zijn vele spelden.
Bij XP is het allang zaak om de belangrijke internet zaken van derden te betrekken.
Browser, email, virussoftware en andere malware progjes.
Hiervan gaan de updates nog gewoon door na 2014 [knip]

Bij veel bedrijven wordt standaard ook XP zelf helemaal niet automatisch geupdated en soms zelfs al jarenlang niet zonder enig probleem.
Het is nog steeds het meest gebruikte OS in veel bedrijven.

Alleen bij de overheid krijgt iedere jul een win7 computer om dezelfde briefjes als onder XP te tikken.
Het gros is weinig meer nodig dan een iets wat moderner dan WP5.1 en dos en als we zien wat dat vergde van een machine vergeleken met nu?

Een nieuwe os aanbevelen voor oudere machines leid steevast tot frustraties over de traagheid en uiteindelijk toch maar een andere machine aangeschaft waar het voorheen naar tevredenheid werkte.
Veel geld uitgegeven maar verder geen winst.

Zie ook zelden problemen met die oudere en bewezen computers. tZijn juist die met de nieuwe systemen die aandacht vragen.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/06, 20:08:15 door Johan van Dijk »