Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mijn besturingssysteem is veiliger dan dat van jou  (gelezen 4597 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Mijn besturingssysteem is veiliger dan dat van jou
« Gepost op: 2014/07/09, 12:14:05 »
Op Waarschuwingsdienst.nl kwam ik een interessant artikel tegen over de veiligheid van besturingssystemen.
geen enkel besturingssysteem ter wereld is 100% veilig. Veilig computeren (lees internetten) heeft niets te maken met de keuze voor het in uw ogen beste besturingssysteem. Het heeft meer te maken met bewust zijn van het feit dat u zelf onderdeel uitmaakt van een keten van maatregelen die ervoor zorgen dat u zo veilig mogelijk gebruik kunt maken van internet.

Deze tekst heb ik proberen te verwerken in onze wiki over veiligheid: http://wiki.ubuntu-nl.org/VeiligheidKort
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mijn besturingssysteem is veiliger dan dat van jou
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/09, 13:05:35 »
Citaat
Veilig computeren (lees internetten) heeft niets te maken met de keuze voor het in uw ogen beste besturingssysteem.
Dat vind ik dus klinkklare onzin. Het heeft er wel degelijk iets mee te maken, voor een belangrijk deel zelfs.

Met een zo veilig mogelijk besturingssysteem ben je er nog niet, dat is waar. Dat is zelfs evident. Er zijn nog meer dingen van belang, die even belangrijk zijn of zelfs belangrijker. Je gezond verstand gebruiken, bijvoorbeeld.

Maar deze bewering van de Waarschuwingsdienst raakt kant noch wal. Wat een flauwekul, zeg: dan kun je volgens hen dus qua veiligheid net zo goed Windows 98 draaien als Ubuntu 14.04. Het moet niet gekker worden.  =D

Het is zelfs onzin, wanneer je deze uitspraak interpreteert als zijnde slechts van toepassing op "levende" besturingssystemen, die dus nog veiligheids-updates krijgen: Windows draaien is aantoonbaar veel riskanter dan Ubuntu draaien.

Niet alleen is Ubuntu qua constructie beter bestand tegen aanvallers (sudo-systeem, pakketbronnen, ....), maar ook is het "ecosysteem" van Ubuntu veel gezonder: het "ecosysteem" van Windows is danig vergiftigd met alle mogelijke soorten kwaadaardige programmatuur. En dat merk je donders goed, in de praktijk.

Deze uitspraak van de Waarschuwingsdienst is een mooi lelijk staaltje van overnuancering. Een bekende valkuil, in elke discussie....

Tot slot een formele kanttekening: wordt deze aanpassing van de *officiële* documentatie van Ubuntu-NL, wel gedragen door de hele "leiding" van Ubuntu-NL?
« Laatst bewerkt op: 2014/07/09, 13:27:41 door Pjotr »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mijn besturingssysteem is veiliger dan dat van jou
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/09, 13:17:29 »
Inderdaad, totaal verkeerd. Vergelijk het met een loods met een poort tegenover één zonder. Ik denk dat je het in het ene geval makkelijker zal hebben dan in het andere om ervoor te zorgen dat de inhoud niet in verkeerde handen valt.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Mijn besturingssysteem is veiliger dan dat van jou
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/09, 13:26:44 »
Altijd weer diezelfde discussie. Nee, 100% veiligheid bestaat niet. Maar bv 95% (voor Linux) wel. En dan ter vergelijking: 5% voor Windows (ik noem maar wat getallen). Het zwart-wit trekken van de discussie is een middel om de nuance (dat het ene OS toch écht veiliger is dan de andere) te vermijden.

Wordt waarschuwingsdienst.nl mss gesponsord door MS?  :)

.... dan kun je volgens hen dus qua veiligheid net zo goed Windows 98 draaien als Ubuntu 14.04
Wat ik zeg....

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mijn besturingssysteem is veiliger dan dat van jou
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/09, 13:30:14 »
Ik kan me ook niet voorstellen dat deze aanvulling van de *officiële* documentatie, door alle leden van de "leiding" van Ubuntu-NL wordt gesteund. Of zelfs maar door een meerderheid...
« Laatst bewerkt op: 2014/07/09, 13:32:23 door Pjotr »

Re: Mijn besturingssysteem is veiliger dan dat van jou
« Reactie #5 Gepost op: 2014/07/11, 22:26:03 »
Windows in de handen van iemand die weet wat-ie doet is een stuk veiliger dan Linux in de handen van iemand die niet weet wat-ie doet, is een andere one-liner...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mijn besturingssysteem is veiliger dan dat van jou
« Reactie #6 Gepost op: 2014/07/11, 23:42:45 »
Windows in de handen van iemand die weet wat-ie doet is een stuk veiliger dan Linux in de handen van iemand die niet weet wat-ie doet, is een andere one-liner...
En een open deur.  =D

Net zo een als: een Lelijke Eend 2 CV die bestuurd wordt door iemand met een rijbewijs, is een stuk veiliger dan een Mercedes van de S-klasse met een chimpansee achter het stuur.

Helemaal waar, die open deuren, maar je hebt er niks aan....

Re: Mijn besturingssysteem is veiliger dan dat van jou
« Reactie #7 Gepost op: 2014/07/12, 00:15:33 »
Ik kan me ook niet voorstellen dat deze aanvulling van de *officiële* documentatie, door alle leden van de "leiding" van Ubuntu-NL wordt gesteund. Of zelfs maar door een meerderheid...

Welke "leiding"? Cees *is* de leiding als enige lid van het Documentatieteam. Er is geen leiding boven hem, er is wel de gemeenschapsraad die hoger staat maar die 'leiden' de boel niet tenzij je zelf een kwestie bij ze opent...

Verder ben ik het wel volledig met je pleidooi eens :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mijn besturingssysteem is veiliger dan dat van jou
« Reactie #8 Gepost op: 2014/07/12, 00:20:08 »
Ik kan me ook niet voorstellen dat deze aanvulling van de *officiële* documentatie, door alle leden van de "leiding" van Ubuntu-NL wordt gesteund. Of zelfs maar door een meerderheid...

Welke "leiding"? Cees *is* de leiding als enige lid van het Documentatieteam. Er is geen leiding boven hem, er is wel de gemeenschapsraad die hoger staat maar die 'leiden' de boel niet tenzij je zelf een kwestie bij ze opent...
Tja, ik kan me niet voorstellen dat de (in dit geval) hoogst dubieuze mening van één persoon, zomaar het stempel kan krijgen van "officiële documentatie van Ubuntu-NL".

Het is de mening van één persoon, meer niet. Ik maak me er bezorgd over wat dergelijke schadelijke onzin doet met de geloofwaardigheid en reputatie van Ubuntu-NL. Als je al zo weinig achter de veiligheidskwaliteit van je "eigen" product lijkt te staan....
« Laatst bewerkt op: 2014/07/12, 12:50:36 door Pjotr »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Mijn besturingssysteem is veiliger dan dat van jou
« Reactie #9 Gepost op: 2014/07/12, 13:13:18 »
Ik maak me meer zorgen als op de wiki zou staan dat Ubuntu altijd ("automagisch") veilig is.

Veel gebruikers die ik ken klikken updates het liefst weg (ook mijn kinderen op hun eigen Ubuntu laptop) en gebruiken het liefst eenvoudige wachtwoorden. Dat maakt hun computer onveilig, los van het besturingssysteem. Zonder begrip van de gebruiker (leken-administrator met sudo) voor beveiligingsmaatregelen is niets veilig(er), ook Ubuntu niet.

De vergelijking met een “loods zonder poort” begrijp ik niet. Alles komt en gaat via de open poort die “internetverbinding” heet. Hier spelen serieuze risico's die niet iedereen als zodanig zal herkennen.

Dat sommige “experts” van dit forum precies weten hoe Ubuntu werkt en hun computers (zeer) goed kunnen beveiligingen begrijp ik. Door hun kennis en kunde en niet te vergeten het open karakter van Ubuntu kunnen deze “experts” ervan overtuigd zijn dat hun computer veilig(er) is. Maar Ubuntu (en de wiki) is er ook voor niet-experts.

http://wiki.ubuntu-nl.org/VeiligheidKort
Klik links bovenin op Documentatie

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Mijn besturingssysteem is veiliger dan dat van jou
« Reactie #10 Gepost op: 2014/07/12, 13:55:09 »
Ik maak me meer zorgen als op de wiki zou staan dat Ubuntu altijd ("automagisch") veilig is.
Dat wordt ook niet beweerd. Het is wel zo dat we zeggen dat Ubuntu (Linux) veiliger is.

Zoals het er nu staat:

Citaat
Geen enkel besturingssysteem ter wereld is 100% veilig. Veilig computergebruik (lees internetten) heeft weinig te maken met de keuze voor het Ubuntu besturingssysteem. Het heeft meer te maken met .....

Waarom nu altijd zo zwart-wit? En praten over 100% veiligheid (die er nooit kan zijn)? Waar is de nuance? Kijk, niemand beweert dat je in een tank 100% veilig zit (denk aan anti-tank wapens), maar zo'n tank is nog altijd veiliger dan een-of-ander koekblik van een auto. Als ik Ubuntu aanprijs, is het eerste wat ik noem dat je geen AV nodig hebt, en dan is er meteen aandacht.
http://devrijepc.nl/ubuntu/5-ubuntu

Als beginnend gebruiker zou ik aan de jand van de voorgestelde tekst op de wiki direct zien dat het helemaal niets uitmaakt en vervolgens gewoon doorgaan met wat ie altijd al deed (Windows of zo). Gemiste kans en zo......

Ik kan me ook niet voorstellen dat deze aanvulling van de *officiële* documentatie, door alle leden van de "leiding" van Ubuntu-NL wordt gesteund. Of zelfs maar door een meerderheid...
Welke "leiding"? Cees *is* de leiding als enige lid van het Documentatieteam. Er is geen leiding boven hem, er is wel de gemeenschapsraad die hoger staat maar die 'leiden' de boel niet tenzij je zelf een kwestie bij ze opent...
Heb ik iets gemist? Is Ubuntu-NL overgegaan naar een soort van dictatuur waarin 1 persoon kan doen en laten wat hij wilt? Dacht dat het (de wiki en zo) een gemeenschapsding was.....

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Mijn besturingssysteem is veiliger dan dat van jou
« Reactie #11 Gepost op: 2014/07/12, 14:16:25 »
Mooie en duidelijke pagina: http://devrijepc.nl/ubuntu/5-ubuntu

Wat mij betreft een voorbeeld voor www.ubuntu-nl.org, de website van Ubuntu-NL. Die is er om aandacht te trekken en een introductie te geven voor Ubuntu.

Er is in de organisatie van Ubuntu-nl niets gewijzigd, de wiki wordt onderhouden door de gemeenschap.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Mijn besturingssysteem is veiliger dan dat van jou
« Reactie #12 Gepost op: 2014/07/12, 14:34:06 »
Heb ik iets gemist? Is Ubuntu-NL overgegaan naar een soort van dictatuur waarin 1 persoon kan doen en laten wat hij wilt? Dacht dat het (de wiki en zo) een gemeenschapsding was.....

Ja, je hebt inderdaad iets gemist: de strekking van mijn post. Ik reageerde op Pjotr n.a.v. de 'leiding'. De gemeenschap mag wel meedenken en meewerken, maar Cees is, als enige lid van het Documentatieteam zijnde, eindverantwoordelijke voor de wiki en er is geen 'leiding' boven hem anders dan de gemeenschapsraad die evt. kan bemiddelen. Dus in zekere zin kan je stellen dat Cees zijn eigen leiding is aangezien hij verantwoordelijk is voor (de inhoud van) de wiki. Dat is alles wat ik bedoelde...
Zie verder ook femke98's post, waar ik me ook bij aansluit.

Mooie en duidelijke pagina: http://devrijepc.nl/ubuntu/5-ubuntu

Wat mij betreft een voorbeeld voor www.ubuntu-nl.org, de website van Ubuntu-NL. Die is er om aandacht te trekken en een introductie te geven voor Ubuntu.

Eens. Ik zal, namens het Webteam, eens kijken hoe we dit kunnen verbeteren m.b.v. markba's info.

Re: Mijn besturingssysteem is veiliger dan dat van jou
« Reactie #13 Gepost op: 2014/07/12, 14:36:56 »
Citaat
Heb ik iets gemist? Is Ubuntu-NL overgegaan naar een soort van dictatuur waarin 1 persoon kan doen en laten wat hij wilt? Dacht dat het (de wiki en zo) een gemeenschapsding was.....
Of je wat gemist hebt weet ik niet.
Wat wel zo is dat er nooit mensen te vinden zijn die met de community willen werken. Vrijwilliger zijn schijnt toch niet zo in trek te zijn.
Maar wel zeuren de mensen als het niet goed dreigt te gaan of als men denkt dat er iets niet goed gaat volgens hun.

Kijk, het is heel simpel. Er is een administrator hier en dat is Johan. Als Johan er niet is of geen tijd heeft, kan verder niemand iets doen.
Daarbij is er een wiki team maar als ik dat zo lees, is dat team uitgedund tot 1 persoon. Die persoon kan dus gewoon de wiki bijhouden.
Verder hadden we altijd het prikbord, interviews en dergelijke. Zie jij daar wat van terug? Ikke niet.

Het hele community gebeuren is niet meer zoals jaren geleden. Het loopt terug. Ik vraag me ook al af waarom we eigenlijk een gemeenschapsraad hebben. Een raad waarvan je nooit iets hoort! Hoor jij er wat van? Ikke niet.

En zo is er wel meer aan de hand met de hele community, maar ja..............ik riep dit al ik geloof, een jaar of 2 geleden al.
Het is gewoon niet meer wat het geweest is; je krijgt geen mensen meer die mee willen helpen; er als die er zijn dan mogen ze weer niet veel.

Dus ja, vertel het maar. Dan is het toch logisch dat die ene persoon die de wiki kan veranderen, het heft in eigen handen neemt? Zo gek vind ik dat dus nog niet.


Eens met (nagenoeg) je gehele post, wel wil ik even ingaan op het Prikbord: die is helaas ten onder gegaan tezamen met de Community Server :( Dit vangen we, in ieder geval momenteel, deels op door Ubuntu-NL op de sociale media.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Mijn besturingssysteem is veiliger dan dat van jou
« Reactie #14 Gepost op: 2014/07/12, 14:44:19 »
Heb ik iets gemist? Is Ubuntu-NL overgegaan naar een soort van dictatuur waarin 1 persoon kan doen en laten wat hij wilt? Dacht dat het (de wiki en zo) een gemeenschapsding was.....

Ja, je hebt inderdaad iets gemist: de strekking van mijn post. Ik reageerde op Pjotr n.a.v. de 'leiding'. De gemeenschap mag wel meedenken en meewerken, maar Cees is, als enige lid van het Documentatieteam zijnde, eindverantwoordelijke voor de wiki en er is geen 'leiding' boven hem anders dan de gemeenschapsraad die evt. kan bemiddelen. Dus in zekere zin kan je stellen dat Cees zijn eigen leiding is aangezien hij verantwoordelijk is voor (de inhoud van) de wiki.
En jij mist dan weer de strekking van mijn  bericht: ondanks dat iemand de technische verwantwoordelijkheid heeft, wil niet zeggen dat dat ook inhoudelijk zo is.

En dat het zo is (voor de inhoud is de gemeenschap verantwoordelijk), blijkt wel, want die persoon (testcees) heeft het hier netjes meegedeeld met, neem ik aan, de bedoeling om het daar met z' n allen (de gemeenschap) over te hebben.

Dus eigenlijk begrijp ik opmerking dan ook totaal niet (dat iemand de leiding heeft en dat die persoon het dan voor het zeggen heeft) omdat via deze draad wordt aangetoond dat het andersom is......

Mooie en duidelijke pagina: http://devrijepc.nl/ubuntu/5-ubuntu

Wat mij betreft een voorbeeld voor www.ubuntu-nl.org, de website van Ubuntu-NL. Die is er om aandacht te trekken en een introductie te geven voor Ubuntu.
Dank. We kunnen elkaar ook inspireren ipv aangeven waarom dingen niet kunnen.


Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Mijn besturingssysteem is veiliger dan dat van jou
« Reactie #15 Gepost op: 2014/07/12, 15:02:02 »
de bedoeling om het daar met z' n allen (de gemeenschap) over te hebben.
Dezelfde tekst een andere volgorde gegeven, schrikt dat minder af?
wiki.ubuntu-nl.org/VeiligheidKort

En dank voor alle reacties. :)
Er is ook een lange versie: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/VeiligheidInUbuntu
Klik links bovenin op Documentatie

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Mijn besturingssysteem is veiliger dan dat van jou
« Reactie #16 Gepost op: 2014/07/12, 15:06:32 »
de bedoeling om het daar met z' n allen (de gemeenschap) over te hebben.
Dezelfde tekst een andere volgorde gegeven, schrikt dat minder af?
wiki.ubuntu-nl.org/VeiligheidKort
Ja, dit is wat mij betreft veel beter. Eerst duidelijk de voordelen opgesomd en op het eind de (vanzelfsprekende) nuance.

Re: Mijn besturingssysteem is veiliger dan dat van jou
« Reactie #17 Gepost op: 2014/07/12, 15:29:43 »
Testcees heeft ook inhoudelijk de eindverantwoordelijkheid... Dat wil niet zeggen dat hij bepaalt wat we schrijven, maar hij zal wel het voortouw nemen als teamlid zijnde en ons in goede banen 'leiden'.

Maar goed, inmiddels heb ik de inhoud van onze website iets verbeterd, met name op de voorpagina en bij de tour. Voorlopig even niet teveel, want voor complete herschrijvingen moet ik in overleg met de rest van het team. Maar wat kleine wijzigingen die de inhoud duidelijker maken zoals ik nu heb gedaan, daar hebben jullie en nieuwe gebruikers alvast profijt van :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mijn besturingssysteem is veiliger dan dat van jou
« Reactie #18 Gepost op: 2014/07/12, 16:17:47 »
Duidelijke verbetering van de tekst in de wiki aangaande de veiligheid van Ubuntu.... Waarvoor dank.  :)

Ook de gewijzigde tekst is niet helemaal zoals ik het zelf zie. Maar het resterende verschil van visie is niet erg, want ook ik heb de wijsheid natuurlijk niet in pacht. Zo lang als de onomstotelijke basis maar klopt.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/12, 16:34:48 door Pjotr »