Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Boot Error: Gave up waiting for suspend/resume device  (gelezen 2279 keer)

Boot Error: Gave up waiting for suspend/resume device
« Gepost op: 2019/03/21, 16:50:38 »
Als ik Xubuntu (18) opstart (boot), krijg ik sinds kort de melding: "Gave up waiting for suspend/resume device", met vervolg-informatie over aantal files en blocks. Ziet eruit alsof het systeem wordt gecheckt. Niet ernstig, maar het duurt even voor het OS (in dit geval Xubuntu) daadwerkelijk van start gaat. Bij Kubuntu en Mint, die overigens minder snel opstarten dan Xubuntu, zie ik die melding niet. Geen idee of dat daar op de achtergrond ook speelt. Zou het te maken kunnen hebben met tussentijdse aangepaste swap-space/size?
« Laatst bewerkt op: 2019/04/02, 14:10:24 door Cargamel »
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Offline Nero

  • Lid
Re: Boot Error: Gave up waiting for suspend/resume device
« Reactie #1 Gepost op: 2019/03/21, 19:23:27 »
Dit heeft inderdaad met de swap space te maken. initramfs zoekt een resume ruimte die vroeger gebruikt werd.

Kijk eens wat in /etc/initramfs-tools/conf.d/resume staat, en indien daar een UUID in komt, bestaat die nog wel?

cat /etc/initramfs-tools/conf.d/resume
lsblk -f

Re: Boot Error: Gave up waiting for suspend/resume device
« Reactie #2 Gepost op: 2019/03/21, 22:43:52 »
Na het vergroten van de Swap-partitie (zie onderwerp swapfiles) is de UUID gewijzigd en die heb ik aangepast in initramfs RESUME. Daar zou het dus niet aan kunnen liggen. Ik vrees dat er ergens nog een file aangepast moet worden, maar welke?
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Boot Error: Gave up waiting for suspend/resume device
« Reactie #3 Gepost op: 2019/03/21, 23:30:11 »
check ook UUID in /etc/fstab
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Nero

  • Lid
Re: Boot Error: Gave up waiting for suspend/resume device
« Reactie #4 Gepost op: 2019/03/22, 09:32:08 »
Na het vergroten van de Swap-partitie (zie onderwerp swapfiles) is de UUID gewijzigd en die heb ik aangepast in initramfs RESUME. Daar zou het dus niet aan kunnen liggen. Ik vrees dat er ergens nog een file aangepast moet worden, maar welke?
Heb je ook de initramfs bijgewerkt?
sudo update-initramfs -u

Re: Boot Error: Gave up waiting for suspend/resume device
« Reactie #5 Gepost op: 2019/03/25, 14:42:47 »
Alles nagekeken en (al eerder) aangepast. Zie onderwerp Swapfiles. De uitkomst van lsblk -f geeft 2 swapfiles: op /dev/sda en /dev/sdb. Alleen de swap-UUID van /dev/sdb staat in /etc/initramfs-tools/conf.d/. Wellicht mist ie ergens de swap-UUID van /dev/sda?
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME


Re: Boot Error: Gave up waiting for suspend/resume device
« Reactie #7 Gepost op: 2019/03/25, 16:18:52 »
Niet dat ik weet. Het begrip encryptie is tijdens installatie (voor zover ik me herinner) wel voorbij gekomen, maar ik ben daar niet zo voor. Waarom zou ik bij een Swap partitie? Hoe zie ik dat overigens? Ik dacht dat ie bij RESUME=none wellicht helemaal niet swapt, maar dat heb ik dan voor mezelf verkeerd geïnterpreteerd. Ik ben niet op de hoogte van die toverspreuken, dus ben ik een beetje voorzichtig als ik de uitkomst niet weet. Voor je het weet heb je meer verpest dan opgelost. Unix is nogal rigoureus heb ik ooit tijdens een Unix training geleerd. Het systeem vraagt vaak nooit of je echt wel wilt wat je (met een commando) bedoelt. Of andersom. Voorzichtigheid geboden. Wat doet RESUME=xxxxx? Is er ergens ook nog bestand met een SUSPEND optie?
« Laatst bewerkt op: 2019/03/30, 17:14:00 door Cargamel »
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Offline vanadium

  • Lid
Re: Boot Error: Gave up waiting for suspend/resume device
« Reactie #8 Gepost op: 2019/03/25, 18:44:44 »
Zelf heb ik dat /etc/initramfs-tools/conf.d/resume bestand niet. Ik denk dat dat enkel aanwezig is als de 'hibernate' - slaapstand is geactiveerd. Bij hibernatie wordt het RAM naar swap weggeschreven, waarna de computer helemaal uitgaat. Bij het terug opstarten, 'leest' de computer het ganse RAM vanaf de swap terug in, om de computer te kunnen laten verder gaan waar hij gebleven was. Dat bestand geeft aan welke swap schijfruimte hiervoor gebruikt wordt. Ter aanvulling voor wie geïnteresseerd is: bij de 'suspend' slaapstand blijft het RAM in het geheugen. De computer gaat niet helemaal uit, maar houdt de RAM nog onder stroom. Het ontwaken gaat dan ook veel sneller.

Waarom encryptie bij een SWAP partitie? Als je al kiest voor encryptie, is dat uit veiligheidsoverwegingen. Ook SWAP wordt om die reden geëncrypteerd.

Als je geen hibernatie gebruikt, dan is de eenvoudigste oplossing eenvoudig de mogelijkheid tot hibernatie af te zetten. Dat is wat in die link wordt gedaan. Wil je hibernatie behouden, dan zal het nog wat zoeken worden. 

Citaat van: Cargamel
Unix is nogal rigoureus heb ik ooit tijdens een Unix training geleerd. Het systeem vraagt vaak nooit of je echt wel wilt wat je (met een commando) bedoelt.
Linux is inderdaad rigoureus. Maar Linux is ook bescheiden: het wil niet slimmer zijn, maar gaat er van uit dat je als beheerder heel goed zelf weet wat je wil doen.
« Laatst bewerkt op: 2019/03/25, 18:50:33 door vanadium »

Re: Boot Error: Gave up waiting for suspend/resume device
« Reactie #9 Gepost op: 2019/03/29, 21:43:01 »
Vanadium,
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik had de "askubuntu"-link al eens gelezen. Een hoop techno-taal, maar met jouw uitleg erbij meen ik het te snappen. Heb nog gezocht naar een SUSPEND-bestand, maar die kan ik niet vinden. Heb in het RESUME-bestand de bestaande RESUME=UUID=xxxx.xxxx voorzien van een # en een nieuwe regel toegevoegd: RESUME=UUID=none. Zag in het askubuntu-voorbeeld ook nog een statement Run, maar weet niet of dat ook als laatste moet worden toegevoegd.  Kortom, na sudo update-initramfs -u krijg ik een boodschap zoals in de bijlage: no matching file available, terwijl lsblk -f wel degelijk swap devices ziet. Na re-boot verschijnt na enige vertraging nog steeds dezelfde melding waar het onderwerp over gaat. Enig idee? Het is geen ramp, want het systeem start toch wel, zij het met onverklaarbare vertraging. Irritant!

PS. Unix/Linux heeft gelijk: gaat er van uit dat je als beheerder heel goed zelf weet wat je wil doen. Maar wat als je geen beheerder bent en toch bepaalde commando's moet uitvoeren. Linux (Ubuntu): gemaakt als gebruiksvriendelijk en toegankelijk systeem voor gebruik thuis, op school en op het werk! Een paar beheerders-trainingen zitten er (voor mij) niet meer in. Maar gelukkig hebben we daarvoor een forum met een hoop beheerders ;)
« Laatst bewerkt op: 2019/03/29, 21:45:11 door Cargamel »
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Re: Boot Error: Gave up waiting for suspend/resume device
« Reactie #10 Gepost op: 2019/03/29, 21:50:40 »
Bij deze ook nog de inhoud van mijn RESUME-bestand.
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Offline vanadium

  • Lid
Re: Boot Error: Gave up waiting for suspend/resume device
« Reactie #11 Gepost op: 2019/03/30, 10:05:52 »
Maak er eens "RESUME=none" van, zoals het in die Askubuntu link was aangegeven.

Re: Boot Error: Gave up waiting for suspend/resume device
« Reactie #12 Gepost op: 2019/03/30, 17:39:08 »
Helaas. Ik heb zelfs de statements met # (stoorzenders?) verwijderd met alleen RESUME=none als enige statement, maar bij re-boot zelfde probleem. RESUME weer hersteld met swap-uuid uit /dev/sda, maar ook hier weer dezelfde boodschap. Volgens mij is het probleem ontstaan na vergroting van de swap-size n.a.v. bijprikken RAM. Wellicht staat er in een of ander systeembestand nog een parameter die verwijst naar de oude UUID, gegenereerd bij installatie. Maar als ik het internet doorspit zie ik dat ik niet de enige ben. Ik lees o.m. "Suspend and resume use facilities within your BIOS called ACPI" en zaken die met hardware te maken hebben. Misschien is Xubuntu 18 te nieuw voor mijn oude DELL. Maar juist daarom ga ik Xubuntu gebruiken. Bij Mint 19 en Kubuntu 18 (op hetzelfde systeem) zie ik de melding overigens niet. Ra, ra.
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Offline vanadium

  • Lid
Re: Boot Error: Gave up waiting for suspend/resume device
« Reactie #13 Gepost op: 2019/03/30, 18:39:52 »
Je hebt er toch aan gedacht na de aanpassing  "sudo update-initramfs -u" terug uit te voeren?

Re: Boot Error: Gave up waiting for suspend/resume device
« Reactie #14 Gepost op: 2019/03/30, 21:47:30 »
Ook dat. Na elke aanpassing. In https://lists.debian.org/debian-user/2017/09/msg00976.html lees ik ondermeer:
"Hi Mark, while multi-booting I use the device name in fstab, /dev/sd?? none swap sw 0 0, it works for all my installed systems." Maar deze opmerking is van 2017. Geen idee of ik dat, ipv UUID=, ongestraft kan toepassen op Xubuntu 18.
« Laatst bewerkt op: 2019/03/30, 22:09:01 door Cargamel »
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Offline vanadium

  • Lid
Re: Boot Error: Gave up waiting for suspend/resume device
« Reactie #15 Gepost op: 2019/03/31, 12:08:55 »
Post hier eens de uitvoer van
sudo update-initramfs -u -k all

Het kan ook in je opstartparameter zitten: post de uitvoer van
cat /etc/default/grub
Doe ons hierbij een plezier, en laat die vervelende screenshots achterwege. Kopieer in plaats de tekst uit de terminal en plak die hier in een bericht tussen Code tags: je voegt twee code tags <code></code> in (vervang door rechte haakjes) met het knopje "#". Kopieer ook altijd je commando mee. Veel vlugger te zien door ons (en eventueel kopieerbaar), en veel vlugger te doen door jou. Win win.
« Laatst bewerkt op: 2019/03/31, 12:15:16 door vanadium »

Re: Boot Error: Gave up waiting for suspend/resume device
« Reactie #16 Gepost op: 2019/03/31, 19:58:31 »
Bij deze; 2 commando's:
hans@hans-OptiPlex-GX620:~$ sudo update-initramfs -u -k all
[sudo] wachtwoord voor hans:
update-initramfs: Generating /boot/initrd.img-4.15.0-46-generic
update-initramfs: Generating /boot/initrd.img-4.15.0-45-generic
hans@hans-OptiPlex-GX620:~$ cat /etc/default/grub
# If you change this file, run 'update-grub' afterwards to update
# /boot/grub/grub.cfg.
# For full documentation of the options in this file, see:
#   info -f grub -n 'Simple configuration'

GRUB_DEFAULT=0
#GRUB_HIDDEN_TIMEOUT=0
GRUB_HIDDEN_TIMEOUT_QUIET=true
GRUB_TIMEOUT=10
GRUB_DISTRIBUTOR=`lsb_release -i -s 2> /dev/null || echo Debian`
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"
GRUB_CMDLINE_LINUX=""

# Uncomment to enable BadRAM filtering, modify to suit your needs
# This works with Linux (no patch required) and with any kernel that obtains
# the memory map information from GRUB (GNU Mach, kernel of FreeBSD ...)
#GRUB_BADRAM="0x01234567,0xfefefefe,0x89abcdef,0xefefefef"

# Uncomment to disable graphical terminal (grub-pc only)
#GRUB_TERMINAL=console

# The resolution used on graphical terminal
# note that you can use only modes which your graphic card supports via VBE
# you can see them in real GRUB with the command `vbeinfo'
#GRUB_GFXMODE=640x480

# Uncomment if you don't want GRUB to pass "root=UUID=xxx" parameter to Linux
#GRUB_DISABLE_LINUX_UUID=true

# Uncomment to disable generation of recovery mode menu entries
#GRUB_DISABLE_RECOVERY="true"

# Uncomment to get a beep at grub start
#GRUB_INIT_TUNE="480 440 1"
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Offline vanadium

  • Lid
Re: Boot Error: Gave up waiting for suspend/resume device
« Reactie #17 Gepost op: 2019/04/01, 08:56:46 »
Alles lijkt in orde hier, en toch moet het ergens in je configuratie zitten. Controleer nog eens je /etc/fstab om te zien of daar geen niet-bestaande UUIDS opgelijst zijn.

Kan je ook eens controleren of  uswsusp geïnstalleerd is. Standaard is dat *niet* het geval. Indien wel, verwijder het: "sudo apt remove uswsusp"
« Laatst bewerkt op: 2019/04/01, 09:04:06 door vanadium »

Re: Boot Error: Gave up waiting for suspend/resume device
« Reactie #18 Gepost op: 2019/04/01, 20:36:16 »
In Synaptic komt uswsusp wel voor, maar is volgens de eigenschappen niet geïnstalleerd.
Ook de UUIDs kloppen, zowel in fstab als in RESUME
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Re: Boot Error: Gave up waiting for suspend/resume device
« Reactie #19 Gepost op: 2019/04/01, 21:03:16 »
Sinds vandaag (en dit is geen 1 april grap!!!) start Xubuntu zonder de melding "Gave up waiting for ...". Wel met de tekst "Xubuntu-18: clean .." gevolgd door  informatie over aantal files en blocks. Geen idee of dat te maken heeft met het commando sudo update-initramfs -u -k all. Het lettertype bij de eerste fase van opstart is ook groter (grof); in fase 2 van de start is de resolutie en stuk beter (normaal). Systeem start daarmee een stuk sneller op. Sinds het uitvoeren van de laatste "instructies" van Vanadium is er niks aan het systeem veranderd. Of het zou een software-update moeten zijn. Mijn Linux-kennis schiet hier hopeloos tekort. Mocht update-initramfs de oplossing zijn ..... Vanadium bedankt!  ^-^. Nog even in de gaten houden.
« Laatst bewerkt op: 2019/04/01, 21:05:13 door Cargamel »
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Re: Boot Error: Gave up waiting for suspend/resume device
« Reactie #20 Gepost op: 2019/04/02, 14:09:03 »
Vandaag weer opgestart zonder "Gave up waiting for ..."-melding. RESUME=none weer vervangen door RESUME=UUID=_swap_uuid_". Opnieuw gestart, geen vertraging. Probleem lijkt dus opgelost. Vraag me niet hoe!  :rolleyes:
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Offline vanadium

  • Lid
Re: Boot Error: Gave up waiting for suspend/resume device
« Reactie #21 Gepost op: 2019/04/02, 16:08:39 »
Vraag me niet hoe!  :rolleyes:
Zeer waarschijnlijk een heel klein foutje in je vorige configuratie, waar je overheen gezien hebt  ;)

Re: Boot Error: Gave up waiting for suspend/resume device
« Reactie #22 Gepost op: 2019/04/02, 17:24:42 »
Wie zal het zeggen. Niet meer te achterhalen. Zo kunnen kleine typefoutjes grote gevolgen hebben. In dit geval niet zo groot, maar toch vervelend als de oorzaak niet verklaard kan worden. Ook al sta je al jaren langs de zijlijn ... het zit gewoon nog steeds in je/mijn kop.  ^-^
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME