Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: xubuntu op lenovo ideapad  (gelezen 3374 keer)

Offline petrovski

  • Lid
xubuntu op lenovo ideapad
« Gepost op: 2019/05/24, 10:17:01 »
hallo mensen.

een nieuwe lenevo laptopje voor mevrouw petrovski.
xubuntu18.04 op de usb dvd apparaat.
ik heb de bios (zie bijlage) eindelijk zover ingesteld dat bij het opstarten eerst de installatie dvd word gelezen.
daarna stopt hij en start windows vrolijk door.

kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd doe.

alvast bedankt voor het meedenken.
peter

Joshua Orbit

  • Gast
Re: xubuntu op lenovo ideapad
« Reactie #1 Gepost op: 2019/05/24, 10:41:09 »
Je fout is dat USB HDD bovenaan moet staan om te booten uit de stick of device of HDD (hard disc drive). Installeren van een DVD raad ik af; enorm traag installatieproces.

Van sommige BIOS -en weet ik dat ze niet alle, meestal erg exotische, apparaten goed aansturen. Dus je kan per se via de DVD gaan, maar een stick kost niets voor een 4Gb versie, en een opstartbare stick doet het altijd: 1 universele driver in het BIOS dat ALTIJD en overal werkt out of the box.

In je BIOS kan je verhogen van bootprioriteit middels F5/F6 of via de TAB toets. Afhankelijk van je apparaat.

Veel succes !!!
« Laatst bewerkt op: 2019/05/24, 10:49:44 door Joshua Orbit »

Offline petrovski

  • Lid
Re: xubuntu op lenovo ideapad
« Reactie #2 Gepost op: 2019/05/24, 11:19:04 »
bedankt voor de tips.

usb hdd omhoog gezet,maar dat mag niet baten.

ik zal proberen om een install usb stikje te maken (google wel hoe dat moet).
moet nu naar mijn werk.
ik kom er later op terug.

nogmaals dank en groet

Offline h2o

  • Lid
Re: xubuntu op lenovo ideapad
« Reactie #3 Gepost op: 2019/05/24, 11:24:01 »
Je kunt ook proberen of je met de voor jouw laptop geschikte toets kunt booten. Op veel systemen is dat F9, of F12 om in het bootmenu te komen en dan kun je daar jouw installatiemedium kiezen en dan opstarten.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: xubuntu op lenovo ideapad
« Reactie #4 Gepost op: 2019/05/24, 11:34:59 »

Joshua Orbit

  • Gast
Re: xubuntu op lenovo ideapad
« Reactie #5 Gepost op: 2019/05/24, 13:58:27 »
bedankt voor de tips.

usb hdd omhoog gezet,maar dat mag niet baten.

ik zal proberen om een install usb stikje te maken (google wel hoe dat moet).
moet nu naar mijn werk.
ik kom er later op terug.

nogmaals dank en groet
Mocht je Ubuntu hebben, dan kan je via opstartschijf aanmaken heel makkelijk, full automagisch, de ISO van 18.04.2 erop zetten om te booten van een stick. Typ in het zoekveld van de apps USB en je hebt hem direct. Voor Windows zal Unetbootin ook wel werken of een andere imagewriter (dat is dan even Googelen, en opletten voor malware door de gratis software) .

In de Action, België, heb je 2 sticks voor een habbekrats. Ik neem aan dat Nederland dat ook wel zal hebben.

De stick geeft ook het voordeel om Ubuntu, op een redelijke manier, uit te testen VOOR je installeert. Google eerst even mocht de WiFi of Bluetooth niet meteen werken out of the box. typ: Lenovo biedt veel aan op losse sites, maar igv WiFi ben je veiliger met een aparte dongle te kopen (losse .deb packs zijn ongewenst op een veilige Ubuntu).

Lenovo is een Chinese standaard geworden en geen algemeen aanvaarde standaard (USA protocol computers), dus je kan veel geluk hebben maar ook pech dat sommige hardware niet zal werken. Maar laat ons hopen voor het beste  =D  :P .
Post maar vragen mocht er iets niet lukken in de testmodus van Ubuntu.

Je kan ook in software en updates (staat tussen de apps) het tabblad extra stuurprogrammas vinden om, bekabeld, een driver te testen voor je draadloos.

Trakteer jezelf na een succesvolle installatie op Chrome browser bv.

« Laatst bewerkt op: 2019/05/24, 14:04:54 door Joshua Orbit »

Offline EvC

  • Lid
Re: xubuntu op lenovo ideapad
« Reactie #6 Gepost op: 2019/05/24, 15:34:39 »
Lenovo heeft de zogenaamde Novo-knop om van uit-stand meteen naar een keuzemenu te komen voor de boot volgorde, BIOS setup of recovery systeem.
Met een uitgevouwen paperclip is het in te schakelen:



Secure Boot dient in het BIOS uitgeschakeld te worden om Linux te installeren.

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline petrovski

  • Lid
Re: xubuntu op lenovo ideapad
« Reactie #7 Gepost op: 2019/05/26, 11:38:19 »
bedankt voor het meedenken.
dankzij een tip van een collega heb ik unetbootin gebruikt,werkt meteen.
alleen zie xubuntu nu geen wifi adapter,en dan heb je niks aan je netbookje.
zucht

DarkEra

  • Gast
Re: xubuntu op lenovo ideapad
« Reactie #8 Gepost op: 2019/05/26, 12:18:20 »
Indien je een ethernetkabel aangesloten hebt laat 'm eens zoeken naar eventuele drivers via Software & Updates en dan in de tab Additional drivers. Als het goed is start dan het zoeken automatisch. Als er drivers gevonden zijn voor de Wifi adapter dan installeer die en herstart het systeem.

Zoniet dan kan je eens kijken of er een hardware switch is die je aan moet zetten om de wifi te laten werken.

Een andere mogelijkheid om hulp te krijgen is dat je even de hardware info even post. In de terminal doe je:
inxi -FxzMocht inxi nog niet geinstalleerd zijn dan haal die even binnen en voer je het bovenstaande commando uit en post (copy/paste) je de gegevens even hier in het topic. Misschien kan iemand je alsnog verder helpen. :)

Offline petrovski

  • Lid
Re: xubuntu op lenovo ideapad
« Reactie #9 Gepost op: 2019/05/26, 12:49:59 »
netwerkkabel plaatsen gaat niet bij dit netbookje,dus zowiezo geen updates verkrijgbaar.

terminal geeft:

biljana@biljana-Lenovo-ideapad-S130-14IGM:~$ inxi -fxz
CPU:       Dual core Intel Celeron N4000 (-MCP-)
           arch: N/A cache: 4096 KB bmips: 4377
           clock speeds: max: 2600 MHz 1: 942 MHz 2: 1019 MHz
           CPU Flags: 3dnowprefetch acpi aes aperfmperf apic arat
           arch_capabilities arch_perfmon art bts cat_l2 cdp_l2 clflush
           clflushopt cmov constant_tsc cpuid cpuid_fault cx16 cx8 de ds_cpl
           dtes64 dtherm dts ept erms est flexpriority fpu fsgsbase fxsr ht
           ibpb ibrs ibrs_enhanced ida intel_pt lahf_lm lm mca mce mmx monitor
           movbe mpx msr mtrr nonstop_tsc nopl nx pae pat pbe pclmulqdq pdcm
           pdpe1gb pebs pge pln pni popcnt pse pse36 pti pts rdpid rdrand
           rdseed rdt_a rdtscp rep_good sdbg sep sha_ni smap smep ss ssbd sse
           sse2 sse4_1 sse4_2 ssse3 stibp syscall tm tm2 tpr_shadow tsc
           tsc_adjust tsc_deadline_timer tsc_known_freq umip vme vmx vnmi vpid
           x2apic xgetbv1 xsave xsavec xsaveopt xsaves xtopology xtpr

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: xubuntu op lenovo ideapad
« Reactie #10 Gepost op: 2019/05/26, 13:02:32 »
Voor dit soort gevallen heb ik een WiFi-USB stick aangeschaft, voor €9,00 en dat werkt prima voor het updaten en binnen halen van closed-source drivers.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: xubuntu op lenovo ideapad
« Reactie #11 Gepost op: 2019/05/26, 14:10:29 »
@petrovski,
inxi -fxz moet zijn inxi -Fxz
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline EvC

  • Lid
Re: xubuntu op lenovo ideapad
« Reactie #12 Gepost op: 2019/05/26, 14:56:31 »
Een nieuw Lenovo ideapad notebook dat geen WiFi laat zien tijdens de installatie van Ubuntu? Dat is me nog nooit overkomen.

Mocht je nog een Ubuntu hebben, probeer dan Startup Disk Creator om het ISO op USB-stick te zetten (hier eerder genoemd):

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

DarkEra

  • Gast
Re: xubuntu op lenovo ideapad
« Reactie #13 Gepost op: 2019/05/26, 17:28:22 »
Als het om een nieuwe laptop gaat die onlangs pas op de markt is gekomen, kan het soms wel eens zo zijn dat er bepaalde hardware in zit waar in de Linux kernel nog géén driver zit voor dat bepaalde type chipset.

Ik had in 2013 een keer een nieuwe laptop gekocht waarvan de wifi ook niet werkte, chip was té nieuw en dus geen ondersteuning voor. Een half jaar later was de driver voor linux ingebouwd in de kernel maar helaas met problemen waardoor de wifi steeds weg viel. Een jaar later was het nog niet zoals het moest zijn en draait dat ding nog steeds Windows waar m'n zoontje op mag rommelen wat 'm wil. Ik heb gelukkig nog twee oudere laptops staan waarvan ééntje *buntu draait.

Het advies bij aanschaf van een laptop of PC met de gedachte er een op Linux gebaseerde distro op te willen zetten luidt: Schaf nooit zomaar het nieuwste van het nieuwste aan.
Linux loopt wat achter als het erop aan komt.
« Laatst bewerkt op: 2019/05/26, 17:30:05 door Maik »

Offline EvC

  • Lid
Re: xubuntu op lenovo ideapad
« Reactie #14 Gepost op: 2019/05/26, 17:36:49 »
Het is me nog niet duidelijk of er sprake is van een dualboot Windows 10 / Xubuntu?
Of is Xubuntu het enige besturingssysteem geworden?
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Joshua Orbit

  • Gast
Re: xubuntu op lenovo ideapad
« Reactie #15 Gepost op: 2019/05/26, 17:57:29 »
Desnoods een mini dongle voor WiFi op Linux (Die Maxxter dingen van de action kosten 5€) aankopen.

Ik heb er nog een paar liggen perfect werkend met Linux (alle Linuxen  =D ) , mocht je er 1 nodig hebben stuur ik het wel op.

Bij AliExpress hebben ze ze ook maar let op dat het Linux compatibel is. kost ongeveer 6,5€ / stuk.

Offline petrovski

  • Lid
Re: xubuntu op lenovo ideapad
« Reactie #16 Gepost op: 2019/05/30, 11:09:56 »
een collega van me (linux wizard)heeft het probleem inmiddels opgelost.

met  een wifi dongle heeft hij een driver gedownload voor de realtek wifi adapter.
maar deze vertoonde wel wat gebreken,adapter werd wel herkent maar werkte niet.

hij heeft vervolgens in de code wat aangepast (abracadabra voor mij) en het werkende gekregen.
erg leerzaam voor hem,en tof voor mevrouw petrovski die nu dolblij is met haar netboekje.

bedankt allen voor het meedenken.

groetjes peter

DarkEra

  • Gast
Re: xubuntu op lenovo ideapad
« Reactie #17 Gepost op: 2019/05/30, 11:49:56 »
Dus ik zat met m'n gevoel dat het een driver probleem zou kunnen zijn in de goede richting te denken.
Super dat het gelukt is. Veel plezier met het netbookje. :)

Offline EvC

  • Lid
Re: xubuntu op lenovo ideapad
« Reactie #18 Gepost op: 2019/05/30, 16:06:09 »
Lenovo is behoorlijk Linux vriendelijk.
Bij een nieuwe ideapad is het noodzakelijk om de BIOS-versie te controleren. Geregeld wordt dat aangepast en men kan het alleen in Windows updaten.

Die code aanpassing zou met een MOK-melding te maken kunnen hebben (Machine Owner Key). In dat geval was Secure Boot nog niet uitgeschakeld in het BIOS.
Linux werkt dan wel maar het vertoont gebreken.

Mooi dat het nu werkt.



Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Joshua Orbit

  • Gast
Re: xubuntu op lenovo ideapad
« Reactie #19 Gepost op: 2019/05/30, 19:48:51 »
Onthou de fabrikant van je ingebouwde WiFi miniPCI , je kan het misschien ook vinden achter een luikje dat je kan openvijzen. Ik heb me al laten vertellen dat Lenovo echt mikt op de Chinese markt ipv, de verzadigde, Amerikaanse, Europese standaarden en afzetmarkten.

Je zou misschien het kunnen melden ergens aan Ubuntu, maar ik denk dat het niet veel zin heeft om dat te gaan doen.

Voor gasten of nieuwelingen die dit lezen : Ubuntu gaat out of the box goed met Dell, HP , en Asus.
Je zal daar weinig of geen echte verrassingen meemaken. Asus kan wel speciale gevallen hebben in hun topmodellen (grafische kaarten , multi bays etc) maar dat is al een prijsklasse apart. Let op: de spotgoedkope versies van die merken hebben de meeste problemen met Linux algemeen (exotische goedkope hardware in je laptop) .

Interessant leesvoer voor iedereen (ik vond het toch interessant) ask ubuntu hoe een nieuwste driver te installeren (ik weet niet of dit van toepassing was bij onze TS) : https://askubuntu.com/questions/631091/highly-unstable-wifi-realteck-lenovo-t450s-with-rtl8192ee
« Laatst bewerkt op: 2019/05/30, 20:02:35 door Joshua Orbit »

Offline EvC

  • Lid
Re: xubuntu op lenovo ideapad
« Reactie #20 Gepost op: 2019/05/30, 21:48:52 »
Ik heb me al laten vertellen dat Lenovo echt mikt op de Chinese markt ipv, de verzadigde, Amerikaanse, Europese standaarden en afzetmarkten.

Graag eerst linkjes plaatsen voor je zoiets schrijft. Voor mij is het luchtfietserij.

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline ajjp

  • Lid
Re: xubuntu op lenovo ideapad
« Reactie #21 Gepost op: 2019/05/30, 22:08:31 »
Citaat
Interessant leesvoer voor iedereen (ik vond het toch interessant) ask ubuntu hoe een nieuwste driver te installeren
Dit verwijst naar Ubuntu 14.04. Hoezo nieuwste?

Joshua Orbit

  • Gast
Re: xubuntu op lenovo ideapad
« Reactie #22 Gepost op: 2019/05/31, 07:39:16 »
Citaat
Interessant leesvoer voor iedereen (ik vond het toch interessant) ask ubuntu hoe een nieuwste driver te installeren
Dit verwijst naar Ubuntu 14.04. Hoezo nieuwste?

Leer lezen: hoe de nieuwste driver van realtek te installeren op een Ubuntu en in dit geval 14.04

Joshua Orbit

  • Gast
Re: xubuntu op lenovo ideapad
« Reactie #23 Gepost op: 2019/05/31, 07:40:32 »
Ik heb me al laten vertellen dat Lenovo echt mikt op de Chinese markt ipv, de verzadigde, Amerikaanse, Europese standaarden en afzetmarkten.

Graag eerst linkjes plaatsen voor je zoiets schrijft. Voor mij is het luchtfietserij.

Google  :) ;)

Offline ajjp

  • Lid
Re: xubuntu op lenovo ideapad
« Reactie #24 Gepost op: 2019/05/31, 16:14:12 »
Citaat
Leer lezen: hoe de nieuwste driver van realtek te installeren op een Ubuntu en in dit geval 14.04

Dat heb ik ook geleerd; daarom heb ik ook doorgelezen tot het einde:

Citaat
This code will build on any kernel 4.2 and newer as long as the distro has not modified any of the kernel APIs. IF YOU RUN UBUNTU, YOU CAN BE ASSURED THAT THE APIs HAVE CHANGED. NO, I WILL NOT MODIFY THE SOURCE FOR YOU. YOU ARE ON YOUR OWN!!!!!

Omdat de petrovski 18.04 heeft geïnstalleerd (met inmidels kernel 4.15) , kun je er dus zeker van zijn dat de APIs gewijzigd zijn. Dus de verwijzing naar deze link zonder meer is voor maar heel weinig mensen op dit forum zinnig. Maar gelukkig trof petrovski een helper die (kennelijk) wel de code kon aanpassen.