Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LibreWolf browser : "hardened version of Firefox"?  (gelezen 5594 keer)

LibreWolf browser : "hardened version of Firefox"?
« Gepost op: 2021/01/19, 15:13:56 »
Volgens deze video zou LibreWolf een 'hardened version of Firefox' zijn : https://youtu.be/8LVMkC82jpk

Er hapert her en der nog wel wat aan. Zou zeer security en privacy minded zijn. Niet in de repos, wel AppImage, Snap en Flatpak. Om addons te installeren moet je dat doen via https://addons.mozilla.org. In de browser werkt het zoeken naar addons (nog) niet(?).

Ik heb LibreWolf nog niet getest. Zijn er forumleden die er ervaring mee hebben?
Een boek doet het altijd...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: LibreWolf browser : "hardened version of Firefox"?
« Reactie #1 Gepost op: 2021/01/19, 18:58:24 »
Ik ben niet geïnteresseerd, en heb geen zin om een video te gaan bekijken.... Geschreven tekst is veel sneller doorheen te fietsen.  ;)

Overigens raad ik aan om erg op te passen met dit soort afgeleide producten. Is het ding echt veiliger, of roepen ze maar wat? En hoe zit 't met de ondersteuning op langere termijn: als ze de boel niet goed bijhouden, dan is 't ding sowieso een stuk onveiliger dan de standaard Firefox....

Kortom: geef mijn portie maar aan Fikkie.
« Laatst bewerkt op: 2021/01/19, 19:00:43 door Pjotr »

Offline MKe

  • Lid
Re: LibreWolf browser : "hardened version of Firefox"?
« Reactie #2 Gepost op: 2021/01/19, 21:39:29 »
Ze volgen de development branch van Firefox vrij goed. Veel beter dan bijvoorbeeld Palemoon.

Ik had het filmpje van distrotube gezien. Installatie in Arch vanuit de AUR duurde me uiteindelijk te lang. Misschien ga ik de appimage maar eens testen.

Offline Tom

  • Lid
Re: LibreWolf browser : "hardened version of Firefox"?
« Reactie #3 Gepost op: 2021/01/20, 11:57:20 »
Ik vraag mij wat moet je met al die Browsers ,afijn ik gebruik Firefox en ook veel Chrome en ben met beide zeer tevreden.   
Firefox gebruik ik alleen in de incognito modus ,en Chrome normaal verder.
« Laatst bewerkt op: 2021/01/20, 12:00:29 door Tom »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: LibreWolf browser : "hardened version of Firefox"?
« Reactie #4 Gepost op: 2021/01/20, 12:25:26 »
Ze volgen de development branch van Firefox vrij goed. Veel beter dan bijvoorbeeld Palemoon.
Dat was voor mij ook een belangrijke reden om eens beter naar deze browser te kijken. Alleen wat Pjotr ook al aangeeft, hoe zit het met lange termijn ondersteuning? Is uiteraard een erg belangrijk punt.
Misschien ga ik de appimage maar eens testen.
Heb ik gedaan en die werkt. De flatpak heb ik ook getest in een VM alleen die deed het niet bij mij :'(.
Ik vraag mij wat moet je met al die Browsers...
Ik denk dat iedereen daar zijn - prive?- redenen voor heeft. Veel waarde hechten aan security en privacy kan een reden zijn. Heel langzaam maar zeker begint het bij sommige computergebruikers (van alle platforms overigens) door te druppelen dat het (illegaal) dataharken van techbedrijven ongekende vormen heeft aangenomen. Verder is een leeggetrokken bankrekening meestal ook een aardige wakeup call. Cybercrime rijst de pan uit!
Meerdere browsers met elk hun specifieke eigenschappen kunnen een belangrijke faciliterende rol spelen in veilig computergebruik.
Maar iedereen moet uiteraard helemaal zelf weten welke browser hij of zij gebruikt. Wanneer je bij wijze van spreken IE nog steeds een toppertje vindt...geen wet die het je verbiedt =D. Ga rustig je gang. Vrij land.
« Laatst bewerkt op: 2021/01/20, 12:27:30 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: LibreWolf browser : "hardened version of Firefox"?
« Reactie #5 Gepost op: 2021/01/20, 14:10:41 »
Ik vraag mij wat moet je met al die Browsers ,afijn ik gebruik Firefox en ook veel Chrome en ben met beide zeer tevreden.   
Firefox gebruik ik alleen in de incognito modus ,en Chrome normaal verder.

Hetzelfde kunnen we ons ook afvragen met al die distributies die er waren, zijn en nog dagelijks bij komen. Er zijn mensen die hun eigen denkwijze hebben over hoe een web browser eruit moet zien, wat erin moet zitten of juist niet of wat het moet doen, dat is hetzelfde met al die distributies.  Ze willen het beter doen dan de ander. Maar het is allemaal van hetzelfde en teveel van het goede vind ik.

Ik neem genoegen met Firefox en een officiële Ubuntu variant. Meer heb ik niet meer nodig.
« Laatst bewerkt op: 2021/01/20, 14:25:26 door M_aD »
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline MKe

  • Lid
Re: LibreWolf browser : "hardened version of Firefox"?
« Reactie #6 Gepost op: 2021/01/20, 17:10:00 »
Voor mij is de ondersteuning niet zo van belang. Ik gebruik webbrowsers als ‘disposable’ en kan van minuut tot minuut switchen van browser.

Offline MKe

  • Lid
Re: LibreWolf browser : "hardened version of Firefox"?
« Reactie #7 Gepost op: 2021/01/20, 17:18:40 »
Ik vraag mij wat moet je met al die Browsers ,afijn ik gebruik Firefox en ook veel Chrome en ben met beide zeer tevreden.   
Firefox gebruik ik alleen in de incognito modus ,en Chrome normaal verder.

Hetzelfde kunnen we ons ook afvragen met al die distributies die er waren, zijn en nog dagelijks bij komen. Er zijn mensen die hun eigen denkwijze hebben over hoe een web browser eruit moet zien, wat erin moet zitten of juist niet of wat het moet doen, dat is hetzelfde met al die distributies.  Ze willen het beter doen dan de ander. Maar het is allemaal van hetzelfde en teveel van het goede vind ik.

Ik neem genoegen met Firefox en een officiële Ubuntu variant. Meer heb ik niet meer nodig.
dat is meer de Windows philosophy. 1 Desktop, 1 browser (edge) 1 e-mail programma. Geen keus dus.

Uiteindelijk gaat het niet om “beter” maar om “anders”. Ik werk anders dan jij, dus voor mij is Manjaro met dwm geschikt waar ik meestal qutebrowser als webbrowser op gebruik. Jij vindt Ubuntu met Firefox erg geschikt voor jouw werkwijze terwijl ik dat te beperkt vind. Aan de andere kant, als ik aan het werk ben doe ik dat op Ubuntu, omdat ik dan andere eisen heb. Keuze is goed en geeft vrijheid.  Degenen die niet willen kiezen gebruiken Apple of Windows.
« Laatst bewerkt op: 2021/01/22, 21:12:48 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: LibreWolf browser : "hardened version of Firefox"?
« Reactie #8 Gepost op: 2021/01/21, 17:26:20 »
Voor mij is de ondersteuning niet zo van belang. Ik gebruik webbrowsers als ‘disposable’ en kan van minuut tot minuut switchen van browser.
Disposable?Interessant! Ik ben wel benieuwd hoe dat in z'n werk gaat :). Heb je een bepaald systeem ontwikkeld hiervoor of zo? Zijn de browsers die je gebruikt wel altijd up-to-date qua veiligheid? Dat lijkt me wel een belangrijk vereiste.
Een boek doet het altijd...

Offline MKe

  • Lid
Re: LibreWolf browser : "hardened version of Firefox"?
« Reactie #9 Gepost op: 2021/01/21, 20:42:27 »
Ja, ze zijn inderdaad allemaal up to date. Als iets niet onderhouden wordt stop ik ermee. Ik heb op moment volgens mij 5 browsers geïnstalleerd staan inclusief 2 console browsers. Ik gebruik qutebrowser voor het simpele browsen, vooral vanwege het feit dat ik graag met het toetsenbord werk. Qutebrowser heeft echter geen plug-in systeem en ook geen goede addblock of noscript dus voor een aantal dingen gebruik ik liever Firefox. Maar sommige websites werken beter op een webkit browser, dus dan switch ik naar chromium. Buiten deze regels start ik soms willekeurig een van de drie op voor browsing. Verder heb ik Brave nog staan, maar ben nog niet genoeg overtuigd om chromium te vervangen. Omdat ik dus niet vast zit aan het gebruik van 1 browser kan ik op elk moment een van de browsers vervangen. Wel exporteer ik mijn bladwijzers naar een tsv bestand die over het algemeen gemakkelijk te importeren is in de diverse browsers.
W3m is bedoeld als pager met meer tekst opmaak dan less in de commandline, maar ik gebruik het ook wel eens om te browsen. Verder heb ik dit moment nog lynx staan, maar die gebruik ik alleen voor de Arch wiki.
« Laatst bewerkt op: 2021/01/22, 21:10:43 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: LibreWolf browser : "hardened version of Firefox"?
« Reactie #10 Gepost op: 2021/01/21, 22:12:23 »
OffTopic: ik heb 19 browsers :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: LibreWolf browser : "hardened version of Firefox"?
« Reactie #11 Gepost op: 2021/01/22, 18:06:40 »
OffTopic: ik heb 19 browsers :lol:
Ik moest even goed kijken of ik het goed zag =D. 19?! Dan ben ik maar een heel kleine jongen. Ok...ehhh....nou Ron ik zou zeggen, brand los :). We zijn benieuwd...
Maar alle gekheid op een stokje. Hoe onderhoud je zoveel browsers? Dan moet je toch wel een soort systeem hebben, omdat ze wel up-to-date moeten zijn ivm veiligheid. En configureer je ze dan ook helemaal naar je eigen smaak of doe je dat maar met een paar browsers?

@Mke : misschien een wat domme vraag maar wat is een webkit browser precies? Een console browser is puur text based? Zoals Lynx?
Ik moet je zeggen dat ik Brave erg fijn vind werken en ook qua veiligheid misstaat ie niet. Alleen jammer dat uBlock Origin (nog?) niet als addon kan worden geinstalleerd.
Een boek doet het altijd...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: LibreWolf browser : "hardened version of Firefox"?
« Reactie #12 Gepost op: 2021/01/22, 18:35:35 »
Maar alle gekheid op een stokje. Hoe onderhoud je zoveel browsers? Dan moet je toch wel een soort systeem hebben, omdat ze wel up-to-date moeten zijn ivm veiligheid. En configureer je ze dan ook helemaal naar je eigen smaak of doe je dat maar met een paar browsers?
Onderhouden is simpel, één browser wordt niet meer ondersteund, in deze heb ik alles uitstaan, ook scripts e.d. deze gebruik ik zelden, maar het is wel handig om een website te testen.
Één browser controleert het zelf bij het opstarten, de andere browsers worden gewoon geupdate met het systeem (sommigen via een PPA)
Alleen FireFox is volledig geconfigureerd, bij de anderen heb ik alleen de startpagina ingesteld.
Het rijtje:
FireFox, Brave, Chromium, Dillo, Falkon, Google Chroom, Iridium, Luakit, Midori, Netsurf, Opera, Opera Beta, Opera Developer, Qutebrowser, TOR browser, Vivaldi, Web, Palemon, Microsoft Edge (beta).
Sinds vandaag werk ik met 21.04 en ik weet niet of ik al deze browsers weer ga installeren :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline MKe

  • Lid
Re: LibreWolf browser : "hardened version of Firefox"?
« Reactie #13 Gepost op: 2021/01/22, 21:04:26 »
OffTopic: ik heb 19 browsers :lol:
Een man naar mijn hart  O0 Ik heb in het verleden ook veel meer browsers geinstalleerd gehad, maar ik heb pas onlangs deze laptop opnieuw geinstalleerd, dus heb alleen degene die ik veel gebruik erop gezet.

Ik laat het systeem de browsers updaten. Ik doe weinig met inrichten van browsers. Meestal een paar essetiele plugins als ik ze installeer, noscript en uBlock e.d. als die aanwezig zijn. Wachtwoorden bewaar ik niet in de browsers maar in pass. Sommige browsers hebben een plugin die pass als backend hebben en zo heb ik bij beiden mijn wachtwoorden ter beschikking en anders gebruik ik passmenu om wachtwoorden te pasten. Ik heb een hekel aan te veel open tabs en start dus altijd met een schone sessie. Geschiedenis gebruik ik ook zelden. Mijn favorieten exporteer ik naar een tekst bestand en importeer die indien mogelijk als ik een nieuwe browser installeer.

@kfboerne Webkit is de web engine die in de meeste browsers wordt gebruikt. Het interpreteerd html, css en javascript en maakt er een website van die je ziet. Je zit het terug in chrome en afgeleiden en ook toen Edge "op chrome gebaseerd werd" bedoelde men dat het programma vanaf nu webkit gebruikt om de html te renderen. Dit is niets nieuws, Safari van apple gebruikt ook dezelfde engine. Veel opensource browsers zoals Qutebrowser  gebruiken qtWebkit, wat ook webkit is, maar met QT (grafische libraries van KDE) meegeleverd wordt. Firefox is de vreemde eend in de bijt, die heeft zijn eigen gecko web engine. In sommige gevallen werkt deze beter, en andere pagina's werken weer beter met de WebKit engine. Als programmeur die ook websites maakt moet je beide engines wel hebben. Verder heb je nog de unieke engine in Internet Explorer. Die is gelukkig weg, want die had een heel eigen manier van html interpreteren en vaak moest je uitzonderingen in je website programmeren om ze ook op IE te kunnen laten werken. Nu hoef ik nog maar met 2 engines rekening te houden.

Een console browser is idd net als lynx. W3m heeft daarbij het voordeel dat het ook plaatjes kan weergeven in bepaalde terminal emulators. Lynx vindt ik daarintegen weer prettiger in gebruik. Alles zijn voor- en nadelen  8-)

ps. ik vond nog een 6e browser die ik geinstalleerd had: surf van de suckless mensen. Zou heel licht gewicht moeten zijn, dus interessant vind ik. Maar helaas liet hij mijn cpu te veel werken, dus dan maar niet.
« Laatst bewerkt op: 2021/01/22, 21:14:23 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: LibreWolf browser : "hardened version of Firefox"?
« Reactie #14 Gepost op: 2021/01/22, 22:13:05 »
Mijn favorieten exporteer ik naar een tekst bestand en importeer die indien mogelijk als ik een nieuwe browser installeer.
Die zet ik op een website (verborgen) dan heb ik ze op alle apparaten en alle browsers, zonder moeite.
Als programmeur die ook websites maakt moet je beide engines wel hebben. Verder heb je nog de unieke engine in Internet Explorer. Die is gelukkig weg, want die had een heel eigen manier van html interpreteren en vaak moest je uitzonderingen in je website programmeren om ze ook op IE te kunnen laten werken. Nu hoef ik nog maar met 2 engines rekening te houden.
Je kunt beter zorgen, dat de validator van het W3C geen fout-meldingen geeft, dan voldoet de pagina voor 100% aan de HTML eis.
De websites die ik beheer voldoen daar aan, zowel v.w.b. de HTML als v.w.b. de CSS :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline MKe

  • Lid
Re: LibreWolf browser : "hardened version of Firefox"?
« Reactie #15 Gepost op: 2021/01/22, 23:13:52 »
Dat is het minste idd. Maar css werkt niet op alle engines gelijk en w3m checked alleen of jij je aan de standaard houdt, niet of de browsers dat ook doen  :P
Als je pagina relatief simpel is dan is het vaak geen probleem.

Re: LibreWolf browser : "hardened version of Firefox"?
« Reactie #16 Gepost op: 2021/01/23, 17:48:38 »
Heren bedankt voor de info. Technisch gezien moet ik helaas wel afhaken ^-^. Geweldig Ron die 19 browsers =D =D.
Wel exporteer ik mijn bladwijzers naar een tsv bestand die over het algemeen gemakkelijk te importeren is in de diverse browsers.
Ik heb proberen uit te zoeken hoe dit moet maar niets bruikbaars gevonden. Is dit simpel te realiseren?

Een boek doet het altijd...

Re: LibreWolf browser : "hardened version of Firefox"?
« Reactie #17 Gepost op: 2021/01/23, 18:29:34 »
Het zal wel csv bestand zijn.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: LibreWolf browser : "hardened version of Firefox"?
« Reactie #18 Gepost op: 2021/01/24, 20:17:03 »
Het zal wel csv bestand zijn.
Thx!
Een boek doet het altijd...

Offline MKe

  • Lid
Re: LibreWolf browser : "hardened version of Firefox"?
« Reactie #19 Gepost op: 2021/01/24, 21:31:32 »
sorry, csv idd. Idee van Ron is ook wel een goede, gewoon een html met alle favoriete links. Dat is helemaal browser onafhankelijk.

Re: LibreWolf browser : "hardened version of Firefox"?
« Reactie #20 Gepost op: 2021/01/26, 12:10:53 »
Vond nog een review van LibreWolf : https://youtu.be/L2otiFy4ADI
De default instellingen zijn erg veilig en dit lijkt best een browser met potentie (hoewel de toekomst zal uitwijzen of dat ook werkelijk zo is). De ontwikkelaars zijn bezig om LibreWolf ook voor Ubuntu makkelijk installeerbaar te maken. Voorlopig is gebruik via de AppImage het makkelijkst. Nadeel is dat je iedere keer manueel moet updaten.

Verder maakte de reviewer gebruik van een handige 'web browser security testing, privacy testing, and troubleshooting tool' genaamd 'Device Info' : https://www.deviceinfo.me/
Ik kende deze niet. Zeer uitgebreid. Handig ;).
« Laatst bewerkt op: 2021/01/26, 13:12:29 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Offline Tom

  • Lid
Re: LibreWolf browser : "hardened version of Firefox"?
« Reactie #21 Gepost op: 2021/01/26, 13:06:55 »
Vond nog een review van LibreWolf : https://www.youtube.com/watch?v=gIqxtsdETBY

Verkeerde URL ,deze gaat over de rellen betreffende de avondklok.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: LibreWolf browser : "hardened version of Firefox"?
« Reactie #22 Gepost op: 2021/01/26, 13:11:25 »
Verkeerde URL ,deze gaat over de rellen betreffende de avondklok.
Sorry, foutje. Gewijzigd. Moet nu de goede link zijn.
Een boek doet het altijd...

Offline HWE64

  • Lid
Re: LibreWolf browser : "hardened version of Firefox"?
« Reactie #23 Gepost op: 2021/01/26, 16:23:50 »
Verkeerde URL ,deze gaat over de rellen betreffende de avondklok.
Sorry, foutje. Gewijzigd. Moet nu de goede link zijn.
Nog niet :'(

Sorry, keek in vorige bericht van Tom (#21).
« Laatst bewerkt op: 2021/01/26, 16:29:15 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: LibreWolf browser : "hardened version of Firefox"?
« Reactie #24 Gepost op: 2021/03/09, 16:45:08 »
Update : Ben nu alweer aardig wat weken met LibreWolf aan het experimenteren en ik ben erg enthousiast moet ik zeggen. LibreWolf is niet alleen knettersveilig maar ook ra-zend-snel!! Allerhande 'troep' wordt blijkbaar niet 'geladen' en dat is enorm te merken.
Toegegeven, er zijn nog de nodige schoonheidsfoutjes weg te werken, maar potentie is zeker aanwezig.

Even metaforisch : Ik heb het gevoel alsof ik in een heel snelle sportwagen zit wanneer ik met LibreWolf internet. Hoop echt dat het een blijvertje is...
Een boek doet het altijd...