Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu en zijn beveiliging  (gelezen 1036 keer)

Josvds

  • Gast
Ubuntu en zijn beveiliging
« Gepost op: 2007/09/08, 16:17:31 »
Hallo Ubuntu fans,

Wij zijn bezig met een school opdracht, en daarbij moeten we uitzoeken hoe de beveiliging binnen ubuntu geregeld is.
Daarom heb ik enkele vragen en hopelijk kunnen jullie hier een antwoord op geven. Of weten jullie wel een pagina waarop ik het kan vinden.

1) Hoe worden de bestanden van het systeem beveiligd, en hoe worden de bestanden van andere lokale gebruikers beveiligd? Kan elke gebruiker zo maar bij de andere gebruiker in de documenten kijken of kan dat niet?

2) Is er in Ubuntu een makkelijk programma waarmee je de rechten en gebruikers kunt regelen binnen ubuntu?

3) Beschikt ubuntu standaard over een firewall zoals windows deze kent?

4) Heeft ubuntun een encryptie beveiling bij data stroom of bestanden?

5) Waar kan ik terugvinden wat ubuntu allemaal logt? Inkomende- en uitgaande stromen van het netwerk. Programma`s die verkeerdlopen etc. Is daarnaast ook nog alarmering binnen Ubuntu? Dat je een melding of alarm krijg wanneer iets mis gaat?

6) Eventuel extra tips voor de beveiliging waar rekening mee gehouden moet worden of hoe iets werk.

Thanx,
Jos

Offline Soul-Sing

  • Lid
Ubuntu en zijn beveiliging
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/08, 16:21:37 »
: https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie/NlInternetBeveiliging

-netwerk-analyse: wireshark (als root)
-encryptie: truecrypt

Offline siegi

  • Lid
Ubuntu en zijn beveiliging
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/08, 16:38:33 »
Ik heb de indruk dat je gewoon je huiswerk vragen op dit forum smijt.  
Dit zal zeker niet de bedoeling zijn van jouw docenten of leerkrachten.

Josvds

  • Gast
Ubuntu en zijn beveiliging
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/08, 16:55:23 »
Citaat van: leoquant
: https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie/NlInternetBeveiliging

-netwerk-analyse: wireshark (als root)
-encryptie: truecrypt
Deze site heb ik inderdaad bekeken, maar helaas gaat deze niet diep in op de stof, hoe deze beveiling daadwerkelijk is opgezet.

Josvds

  • Gast
Ubuntu en zijn beveiliging
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/08, 16:56:32 »
Citaat van: siegi
Ik heb de indruk dat je gewoon je huiswerk vragen op dit forum smijt.  
Dit zal zeker niet de bedoeling zijn van jouw docenten of leerkrachten.
Nou we moeten een onderzoeksrapport opstellen, de docent maakt het dus niet uit hoe we aan de informatie komen.
Ik heb wel op verschillende site`s gekeken, en veel ge-googled. Maar helaas niet echt een site gevonden waarop dat alles uitgelegd staat tot op details. (en dan nog volgbaar)

Offline siegi

  • Lid
Ubuntu en zijn beveiliging
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/08, 17:08:51 »
Ik zal je op verschillende punten is wat verder helpen.  De bedoeling is effectief wel dat je zelf gaat zoeken hoor.  Deze informatie is zeker op internet te vinden al moet je daar wat tijd voor nemen.   Je gaat later in je beroep enzow nog tegen problemen stoten daar kan je niet altijd voor op een forum effe de vraag gaan stellen.  he.

1) Hangt van de instelling af, je hebt drie verschillende lagen user, group, others,  Je kan zeggen dat de gebruiker kan lezen en schrijven, de group kan lezen  en de anderen niets.  Deze instellingen doe je in text mode met chmod en chown om de eigenaar te veranderen.

2)Op gemakkelijke manier euhm in texmode dus met chmod en chown en grafisch gaat het bv met nautilus, konqueror.  

3) iptables is de firewall die ubuntu standaard aan boord heeft, je kan deze handmatig instellen maar ook grafisch met bv firestarter.

4)leoquant

5) /var/log

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ubuntu en zijn beveiliging
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/08, 17:23:53 »
Kijk ook hier eens:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=510812

En natuurlijk op de Nederlandstalige wiki, zie mijn handtekening.

Ubuntu en zijn beveiliging
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/08, 17:51:22 »
Op vraag 2 kijk ook eens bij Systeem >> Beheer >> Gebruikers en groepen, hier staat heel wat informatie over wat welk account mag en nog vele andere dingen.

hosti

  • Gast
Ubuntu en zijn beveiliging
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/09, 00:53:32 »
Citaat van: siegi
Ik heb de indruk dat je gewoon je huiswerk vragen op dit forum smijt.  
Dit zal zeker niet de bedoeling zijn van jouw docenten of leerkrachten.
Ja ik ook. En nog straffer is dat je gewoon 5 minuten achter je PC dient te spenderen om die verschrikkelijk makkelijke vragen op te lossen. Mijnsinziens ik de kern - of beter het idee van de docent- om je eens te laten kennismaken met Linux. Zelf proberen maw. - of gewoon wat googlen op de desbetreffende topics.

*edit::vraag 6: paswoord wordt DES gecodeerd met 52 bits en is verre van veilig-> tijdig veranderen maw.