Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: <OPGELOST> Realtek ALC888 /1200  (gelezen 3903 keer)

Offline jerome

  • Lid
<OPGELOST> Realtek ALC888 /1200
« Gepost op: 2010/07/20, 16:34:38 »
dag iedereen,

ik zit nog een beetje in de beginfase van met Ubuntu te leren werken, behalve er een coole look aan geven kan ik dus nog niet veel:p
Ik heb laptop van MSI (ex720) en vroeger (met windows 7/ vista) kwam al het geluid (of bijna allemaal) uit de 2 boxen onder mijn scherm. Nu ik ubuntu heb komt al het geluid uit een kleine box aan de onderkant van mijn laptop.(niet vanbinnen maar echt een box langs de onderkant) De kwaliteit en (doordat het naar onderen gericht is) het volume zijn nu veel minder.
als info bij mijn laptop staat er: subwoofer(with 4 speakers) en de ondersteuning kwam dan ws van DOLBY home theater.
Zou er iemand weten hoe ik dit moet oplossen?
dank bij voorbaat,

jérôme O0
« Laatst bewerkt op: 2010/08/08, 14:49:46 door jerome »

Offline soppel

  • Lid
Re: subwoofers
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/21, 01:07:43 »
Hoi Jérôme,

Ik zie dat je nog geen reactie gehad hebt, dus ik kom maar met wat standaard dingetjes. Als ze niet helpen blijft in ieder geval je topic hot =D

Je zegt dat je in de beginfase zit. Oke, Ubuntu staat erop, maar heb je ook alle updates binnengehaald?
kortom: http://sites.google.com/site/computertip/directdoen#TOC-BESLIST-NOODZAKELIJKE-INGREPEN:
daar staat ook nog een tip voor de ondersteuning van hardware.


en dan uiteraard: staat het volume niet uit?
Heb je onder systeem > voorkeuren > geluid al gekeken?
Staat er niet ergens een vinkje bij dempen?


aanvulling:
ik keek even op google, en vond dit: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/alsa-driver/+bug/525914
welliswaar heeft het betrekking op 9,10 maar het is wel hetzelfde probleem  :(

Een oplossing heb ik niet gevonden gezocht, dat gaat ook even boven mijn petje, hopelijk komt er iemand anders met hulp.


« Laatst bewerkt op: 2010/07/21, 01:12:26 door soppel »
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline Roc.am

  • Lid
Re: subwoofers
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/21, 01:29:38 »
Hoi Jérôme,

Veel weet ik hier ook niet vanaf maar alle beetjes helpen.
Heb je al met je linker muisknop op het speaker symbooltje geklikt wat er op je bovenste paneel rechts staat.
Daar kun je ook kiezen voor geluidsvoorkeuren. onder het tabje hardware kun je bij profiel nog diverse geluids mogelijkheden kiezen.

Succes

Offline jerome

  • Lid
Re: subwoofers
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/21, 17:59:57 »
Hallo opnieuw,

zoals ik al zei is het geluid niet uit maar komt het van andere speakers. De 2 boven m'n toetsenbord moeten normaal standaard zijn maar ik vind ze niet bij hardware (ze zijn dus niet ondersteund).
Met windows kon ik nog goed overweg en in dat geval zou ik gewoon een driver gezocht hebben maar bij Ubuntu weet ik niet echt wat ik moet doen  :|
Probleem is dus ook dat ik niet kan zien hoe het nu allemaal noemt want het is blijkbaar "weg". Bij geluid staat het ook niet.
Echt niemand die iets gelijkaardigs heeft voorgehad (alhoewel ik het niemand toewens natuurlijk :p)
 Roc.am en soppel alleszins al bedankt:)

Jérôme

Re: subwoofers
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/21, 18:12:25 »
Systeem -> Voorkeuren -> Geluidsvoorkeuren, tabblad Hardware, probeer alle profielen eens uit.

Offline jerome

  • Lid
Re: subwoofers
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/21, 18:38:05 »
er is maar 1 profiel: zover was ik wel al, alleen maar uit analog stereo output & duplex komt er geluid en ze komen uit dezelfde speaker.

Re: subwoofers
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/21, 18:40:45 »
Welke opties heb je voor Connector in het tabblad Uitvoer?

Offline soppel

  • Lid
Re: subwoofers
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/25, 17:19:23 »
systeem -> beheer -> stuurprogramma's
staat daar misschien een stuurprogramma wat je in kan schakelen?
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline mrGee

  • Lid
Re: subwoofers
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/25, 17:44:29 »
Hallo,

Kun je een terminal openen
(Toepassingen-Hulpmiddelen-Terminalvenster)
en daar;
aplay -l (l = kleine letter L)

ingeven en posten wat daar uitkomt.

Misschien dat er via autodetect, een deel van je hardware niet wordt gezien en
daarom dan ook niet opduikt in de diverse mixersettings.
Wellicht dat er een bepaalde file moet worden aangepast

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: subwoofers
« Reactie #9 Gepost op: 2010/07/25, 18:43:44 »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jerome

  • Lid
Re: subwoofers
« Reactie #10 Gepost op: 2010/08/04, 20:12:19 »
Hallo iedereen,
sorry voor het late antwoord, ik was met andere dingen bezig.

@ Gerrit:


**** Lijst van PLAYBACK hardware-apparaten ****
kaart 0: Intel [HDA Intel], apparaat 0: ALC1200 Analog [ALC1200 Analog]
  Sub-apparaten: 0/1
  Sub-apparaat #0: subdevice #0
kaart 0: Intel [HDA Intel], apparaat 1: ALC1200 Digital [ALC1200 Digital]
  Sub-apparaten: 1/1
  Sub-apparaat #0: subdevice #0
kaart 0: Intel [HDA Intel], apparaat 3: NVIDIA HDMI [NVIDIA HDMI]
  Sub-apparaten: 1/1
  Sub-apparaat #0: subdevice #0
kaart 0: Intel [HDA Intel], apparaat 6: Si3054 Modem [Si3054 Modem]
  Sub-apparaten: 1/1
  Sub-apparaat #0: subdevice #0

@ Cumulus007

analog speakers, headphones en uotput. Nu zijn de speakers ingeschakeld, bij output doet ie niks.

mvg,

jérôme

Offline mrGee

  • Lid
Re: subwoofers
« Reactie #11 Gepost op: 2010/08/04, 23:22:12 »
Hallo

Kijk even of de oplossing hier;
http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/alleen-geluid-via-koptelefoon/15/
laatste 3 of 4 postings ook voor jou helpt, na toepassen, machine herstarten en daarna alsnog de mixer settings controleren.

Geen succes? haal die regel dan weer weg en herstart de machine en kijk even in de link die Gijsbert
je geeft,  (mocht je dat nog niet hebben geprobeerd).

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline jerome

  • Lid
Re: subwoofers
« Reactie #12 Gepost op: 2010/08/07, 17:59:39 »
Hallo,

het probleem zit volgens mij bij de hardware, het is een realtek ALC 888. het is blijkbaar een  probleem omdat dat met intel wordt verward ofzo, op volgende link heb ik iemand gevonden met exact hetzelfde probleem, die volgde al de stappen op de site en nog altijd niks. Ik zal dus maar verder luisteren naar sterk gereduceerde kwaliteit van mijn ene speaker onderaan:p
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/alsa-driver/+bug/525914

bye

Offline jerome

  • Lid
Re: subwoofers
« Reactie #13 Gepost op: 2010/08/07, 18:03:26 »
hallo opnieuw,

in een laatste wanhoopspoging wilde ik alles nog eens doorlopen. Bij het opzoeken van mijn soundcard van ik Realtek AL 888. Met die gedachte heb ik dus heel de tijd voortgezocht. Nu probeerde ik het van het begin: in terminal: cat /proc/asound/card0/codec#* | grep Codec en daar kreeg ik dan: codec:Realtek ALC1200. Toch geloof ik eerder alle sites die zeggen dat het ALC 888 is.. Toch raar. Maarja nu zal ik deze nieuwe piste volgen en jullie laten weten hoe het is afgelopen.

Offline jerome

  • Lid
Re: subwoofers
« Reactie #14 Gepost op: 2010/08/07, 18:32:13 »
hallo,

ik ben blij om dit te kunnen zeggen: opgelost! eindelijk:p

je kan 2 oplossingen nemen: 1) in terminal: sudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base ,je passwoord ingeven en dan bij alsamixer  options snd-hda-intel model=6stack-dig in het document invoegen, pas wel op ,het deeltje met 6stack-dig vervangen door het model van je eigen geluidskaart. Bij deze kan het ambetant zijn omdat je je model name moet terugvinden, hier had ik geluk dat alc1200 en alc888 bijna hetzelfde werken, blijkbaar alletwee 6stack-dig. (zelfde geprogrammeerd)

Anders kan je ook dit doen maar heb ik niet gedaan omdat die kerel z'n earphone ingang niet meer werkte maar werkt volgens mij even goed: http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/geluid-ecl1200-aan-de-praat-krijgen/?action=printpage

nog een goeie dag en bedankt allemaal. O0