Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opwaarderen  (gelezen 562 keer)

Opwaarderen
« Gepost op: 2015/01/17, 16:45:30 »
Ik heb als experiment bij de laptop van mijn moeder de opwaardeerknop gebruikt in updatebeheer.
Dus ik heb via die knop van 12.04 naar 14.04 (Xubuntu) de update binnen laten komen, maar ik ben tot de conclusie gekomen, dat alles tot op heden, nog perfect werkt.
Dus het lijkt erop dat men de opwaardeerknop ook eens onder handen hebben genomen.
Voor mijn moeder was het namelijk fijn dat alle programma's en bestanden op de laptop bleven staan.

Zijn er nog andere mensen die via de opwaardeerknop het systeem hebben geupdate en waar ook alles probleem loos verloopt?
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Opwaarderen
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/17, 16:53:07 »
Zolang het een redelijk kaal systeem is en je geen gebruik maakt van externe pakketbronnen of PPA's, dan werkt de upgradeknop prima.
Mijn laptop gaat al mee sinds 11.nogwat en de server waar Ubuntu-NL op draait al sinds 10.04 of nog ouder.
Er waren wel wat kleine dingetjes die aangepast moesten worden, maar dat was in een paar minuten gedaan.

De problemen komen meestal doordat mensen handige pakketbronnen van anderen toegevoegd hebben. Een nieuwere OpenOffice hier, een andere versie van Skype daar, Virtualbox, noem maar op.

Offline siegi

  • Lid
Re: Opwaarderen
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/17, 17:22:43 »
Een van mijn systemen heeft probleemloos geüpgraded vanaf 7.04 tot 14.04. De problemen die ik nog kon herinneren hadden vooral te maken met gebruikers specifieke configuratie bestanden zoals van kde en gnome etc.

Nadien heb ik die computer wat geupgrade en naar 64bit overgeschakeld dus moest ik wel opnieuw installeren.
 
« Laatst bewerkt op: 2015/01/18, 09:58:20 door siegi »

Re: Opwaarderen
« Reactie #3 Gepost op: 2015/01/17, 23:34:06 »
Ja van 13.10 naar 14.04 (die heb ik nog). En daarvoor ook meerdere keren met geen of weinig problemen een upgrade gedaan. Gaat wel om Kubuntu maar dat zal niet veel verschil maken qua opwaarderen.

Re: Opwaarderen
« Reactie #4 Gepost op: 2015/01/18, 00:12:21 »
Zolang het een redelijk kaal systeem is en je geen gebruik maakt van externe pakketbronnen of PPA's, dan werkt de upgradeknop prima.
Mijn laptop gaat al mee sinds 11.nogwat en de server waar Ubuntu-NL op draait al sinds 10.04 of nog ouder.
Er waren wel wat kleine dingetjes die aangepast moesten worden, maar dat was in een paar minuten gedaan.

De problemen komen meestal doordat mensen handige pakketbronnen van anderen toegevoegd hebben. Een nieuwere OpenOffice hier, een andere versie van Skype daar, Virtualbox, noem maar op.

Inderdaad, of door hardware die ineens niet meer (goed) ondersteund wordt. Komt ook een enkele keer voor.

Re: Opwaarderen
« Reactie #5 Gepost op: 2015/01/19, 09:29:39 »
Ik zit te denken om mijn Ubuntu Server 12.04 op te waarderen via de knop, omdat ik toch geen ppa's er op heb staan.
Als ik er aan begin dan zal ik het wel posten.

Voor de beginners van Ubuntu (of voor mij Ubuntu Server) is de opwaardeerknop wel makkelijk.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Re: Opwaarderen
« Reactie #6 Gepost op: 2015/01/19, 09:55:01 »
Ik heb hier een oude laptop in gebruik om e.e.a. uit te proberen en niet meteen de pc te vernielen.
Ook daar heb ik geupdate met de updateknop en dat heeft een tijdje goed gedraaid. Dat wil zeggen, linux vrij basis op een vrij standaard laptop zonder aparte uitbreidingen.

Nu een tijdje verder nu mijn "tests" wat diepgaander worden begin ik toch wel te merken dat hij op punten begint te  haperen en niet altijd doet wat hij moet doen.
Hij leek stabiel, maar nu blijkt toch niet.
Ik kies toch voor safe en binnenkort komt er een directe install op.

Op de pc had ik dat ook gedaan, updateknop, maar daar stond al snel een kale install op omdat die vrijwel meteen al problemen gaf.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore