Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub verdwenen na opschoning van Gparted  (gelezen 918 keer)

Offline rietje

  • Lid
Grub verdwenen na opschoning van Gparted
« Gepost op: 2018/06/29, 09:46:51 »
Xubuntu 18.04 en 16.04 (dual)
Ik heb in Gparted mijn partities bewerkt (opgeschoond), ging goed. Nu heb ik echter een klein probleem met de grub.
Bij het opstarten blijft het hangen met Grub rescue>.
Ik kom nu alleen opgestart met:     set boot=(hd0,msdos6)
                                                                  set prefix=(hd6,msdos6)/boot/grub
                                                                  insmod normal
                                                                   normal

Hoe krijg ik de grub weer normaal ?

Re: Grub verdwenen na opschoning van Gparted
« Reactie #1 Gepost op: 2018/06/29, 10:08:26 »
Bootrepair?
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Nero

  • Lid
Re: Grub verdwenen na opschoning van Gparted
« Reactie #2 Gepost op: 2018/06/29, 10:54:53 »
Als je opgestart bent in een terminal:sudo update-grub
sudo grub-install /dev/sda

Offline koos4401

  • Lid
Re: Grub verdwenen na opschoning van Gparted
« Reactie #3 Gepost op: 2018/06/29, 11:22:27 »
@Nero, post hier direct boven:
Volgens mij juist in de omgekeerde volgorde!
Eerst
sudo grub-install /dev/sda
dan pas
sudo update-grub .
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Nero

  • Lid
Re: Grub verdwenen na opschoning van Gparted
« Reactie #4 Gepost op: 2018/06/29, 11:33:56 »
update-grub maakt het configuratiebestand aan, grub-install gebruikt dit bestand.

Offline rietje

  • Lid
Re: Grub verdwenen na opschoning van Gparted
« Reactie #5 Gepost op: 2018/06/29, 14:14:01 »
Met de instructie van Nero kreeg ik niets opgestart. Ik heb toen via de Recovery de grub gerepareerd.
Nog even voor alle duidelijkheid: Mijn systeem is nu een dualboot met op sda1 xubuntu 16.04 en op sda6 xubuntu 18.04. Ik heb oorspronkelijk deze 18.04 m.b.v. nomodeset moeten installeren, omdat de installatie-dvd niet wilde opstarten. Ik denk dat daar de fout zit.
Tenzij jullie nog een beter idee hebben denk ik dat opnieuw installeren van de 18.04 de oplossing is. Maar dan komt de vraag waar ik een opstartbare installatie-dvd vandaan haal.
Die van de linux-site doet het dus niet ! (Is de normale .iso )
Graag advies,

Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline rietje

  • Lid
Re: Grub verdwenen na opschoning van Gparted
« Reactie #7 Gepost op: 2018/06/30, 09:48:41 »
Dan is een LiveCD nodig. Die heb ik, maar wil niet normaal opstarten. Start alleen op in de instelling "nomodeset".
Daarmee is vlgs mij de ellende begonnen.  ???

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Grub verdwenen na opschoning van Gparted
« Reactie #8 Gepost op: 2018/06/30, 12:22:31 »
Nomodeset gaat over je videodriver, dus ik begrijp niet hoe dat grub / het opstarten zou kunnen beïnvloeden. Voorzover ik weet kan het (met GParted) verplaatsen van je *buntu-installatie problemen opleveren met opstarten. Dus opnieuw installeren, gewoon met nomodeset, zou moeten werken. Achteraf kan je dan de juiste driver voor je kaart installeren.

Maar ik ben geen expert :)
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Re: Grub verdwenen na opschoning van Gparted
« Reactie #9 Gepost op: 2018/06/30, 13:10:53 »
Dan is een LiveCD nodig. Die heb ik, maar wil niet normaal opstarten. Start alleen op in de instelling "nomodeset".
Daarmee is vlgs mij de ellende begonnen.  ???
Dat zal zeker geen oorzaak kunnen zijn dat je Grub niet meer opstart.
Het gaat alleen maar om de herstel aktie en niet om de installatie toch?

Mocht je wel over een installatie zitten na te denken, kun je deze 'nomodeset' verwijderen uit je grub default config en dan update-grub te draaien.

Heb je toevallig zelf in het grub config file zitten wijzigen in de boot/grub/ folder? ... nooit doen, alles gaat via het default file in de etc/default folder.
In dat default file staat alle informatie om grub.conf in boot/grub te maken met update-grub.

Dus gewoon die Live CD erin, de stappen volgen en je zou alles weer werkend moeten hebben.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline rietje

  • Lid
Re: Grub verdwenen na opschoning van Gparted
« Reactie #10 Gepost op: 2018/07/01, 12:12:12 »
In Gparted nu alles verwijderd m.u.v. sda1 met xubuntu 16.04.
Ik dacht nu zal het wel opgelost zijn, maar nee. Bij het opstarten kom ik telkens terecht in het zwarte scherm met "grub rescue"-
Hier kom ik alleen uit met ( set boot, set prefix , enz. ) en dan start xubuntu pas op na gebruik van recovery en dan kom ik in het normale programma.
In de terminal al een paar keer sudo grub-install, sudo update-grub gedaan.
Wat is de oplossing, liefst zonder installatie cd als dat mogelijk is.
Groet,

Offline HWE64

  • Lid
Re: Grub verdwenen na opschoning van Gparted
« Reactie #11 Gepost op: 2018/07/01, 12:23:19 »
In Gparted nu alles verwijderd m.u.v. sda1 met xubuntu 16.04.
Ik dacht nu zal het wel opgelost zijn, maar nee. Bij het opstarten kom ik telkens terecht in het zwarte scherm met "grub rescue"-
Hier kom ik alleen uit met ( set boot, set prefix , enz. ) en dan start xubuntu pas op na gebruik van recovery en dan kom ik in het normale programma.
In de terminal al een paar keer sudo grub-install, sudo update-grub gedaan.
Wat is de oplossing, liefst zonder installatie cd als dat mogelijk is.
Groet,
@rietje, mij is hetzelfde gebeurt bij het verwijderen van Mint 19.0. Ik krijg ook alleen maar "grub resque" :evil: :evil: Hoe kom je dan in de terminal????
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline rietje

  • Lid
Re: Grub verdwenen na opschoning van Gparted
« Reactie #12 Gepost op: 2018/07/01, 12:52:17 »
Hallo HWE64,
Dit is de volgorde om in je systeem te komen:
In het scherm met "grub rescue" intypen met telkens Enter tussenin: 
                                                                                  set boot=(hd0,msdos1)
                                                                                  set prefix=(hd0,msdos1)/boot/grub
                                                                                  insmod normal
                                                                                  normal
Hierna kom je in grub.
Kies de recoverymode van je partitie en Enter, nu draait hij een controle af die op het eind eindigt met een start job. Hier moet je 1min, 30 sec wachten en dan kom je in je ubuntu.
Hier kun je dan gebruik maken van je terminal of Gparted.

Laat me even horen of het je gelukt is.


Offline HWE64

  • Lid
Re: Grub verdwenen na opschoning van Gparted
« Reactie #13 Gepost op: 2018/07/01, 13:09:49 »
Hallo HWE64,
Dit is de volgorde om in je systeem te komen:
In het scherm met "grub rescue" intypen met telkens Enter tussenin: 
                                                                                  set boot=(hd0,msdos1)
                                                                                  set prefix=(hd0,msdos1)/boot/grub
                                                                                  insmod normal
                                                                                  normal
Hierna kom je in grub.
Kies de recoverymode van je partitie en Enter, nu draait hij een controle af die op het eind eindigt met een start job. Hier moet je 1min, 30 sec wachten en dan kom je in je ubuntu.
Hier kun je dan gebruik maken van je terminal of Gparted.

Laat me even horen of het je gelukt is.
@rietje, bedankt. Sorry, ik zal die aanwijzing van je goed bewaren maar ik heb grub weer terug. Ik wist nog dat ik F9 moest gebruiken voor opstart vanaf CD. Dus wat heb ik gedaan, Mint 18.3 eraf gegooid en 19.0 geinstalleerd en door deze installatie krijg je grub weer terug. Weet wel, niets geleerd (klein beetje) maar daar is het te warm voor en deze pc is toch voor testdoeleinde en natuurlijk om wat te leren maar ik volg deze topic op de voet voor de volgende keer????
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline rietje

  • Lid
Re: Grub verdwenen na opschoning van Gparted
« Reactie #14 Gepost op: 2018/07/01, 13:17:38 »
Goed te horen dat het je gelukt is.
Nu mijn probleem nog, ik kan er niets meer afgooien, want dan ben ik alles kwijt wat op de sda1 staat.
Ik zal waarschijnlijk moeten proberen om nogmaals een ander besturingsprogramma (Ubuntu 18.04) te installeren.
Al eerder geprobeerd, maar hielp toen niet.
Groet,

Offline HWE64

  • Lid
Re: Grub verdwenen na opschoning van Gparted
« Reactie #15 Gepost op: 2018/07/01, 13:27:43 »
Goed te horen dat het je gelukt is.
Nu mijn probleem nog, ik kan er niets meer afgooien, want dan ben ik alles kwijt wat op de sda1 staat.
Ik zal waarschijnlijk moeten proberen om nogmaals een ander besturingsprogramma (Ubuntu 18.04) te installeren.
Al eerder geprobeerd, maar hielp toen niet.
Groet,
Anders probeer eens Xubuntu 16.04 nog een keer er naast te zetten zo heb ik dat ook met de mint 19.0 gedaan. Al zet je ook twee dezelfde distro's naast elkaar. Of heb je niet genoeg ruimte????
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Grub verdwenen na opschoning van Gparted
« Reactie #16 Gepost op: 2018/07/01, 15:04:08 »
De vraag blijfr natuurlijk wel open, hoe is het ontstaan.

Je gaf aan dat je je systeem had 'opgeschoond'.
Wat ik denk is, dat je nu juist dat systeem had 'opgeschoon' (verwijderd) waarvan de grubloader het bestaan wist.
En daar sta je dan met die loader fout.

Denk er altijd om dat het systeem (OS) waar je de laatste grub-update hebt gedaan ook het grub menu zal beheren.
Als je die dan nu juist 'opschoont' en de MBR/GPT wijst naar die partitie .... ben je de pisang.

Dus altijd voordat je gaat 'opschonen', start eerst het OS op van degene die je wilt behouden en draai daar de grub-update.
Nu zal de juiste info verwijzing staan welke je nog bestaande OS zal zijn.

Dit is een vermoeden waar de knik in je probleem zit ... maar dat horen we graag.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline rietje

  • Lid
Re: Grub verdwenen na opschoning van Gparted
« Reactie #17 Gepost op: 2018/07/01, 15:45:08 »
Ik heb nu geprobeerd om de 16.04 te installeren, maar hetzelfde probleem als bij de 18.04.  Ze laten zich alleen installeren als ik na de taalkeuze de F6 knop indruk en op "nomodeset" verder ga.
Ik begin te denken dat het aan mijn Bios ligt dat de installatie-cd's niet normaal willen opstarten.
Hoe krijg ik dit geregeld?
Biostype: MSI versie E7721AMS v.11.2,  ingeteld op Legacy/UEFI.  Alleen Legacy gaat niet, alleen UEFI wel.

Installeren via de nomodeset-route gaat dus wel, maar dan raakt dus de grub in de war en laat het eerste systeem (xubuntu op sda1) niet opstarten.
Ik heb nomodeset uit de grub-configuratie in Gedit verwijderd, maar dat gaf ook geen oplossing. Kreeg toen helemaal niets meer normaal opgestart.
Wie helpt mij? We geven het toch niet op, zeker?

Re: Grub verdwenen na opschoning van Gparted
« Reactie #18 Gepost op: 2018/07/01, 17:57:26 »
Even een vraag, hoe haal je deze 'nomodeset' uit de grub config, via de default of gewoon een edit van de grub.conf .... dat dus niet zo direct doen.
Alles gaat via de default als je iets wil wijzigen in de grub.conf en dan grub-update
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline rietje

  • Lid
Re: Grub verdwenen na opschoning van Gparted
« Reactie #19 Gepost op: 2018/07/01, 18:52:57 »
Ik haal nomodeset tussen de aanhalingstekens vandaan van      GRUB _cmdline_linux="nomodeset". Dan opslaan.
Daarna sudo update-grub.