Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu Beginnersvraag  (gelezen 1557 keer)

Tom_Verhaeg

  • Gast
Ubuntu Beginnersvraag
« Gepost op: 2008/04/22, 09:26:57 »
Hallo Leden,

Ik heb een aantal vragen:

#1: Ik wil graag Ubuntu installeren. Zonder dual-boot ofzoiets. Maar, omdat heel veel applicaties op windows werken, wil ik weten of programma's zoals Macromedia Flash 8 Professional en Photoshop CS3 werken op Ubuntu.

#2: Welke versie moet ik pakken volgens jullie? De stabiele om mee te beginnen?

#3: Openoffice staat standaard geinstalleerd toch?

#4: Een programma voor instant messaging, MSN voor Windows, welke gebruiken jullie voor Linux Ubuntu.

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.

Alvast bedankt,

Tom Verhaeg

Offline Kees3

  • Lid
Ubuntu Beginnersvraag
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/22, 09:31:43 »
@1 Heb zelf geen ervaring met die programma's, kijk eens in de Wine Application Database. Misschien kan iemand anders je native Linux alternatieven aanraden.
@2 Over een paar dagen is de definitieve versie van 8.04 uit. Als je zolang kan wachten zou ik die aanraden.
@3 OpenOffice staat idd standaard geinstalleerd.
@4 Pidgin is standaard geinstalleerd voor instant messaging, ik gebruik zelf aMSN, je hebt ook nog emesene of Kopete, en misschien nog wel meer.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu Beginnersvraag
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/22, 09:34:28 »
@1: voor die specifieke twee programma's kun je je computer beter tweevoudig opstartbaar maken. Want die progjes zijn alleen voor Windows.
Bijvoorbeeld op deze manier (de makkelijkste):
http://computertip.googlepages.com/tweevoudigopstartbaarubuntu

Overigens is het voor een beginner met Linux verstandiger, om niet meteen 100 % over te stappen. Gun jezelf de tijd om te wennen. Dan vermijd je ergernis en is de kans op een definitieve succesvolle overstap, uiteindelijk veel groter.

Groet, Pjotr.

Offline shappie

  • Lid
Ubuntu Beginnersvraag
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/22, 13:13:30 »
Voor MSN zou ik emesene gebruiken :). Is een van de beste MSN clients voor ubuntu die ik tot nu toe ben tegen gekomen. Zoek maar even op google naar emesene dan vind je hem wel :)
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ubuntu Beginnersvraag
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/22, 13:30:39 »
Pidgin werkt trouwens ook in Windows als MSN vervanger... Dan ben je meteen op een legale manier van alle reclame-zooi af :)

Offline Roel1963

  • Lid
Ubuntu Beginnersvraag
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/22, 13:48:04 »
Citaat van: Johanvd
Pidgin werkt trouwens ook in Windows als MSN vervanger... Dan ben je meteen op een legale manier van alle reclame-zooi af :)
Ik heb alleen gemerkt dat ik binnen Pidgin geen webcam kon zien. Ben toen overgestapt op aMSN. Minder "elegant", wel cam.

:)

Tom_Verhaeg

  • Gast
Ubuntu Beginnersvraag
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/22, 14:58:04 »
Ik heb nu de volgende programma's opgespoord voor Linux op mijn andere pc en laptop.

Krite - Webdesign // Soort Photoshop
F4L - Flash 4 Linux // Flash
Amsn - Msn // Msn Messenger

Iemand ervaring met deze programma's?

Kent iemand tevens nog een goede editor?

Ik ben nu aan het installen btw.

Offline ml2mst

  • Lid
    • ml2mst-gmail
    • Mijn Weblog
Ubuntu Beginnersvraag
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/22, 15:07:04 »
Citaat van: Tom_Verhaeg
Weet iemand hier een programma voor webdesign in Ubuntu.

Ik ben nu aan het installen btw.
Wat bedoel je precies met een programma voor webdesign, bedoel je een WYSIWYG html editor als Frontpage? In dat geval, kan je na de installatie Kompozer kiezen, vanuit Toepassingen > Installeren/verwijderen...

Update: ik wou er nog even aan toevoegen, dat dit echter een vrij simpele editor is, hij zit eigenlijk een beetje tussen Frontpage express en Frontpage in. Je kan er bijvoorbeeld geen navigatie balk mee maken.

Om navigatie knoppen te maken, gebruik ik ScriptFu onder de GIMP, maar eerlijk gezegd, ben ik daar zelf niet zo enthousiast over. Misschien weet iemand anders wel een goed programma om navigatiebalken te maken.
Kubuntu 20.04, Windows 10 Pro Hoofdcomupter
Kubuntu 20.04, Windows 10 Home op Laptop
Kubuntu 14.04 op Core 2 Duo
Ubuntu MATE 15.10 op Raspberry PI 3B

Tom_Verhaeg

  • Gast
Ubuntu Beginnersvraag
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/22, 15:30:07 »
Puur webdesign, Photoshop ect.

Ik heb er nu inmiddels een gevonden, misschien weet iemand een betere.

Hendrikdegraaf

  • Gast
Ubuntu Beginnersvraag
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/22, 17:12:56 »
Volgens mij is photoshop meer voor het bewerken en maken van afbeeldingen, toch? Bedoel je niet Dreamweaver?

In ieder geval is Gimp een soort photoshop-kloon. Het enige dat het niet kan is werken met het GMYK-kleurenmodel, dit heb je nodig als je professioneel drukwerk wilt leveren. Aangezien jij het over webdesign hebt lijkt dat me niet nodig...

Een ander alternatief voor Dreamweaver is Quanta Plus.

aMSN is inderdaad goed: ik gebruik het ook. Veel mensen gebruiken Pidgin, maar dat doet niet aan video-gesprekken...

Bovendien: als je de Linux alternatieven minder prettig vind dan de Windows progs, dan kan je de windows progs via Wine installeren, of zoals Pjotr123 zegt, een dual boot configuratie aanmaken. Dit is misschien in het begin best handig. Ik gebruik tegenwoordig bijna nooit meer Windows, maar het is toch best handig dat het er nog steeds opstaat..... Linux kan tegenwoordig ook gewoon lezen en schrijven naar NFTS bestandssystemen, dus je hebt in Linux ook gewoon toegang tot je Windows bestanden. Tegenwoordig zijn harde schijven zo groot dat een dual boot meestal best een goede oplossing is.

Succes,
Hendrik

Tom_Verhaeg

  • Gast
Ubuntu Beginnersvraag
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/24, 15:23:16 »
Hallo Leden,

Ik heb weer een vraagje. Ik ben nu bezig met het installeren van Ubuntu via een dualboot. Ik heb net de nieuwe partities aangemaakt. SWAP en EXT3, maar nu ben ik bij het stuk "Wie bent U?", deze vul ik in en klik op volgende.

Hierna duurt het behoorlijk lang voor hij verder gaat. (Ik wacht nu nog steeds.)

Is hij misschien de partities aan het maken ofwat?