Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Meerdere Linuxdistro's naast elkaar  (gelezen 12943 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Meerdere Linuxdistro's naast elkaar
« Gepost op: 2008/01/21, 18:32:28 »
Misschien interessant voor opname in de documentatie van Ubuntu-NL: ik heb een handleiding geschreven hoe je meerdere Linuxdistro's (of meerdere Ubuntuversies) naast elkaar kan zetten op de harde schijf. Let op: alleen voor gevorderden, en niet bedoeld voor tweevoudig opstartbaar met Windows!
http://sites.google.com/site/computertip/meervoudigopstartbaar

Vrije informatie, dus kopieer maar wat je wil.   :-)

Groet, Pjotr.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/04, 14:33:11 door Pjotr »

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Meerdere Linuxdistro's naast elkaar
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/21, 19:03:16 »
Ik heb waarschijnlijk minder ervaring met multiboot (werk zelf al een tijdje met tripleboot 2x ubuntu 1x windows). Maar toch ff een opmerking/vraag. Is het niet gemakkelijker om een aparte /boot partitie te maken?
Wat zijn hier de voordelen/nadelen van.

Verder wel een duidelijke howto
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Meerdere Linuxdistro's naast elkaar
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/21, 19:17:53 »
Citaat van: Ronnie
Ik heb waarschijnlijk minder ervaring met multiboot (werk zelf al een tijdje met tripleboot 2x ubuntu 1x windows). Maar toch ff een opmerking/vraag. Is het niet gemakkelijker om een aparte /boot partitie te maken?
Wat zijn hier de voordelen/nadelen van.

Verder wel een duidelijke howto
Een aparte /boot-partitie kan inderdaad ook; goede opmerking. Maar dat maakt de structuur wel wat kwetsbaarder.

Via mijn handleiding zit de opbouw wat degelijker in elkaar: ook al "verongelukt" de partitie met de centrale opstartlijst, dan kun je simpelweg via de Ubuntu LiveCD Grub terugverwijzen naar het opstartmenu op een andere partitie.

Want alles is meervoudig volledig aanwezig (bij mijn flaptop dus tiendubbel). Je hoeft dan alleen de "nieuwe" menulijst handmatig aan te vullen om weer volledig vooruit te kunnen. Als je daarentegen volledig afhankelijk bent van een centrale /boot-partitie, en die "verongelukt", dan is herstel lastiger.

Bij een meervoudige opstart-structuur loop je altijd wat meer risico op ongelukjes. Een foute keuze bij installatie kan nare gevolgen hebben. Of er zit wellicht een fout in de installatieroutine van een bepaalde distro: dat heb ik ooit gehad met Solaris 10 (rotding!).

Daarom heb ik in mijn handleiding gekozen voor de beschreven aanpak.

Groet, Pjotr.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Meerdere Linuxdistro's naast elkaar
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/21, 20:15:18 »
Pjotr, bedankt voor de heldere uitleg. Weer wat geleerd :D
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Meerdere Linuxdistro's naast elkaar
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/21, 20:20:13 »
Goede wiki :)
1 vraag, ik denk dat als er mensen meerdere distro's installeren dat ze dan wel de mooiere grubschermen van Suse e.a. willen, misschien kan je dat daar nog in verwerken:)

groeten Q.

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
Meerdere Linuxdistro's naast elkaar
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/22, 21:37:37 »
Kun je niet de nieuwe distro de opdracht geven om zijn Grub in zijn eigen / te zetten? En dan te chainloaden met behulp van de grub van je "basisdistro"?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Meerdere Linuxdistro's naast elkaar
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/22, 21:56:23 »
Citaat van: Typhoner
Kun je niet de nieuwe distro de opdracht geven om zijn Grub in zijn eigen / te zetten? En dan te chainloaden met behulp van de grub van je "basisdistro"?
Tja, er zijn ongetwijfeld meerdere wegen die naar Rome leiden.... Probeer het eens?

De manier die ik heb beschreven, heeft in elk geval het voordeel dat het "gebouw" tamelijk degelijk in elkaar zit. Rampen blijven over het algemeen beperkt tot 1 partitie. Hoewel Solaris er destijds bij mij in slaagde om maar liefst drie distro's om zeep te helpen...

belg

  • Gast
Meerdere Linuxdistro's naast elkaar
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/23, 06:00:11 »
Mooie heldere site, mijn avonturen met grub haal ik echter hier vandaan:

http://users.bigpond.net.au/hermanzone/p15.htm

dit dekt zo een beetje alle mogelijkheden....wel ingewikkeld geregeld maar aangezien ik nogal eens een distro wil uitproberen en/of alpha's installeer, heb ik wel de meer uitgebreide mogelijkheden van grub nodig...Die van jou is echter wel heel herlder..

Re: Meerdere Linuxdistro's naast elkaar
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/22, 13:37:20 »
Ik heb een Debian installatie met een root en home map. Kan ik daarnaast Ubuntu zetten of gaat dat problemen geven?

En kan ik twee distro's naast elkaar zetten met precies dezelfde kernel?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Meerdere Linuxdistro's naast elkaar
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/22, 13:42:43 »
Dat kan allemaal zonder problemen.
Lees even rustig alle mogelijkheden door: http://users.bigpond.net.au/hermanzone/p15.htm#Operating_System_Entries_for_Multiple_Booting_More_Linux_Systems

Re: Meerdere Linuxdistro's naast elkaar
« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/22, 16:47:07 »
HIer staat een oplossing http://users.bigpond.net.au/hermanzone/p15.htm#1._Configfile

Maar hoe het nu precies moet is mij niet duidelijk..

Waar moet dat commando neergezet worden? En wat bevat het commando precies, de net geinstalleerde ubuntu? En de andere kernels en distroś dan?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Meerdere Linuxdistro's naast elkaar
« Reactie #11 Gepost op: 2008/11/22, 16:54:25 »
Je hebt 1 "hoofd" grub, met een bepaalde menu.lst. Die staat bijvoorbeeld op de 1e partitie, waar Debian staat.
Als je vervolgens Ubuntu installeert, kies je ervoor om Grub niet te installeren, of je installeert het op de partitie waar Ubuntu ook staat, dus niet in de MBR van je schijf. Als het goed is heb je daarna wel een /boot/grub/menu.lst.
Die geef je op in de menu.lst van Debian, zodat die opgenomen wordt in het standaard grub menu.

Re: Meerdere Linuxdistro's naast elkaar
« Reactie #12 Gepost op: 2008/11/22, 16:59:13 »
Je hebt 1 "hoofd" grub, met een bepaalde menu.lst. Die staat bijvoorbeeld op de 1e partitie, waar Debian staat.
Als je vervolgens Ubuntu installeert, kies je ervoor om Grub niet te installeren, of je installeert het op de partitie waar Ubuntu ook staat, dus niet in de MBR van je schijf. Als het goed is heb je daarna wel een /boot/grub/menu.lst.
Die geef je op in de menu.lst van Debian, zodat die opgenomen wordt in het standaard grub menu.

Ik heb de grub van Ubuntu in MBR gezet...

Ik zie wel alle kernels, maar het wordt een probleem bij updates van kernels op debian is het niet?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Meerdere Linuxdistro's naast elkaar
« Reactie #13 Gepost op: 2008/11/22, 17:19:02 »
Je moet dan ook alle kernels van Debian eruit gooien, en zo'n config file verwijzing maken naar de menu.lst van Debian.
Dan werken beide distro's hun eigen menu.lst bij, zonder elkaar in de weg te zitten.

Op de site van Pjotr staat een voorbeeld van het Suse menu:
http://sites.google.com/site/computertip/voorbeeldgrubmenususe

Offline Bitbuntu

  • Lid
Re: Meerdere Linuxdistro's naast elkaar
« Reactie #14 Gepost op: 2008/12/04, 13:17:03 »
Misschien interessant voor opname in de documentatie van Ubuntu-NL: ik heb een handleiding geschreven hoe je meerdere Linuxdistro's (of meerdere Ubuntuversies) naast elkaar kan zetten op de harde schijf. Let op: alleen voor gevorderden, en niet bedoeld voor tweevoudig opstartbaar met Windows!
http://computertip.googlepages.com/meervoudigopstartbaar

Vrije informatie, dus kopieer maar wat je wil.   :-)

Groet, Pjotr.

Jammer, maar die pagina kan hij hier niet vinden. fout 404

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Meerdere Linuxdistro's naast elkaar
« Reactie #15 Gepost op: 2008/12/04, 14:32:44 »
Misschien interessant voor opname in de documentatie van Ubuntu-NL: ik heb een handleiding geschreven hoe je meerdere Linuxdistro's (of meerdere Ubuntuversies) naast elkaar kan zetten op de harde schijf. Let op: alleen voor gevorderden, en niet bedoeld voor tweevoudig opstartbaar met Windows!
http://computertip.googlepages.com/meervoudigopstartbaar

Vrije informatie, dus kopieer maar wat je wil.   :-)

Groet, Pjotr.

Jammer, maar die pagina kan hij hier niet vinden. fout 404

Wegens verhuizing:
http://sites.google.com/site/computertip/meervoudigopstartbaar

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Meerdere Linuxdistro's naast elkaar
« Reactie #16 Gepost op: 2008/12/04, 15:10:51 »
Misschien interessant voor opname in de documentatie van Ubuntu-NL: ik heb een handleiding geschreven hoe je meerdere Linuxdistro's (of meerdere Ubuntuversies) naast elkaar kan zetten op de harde schijf. Let op: alleen voor gevorderden, en niet bedoeld voor tweevoudig opstartbaar met Windows!
http://computertip.googlepages.com/meervoudigopstartbaar

Vrije informatie, dus kopieer maar wat je wil.   :-)

Groet, Pjotr.

Jammer, maar die pagina kan hij hier niet vinden. fout 404

dat linkt nog naar zijn oude stek. er is een nieuwe. :)

Re: Meerdere Linuxdistro's naast elkaar
« Reactie #17 Gepost op: 2009/01/04, 00:19:05 »
Ik heb de regels van de nieuw geinstalleerde distro gekopieerd in mn 'hoofddistro" maar hoe zorg ik nu dat de menu.ls van mn hoofddistro gebruikt wordt?

edit: ow ja, dan kon met een live cd...
« Laatst bewerkt op: 2009/01/04, 01:07:36 door .zamorano »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Meerdere Linuxdistro's naast elkaar
« Reactie #18 Gepost op: 2009/02/27, 01:28:27 »
De Tip om openSuse  te gebruiken als "moedermenu" gaat vanaf ubuntu 8.10 niet meer helemaal vanzelf?

OpenSuse maakt gebruik van een 'configfile' parameter in '/boot/grub/menu.lst'. Hiermee wordt de besturing overgegeven aan een volgende configuratie bestand. Vandaar de tip.

Maar nadat openSuse 11.1 is geplaatst naast ubuntu 8.10 (en 9.04 alpha) komt er wel een 2e menu maar geeft grub error 15 en start niets op.

Want vanaf ubuntu versie 8.10 Intrepid gaat ubuntu anders om met grub. Er wordt gebruikt gemaakt van de 'uuid' parameter in plaats van de 'root (hdx,y)'.

Om ubuntu te starten vanuit het openSuse grub menu heb ik 2 mogelijke work-around gevonden en succesvol getest:
1. Plaats de kernel parameter in de menu.lst van openSuse en schakel de 'configfile' parameter uit. Er is dan GEEN sprake meer van een "moedermenu", alle parameters zitten weer in 1 centraal bestand.
2. Vervang de 'uuid' parameter in het menu.lst bestand van de ubuntu partitie door 'root (hdx,y)'. Met deze handmatige wijziging werkt het "moedermenu" wel maar deze aanpassing overleeft een kernel-update niet.

Klik links bovenin op Documentatie

Offline maarten_c

  • Lid
Re: Meerdere Linuxdistro's naast elkaar
« Reactie #19 Gepost op: 2009/03/12, 00:04:08 »
Kun je niet de nieuwe distro de opdracht geven om zijn Grub in zijn eigen / te zetten? En dan te chainloaden met behulp van de grub van je "basisdistro"?

Ik ben ook van plan om meerdere distro's op mijn pc te zetten en dan grub op zijn eigen / te zetten,
maar dan zet ik grub niet op de mbr, maar wil dit gaan doen met GAG.

http://gag.sourceforge.net/

Iemand hier ervaring mee?


Re: Meerdere Linuxdistro's naast elkaar
« Reactie #20 Gepost op: 2009/10/20, 13:17:40 »
Iemand al ervaring met grub1 en 2?

Stel je wilt hardy (grub1) naast karmic (grub2) plaatsen?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Meerdere Linuxdistro's naast elkaar
« Reactie #21 Gepost op: 2009/10/20, 13:52:35 »
Dat zou ik ook doen via de manier die Typhoner aangeeft. Tijdens de installatie van Hardy kiezen voor "geavanceerd" en laat grub1 installeren op de partitie van Hardy.
Hierna zijn er 2 opties: grub2 zo instellen dat hij de grub1 van Hardy "chainload", of grub2 zo instellen dat hij direct Hardy opstart. Dat laatste is wel ingewikkelder, als grub2 niet automatisch Hardy detecteert.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Meerdere Linuxdistro's naast elkaar
« Reactie #22 Gepost op: 2009/10/20, 14:09:38 »
Chainload +1 is het simpelste: dan gaat het net als bij Windows in Grub.

Re: Meerdere Linuxdistro's naast elkaar
« Reactie #23 Gepost op: 2009/10/20, 14:13:24 »
dank, en andersom eg karmic naast hardy?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Meerdere Linuxdistro's naast elkaar
« Reactie #24 Gepost op: 2009/10/20, 14:24:41 »
Volgens mij in beide Grubs; maakt niet uit dus. Maar ik heb het nog niet geprobeerd in Grub2....

Je kunt het beste even kijken naar de Windowsregels in Grub2 (of de oude Grub, al naargelang de hoofdGrub), die zijn het voorbeeld.