Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Graag hulp installeren Ubuntu nwe laptop  (gelezen 3058 keer)

Offline Pedor

  • Lid
Graag hulp installeren Ubuntu nwe laptop
« Gepost op: 2013/01/28, 14:38:34 »
Hallo allemaal,

Sinds enige tijd wil ik Ubuntu weer eens installeren. Nu heb ik een nieuwe laptop, waar ik Ubuntu naast Win 8 wil installeren.
Mijn hardware: Medion Akoya P7818 laptop. Hierin een 750Gb hd met 32Gb SSD. Deze staan in RAID mode.
Verder Intel HD4000 + de nwe NVidia GT730m videokaarten. Het BIOS UEFI is AMI aptio(?) als ik het goed schrijf.

Nu heb ik geprobeerd te installeren met een aantal opties uitgeschakeld. O.a. de Intel s.r.t. (als ik de afkorting goed heb), heb RAID uitgeschakeld en op IDE gezet,
SecureBoot al eens uitgeschakeld, maar niets helpt. Als ik de DVD gebruik en kies voor 'Install Ubuntu', krijg ik een zwart scherm dat na enige seconden terugkeert naar het installatie scherm. Schakel ik een aantal opties uit in het BIOS, dan raakt de kernel alleen maar in paniek.
Nou heb ik de mogelijkheid om Ubuntu te installeren op een andere laptop, maar dan raken mijn kinderen in paniek  ;)

Ik vind het een uitdaging om Ubuntu draaiende te krijgen op deze medion laptop. Nu denk ik zelf dus dat het aan de RAID mode ligt van mijn harde schijven en ik weet niet zeker hoe ik mijn SSD eventueel kan uitschakelen.

alvast bedankt,
groets
Peter

Re: Graag hulp installeren Ubuntu nwe laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/28, 20:19:54 »
Voorlopig kun je alleen Ubuntu 12.10 installeren als het om UEFI gaat. Intel HD 4000 werkt verrassend goed met 12.10, kan ik uit ervaring vertellen :)

Offline Dave

  • Lid
Re: Graag hulp installeren Ubuntu nwe laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/28, 20:51:39 »
De techniek gaat snel en ik wordt ouder.
Dus graag begrip voor domme vragen.

Citaat
Hierin een 750Gb hd met 32Gb SSD. Deze staan in RAID mode.

Deze snap ik dus niet.
Heb weet van diverse raid variaties maar loop soms ook wat achter vrees ik.

Ja ik weet, voor sommigen is het zelfs inbreken op andersmans topic met zo'n tussendoor vraag  :police:

Offline Pedor

  • Lid
Re: Graag hulp installeren Ubuntu nwe laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/29, 10:01:11 »
Heb je hier wat aan?

http://askubuntu.com/questions/193103/ubuntu-install-and-dual-boot-with-windows-8-uefi
Dank voor de link, maar ben ik al mee bezig geweest, geen succes helaas.

@Vistaus   ik probeer dus 12.10 of de laatste Mint te installeren, beide geen succes.

@Dave   zelf ben ik ook niet meer helemaal uptodate qua hardware enz. Wat ik denk is dat mijn HDD/SSD in RAID staan vanwege de sluimerstand. In het topic van Lolly over Ubuntu in combi HDD/SSD geef ik de (naar mijn idee gekke) partities aan.  Ik kan me nog herinneren dat IBM bezig was met een soortgelijke oplossing om je computer 'instant on' te hebben in de vorm van statisch geheugen. De bedoeling was iig dat er stroom op het geheugen bleef staan ook al was je pc uit. Hierdoor hoefde het OS niet ingelezen te worden en stond je pc meteen aan, was de bedoeling althans. Maar das off topic.
Oh en ik heb altijd geleerd dat geen enkele vraag dom is  ;)

Re: Graag hulp installeren Ubuntu nwe laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/29, 22:43:45 »
Je hebt het over installeren maar hoe is het als je Ubuntu live draait, werkt dat wel?

Hieronder nog wat links voor aanvullende info:
http://askubuntu.com/questions/168913/how-to-dualboot-ubuntu-on-asus-zenbook-ux32vd

http://askubuntu.com/questions/199118/maximizing-speed-on-hybrid-driveh


Offline Pedor

  • Lid
Re: Graag hulp installeren Ubuntu nwe laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2013/01/29, 23:43:26 »
Hi ArjenDouma

als ik de optie kies Ubuntu gebruiken zonder installeren, krijg ik dezelfde fouten.
Heb geprobeerd de 1e foutmelding op te schrijven, maar verdwijnt vrij snel. Er stond iets van  'error reading file (adres/nr) from dsk 0'
Daarna krijg ik het scherm met de mededeling: kernel panic  not syncing    VFS: unable to mount root FS on unknow block  (0,0)
en een paar regels met calls.

dit alles doet mij terugdenken aan de tijd toen de recovery partities hun intrede deden en een vriend van mij die 'gewoon' wilde formatteren, waardoor die pc onbruikbaar werd lol.

De 2e link die je gaf stond in het antwoord iets van de SSD formatteren? Dat soort gekke dingen wil ik niet meer proberen :s
Ik ben iedereen dankbaar die een link post of vind, hoop dat ik zelf mijn kennis een beetje kan opvijzelen.
Probeer UEFI een beetje te begrijpen. Worstel nog met iets wat ik in één van de links hier heb gelezen, over legacy en EFI opstart. En las in UEFI dat windows bootloader de eerste partitie is.
Word weer good old speur en graafwerk op internet ;)


Re: Graag hulp installeren Ubuntu nwe laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2013/01/30, 22:37:53 »
Ik vind het ook altijd prettig als een distributie het live op een systeem goed doet.
Meestal gaat het met op Debian / Ubuntu /Mint ook prima.
Maar als het nu eens niet goed gaat, loont het de moeite om eens een ander lid uit de Linux familie uit te proberen.
Via http://distrowatch.com/ is het eenvoudig om wat anders uit te proberen.
 

Re: Graag hulp installeren Ubuntu nwe laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2013/05/01, 21:07:05 »
Hallo!

Ik heb dezelfde Akoya-laptop gekocht als u en heb dan ook dezelfde problemen.
Ubuntu raakt niet geïnstalleerd...
Ik krijg een melding dat er 'an internal eroor' geweest is bij Ubuntu. Ligt volgens mij aan de schijven die ubuntu niet herkent. Dit zie ik als ik de live-versie draai en ubuntu (13.04) er niet in slaagt de D/schijf te zien.  De opmerking die ik krijg is dat windows volledig moet uitgeschakeld worden en er geen sluimerstand of snelstart mag gebeuren.  Dit snelle starten van Win 8 op de Akoya zorgt volgens mij dus voor de problemen. Alleen heb ik er geen oplossing voor...
Weet jij hier raad mee? Of ben je er ondertussen wel in geslaagd ubuntu op je laptop te krijgen?

Alvast dank voor je moeite!

Evert

FrSu

  • Gast
Re: Graag hulp installeren Ubuntu nwe laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2013/05/01, 22:15:45 »
Misschien snelstart in de uefi eerst uitzetten?

Re: Graag hulp installeren Ubuntu nwe laptop
« Reactie #9 Gepost op: 2013/05/02, 20:11:19 »
Enig idee hoe ik dit best doe?
De Uefi-beveiliging zelf heb ik in de BIOS al uitgezet gekregen.

FrSu

  • Gast
Re: Graag hulp installeren Ubuntu nwe laptop
« Reactie #10 Gepost op: 2013/05/02, 21:11:03 »
Uefi is de huidige BIOS. Snelstart moet je daar dus uit kunnen zetten.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Graag hulp installeren Ubuntu nwe laptop
« Reactie #11 Gepost op: 2013/05/02, 22:03:37 »
De opmerking die ik krijg is dat windows volledig moet uitgeschakeld worden en er geen sluimerstand of snelstart mag gebeuren.  Dit snelle starten van Win 8 op de Akoya zorgt volgens mij dus voor de problemen. Alleen heb ik er geen oplossing voor...
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Windows8#Snel_opstarten_uitschakelen
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Graag hulp installeren Ubuntu nwe laptop
« Reactie #12 Gepost op: 2013/05/02, 23:55:56 »
Hallo!

Hallo terug. :)  Wat ik me afvraag: weet je wel zeker dat je je e-mailadres wilt gebruiken als gebruikersnaam? Op deze manier maak je het verzenders van spam wel heel erg makkelijk. ;)

Re: Graag hulp installeren Ubuntu nwe laptop
« Reactie #13 Gepost op: 2013/05/03, 01:35:39 »
Hallo!

Hallo terug. :)  Wat ik me afvraag: weet je wel zeker dat je je e-mailadres wilt gebruiken als gebruikersnaam? Op deze manier maak je het verzenders van spam wel heel erg makkelijk. ;)

Tja, ik had het al gemeld aan het Forumteam maar geen antwoord op gehad...

Re: Graag hulp installeren Ubuntu nwe laptop
« Reactie #14 Gepost op: 2013/05/03, 22:03:47 »
De opmerking die ik krijg is dat windows volledig moet uitgeschakeld worden en er geen sluimerstand of snelstart mag gebeuren.  Dit snelle starten van Win 8 op de Akoya zorgt volgens mij dus voor de problemen. Alleen heb ik er geen oplossing voor...
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Windows8#Snel_opstarten_uitschakelen


Dank je voor de tip! Heb de snel opstart functie uitgezet, maar resultaat blijft hetzelfde...
Hierbij een paar foto's van de foutmelding die ik krijg bij de pogingen om ubuntu te installeren (iets ivm ubiquity)
« Laatst bewerkt op: 2013/05/03, 22:10:49 door Evert Deveneyns »

Re: Graag hulp installeren Ubuntu nwe laptop
« Reactie #15 Gepost op: 2013/05/03, 22:11:33 »
Hallo!

Hallo terug. :)  Wat ik me afvraag: weet je wel zeker dat je je e-mailadres wilt gebruiken als gebruikersnaam? Op deze manier maak je het verzenders van spam wel heel erg makkelijk. ;)

Tja, ik had het al gemeld aan het Forumteam maar geen antwoord op gehad...

Dank voor de tips! Bij deze gebeurd.... ;-)

Offline cabra

  • Lid
Re: Graag hulp installeren Ubuntu nwe laptop
« Reactie #16 Gepost op: 2013/05/05, 17:26:00 »
ik had hetzelfde probleem op m'n akoya ultrabook
in een andere thread hier op het forum heb ik via de live-usb de meta data van de HDD en de SSD verwijderd
daarna wel zonder problemen kunnen installeren en werkt perfect nu met 13.04 ;)
Medion Akoya S4214 - i5-3317U - 4GB RAM - intel HD 4000 - Adata mSATA 128GB SSD - WD 500GB HDD - W8

Esprimo mini PC - Xubuntu 12.04.02

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Graag hulp installeren Ubuntu nwe laptop
« Reactie #17 Gepost op: 2013/05/05, 17:50:20 »
http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/ubuntu-installeren-met-windows-8-en-uefi/msg872268/#msg872268

1. Vrije ruimte maken in Windows 8
2. Snel opstarten uitgeschakeld
4. SecureBoot uitgeschakeld
5. De Ubuntu Live-CD opgestart
6. Ubuntu naast Windows 8 geïnstalleerd
7. Opnieuw van Ubuntu Live-CD opgestart
8. Boot-Repair geïnstalleerd, en recommend repair gedaan.

http://askubuntu.com/questions/221835/installing-ubuntu-on-a-pre-installed-uefi-supported-windows-8-system/228069#228069
« Laatst bewerkt op: 2013/05/05, 17:53:48 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Graag hulp installeren Ubuntu nwe laptop
« Reactie #18 Gepost op: 2013/05/05, 17:59:49 »
Misschien kun je wat met deze info:

Ik heb de laptop bij Aldi gehaald. (Medion Akoya E6232 MD99070)

Er is een DVD met Windows 8 bijgeleverd, en een DVD met allerlei andere software.
Gehele harde schijf (alle partities) verwijderd.  In de Bios was een mogelijkheid van Legacy, Dualboot, UEFI. Gekozen voor Legacy.

Windows 8 via de DVD opnieuw geïnstalleerd. Voordeel hiervan is, dat allerlei extra software nu niet meegeïnstalleerd wordt. Dus een schone Windows 8.
Geen enkel probleem tegengekomen.

Voor mijzelf is Windows niet interessant, maar ik meld het hier maar even, zodat men weet dat er een DVD met Windows 8 meegeleverd werd. Dus kan ik altijd Windows 8 weer installeren indien ik dat wens.

Daarna Ubuntu 12.10 geïnstalleerd. Ook hier geen problemen tegengekomen. Alles werkt zoals het werken moet.