Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Externe HDD.  (gelezen 3163 keer)

Offline Roland

  • Lid
    • http://www.black-wrangler.nl
Externe HDD.
« Gepost op: 2007/07/05, 15:25:48 »
Ik heb sinds vandaag een externe Harddisk (USB) en ik wil deze gaan gebruiken als backup schijf (500 Gig is voorlopig wel even genoeg ;) ) Hoe formateer ik deze??? en als wat ext2 of 3 reiserfs ?? en wat zijn de voor en/of nadelen.

Gr Roland.
Ubuntu user #12040 ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Externe HDD.
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/05, 17:27:47 »
ext3 is het beste. EXT3 houdt een journaal bij, waardoor er veel minder kans is op gegevenscorruptie dan bij EXT2. Kort gezegd: EXT3 = EXT2 + journaal.

ReiserFS is heel vernuftig, maar kwetsbaar(!) en de ontwikkeling is vertraagd (Hans Reiser zit in de bajes voor moord op z'n vrouw....).

Je zou trouwens ook een deel als FAT32 kunnen formatteren, dan kun je daarop bestanden zetten die je naar een Windows-PC wil overbrengen.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Externe HDD.
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/05, 18:16:43 »
Citaat van: pjotr123
Je zou trouwens ook een deel als FAT32 kunnen formatteren, dan kun je daarop bestanden zetten die je naar een Windows-PC wil overbrengen.
Dat vind ik persoonlijk niet zo'n goed idee. Fat32 is namelijk ook niet journalled :) beter een ext3 driver voor windows gebruiken zoals www.fs-driver.org (of gewoon via ntfs-3g ntfs write support inschakelen, werkt ook goed en zijn nog geen problemen mee ondervonden)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Roland

  • Lid
    • http://www.black-wrangler.nl
Externe HDD.
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/05, 18:30:12 »
Het is gelukt met de Gparted live CD (Dacht eraan op het moment dat ik op verzenden drukte ;) )


Citaat van: pjotr123
Je zou trouwens ook een deel als FAT32 kunnen formatteren, dan kun je daarop bestanden zetten die je naar een Windows-PC wil overbrengen.
Windows boeit me helemaal niet meer, dus dat ga ik niet doen ;) M'n palm werkt nu met Xubuntu en de Dom tom update ik wel bij m'n ouwe lui. Voor mij geen Windows meer.

Gr Roland.

Ps , Ik heb de schijf geformateert als EXT3. ;)
Ubuntu user #12040 ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Externe HDD.
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/05, 18:31:17 »
Mooi zo!  :-)

Ook ik kom er maar niet toe, om Windows erbij te zetten op mijn bureau-PC, hoewel ik een lege NTFS-partitie ervoor heb aangemaakt in het begin.... luiheid, en ach, waarom eigenlijk.... Het zal er wel niet van komen. Ubuntu 7.04 is werkelijk bijna volmaakt, ik heb  geen behoefte aan iets anders erbij.

Offline Roland

  • Lid
    • http://www.black-wrangler.nl
Externe HDD.
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/05, 18:40:58 »
Ik kan nu alles met linux (Xubuntu en Kubuntu) wat ik wil en wat ik met Windows deed. (Op  Domtom na :(  ga nog wel eens proberen om dit met wine aan de praat te krijgen.)
Dus.... waarom nog kostbare schijfruimte reserveren voor iets dat je niet  wil/kunt gebruiken. :)

Gr Roland.
Ubuntu user #12040 ;)

Offline Roland

  • Lid
    • http://www.black-wrangler.nl
Externe HDD.
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/05, 20:43:39 »
Citaat van: arie
ik heb toen ( eind vorig jaar ) maar een 2e hands iMac gekocht voor tomtom en palmdesktop :)
Dat is ook een oplossing voor Domtom, maar hoe vaak zijn er nu (belangrijke) updates voor, ik kom minimaal 1 keer per week bij m'n ouders, dus een kleine moeite om de Domtom ff aan de comp te hangen :).

En palmdesktop heb ik nooit gebruikt (Onder Windows altijd met foutlook gesynct), en nu met evolution (Ik hoop wel dat het onder KDE weer normaal gaat werken, want ik vind kontact nog steeds een van de fijnste/beste pim's.

Gr Roland.
Ubuntu user #12040 ;)

Offline mcgyver

  • Lid
Externe HDD.
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/06, 09:05:08 »
Citaat van: pjotr123
Hans Reiser ... moord op z'n vrouw
Hij heeft dus geen goed besturingssysteem voor zijn vrouw kunnen ontwikkelen, nu is het te laat. :(

Citaat van: pjotr123
Hans Reiser zit in de bajes voor moord
Dan heeft hij nu toch alle tijd voor Reiserfs?