Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gebruikers van Xubuntu en Lubuntu: help mee om een kleine fout te verhelpen  (gelezen 923 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
In het Grubmenu worden Xubuntu en Lubuntu aangeduid als "Ubuntu". Dat is natuurlijk onjuist, en kan verwarrend zijn bij een meervoudig opstartbare machine.

Dus heb ik daar maar eens een foutmelding van gedaan op Launchpad:
Voor Xubuntu:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/xubuntu-default-settings/+bug/1115271

Voor Lubuntu:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/lubuntu-default-settings/+bug/1115285

Als je Xubuntu- of Lubuntugebruiker bent, dan kun je meehelpen door te klikken op "This bug affects me" (linksboven).
Help mee om je favoriete distro nog weer iets beter te maken!  :)
« Laatst bewerkt op: 2013/02/04, 15:43:25 door Pjotr »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Dat zal nog wel lastig worden om dat goed in te stellen. Want welke naam gebruik je als LXDE en XFCE beide geïnstalleerd zijn? Of de metapakketten van xubuntu en lubuntu?

Heeft Kubuntu ook nog last hiervan? Zo niet, hoe hebben zij het opgelost?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Dat zal nog wel lastig worden om dat goed in te stellen. Want welke naam gebruik je als LXDE en XFCE beide geïnstalleerd zijn? Of de metapakketten van xubuntu en lubuntu?
Daar heb je wel een goed punt natuurlijk.... Misschien een extra identificatie-tekenreeks in het iso van Xubuntu en Lubuntu (en dus niet in de metapakketten)?

Enfin, ik laat het aan de ontwikkelaars over om daar een goed antwoord op te geven.  :P

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Done!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Status changed to 'Confirmed' because the bug affects multiple users.

Wel commentaar toegevoegd, dat het mooi zou zijn, wanneer de naam van de default-desktop gebruikt wordt, dan is ook de vraag/probleem van Johan opgelost :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Dat zal nog wel lastig worden om dat goed in te stellen. Want welke naam gebruik je als LXDE en XFCE beide geïnstalleerd zijn? Of de metapakketten van xubuntu en lubuntu?

Heeft Kubuntu ook nog last hiervan? Zo niet, hoe hebben zij het opgelost?

De laatste keer dat ik Kubuntu draaide wel. Die stond ook gewoon als Ubuntu in het menu.

Ubuntu === Ubuntu vind ik, dat hoeft niet veranderd, als je Ubuntu download en LXDE installeer is dit geen Lubuntu vind ik, pas als je de Lubuntu installer heb gebruikt, dan zou het pas nodig zijn, maar iemand die werkomgevingen zelf wijzigt heeft wel enige wijsheid.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Dat zal nog wel lastig worden om dat goed in te stellen. Want welke naam gebruik je als LXDE en XFCE beide geïnstalleerd zijn? Of de metapakketten van xubuntu en lubuntu?
Daar heb je wel een goed punt natuurlijk.... Misschien een extra identificatie-tekenreeks in het iso van Xubuntu en Lubuntu (en dus niet in de metapakketten)?

Enfin, ik laat het aan de ontwikkelaars over om daar een goed antwoord op te geven.  :P
Het moet volgens mij in de installer gecodeerd worden. Die zal nu een ingang onder de naam Ubuntu maken in GRUB. Dat stuk code wordt dan waarschijnlijk nu door alle derivaten onaangepast gebruikt.

Wat je zelf wel redelijk makkelijk zou moeten kunnen maken is een scriptje met een sed-regel waarin je het woord Ubuntu in de GRUB-config vervangt door het familielid naar keuze. Uiteraard wel eerst goed uittesten in veilige omgeving :P

Volgens mij is dit regeltje in /etc/default/grub de boosdoener:
GRUB_DISTRIBUTOR=`lsb_release -i -s 2> /dev/null || echo Debian`Dit genereert bij update-grub bij de Ubuntufamilie de string "Ubuntu" (en bij Debian Debian uiteraard :P). Je kunt dit veranderen door er bijvoorbeeld:
GRUB_DISTRIBUTOR=`echo Xubuntu`van te maken. want lsb_release zal altijd Ubuntu geven.
Hierna update-grub draaien zou voldoende moeten zijn. Bij een virtuele Kubuntu 12.10 werkte het tenminste, daar staat nu overal in GRUB braaf Kubuntu. Weet alleen niet of deze methode bestendig is tegen kernel-updates.

disclaimer: Ik raad sterk af om op je productiemachine met de grub-configuratie te rommelen ;)
« Laatst bewerkt op: 2013/02/04, 21:15:48 door erik1984 »

Dus met Kubuntu gebeurt dit ook?

Dus met Kubuntu gebeurt dit ook?

Ja die staat ook gewoon als Ubuntu in GRUB. lsb_release -i -s levert daar ook "Ubuntu" op.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Als "oplossing" voor het probleem van welke naam je kiest als meerdere varianten tegelijk geïnstalleerd zijn zou je kunnen kijken naar wat de default desktop omgeving is in de loginmanager (LightDM, GDM, KDM, enz.).
Maar dat is ook niet echt nauwkeurig en maakt het wel een stuk ingewikkelder.

Een simpele oplossing is er gewoon niet omdat de verschillende varianten niet compleet van elkaar gescheiden zijn of elkaar uitlsuiten. Ze gebruiken allemaal dezelfde kernel en kunnen prima naast elkaar binnen hetzelfde systeem staan. Je kan ook nog eens allerlei onderdelen uit de ene desktop gebruiken binnen de ander, denk maar aan een "blokkendoos"-installatie. Het zal in veel gevallen dus onmogelijk zijn om vast te stellen wanneer iets Ubuntu is of één van de varianten. En een keuze maken welke variant de meest waarschijnlijke is, is onmogelijk.