Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu vs Linux mint  (gelezen 2244 keer)

Offline aartje

  • Lid
Re: Ubuntu vs Linux mint
« Reactie #25 Gepost op: 2024/01/24, 10:50:35 »

Wat ik aan mint ook mooi vond, al moet dat mijns inziens niet je enige argument zijn, is dat destijds mint XFCE "uit de doos" er al gelijk naar mijn smaak beter uitzag dan Xubuntu. Als dan ook uit de doos er ook nog eens gelijk alles inzit wat ik nodig heb, is de keus niet moeilijk. De recente vormgeving van Mint XFCE vind ik dan weer wat minder, het gebruiksgemak en de compleetheid is echter gebleven.
Ik heb Mint Mate op mijn desktop en laptop en Mint XFCE op mijn netbook. Persoonlijk vind ik Mate net iets prettiger werken
dan XFCE en er iets mooier uitzien, maar dat is uiterst persoonlijk natuurlijk. Ook heb ik het idee dat XFCE nauwelijks
meerwaarde heeft op krappe systemen (100 a 200 MB minder geheugengebruik  dan Mate). Cinnamon heeft voor mij geen
meerwaarde boven Mate, ik hou van simpel.....
Ik vind het jammer dat Mint niet als een Ubuntu-soort wordt beschouwd en op het Ubuntu-forum als subforum is.
Maar dat zal ook niet meer gaan gelden als Mint geheel op Debian (en niet meer op Ubuntu) is gebaseerd.
Jammer dat Linux zo versnipperd is.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Ubuntu vs Linux mint
« Reactie #26 Gepost op: 2024/01/24, 12:41:30 »
Maar dat zal ook niet meer gaan gelden als Mint geheel op Debian (en niet meer op Ubuntu) is gebaseerd.
Jammer dat Linux zo versnipperd is.
Zie jij in de toekomst dit werkelijkheid worden :-[
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu vs Linux mint
« Reactie #27 Gepost op: 2024/01/24, 13:05:55 »
Maar dat zal ook niet meer gaan gelden als Mint geheel op Debian (en niet meer op Ubuntu) is gebaseerd.
Jammer dat Linux zo versnipperd is.
Zie jij in de toekomst dit werkelijkheid worden :-[

Geen zorgen. Mint heeft z'n op Debian gebaseerde LMDE alleen als "reservewiel in de kofferbak liggen". Voor het geval dat, onverhoopt, Ubuntu ooit zou wegvallen.

Re: Ubuntu vs Linux mint
« Reactie #28 Gepost op: 2024/01/24, 13:28:39 »

Wat ik aan mint ook mooi vond, al moet dat mijns inziens niet je enige argument zijn, is dat destijds mint XFCE "uit de doos" er al gelijk naar mijn smaak beter uitzag dan Xubuntu. Als dan ook uit de doos er ook nog eens gelijk alles inzit wat ik nodig heb, is de keus niet moeilijk. De recente vormgeving van Mint XFCE vind ik dan weer wat minder, het gebruiksgemak en de compleetheid is echter gebleven.
Ik heb Mint Mate op mijn desktop en laptop en Mint XFCE op mijn netbook. Persoonlijk vind ik Mate net iets prettiger werken
dan XFCE en er iets mooier uitzien, maar dat is uiterst persoonlijk natuurlijk. Ook heb ik het idee dat XFCE nauwelijks
meerwaarde heeft op krappe systemen (100 a 200 MB minder geheugengebruik  dan Mate). Cinnamon heeft voor mij geen
meerwaarde boven Mate, ik hou van simpel.....
Ik vind het jammer dat Mint niet als een Ubuntu-soort wordt beschouwd en op het Ubuntu-forum als subforum is.
Maar dat zal ook niet meer gaan gelden als Mint geheel op Debian (en niet meer op Ubuntu) is gebaseerd.
Jammer dat Linux zo versnipperd is.

Is die versnippering niet eerder juist een kracht? Voorbeeld: ik heb onlangs een Wacom tablet gekocht. Wacom levert geen ondersteuning op LInux, dat doet men bij veel distros zelf. In een eerder topic van mij https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=111300.msg1076176#msg1076176 is te lezen dat aansluiten van dat apparaat mijn Kubuntu installatie min of meer in de soep heeft laten lopen, of ik weet (nog) niet goed hoe ik dit had moeten oplossen. Laat ik nu als "noodplan" een Mint Cinnamon op de betreffende computer achter de hand hebben en daar werkt alles wel gewoon goed op. Werkt de ene distro niet naar je zin, probeer je een andere. Bij windows ben je gedoemd tot hopen op een driver of anderszins. Misschien is het wat positiever om het "decentralisatie" te noemen. ;)  Anderzijds begrijp ik uw opmerking wel, het is een wirwar maar je kunt dat voor jezelf ook wel weer compenseren door gerichte keuzes te maken.
« Laatst bewerkt op: 2024/01/24, 13:35:26 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Ubuntu vs Linux mint
« Reactie #29 Gepost op: 2024/01/24, 13:31:29 »
Maar dat zal ook niet meer gaan gelden als Mint geheel op Debian (en niet meer op Ubuntu) is gebaseerd.
Jammer dat Linux zo versnipperd is.
Zie jij in de toekomst dit werkelijkheid worden :-[

Moeten wij daarop hopen? Is dat een voordeel?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu vs Linux mint
« Reactie #30 Gepost op: 2024/01/24, 13:41:37 »
Jammer, dat er mensen dit forum verlaten.
Ook al gebruiken "jullie" een ander systeem, het is wel verwant aan *buntu.
"Jullie" hebben kennis van dat systeem en kunnen mogelijk mensen helpen bij andere distributies.
Hopelijk blijven "jullie" wel lezen hier, je weet maar nooit...........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline aartje

  • Lid
Re: Ubuntu vs Linux mint
« Reactie #31 Gepost op: 2024/01/24, 13:48:22 »
Jammer, dat er mensen dit forum verlaten.
Ook al gebruiken "jullie" een ander systeem, het is wel verwant aan *buntu.
"Jullie" hebben kennis van dat systeem en kunnen mogelijk mensen helpen bij andere distributies.
Hopelijk blijven "jullie" wel lezen hier, je weet maar nooit...........
Ik blijf in ieder geval op het Ubuntu-forum en stel mijn vragen en geef mijn antwoorden in ieder geval
op dat forum (eventueel onder "Andere distributies"). Voor hetzelfde geld ga ik weer naar Ubuntu terug
of zet ik het er naast.  Er waren twee redenen dat ik afhaakte van Ubuntu 10 naar Mint. Er zat een langdurige
fout in de Intel graphics driver, de computer crashte daardoor regelmatig en de nieuwe desktop-omgeving,
Unity, vond ik vreselijk.
Mint Mate was toen een verademing en was ook, naar mijn gevoel, sneller.
« Laatst bewerkt op: 2024/01/24, 13:53:55 door aartje »

Offline Oesje

  • Lid
Re: Ubuntu vs Linux mint
« Reactie #32 Gepost op: 2024/01/24, 14:20:26 »
Jammer, dat er mensen dit forum verlaten.
Ook al gebruiken "jullie" een ander systeem, het is wel verwant aan *buntu.
"Jullie" hebben kennis van dat systeem en kunnen mogelijk mensen helpen bij andere distributies.
Hopelijk blijven "jullie" wel lezen hier, je weet maar nooit...........

Ik ben het helemaal met jou eens . Ik gebruik ook meedere linux distro's , maar  wat me zeker niet belet om ook bij Ubuntu te blijven .  :)
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Re: Ubuntu vs Linux mint
« Reactie #33 Gepost op: 2024/01/24, 23:54:18 »
Ik gebruik al een tijdje Ubuntu niet meer (sedert de recentste problemen met de eID).
Maar ik lees en reageer af en toe hier nog steeds op dit forum.
Ik heb Kubuntu geïnstalleerd staan op een 320 GB Hdd en wissel die met de Hdd waarop LM geïnstalleerd staat als testdoeleind en om hulp te kunnen bieden -indien nodig-.
Ik gebruik LinuxMint Mate omwille van zijn gebruiksvriendelijkheid en omdat enkele zonen die ook geïnstalleerd hebben (dan kan ik helpen bij problemen).
Linux Mint staat op een Hdd van 320 GB en zit in een testlaptop.
Ubuntu gaat mij teveel richting Windows en daar hou ik niet van en ben de mening toegedaan dat dit fout gaat lopen.

Mijn hoofdbesturingssysteem ( reeds 10 jaar) is PCLOS Mate (een 'Rolling Release') met kernel 6.5.13 op 8 computers (laptops en desktops).
Vandaag een nieuwe printer in PCLOS Mate willen installeren -- lukte gedeeltelijk wel maar wilde geen printopdracht uitvoeren --- Reden: de printer is zo nieuw dat er nog geen pakket voorhanden is en ik dus de ontbrekende driver ( rpm file) moest downloaden van de website van Canon (pixma TS7450i series) -- na de installatie van install.sh via de terminal, kon de printer, eindelijk, de gegeven printopdrachten uitvoeren - scannen van een foto/document is ook géén probleem.
« Laatst bewerkt op: 2024/01/25, 00:08:38 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline MKe

  • Lid
Re: Ubuntu vs Linux mint
« Reactie #34 Gepost op: 2024/01/25, 06:13:35 »
Het grappige is dat ik tegenovergestelde ervaringen heb. Elke keer dat ik in het verleden Mint heb geïnstalleerd had ik slechte ervaringen. Ubuntu eigenlijk nooit. Maar jaren geleden ben ik op avontuur gegaan en thuis Arch geïnstalleerd. Na een paar jaar ben ik op de meer gebruiksvriendelijke variant Manjaro beland en dat is wat ik thuis gebruik. Op mijn werk echter nog steeds Ubuntu.

Re: Ubuntu vs Linux mint
« Reactie #35 Gepost op: 2024/01/26, 08:52:27 »
Citaat
Na vele jaren Ubuntu te hebben gebruikt ben ik sinds versie 2022-04 overgestapt naar Linux Mint

En welke werkomgeving gebruik je want er zijn er  meerdere .
https://linuxmint-installation-guide.readthedocs.io/nl/latest/choose.html

Heb ze allemaal gecheckt maar Mate bevalt mij het beste. Bij Cinnamon krijg ik te veel Windows nachtmerries ;-)
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Re: Ubuntu vs Linux mint
« Reactie #36 Gepost op: 2024/01/26, 08:57:00 »
Was zelf helemaal niet van plan dit forum te verlaten. Tis voor zover ik kan zien ook heel nuttig voor vele andere op Ubuntu gebaseerde distributies en ik gebruik ook Ubuntu nog en heb een aantal mensen die ik bij het gebruik van Ubuntu ondersteun.
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Re: Ubuntu vs Linux mint
« Reactie #37 Gepost op: 2024/01/26, 17:03:22 »
Citaat
Na vele jaren Ubuntu te hebben gebruikt ben ik sinds versie 2022-04 overgestapt naar Linux Mint

En welke werkomgeving gebruik je want er zijn er  meerdere .
https://linuxmint-installation-guide.readthedocs.io/nl/latest/choose.html

Heb ze allemaal gecheckt maar Mate bevalt mij het beste. Bij Cinnamon krijg ik te veel Windows nachtmerries ;-)

En wat krijgt u dan wellicht dan van KDE?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Ubuntu vs Linux mint
« Reactie #38 Gepost op: 2024/03/19, 12:43:28 »
Kwam dit topic toevallig tegen en wil toch nog even reageren.

Vanaf 2012 struin ik al rond over het web en heb inmiddels heel wat linux distro's uitgeprobeerd. Maar toch kom ik altijd weer terug bij Ubuntu (desktop). Sinds een jaar of drie is en blijft het mijn vaste besturingssysteem. En ook al bewandel ik af en toe een zij paadje - LMDE recent nog - het is en blijft Ubuntu: stabiel, volledig aanpasbaar en actueel.
« Laatst bewerkt op: 2024/03/20, 06:31:15 door dekorte.marcel »