Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe schijf mounten onder Ubuntu server 12.10  (gelezen 2803 keer)

Offline mark1978

  • Lid
Nieuwe schijf mounten onder Ubuntu server 12.10
« Gepost op: 2012/11/02, 10:19:40 »
Hallo mensen,

ben nieuw beginnend met ubuntu server, dus de command line uitvoering. Wil nu een tweede schijf naast de ubuntu schijf invoeren en die vervolgens delen met de rest van het netwerk met samba file server.

1) de tweede harde schijf vinden en mounten, hoe moet ik dit doen?

vriendelijke groet,

mark

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Nieuwe schijf mounten onder Ubuntu server 12.10
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/02, 14:00:21 »
Je kan met sudo blkid een lijstje opvragen van alle partities op alle schijven.
Vervolgens gebruik je http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Fstab om het bestand /etc/fstab aan te passen.
Hierna voer je sudo mount -a uit om de nieuwe schijf te mounten en je bent klaar.

Offline mark1978

  • Lid
Re: Nieuwe schijf mounten onder Ubuntu server 12.10
« Reactie #2 Gepost op: 2012/11/02, 16:03:20 »
Nu ben ik intussen bezig geweest om wat ik wou, dus de 2de hdd instellen en toevoegen aan linux, via het installatiemiddel uit te voeren. Dus opnieuw installeren en de tweede harde schijf onder de /home gooien. Nu kan ik geen grub loader installeren. Kan iemand me helpen hoe ik dit moet doen? Met windows gooi je alles gewoon weg en begin je opnieuw, maar linux blijft de harde schijf bijhouden en daar ga je dus verder met je vorige installatie.

vriendelijke groet,

Mark

Offline brent8800

  • Lid
Re: Nieuwe schijf mounten onder Ubuntu server 12.10
« Reactie #3 Gepost op: 2012/11/04, 17:11:24 »
een schrijf formatteren kan je met fdisk doen. Mounten kan je eventueel in fstab doen zodat het automatisch gebeurd.

Wil je het niet automatisch laten gebeuren dan kan je dit doen.

mount /dev/sdx /mnt

x is jou schrijf letter ;-). Je kunt de schrijf ook eventueel mouten op " /media ".
« Laatst bewerkt op: 2012/11/04, 17:18:26 door brent8800 »
Ubuntu 14.04 LTS