Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ( opgelost ) docu flashplayer configuratie.  (gelezen 13149 keer)

Offline Tom

  • Lid
( opgelost ) docu flashplayer configuratie.
« Gepost op: 2009/08/09, 13:46:00 »
Stel Adobe Flash Player goed in

Door het volgen van de multimedia-handleiding hebt u ook Adobe Flash Player geïnstalleerd. U kunt daarvan de standaardinstellingen verbeteren. Helaas kan dat alleen via een webgebaseerd gereedschapje van Macromedia. Als volgt:

a. Ga naar de Adobe Flash Player Settings Manager

b. Nu opent de instellingenbeheerder zich met het tabblad Algemene privacy-instellingen. Klik hier op "altijd vragen".

c. Klik nu op het volgende tabblad: Algemene opslaginstellingen. Zet de schuifbalk op 10 KB (anders onthoudt hij veel teveel cookies; slecht voor uw privacy) en haal de vinkjes weg bij de opslag-opties die daaronder staan.

d. Klik nu op het volgende tabblad: Algemene beveiligingsinstellingen. Hier hoeft u niets te veranderen.

e. Klik nu op het volgende tabblad: Privacy-instellingen website. Klik hier op "alle sites verwijderen".

f. Klik nu op het laatste tabblad: Opslaginstellingen website. Klik hier op "alle sites verwijderen".

Mogelijk zult u af en toe deze instellingenbeheerder opnieuw willen draaien, om opgeslagen inhoud te verwijderen.

Vind dit hoog interessant  om toe te voegen aan onze Docu.
Overgenomen van Pjotr zijn Site.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/13, 14:01:02 door Wanda Rooze »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: docu flashplayer configuratie.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/09, 20:18:04 »
Deze instructies heeft Pjotr anders wel gevonden omdat ik de link gaf in het gelijknamige topic in Offtopic ;)
http://forum.ubuntu-nl.org/offtopic/how-to-flash-player-goed-instellen/

Niettemin leuk om te zien dat het nu ook in de docu staat en op Pjotrs site :)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: docu flashplayer configuratie.
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/10, 23:58:02 »
Wanda Rooze, bedankt voor deze opmerking. Het is inderdaad heel opmerkelijk  :o om te lezen dat je
 * de help op adobe website moet bezoeken om software op je eigen computer in te stellen.
 * dit alleen gewist kan worden en niet, zoals normaal bij open-source software, in een tekstbestand aangepast kan worden.

Prima dat Pjotr hier aandacht aan geeft op zijn website:)

Je plaatst dit natuurlijk om op te laten nemen in de Ubuntu-nl wiki. Dit kan je zelf doen (of een ander forum-lid met een wiki toegang) door hierover een pagina te maken. Kijk eventueel op WerkenMetDeWiki. Kom je daar niet uit, laat dat dan weten.

Als je bedoeling is dat ik dit als lid van het documentatie-team oppak moet in je teleurstellen. Graag maak en onderhoud ik Nederlandstalige artikelen op de wiki van open-source toepassingen. Nu blijkt dat deze Adobe (closed) software verrassingen bevat ben ik niet ineens alsnog gemotiveerd hierover Nederlandstalige documentatie op te stellen.  ;)

De Adobe Flash player gebruik ik echter wel omdat sommige websites niet goed samenwerken met het open source alternatief gnash en/of swf-player. Maar dat is een ander onderwerp.

Inhoudelijk: de toegevoegde waarde van de tips zijn beperkt tot een winst van 90KB opslagruimte. Maar wat kost een 500GB schijf tegenwoordig? De andere privacy instellingen staan standaard niet zo gek (always ask) en wat is het probleem dat de history wordt bewaard? Welke sites bezoek je dan? ;)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: docu flashplayer configuratie.
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/11, 00:03:16 »
Het gaat niet om de ruimtewinst, maar om de privacy. Om die reden laat ik bijvoorbeeld ook Firefox bij het afsluiten alle *gewone* cookies wissen.  :-)

Je weet nooit, wat websites allemaal uitspoken met de gegevens die ze aantreffen in cookies... Erger nog, sommige websites lezen ook de cookies van andere websites die je hebt bezocht. Datzelfde bezwaar geldt natuurlijk ook voor de Flash-cookies.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: docu flashplayer configuratie.
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/11, 00:09:56 »
Pjotr, je hebt helemaal gelijk!

Chapeau voor je website: http://sites.google.com/site/computertip/firefox
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: docu flashplayer configuratie.
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/11, 00:17:52 »
Dank je voor het compliment.  :)

Overigens is die pagina, zoals alles in mijn docu, vrijelijk beschikbaar voor overname in de docu van Ubuntu-NL. Hoe meer het gekopieerd wordt naar andere webstekken, hoe beter....

Offline Tom

  • Lid
Re: docu flashplayer configuratie.
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/11, 21:38:35 »
Welke sites bezoek je dan? Wink

Heb mijn hormonale ontwikkeling al zeer  lang geleden achter de rug. =D =D =D
Maar heb wel graag zo veel mogelijk de controle over mijn PC.
En ik weet niet wat al die Cookies uitspoken.
Wie Pjotr zegt.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: docu flashplayer configuratie.
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/12, 00:37:40 »
Haha Wanda Rooze! Geen idee over welke sites je het hebt. :-[  =D

Natuurlijk kan je de tips opvolgen. Goed idee, dat bestrijd ik niet, ieder moet de gewenste instellingen kunnen kiezen en verwijs hiervoor graag naar http://sites.google.com/site/computertip/firefox.

De auteur van het originele artikel(?) zegt hierover "Personally, I've yet to come across sites that use Flash cookies exclusively." Lastige zaak dus, je weet het niet. ??? Neem gerust het zekere voor het onzekere.

Toch kan, met zoveel Nederlandstalige gebruikers, Adobe de Nederlandstalige documentatie zelf ook verduidelijken. Wie wil er nu dat we die Flash speler gebruiken?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: docu flashplayer configuratie.
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/12, 02:00:57 »
Aangezien de versie van Adobe beter is dan Gnash, swfdec of andere varianten, hebben we als gebruikers niet zoveel keus ben ik bang. Ze hoeven dus niet zoveel moeite te doen om hun userbase te behouden...

Aangezien Flash ook nog eens multiplatform is vraag ik me af waarom ik nog niet veel (Nederlandse) tips over het instellen daarvan ben tegengekomen. Windows-gebruikers willen hun computer toch ook schoon en veilig houden? En gebruikers van OS X natuurlijk ook...

Ik heb die instellingen en inhoud van koekjes eens bekeken en ben niet veel boeiends tegengekomen in ieder geval. Ik laat de instellingen dus lekker zoals ze zijn. Don't fix it if it ain't broken. Of zoiets ;)

Offline Tom

  • Lid
Re: docu flashplayer configuratie.
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/12, 18:39:24 »

Gepubliceerd: Woensdag 12 augustus 2009
Auteur: Kristian van Tuil

Cookies van Adobe’s Flash-speler blijken meer informatie op te slaan dan op voorhand werd aangenomen. Bovendien is het leegmaken van de cachebestanden niet zo eenvoudig.

Volgens een onderzoek van een vijftal Amerikaanse onderzoekers wordt de Flash-speler van Adobe gebruikt voor het verkrijgen van browserinformatie, ook wanneer de beheerder denkt dat hij deze gegevens voldoende heeft afgeschermd.

Voor websites zelf kunnen cookies handige informatie bevatten, omdat zij daarmee bijvoorbeeld kunnen nagaan op welke advertenties is geklikt en iemand ingelogd houden. Webbrowsers hebben het gebruik van http-cookies tegenwoordig tot een minimum beperkt en de meeste gebruikers wissen de cookies regelmatig. Wat ze vergeten, zijn de cookies van Flash.
Flash maakt http-cookies opnieuw aan

Flash-cookies houden normaal gesproken alleen de multimedia-informatie van websites bij, zoals bijvoorbeeld het volumeniveau van een filmpje dat wordt afgespeeld. Een probleem van deze cookies is alleen dat ze bij het leegmaken van de browsercache de http-cookies opnieuw aanmaken, of zelfs gewoon in hun originele staat terugzetten. Dat gebeurde bij het merendeel van de honderd populaire websites die het onderzoeksteam bekeek.

“Dit betekent dat privacybewuste gebruikers die http-cookies weggooien toch geïdentificeerd kunnen worden door advertentiebedrijven”, zo stelt het rapport. Daarnaast is ook het probleem van vele websites dat zij niets prijsgeven over hun eigen Flash-beleid. “Gebruikers weten niet van het gebruik van Flash-cookies, laat staan dat ze kennis hebben over het beheer hiervan.”
Flash-cookie bevat tot 25 keer meer informatie

Flash-cookies kunnen een tijd lang op de computer blijven staan. Ze hebben geen vervaldatum en worden opgeslagen op een andere plek dan hun http-broertjes. Bovendien kunnen cookies van Flash maximaal 100KB aan informatie bevatten, in tegenstelling tot de 4KB van http-varianten. “Deze eigenschappen maken Flash een onopvallender technologie om surfgedrag bij te houden”, schrijven de onderzoekers.

Ondertussen hebben advertentiebedrijven de Flash-technologie omarmd, juist ook omdat veel mensen regelmatig de http-cookies verwijderen. Voor adverteerders is de cookie-informatie zeer relevant, want ze willen weten hoe vaak dezelfde gebruiker op een website komt. Krijgen de bedrijven deze informatie niet van de cookies, dan kan het aantal unieke bezoekers van een site hoog oplopen, wat voor adverteerders leidt tot hogere kosten.
‘Verwijder Flash-cookies via browser’

Flash-cookies kunnen niet door webbrowsers beheerd worden. Adobe heeft een speciale applet opgezet waar gebruikers Flash-cookies kunnen verwijderen. Ook kunnen daar de voorkeuren ingesteld worden waarmee de opslag van informatie beperkt wordt. Desondanks vinden de onderzoekers dat Adobe hiermee onvoldoende de wensen van de gebruiker naleeft. Zij zien liever dat de applet in de eigenschappen van browsers wordt opgenomen.

Bron: Techworld.nl
http://webwereld.nl/nieuws/62903/flash-cookies-blijken-hardnekkig.html
Leuk he. :) nog niet interessant genoeg XD
Zie hieronder.
Het gaat om de veelgebruikte PDF-leesapplicatie Adobe Reader en multimediasoftware Flash Player. SANS is vooral bekend van de waarschuwingsdienst Internet Storm Center. Het Nederlandse Govcert merkt in het trendrapport 2009 (pdf) op dat aanvallen verschuiven van het besturingssysteem naar applicaties, waaronder browsers met de haast alomtegenwoordige PDF- en Flash-plugins van Adobe.
Dus zeer belangrijk die afstelling van Uw flashplayer , waarvan toch een 94 % van de ubuntu Users gebruik van maakt. :)
http://webwereld.nl/nieuws/62849/-bedrijven-moeten-adobe-software-mijden-.html
« Laatst bewerkt op: 2009/08/12, 21:33:36 door Wanda Rooze »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: docu flashplayer configuratie.
« Reactie #10 Gepost op: 2009/08/12, 19:22:39 »
Nou, dat artikel komt precies op het goede moment voor deze discussie... Bedankt voor het posten, Tom!

Re: docu flashplayer configuratie.
« Reactie #11 Gepost op: 2009/08/12, 20:26:51 »
Inderdaad, bedankt Tom :) Zo zie je maar weer dat, ondanks dat de onderzoekers liever willen dat dat applet een onderdeel van de browsers wordt, dat applet tóch maar goed van pas komt :)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: docu flashplayer configuratie.
« Reactie #12 Gepost op: 2009/08/12, 22:14:35 »
Ik denk dat ik wel weet waarom ik zo weinig Flash-koekjes heb.
Ik gebruik namelijk NoScript, dus standaard zijn alle Flash objecten geblokkeerd. Bovendien blokkeert Adblock Plus zo goed als alle advertenties.

Het enige wat dan overblijft zijn de koekjes van de normale "hoofdsites". De sites waar het eigenlijk om gaat als je aan het internetten bent :)

Voor de zekerheid heb ik ook maar eens de add-on Better Privacy geïnstalleerd. Die verwijderd standaard alle opgeslagen Flash meuk bij het afsluiten. Hier te vinden: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/6623

Offline Tom

  • Lid
Re: docu flashplayer configuratie.
« Reactie #13 Gepost op: 2009/08/12, 22:44:13 »
Ga ik ook eens proberen , bedankt voor de tip. :)
Gebruik ook NoScript maar bij youtube moet ik toch tijdelijke toestemming geven anders loopt er niks.
Veel cookies heb ik ook niet drie stuks normaal .

Edit : werkt prima heb niks moeten afstellen stond standaard al goed.
Bij het afsluiten zijn inderdaad de cookies opgeruimd.
Het enige wat er staat zijn de mappen , maar die zijn dus leeg. (gemaakt). =D
Een blijvertje dus. :)
« Laatst bewerkt op: 2009/08/12, 23:05:23 door Wanda Rooze »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: docu flashplayer configuratie.
« Reactie #14 Gepost op: 2009/08/13, 00:21:53 »
Een zeer toepasselijk stuk tekst. Alleen niets nieuws. Vorige jaar was dit al te lezen in een artikel van Rob Savoye, een ontwikkelaar van Gnash, de open-source SWF speler: Flash Cookies: The Silent Privacy Killer. Helaas heeft Johan van Dijk gelijk dat deze (nog ;)) minder goed is als de Adobe speler. :(

Goede discussie en wat hierover op te nemen in de Ubuntu-NL documentatie wiki? De meeste hier vinden dat Adobe op dit punt niet goed bezig is, of op zijn minst onduidelijk. Liever besteed ik dan mijn tijd aan het maken en onderhouden van documentatie over goede en eerlijke open-source producten! En daarnaast is het niet eens Ubuntu of Linux specifiek: de Flash speler is multi-platform!

Maar goed, kunnen we elkaar vinden in een extra TipsEnTrucs met daarin de url op de macromedia website?

De website van Pjotr heeft prima uitleg met schermafbeeldingen maar die heb ik niet aan de wiki toegevoegd om de documentatie zo algemeen mogelijk te houden. Discussie over deze instelling zou op het forum plaats moeten/kunnen vinden, maar/en is (waarschijnlijk) voor iedere gebruiker persoonlijk.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: docu flashplayer configuratie.
« Reactie #15 Gepost op: 2009/08/13, 00:29:45 »
Wat mij betreft is de standaard Ubuntu-software het belangrijkst. Daarna andere veelgebruikte open source programma's en ten slotte de gesloten software.
Dit onderwerp zou misschien op de "Veiligheid" pagina kunnen, maar daar moet je dan wel tijd voor hebben.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: docu flashplayer configuratie.
« Reactie #16 Gepost op: 2009/08/13, 00:34:38 »
Johan, die volgorde van prioriteiten zijn precies de mijne! :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Tom

  • Lid
Re: docu flashplayer configuratie.
« Reactie #17 Gepost op: 2009/08/13, 11:09:35 »
Maar goed, kunnen we elkaar vinden in een extra TipsEnTrucs met daarin de url op de macromedia website?

Is voor mij persoonlijk al uitstekend.
Dank U. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: docu flashplayer configuratie.
« Reactie #18 Gepost op: 2009/08/13, 13:43:52 »
Vooral bedankt voor het melden door het starten van een topic in het documentatie gedeelte van het forum. Iedereen verder bedankt voor het meedenken,

http://wiki.ubuntu-nl.org/TipsEnTrucs#AdobeFlashspelerinstellen

Zet je deze op "opgelost"?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: ( opgelost ) docu flashplayer configuratie.
« Reactie #19 Gepost op: 2009/08/20, 10:07:03 »
http://security.nl/artikel/30673/1/Adobe_repareert_privacy_in_Flash_cookies.html

Adobe Benelux: "We zijn ons ervan bewust dat dit proces bij weinig gebruikers bekend is"

Wel is er een Nederlandstalige site om de instellingen te wijzigen. De wiki gaf de Engelstalige en is aangepast.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ( opgelost ) docu flashplayer configuratie.
« Reactie #20 Gepost op: 2009/08/20, 11:01:56 »
Bedankt voor het melden, testcees! Nederlands is altijd beter. Ik heb het ook gewijzigd.