Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kdenlive laat pc vastlopen  (gelezen 2382 keer)

Offline hadez

  • Lid
kdenlive laat pc vastlopen
« Gepost op: 2010/01/14, 16:24:13 »
Hoi,
ik probeer een filmpje te renderen in kdenlive dat ik gemaakt heb nav een vakantie. Maar, nu loopt de hele pc vast elke keer dat ik hem probeer te renderen. iets met een segmentatiefout ofzo. Ik kan me best wel voorstellen dat hij het geheugentechnisch niet aan zou kunnen ofzo, maar als ik via de terminal (ctrl-alt-F1) "top" bekijk tijdens het proces, neemt het renderproces de hele tijd een nette 150% CPU-tijd in (dualcore?) tot op zo'n voortgang van 30 รก 40% van het renderen waar het cpuverbruik omhoog schiet naar 200%. Hoe kan ik dit oplossen??

Alvast bedankt!

Als ik hier nog extra informatie moet neerzetten, ik hoor 't wel!
mvg,
Hadez


Re: kdenlive laat pc vastlopen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/14, 20:15:49 »
Wat zijn de specificaties van je PC en draai je Ubuntu of Kubuntu?

Offline Jenske

  • Lid
Re: kdenlive laat pc vastlopen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/15, 13:55:13 »
Helaas moet ik zelf ook vaststellen dat KDEnlive regelmatig de boel laat vastlopen, althans in mijn Ubuntu 9.10. >:(
Ik ben het zodanig beu geworden dat ik ben overgestapt naar OpenShot (hoewel de eerlijkheid hier gebiedt ook te melden dat ook dat al af en toe vast liep, maar niet zo zwaar als KDEnlive).
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline hvb

  • Lid
Re: kdenlive laat pc vastlopen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/15, 21:59:15 »
Helaas moet ik zelf ook vaststellen dat KDEnlive regelmatig de boel laat vastlopen, althans in mijn Ubuntu 9.10. >:(
Ik ben het zodanig beu geworden dat ik ben overgestapt naar OpenShot (hoewel de eerlijkheid hier gebiedt ook te melden dat ook dat al af en toe vast liep, maar niet zo zwaar als KDEnlive).

Welke versie gebruik je?

In een van de vorige versies heb ik enkele "vastlopers" gehad maar vanaf versie 0.9.53 en de nieuwste versie 1.0 tot nog toe geen enkele. Bovendien waren dit meestal geen vastlopers in de zin van crashen. Het beeld werd grijs-zwart en herstelde zich na enkele seconden. Ik denk dat dit eerder aan mijn computer ligt (werkgeheugen, videokaart) waarbij ik werkte met video 640 x 480, veel foto's en overgangen, enz.

Soms had ik kleine storingen bij het renderen, niet alles kwam dan goed over, maar dan had ik ook heel veel "beeld in beeld" gebruikt.
 
Op dit ogenblik gebruik ik video van 1280 x 720 en soms 1920 (opgepimpt van 1440) x 1080 en zelfs dat lukt. Ik kan ze probleemloos invoeren, knippen, plakken en overlappen. de problemen  ontstaan pas als ik allerlei overgangen en effecten ga toepassen, dan trekt mijn computer het niet altijd meer tijdens het bewerken. Het renderen lukt dan vaak nog wel.

Tot nog toe ben ik tevreden met  openshot, ook al ontbreken er nog verschillende punten, maar de ontwikkeling staat er beslist niet stil.

Offline hadez

  • Lid
Re: kdenlive laat pc vastlopen
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/15, 23:52:23 »
Ik gebruik een kubuntu, de nieuwste, en onlangs helemaal opnieuw geïnstalleerd. De specs van mijn pc:

AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 3600+
1900Mhz 64bit
capabilities: fpu fpu_exception wp vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush mmx fxsr sse sse2 ht syscall nx mmxext fxsr_opt rdtscp x86-64 3dnowext 3dnow rep_good extd_apicid pni cx16 lahf_lm cmp_legacy svm extapic cr8_legacy 3dnowprefetch cpufreq                   
*-memory:1 UNCLAIMED                                                                   
          description: RAM memory                                                           
          product: MCP55 Memory Controller                                                   
          vendor: nVidia Corporation                                                         
          physical id: 0                                                                     
          bus info: pci@0000:00:00.0                                                         
          version: a1                                                                       
          width: 32 bits                                                                     
          clock: 66MHz (15.2ns)                                                             
          capabilities: bus_master cap_list                                                 
          configuration: latency=0   

*-memory:2 UNCLAIMED                                                                   
          description: RAM memory                                                           
          product: MCP55 Memory Controller                                                   
          vendor: nVidia Corporation                                                         
          physical id: 1.2                                                                   
          bus info: pci@0000:00:01.2                                                         
          version: a2                                                                       
          width: 32 bits                                                                     
          clock: 66MHz (15.2ns)                                                             
          configuration: latency=0           


 *-display                                                                           
             description: VGA compatible controller                                         
             product: G73 [GeForce 7300 GT]                                                 
             vendor: nVidia Corporation                                                     
             physical id: 0                                                                 
             bus info: pci@0000:02:00.0                                                     
             version: a1                                                                     
             width: 64 bits                                                                 
             clock: 33MHz                                                                   
             capabilities: bus_master cap_list rom                                           
             configuration: driver=nvidia latency=0                                         
             resources: irq:16 memory:f8000000-f8ffffff memory:e0000000-efffffff(prefetchable) memory:f9000000-f9ffffff ioport:a000(size=128) memory:fa000000-fa01ffff(prefetchable)   

Er zit iniedergeval 2gig geheugen in, ik ga er eigenlijk wel vanuit dat het genoeg moet zijn, niet?

Als ik bovenstaande lees, gaat alleen de computer een tijdje op soort van zwart, maar dat is niet bij mij het geval. Ik krijg dus in de TTY-1 een hele error message (hoe kan ik die naar boven halen nadat ik mijn pc opnieuw opgestart heb?)

Ik gebruik versie 0.75 op KDE 4.3.2

Offline hadez

  • Lid
Re: kdenlive laat pc vastlopen
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/16, 01:44:56 »
Versie 0.7.6 lijkt het nog wel te doen... Ik ben benieuwd!

Re: kdenlive laat pc vastlopen
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/16, 20:06:37 »
Jup, versie 0.7.6 werkt inderdaad beter dan 0.7.5 Het wordt op de website ook aangeraden om te updaten naar 0.7.6, en gelijk hebben ze :)

@hvb: We hebben het hier over KDenlive. Als jenske de vastlopers van OpenShot vervelend vind, dan opent hij/zij daar wel een topic voor.

Offline hadez

  • Lid
Re: kdenlive laat pc vastlopen
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/17, 15:29:58 »
Jup 0.7.6 werkt inderdaad goed. Ik dacht dat ubuntu automatisch naar de nieuwste versie zou opwaarderen, maar helaas... Hij doet er wel lang over, zo'n 1 uur en 20 minuten, maar wat wil je met zoveel foto's ed ;-)

Bedankt!

Offline Jenske

  • Lid
Re: kdenlive laat pc vastlopen
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/17, 15:47:26 »
Ik weet niet meer welke versie het was, maar ik heb KDEnlive er inmiddels afgegooid. Ik werd het beu regelmatig te moeten crashes ondergaan of weer eens een aanpassing te moeten doen in mijn sources.list bestand. Voorlopig hou ik het even bij OpenShot, maar wie weet stap ik ooit wel terug naar KDEnlive.



Citaat
Welke versie gebruik je?

In een van de vorige versies heb ik enkele "vastlopers" gehad maar vanaf versie 0.9.53 en de nieuwste versie 1.0 tot nog toe geen enkele. Bovendien waren dit meestal geen vastlopers in de zin van crashen. Het beeld werd grijs-zwart en herstelde zich na enkele seconden. Ik denk dat dit eerder aan mijn computer ligt (werkgeheugen, videokaart) waarbij ik werkte met video 640 x 480, veel foto's en overgangen, enz.

Soms had ik kleine storingen bij het renderen, niet alles kwam dan goed over, maar dan had ik ook heel veel "beeld in beeld" gebruikt.
 
Op dit ogenblik gebruik ik video van 1280 x 720 en soms 1920 (opgepimpt van 1440) x 1080 en zelfs dat lukt. Ik kan ze probleemloos invoeren, knippen, plakken en overlappen. de problemen  ontstaan pas als ik allerlei overgangen en effecten ga toepassen, dan trekt mijn computer het niet altijd meer tijdens het bewerken. Het renderen lukt dan vaak nog wel.

Tot nog toe ben ik tevreden met  openshot, ook al ontbreken er nog verschillende punten, maar de ontwikkeling staat er beslist niet stil.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM