Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verliezen internetverbinding  (gelezen 6106 keer)

Offline vow

  • Lid
Verliezen internetverbinding
« Gepost op: 2020/09/19, 09:56:40 »
Beste,

Ik heb momenteel een pc draaien op Ubuntu 20.04.1 LTS met een vaste (bekabelde) internetverbinding.
Deze verbinding werkt goed en is snel doch ik heb gemerkt dat de internetverbinding telkens verbroken is 's morgens als ik terug aan de pc kom.
De pc staat constant aan aangezien hierop Home Assistant draait in een docker.
Weet iemand waaraan dit kan liggen? Is dit een instelling of dergelijke want het gebeurt elke dag.
Ik ken niet veel van Ubuntu vandaar de mss wat domme vraag.
Alvast bedankt

mvg

Offline HWE64

  • Lid
Re: Verliezen internetverbinding
« Reactie #1 Gepost op: 2020/09/19, 10:15:08 »
Wordt de router misschien uitgeschakeld (energie beheer van de router). Bij de Experia box V10 kun je dit ook instellen.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline vow

  • Lid
Re: Verliezen internetverbinding
« Reactie #2 Gepost op: 2020/09/19, 10:27:26 »
Ik heb geen aparte router staan, gewoon de telenet modem/router waarop ik een port forwarding heb naar de pc met Home Assistant om via duckdns deze te kunnen benaderen van buitenaf. Verder niks speciaal.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Verliezen internetverbinding
« Reactie #3 Gepost op: 2020/09/19, 10:58:14 »
Ik heb het ook over modem/router en bij mij zit er een eco stand op. zie bijlage
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline vow

  • Lid
Re: Verliezen internetverbinding
« Reactie #4 Gepost op: 2020/09/19, 11:47:56 »
Voor zover ik weet heeft een Telenet modem geen eco stand.
Ik kan er toch geen vinden  :)
Toch bedankt voor het meedenken.
Heeft Ubuntu zelf mss zo een eco stand dat hij na enige tijd inactief wordt en zijn verbindingen verliest?

Offline jolo

  • Lid
Re: Verliezen internetverbinding
« Reactie #5 Gepost op: 2020/09/19, 15:56:05 »
Belangrijk om te weten is, of het om de internet verbinding of de netwerkverbinding gaat. Check dat via de led status op je telenet modem/router. Blijft het Online ledje wel constant branden? En check ook de led status van je pc netwerkkaart. En als je in Ubuntu met de linker muisknop klikt op het netwerk icoontje en Verbindingsinformatie. Check dit zowel als je internet verbinding goed werkt en daarna als het niet werkt.

Post voor alle zekerheid in Ubuntu de terminalvensteroutput van inxi -Fxz [Enter]


Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline aartje

  • Lid
Re: Verliezen internetverbinding
« Reactie #6 Gepost op: 2020/09/19, 20:25:40 »
Staat de lease-tijd van je dhcp-server op je modem te krap ingesteld ?
Dat kan je (waarschijnlijk) controleren door als "admin" op je modem/router
in te loggen en te kijken naar je (door dhcp op je router toegekende) ip-nummers
en hoeveel idle-tijd die verbindingen krijgen voor ze hun ip-nummer kwijtraken..
« Laatst bewerkt op: 2020/09/19, 20:29:39 door aartje »

Offline aartje

  • Lid
Re: Verliezen internetverbinding
« Reactie #7 Gepost op: 2020/09/19, 20:28:36 »

Offline vow

  • Lid
Re: Verliezen internetverbinding
« Reactie #8 Gepost op: 2020/09/21, 20:44:17 »
Ik ga het voorlopig nog even aanzien. Deze morgen was hij zijn internetverbinding niet kwijt.
Ik had ook contact genomen met de helpdesk van Telenet en deze gaven ook aan dat mijn modem de afgelopen dagen raar deed en veel aan het rebooten was. Dus mss dat het daaraan lag.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Verliezen internetverbinding
« Reactie #9 Gepost op: 2020/09/22, 20:37:23 »
Ik ga het voorlopig nog even aanzien. Deze morgen was hij zijn internetverbinding niet kwijt.
Ik had ook contact genomen met de helpdesk van Telenet en deze gaven ook aan dat mijn modem de afgelopen dagen raar deed en veel aan het rebooten was. Dus mss dat het daaraan lag.

Die zware adaptors van Telenet kunnen uit je wall socket komen puur door hun gewicht. Goedkoop spul weet je ?
Zorg voor een multistekker contactdoos en leg die op de grond. Gebruik enkel de stekker van de contactdoos in je stopcontact.
Ook kijken of de adapterstekker goed in het apparaat zit. B.v. huisdieren of kinderen kunnen fratsen uithalen die rare neveneffecten hebben. Verplaats desnoods heel de mik als er teveel twijfel is over de plek van de modem. Ook je stopcontact kan een draad hebben die niet stevig vast is gevezen in de contactpunten. (Zet wel de hoofdschakelaar af als je daaraan gaat werken) En natuurlijk kan ook een slechte adapter roet in het eten gooien.

Re: Verliezen internetverbinding
« Reactie #10 Gepost op: 2020/10/21, 11:22:36 »
Hier in 7441 was internet enz van Ziggo altijd perfect.
De laatste dagen moet ik 's morgens het modem nog wel eens resetten.
Denk dat het komt dat Ziggo zijn netwerk aan het upgraden is.
Heb nu behalve V4 ook een V6 verbinding (waar ik de consequenties nog niet zo van overzie)
En heb regelmatig een ander V4 IP nummer. Soms zijn er korte onderbrekingen op internet en vaste lijn.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Verliezen internetverbinding
« Reactie #11 Gepost op: 2020/10/21, 12:22:48 »
Onlangs de voeding van mijn Ziggo modemrouter vervangen (gratis door Ziggo opgestuurd binnen 1 1/2  dag)
Was regelmatig mijn internetverbinding kwijt, nu niet meer.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL