Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe kan je zelf een Ubuntu-opstartschijf maken met EIGEN keuze van programma's?  (gelezen 2622 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Op de laptop van mijn werk staat Windows.

Ik wil echter een film monteren voor mijn werk, gebruik makend van KDEnlive. En ik wil die KDEnlive draaien onder Ubuntu, op de laptop van mijn werk.

Daarom wil ik Ubuntu op een usb-"stok" branden, liefst mét KDEnlive erop.

Ik wil dus op een USB-stick een Ubuntu installatiebestand plaatsen. Maar ... ik wil niet heel de standaard-zwik van Ubuntu-programma's mee hebben, zoals LibreOffice, Gimp en wat weet ik allemaal, maar ik wil ENKEL KDEnlive (en alle daartoe benodigde programma's), en Digikam.

Ik wil dus als het ware mijn eigenste Ubuntu OS + toegevoegde programma's branden op USB-stick. En ik wil ook dat alles wat nodig is om KDEnlive te installeren er al mee op staat. Want ik weet inmiddels dat KDEnlive een KDE-programma is, waarvoor binnen Ubuntu nog wat extra onderdelen nodig zijn.

Hoe kan ik dus zélf een soort maak-ISO-bestand-script samenstellen?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
De simpelste oplossing is gewoon een installatie doen, naar de USB stick.
Let er dan wel op, dat Grub wel op de USB stick wordt geplaatst.
Hierna opstarten vanaf de USB stick en verwijderen  wat je niet nodig hebt, en installeren wat je wilt gebruiken, dit gaat het makkelijkst met synaptic (vind ik).
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Jenske

  • Lid
Okee, maar ik hoor je dan eigenlijk zeggen dat ik dus, nadat ik dat ISO-bestand (met volledige Ubuntu erop) op een USB-stick heb gezet, alsnog KDEnlive (enzovoort) moet installeren. Ik vind dat geen drama, maar toch wil ik in feite "gewoon" een USB-stick van dewelke ik kan booten en die in één ruk ook alle programma's bevat die IK wil (en liefst ook nog eens zonder de programma's die standaard in Ubuntu worden "geleverd" bij installatie, zoals LibreOffice enzovoort). Ik wil dus niet telkens opnieuw KDEnlive moeten installeren.

.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Okee, maar ik hoor je dan eigenlijk zeggen dat ik dus, nadat ik dat ISO-bestand (met volledige Ubuntu erop) op een USB-stick heb gezet, alsnog KDEnlive (enzovoort) moet installeren.
Ja, maar dat is éénmalig, omdat de installatie een volwaardige installatie is op een USBstick.
In je voorbeeld zal KDEnlive dan op de USB stick geïnstalleerd worden en dus bij en volgende start van het OS gewoon aanwezig zijn.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline ml2mst

  • Lid
    • ml2mst-gmail
    • Mijn Weblog
Ik vermoed dat Jenske meer op zoek is naar Pingy Builder:

http://www.noobslab.com/2015/09/pinguy-builder-make-backup-of-your.html
Kubuntu 20.04, Windows 10 Pro Hoofdcomupter
Kubuntu 20.04, Windows 10 Home op Laptop
Kubuntu 14.04 op Core 2 Duo
Ubuntu MATE 15.10 op Raspberry PI 3B

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Hallo Jenske,

Ik heb dat  vaker gedaan. Er wordt wel voor gewaarschuwd dat dan de levensduur van een USB stick met geïnstalleerd systeem beperkt zal zijn. Die stick gaat echt geen jaar mee. Een van onze bedrijfslaptops is ooit naar Beijng gegaan met een door mij klaargemaakte stick met Xubuntu, puur voor het geval dat daar de beveiliging zo in elkaar dat dat er met het nogal bev**** W**** van ons bedrijf niet online was te komen. Uiteindelijk was het niet nodig. Het was ook een pure zeldzaamheid. Normaal wilde men niks van Linux weten. Behalve natuurlijk als er echte problemen waren. Dan wist men mij wel te vinden.

Áls je het doet, pas dan donders op dat Grub niet op de harde schijf met de installatie van Windows wordt gezet. Dat is erg lastig te regelen is mijn ervaring. Daarom trok ik na wat ervaring altijd de harde schijf los. Bij een laptop trok ik hem er uit. Dan kan dat nooit fout gaan. Bij moderne laptops kan dat verwijderen niet altijd meer eenvoudig, heb ik gehoord.

Succes!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Het verhaal van Jvecht klopt, het is leuk dat Ubuntu op een stick kan maar dat gaat zeker geen jaar mee ivm het veel lezen en schrijven naar de stick. Een linuxversie die zich daar beter voor leent is Puppy Linux, deze is veel meer gericht om vanuit het werkgeheugen te lopen en heeft de mogelijkheid om alle aanpassingen in 1 bestand weg te schrijven. Ubuntu doet dat in meerdere bestanden.  Het is eigenlijk een beetje te vergelijken met een gloeilamp, wanneer je deze vaak en kort aan en uit doet is dat voor de levensduur niet bevorderlijk.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Hoi Theo,

Jenske wil een film editen met Kdenlive. Ze zegt ook dat ze dat onder Ubuntu wil doen. Maar even voor mijn begrip: Kdenlive draaien onder Puppy, is dat denkbaar?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Hoi Theo,

Jenske wil een film editen met Kdenlive. Ze zegt ook dat ze dat onder Ubuntu wil doen. Maar even voor mijn begrip: Kdenlive draaien onder Puppy, is dat denkbaar?

Dat had ik begrepen, maar in mijn ogen zou het zonde zijn dat een stick na een aantal keren gebruikt te zijn de geest geeft.  Kdenlive draait onder Puppy, hoe het met de laatste versies zit weet ik niet (ik gebruik het programma niet).
Maar hier een voorbeeldje: http://www.murga-linux.com/puppy/viewtopic.php?t=51154
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline ajjp

  • Lid
Citaat
Die stick gaat echt geen jaar mee
Mag het ook ietsje duurder zijn? Een draagbare harde schijf (Toshiba 500GB met USB 3.0) voor € 40,95 incl. verzendkosten.

Offline jan11000

  • Lid
Beter is natuurlijk een ssd of gewone harde schijf) via usb 3.0 (of de pc moet nog iets snellere aansluitingen hebben).
Omdat je film wilt bewerken moet je een bepaalde grootte van harde schijf hebben, ?, dat jij bepaald.
Als je op een usb stick film wilt gaan bewerken, dit is zeer traag, en je verslijt je usb stick snel.

Installeren:
Dan op een pc zonder harde schijven, je usb hd aansluiten en xubuntu installeren,(dan wordt je bootloader op je usb geinstalleerd),
dan installeren xubuntu+ wat je wilt/nodig hebt tav software,
dan verwijderen wat je wilt tav software.
Door office te verwijderen wordt je xubuntu niet sneller, want dit heeft geen invloed, zoals op windows.
« Laatst bewerkt op: 2015/11/07, 15:45:47 door jan11000 »

Offline Jenske

  • Lid
Allen,

Even de achtergrond van mijn verhaal: ik wil voor m'n werk in KDEnlive een film monteren. In de laatste versie van Ubuntu (15.10) loopt dat programma voor geen meter (althans niet tot vandaag 8 november 2015). Daarom wil ik dus "even" een LTS van Ubuntu installeren--in mijn geval Xubuntu--en deze draaien op een USB-stick, die ik dan op mijn werk-laptop gebruik. Ik wil eventueel Xubuntu wel op mijn werklaptop installeren.

Ik vroeg me tijdens heel dit proces af of het dus niet mogelijk is/was om zélf een soort iso te maken met daarop alles wat ik nodig acht--KDEnlive, Inkscape, ik noem maar wat--zodat ik dat "onmiddellijk" kan gebruiken op mijn werklaptop (die, je raadt het al, Windows draait).

En om alle verwarring te vermijden (maar vertel het niet verder): ik ben geen meisje maar een man. Ik heet eigenlijk Jens, maar in mijn streek--Antwerpen--is het verkleinwoord daarvan Jenske.  8-)

Maar al bij al denk ik dat het sneller zal gaan als ik gewoon effe vanuit Xubuntu KDEnlive installeer. Mijn IT-ervaring is nl. niet dermate dat ik vlug vlug effe mijn eigen ISO'tje in elkaar kan flansen en vervolgens "out of the box" kan laten draaien.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Hoi Jenske,

Ik denk dat je laatste plan zo gek nog niet is. Hoelang die USB stick zou meegaan bij videobewerking is maar afwachten. Bovendien houdt Kdenlive niet van werken op verwijderbare media. Dat zou ook nog voor problemen kunnen zorgen.

Succes!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Antwerpen? Verdorie daar gaat de natte droom van de forumleden die dachten dat ze hier met Doutzen Kroes 2.0 te maken hadden hahaha..  Jenske is hier een vrouwennaam van Friese oorsprong, dus de verwarring is geloof ik niet zo vreemd. Maar goed geheel on-topic, wellicht is het een idee om  Xubuntu op je stick te zetten en het 'slooplijstje' van forumlid Tom erbij te pakken. Op zijn pagina staat heel veel informatie van welke programma's en andere dingen hij ui Xubuntu haalt en die je dus ook gerust kan verwijderen wanneer je deze niet nodig bent.
Zijn pagina is hier te vinden: https://sites.google.com/site/wandabloglinuxxubuntu/pc-s-installeren-configureren

Wat betreft 'maatwerk' qua pc's en configureren is het erg bruikbaar om deze naast die van Pjotr te leggen en Xubuntu te gaan finetunen :)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Nero

  • Lid
Gezien het hier geen langdurig project betreft zou ik er wel voor opteren een (goedkope) USB stick aan te spenderen. Wil je een minimale *buntu, ga dan voor de LXDE uitvoering Lubuntu. Daar kan je dan wel KDEnlive bij installeren.

Ik heb hier een oude laptop HP Omnibook 6000, een PIII oorspronkelijk geleverd met W98. Bij gebrek aan 2.5" IDE schijfje heb ik deze vervangen door een IDE-SD adapter. Deze draait nu Lubuntu op een 16GB SD om in een vereniging foto's te tonen. Wordt reeds anderhalf jaar zo gebruikt zonder probleem, en tot op heden zonder degradatie van de SD.

Offline bijd3hand

  • Lid
Allen,

Even de achtergrond van mijn verhaal: ik wil voor m'n werk in KDEnlive een film monteren. In de laatste versie van Ubuntu (15.10) loopt dat programma voor geen meter (althans niet tot vandaag 8 november 2015). Daarom wil ik dus "even" een LTS van Ubuntu installeren--in mijn geval Xubuntu--en deze draaien op een USB-stick, die ik dan op mijn werk-laptop gebruik. Ik wil eventueel Xubuntu wel op mijn werklaptop installeren.

Ik vroeg me tijdens heel dit proces af of het dus niet mogelijk is/was om zélf een soort iso te maken met daarop alles wat ik nodig acht--KDEnlive, Inkscape, ik noem maar wat--zodat ik dat "onmiddellijk" kan gebruiken op mijn werklaptop (die, je raadt het al, Windows draait).

En om alle verwarring te vermijden (maar vertel het niet verder): ik ben geen meisje maar een man. Ik heet eigenlijk Jens, maar in mijn streek--Antwerpen--is het verkleinwoord daarvan Jenske.  8-)

Maar al bij al denk ik dat het sneller zal gaan als ik gewoon effe vanuit Xubuntu KDEnlive installeer. Mijn IT-ervaring is nl. niet dermate dat ik vlug vlug effe mijn eigen ISO'tje in elkaar kan flansen en vervolgens "out of the box" kan laten draaien.
Je bedoelt eigenlijk een LiveCD met KdenLive eral op?

Misschien de LiveCD van Ubuntu Studio gebruiken? Heeft geen KdenLive zover ik weet, maar wel andere goede bewerkprogramma's (OpenShot)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Wat ik recentelijk heb gedaan is een volledige installatie op een usb stick, dus niet een live usb maar echt installeren. Dat gaat prima en omdat het een normale installatie is kan je extra installeren wat je wil. Enige waar je goed rekening mee met houden is dat je tijdens installatie moet kiezen voor iets anders en dan de juiste indeling moet maken. Ook moet je ervoor zorgen dat de bootloader op je usb komt en niet op een interne HDD of SSD.