Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Uitvallen zonder bericht in UBUNTU  (gelezen 1530 keer)

Offline VEDI

  • Lid
Uitvallen zonder bericht in UBUNTU
« Gepost op: 2008/04/18, 13:27:42 »
Ik heb sinds de installatie een probleem dat de computer, opgestart in ubuntu, "freesed". De enige opstartmogelijkheid is rebooten via de hardware knop.

De toestand laat zich beschrijven als het stoppen van de cursor of het stoppen van het bezig symbool. Niets kan dan nog met de muis of het keyboard gedaan worden. Het scherm geeft geen updates weer van bvb. de prestatie monitor.

Dit komt zoveel voor dat het niet werkbaar is alhoewel na opstarten alles goed op gang komt.

In windows XP heeft diezelfde pc dit probleem maar 1 maal op een week. (Het is mij dan niet duidelijk of dit de pc is of windows zelf.)

Hoe kan ik uitzoeken waar deze pc door stilvalt?
Kan een log opgezet worden om te kijken bij een herstarten na boot wat hij laatst gedaan heeft?
Hoe dit opzoeken?
Ik heb reeds alle hardware die ik niet nodig had uitgeschakeld en ben nu aan de begrenzing van het probleemgebied bezig.
Is hier mogelijk raad om dit verder door te drijven tot enkel de server software laten werken? Dan kan ik aantonen dat het ergens vanuit de grafische interface komt. (merk op ctrl- F2, F4, F5 enz. regageren ook niet bij de "freeze"

Met dank voor een vingerwijzing.

Groeten

Wilfried

Uitvallen zonder bericht in UBUNTU
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/18, 13:55:20 »
Als dat ook met xp gebeurt, is het zeer waarschijnlijk dat het je pc is. Test het geheugen eens met memtest. Logs vind je in /var/log, kijk vooral naar messages en dmesg (zoek naar sda, iets met bad blocks toevallig?). Controleer ook de kabel(s) van je harde schijf, steek er een andere in indien voorhanden. O ja, start je pc eens in single-modus, dan schiet-ie naar de opdrachtregel ipv. X Window. Bevriest je pc dan ook?

Groet, Paul.

Offline Mario

  • Lid
Uitvallen zonder bericht in UBUNTU
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/18, 14:03:33 »
Het is ook mogelijk dat  de processorsnelheid van je PC niet goed werkt.
-mogelijkheid om dit is te testen is het verwijderen van het programma powernowd
 in synaptic pakket beheer
-In dit geval is het mogelijk dit op te lossen door een bios update
PC:Intel dual core 6600 2.4Ghz-Abit AB9-nvidia GeForce 9600 GT-
dual-boot : Debian Lenny - Windows 7
Alle beschrijvingen van de werkelijkheid zijn tijdelijke veronderstellingen

Uitvallen zonder bericht in UBUNTU
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/18, 23:22:22 »
Dit kunnen maar 2 dingen zijn.

1e Je voeding is niet in orde: kontroleer op stof en of de fan nog draait.
2e Je hebt een kapot geheugen reepje erin zitten.
Die laatste is ( zoals hierboven al gezegd) te testen met Memtest die je kan kiezen tijdens de boot.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline VEDI

  • Lid
Uitvallen zonder bericht in UBUNTU
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/21, 11:28:05 »
Citaat van: mario
Het is ook mogelijk dat  de processorsnelheid van je PC niet goed werkt.
-mogelijkheid om dit is te testen is het verwijderen van het programma powernowd
 in synaptic pakket beheer
-In dit geval is het mogelijk dit op te lossen door een bios update
Gandyman heeft ook geantwoord op mijn vraag.

Ik heb de memorytest alle eens een halve dag laten draaien en dan viel de computer niet uit!
Noch door een fout aan het geheugen, noch door een "power" probleem.

Ik heb wel een BIOS opmerking bij de opstart dat de acpi te oud is. (van voor 2000)
Dit komt mogelijk in de buurt van Uw opmerking rond powernowd.
Kan je me kort aangeven wat dit eigenlijk doet of niet meer zal doen als ik dit pakket weghaal?
Ik kan er niet vanuitgaan dat jullie opmerkingen zoals een kookboek zijn en moet een en ander wel in een kader kunnen plaatsen. Vandaar deze vraag naar iets meer uitleg. Ik ben startend in UBUNTU.

Alvast bedankt

Wilfried

Uitvallen zonder bericht in UBUNTU
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/21, 11:53:12 »
Of je net begint met Ubuntu of met iets anders maakt niet zoveel uit.

Indien een computer raar doet, is het noodzakelijk stapsgewijs te werken met kleine testjes zodat het probleem geisoleerd kan worden.

Het kan aan het OS zelf liggen, maar het kan net zo goed de hardware zijn.
In de hardware heb je dan te maken met 5 verschillende dingen:
1. de voeding
2. moederbord
3. CPU
4. geheugen
5. de vga kaart.
En tot slot het stof in de pc die ervoor zorgt dat de boel te heet word.

Het is dus belangrijk dat je stapsgewijs dit soort dingen afloopt om zo snel mogelijk het probleem te isoleren.

Als je eerst de hardware test met de voorhanden liggende testjes (memtest  bijv.) en het stof in de pc kontroleerd heb je het makkelijkste gehad en weet je zeker dat het niet hieraan ligt.

Ik kreeg de laatste tijd weer PCtjes onder mijn ogen die op de gekste momenten ermee ophielden.
Oorzaak was teveel stof in de voeding en een fan die niet meer draaide.
Hierdoor werd de boel te heet en stopte alles.
Dit kan je in 1 minuutje bekijken.

Bij Memtest is het zeer snel te zien omdat hij in het Rood aangeeft welke geheugen plekken kapot zijn.
Het was dus niet de bedoeling dat je pc uitging ofzo.??
Je moet naar de rode foutmeldingen kijken, en zodra je die ziet kan je meteen stoppen met de test want dan is er een geheugen reepje aan het stuk gaan.

Of powernowd het probleem is kan ik niet zeggen, en ik twijfel daar een beetje aan, omdat je ook last van dit probleem heb in het andere OS.

Je zou het in ieder geval kunnen opzoeken in Synaptic en dan kunnen verwijderen.
vervolgens wederom wachten/testen of de pc zich nog vreemd gedraagt.

Wat je ook niet moet overslaan om te bekijken zijn de log's.
Hierin vind je altijd waardevolle info wat er gebeurde op het moment dat de pc ophield met werken.

Let wel de pc kan in onze vastlopen, echter dit hoeft alleen maar de grafische schil te zijn.
De kernel kan gewoon doorwerken op dat moment en die blijft de logs bijhouden.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

DarkEra

  • Gast
Uitvallen zonder bericht in UBUNTU
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/21, 12:00:45 »
Ik heb dit in Ubuntu 7.10 al verschillende keren meegemaakt, ook in ander Linux distro's die ik afgelopen week "getest" heb. Ik moet wel zeggen dat ik toen op het internet bezig was met posten in een forum. Meerdere mensen hebben hier last van naar het schijnt, heb dit gelezen op verschillende forums. Het blijkt dat het ligt aan Firefox versie 2.0.0.13, iedereen die last had van het vastlopen van de computer was met deze Firefox bezig op het net.

Dus aan je Pc zal het niet liggen.

Uitvallen zonder bericht in UBUNTU
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/21, 12:11:06 »
Vedi postje in zijn eerste berichtje heel duidelijk:
Citaat
In windows XP heeft diezelfde pc dit probleem maar 1 maal op een week. (Het is mij dan niet duidelijk of dit de pc is of windows zelf.)
Dus dan zou hij ook FF in windo moeten hebben gebruikt indien dat proggie het prob is ??
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

DarkEra

  • Gast
Uitvallen zonder bericht in UBUNTU
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/21, 12:24:39 »
Zou kunnen. Laten we wachten op wat opheldering rond deze zaak. Ik had trouwens iets te vlug gelezen en dat van windows over het hoofd gezien. Maar ja, dat krijg je als je een paar maanden met alleen maar Ubuntu bezig bent.

Bij mij is het nu zo sinds dat ik Ubuntu ben gaan gebruiken: "Windows??? Wat is dat?" Kun je nagaan wat voor een invloed Linux, vooral Ubuntu, op me heeft. ;) Maar goed, terug naar de topic.

Offline Mario

  • Lid
Uitvallen zonder bericht in UBUNTU
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/21, 19:19:38 »
Dit probleempje met powernowd al 3 keer gehad bij het installeren van Ubuntu (en eveneens bij de mijne)
powernowd regelt de snelheid van de processor indien deze dit ondersteund.
Aan de hand van het applet processorsnelheid kun je nagaan of je processor dit ondersteund of niet.
Bij 3 Pc's was de oplossing een biosupdate, bij een heb ik powernowd er af moeten wippen.
Oplossing komt niet van mezelf maar heb ik gevonden op het engelse forum,dit was een van de oplossingen bij een random freeze.
Noot : Dit probleem komt wel eerder bij nieuwere systemen voor
PC:Intel dual core 6600 2.4Ghz-Abit AB9-nvidia GeForce 9600 GT-
dual-boot : Debian Lenny - Windows 7
Alle beschrijvingen van de werkelijkheid zijn tijdelijke veronderstellingen

Offline VEDI

  • Lid
Uitvallen zonder bericht in UBUNTU
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/23, 20:22:56 »
Helpende handen dank!

Ik heb een ganse dag memtest gedraait. Geen problemen dus moet het een power probleem zijn volgens hulp van Gandyman.
Wat merk ik nu toevallig dat een bijgehaald bureaulampje flikkerd en dat de pc freesed.
Ik ben nu even aan het zoeken of mijn stroomvoorziening niet ergens last heeft van een slecht contact en of dit wel in huis of bij de netwerk leverancier zit.

Dit is even op te lossen vooraleer jullie nog verder lastigval.
Had ik maar een UPS dan was dit direct opgelost.

Dit gebeurde nadat ik juist powernowd had weggehaald en ik al twee uur zonder freeze was aan het werken.

Sta me toe even deze mogelijke externe invloed uit te schakelen en dan kom ik bij jullie terug.

Alvast voor de nu toch al preciese directieven.

Groeten

Wif

Uitvallen zonder bericht in UBUNTU
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/23, 22:34:47 »
Indien echt je lampje flikkert is dat het probleem, zonder twijfel.

Een computer voeding kan geen nano sec, een spannings dip hebben, omdat het allemaal hoogfrequent geschakelde voedingen zijn.

Een conventionele voeding met gelijkrichters en dikke condensators kan dit wel verdragen en dan heb je ook minder storingen, mja

Het moet allemaal lichter - goedkoper enz enz dus je zit met die geschakelde voedingen opgescheept.

Indien je zo'n goedkope verzamel doos hebt van de Gamma met een aan/uit schakelaar erop zou het goed mogelijk kunnen zijn dat die schakelaar al teveel brandplekken heeft op zijn kontakten.

In alle andere gevallen de snoeren en stekers nakijken.

mja mooi klote want je kan je een breuk zoeken naar dit soort flauwekul,

dus goed dat je het zag van dat lampje. :D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Uitvallen zonder bericht in UBUNTU
« Reactie #12 Gepost op: 2008/04/23, 22:45:28 »
Een koelkast of ander groot apparaat kan ook voor dipjes in de spanning zorgen, waardoor je computer net te weinig krijgt. Een niet (goed) aangesloten randaarde kan ook voor gekke problemen zorgen.