Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wordt Ubuntu binnenkort 3de?  (gelezen 3327 keer)

Offline jos34

  • Lid
Wordt Ubuntu binnenkort 3de?
« Gepost op: 2020/06/24, 20:44:08 »
Wordt Ubuntu binnenkort 3de?, wat denken jullie?


Re: Wordt Ubuntu binnenkort 3de?
« Reactie #1 Gepost op: 2020/06/24, 22:01:36 »
Denk het niet zelf. Ik geloof er ook niets van dat Ubuntu 3%+ marktaandeel heeft, eerder iets van 1% misschien. Maar ja, dat is maar een mening hè?

O ja, hier eenzelfde staatje, van april 2020. Cijfers wijken af, Ubuntu heeft hier 1.89%.
https://www.windowslatest.com/2020/05/04/windows-10-market-share-drops-as-macos-linux-record-growth/

Offline jos34

  • Lid
Re: Wordt Ubuntu binnenkort 3de?
« Reactie #2 Gepost op: 2020/06/24, 23:07:40 »
Corona wordt als reden aangedragen. Verder is het niet helemaal vreemd vind ik, de support van w7 is in Jan 2020 verlopen en in April kwam Ubuntu 20.04 LTS uit.
Mogelijk zijn het W7 hangers, die nu naar Ubuntu over stappen? (die mogelijk GEEN W 10 (en/of 8.1) willen), en deze maand komt ook nog Linux Mint 20 uit.

Hier in NL heb ik er in ieder geval nog niks van gemerkt, nog geen Ubuntu desktops tegengekomen.

Volgens Statcounter is de Linux gebruik in dezelfde periode dan weer gedaalt: https://gs.statcounter.com/os-market-share/desktop/worldwide
Die telt overigens geen individuele Linux distrubuties.

Toch grappig en opmerkelijk dat die 2 sites heel vaak totaal verschillende en/of tegenstrijdige resultaten geven.

Ubuntu maakt de laatste jaren goede vorderingen. Terwijl bij W10 vooral veel klachten zijn te vinden over spam en bloatware in het systeem, BSODs, en problemen door de updates.
In Ubuntu hoef je die problemen sowiezo niet te hebben aaangezien updates niet verplicht zijn.
« Laatst bewerkt op: 2020/06/24, 23:26:31 door jos34 »

Re: Wordt Ubuntu binnenkort 3de?
« Reactie #3 Gepost op: 2020/06/25, 11:18:44 »
Ubuntu maakt de laatste jaren goede vorderingen. Terwijl bij W10 vooral veel klachten zijn te vinden over spam en bloatware in het systeem, BSODs, en problemen door de updates.
In Ubuntu hoef je die problemen sowiezo niet te hebben aaangezien updates niet verplicht zijn.
Ik gebruik sporadisch Windows 7 op een ouwe bak en Windows 10 op een relatief recente laptop. Van spam en x-ware merk ik niet zoveel eigenlijk. Komt vast ook doordat ik beide systemen voornamelijk off-line gebruik, om m'n printer aan te sturen waar geen Linux-drivers voor zijn. Verder vind ik beide Windows-versies gewoon functioneel, net zoals W98, de laatste versie die ik echt gebruikte alvorens volledig over te stappen op Linux. Maar ik vind het toch erg veel prettiger werken met Linux.

Updates niet verplicht in Ubuntu, nee, maar die updates niet installeren is natuurlijk geen goed idee.

Verder schieten die marktaandelen al 15 jaar nu en dan over m'n scherm en ik denk dat het veilig is om te stellen dat Linux op de desktopmarkt al die tijd gemiddeld aan 2% zit (plus of min een beetje). Substantieel meer zal het vast niet worden. Om deze markt echt op te schudden, heb je die megamiljarden van Amerikaanse tech-bedrijven nodig. Het is niet anders...


Offline jos34

  • Lid
Re: Wordt Ubuntu binnenkort 3de?
« Reactie #4 Gepost op: 2020/06/25, 14:40:12 »
Ubuntu maakt de laatste jaren goede vorderingen. Terwijl bij W10 vooral veel klachten zijn te vinden over spam en bloatware in het systeem, BSODs, en problemen door de updates.
In Ubuntu hoef je die problemen sowiezo niet te hebben aaangezien updates niet verplicht zijn.
Ik gebruik sporadisch Windows 7 op een ouwe bak en Windows 10 op een relatief recente laptop. Van spam en x-ware merk ik niet zoveel eigenlijk. Komt vast ook doordat ik beide systemen voornamelijk off-line gebruik, om m'n printer aan te sturen waar geen Linux-drivers voor zijn. Verder vind ik beide Windows-versies gewoon functioneel, net zoals W98, de laatste versie die ik echt gebruikte alvorens volledig over te stappen op Linux. Maar ik vind het toch erg veel prettiger werken met Linux.

Updates niet verplicht in Ubuntu, nee, maar die updates niet installeren is natuurlijk geen goed idee.

Verder schieten die marktaandelen al 15 jaar nu en dan over m'n scherm en ik denk dat het veilig is om te stellen dat Linux op de desktopmarkt al die tijd gemiddeld aan 2% zit (plus of min een beetje). Substantieel meer zal het vast niet worden. Om deze markt echt op te schudden, heb je die megamiljarden van Amerikaanse tech-bedrijven nodig. Het is niet anders...

x-ware? waar staat dat voor, daar heb ik nog niet van gehoort.

megamiljarden, of hele goede mond op mond reclame.

Re: Wordt Ubuntu binnenkort 3de?
« Reactie #5 Gepost op: 2020/06/25, 15:44:49 »
x-ware? waar staat dat voor, daar heb ik nog niet van gehoort.
X-ware staat voor onder meer spyware, bloatware, ransomware...

megamiljarden, of hele goede mond op mond reclame.
Laten we het houden op megamiljarden monden, op evenzoveel monden... ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wordt Ubuntu binnenkort 3de?
« Reactie #6 Gepost op: 2020/06/25, 15:47:29 »
Jongens, zullen we het maar liever houden op "mond tot mond-reclame", mede wegens Corona?  :laugh:

Offline jos34

  • Lid
Re: Wordt Ubuntu binnenkort 3de?
« Reactie #7 Gepost op: 2020/06/25, 16:31:30 »
mond tot mond reclame is de Aldi zeer waarschijnlijk ook grotedeels groot door geworden (niet TV reclame), maar wat heeft dit met corona te maken eigenlijk?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wordt Ubuntu binnenkort 3de?
« Reactie #8 Gepost op: 2020/06/25, 19:03:54 »
mond tot mond reclame is de Aldi zeer waarschijnlijk ook grotedeels groot door geworden (niet TV reclame), maar wat heeft dit met corona te maken eigenlijk?

Paul en jij hadden het over mond op mond-reclame.  =D

Re: Wordt Ubuntu binnenkort 3de?
« Reactie #9 Gepost op: 2020/06/25, 21:41:34 »
Bewust Pjotr, dat was de warmte die me zei deze sensuele taalfout niet te corrigeren... ;)

Offline jos34

  • Lid
Re: Wordt Ubuntu binnenkort 3de?
« Reactie #10 Gepost op: 2020/06/25, 22:35:28 »
https://onzetaal.nl/taaladvies/mond-tot-mondreclame-mond-op-mondreclame/#:~:text=Mond%2Dtot%2Dmondreclame%20is%20juist,met%20mond%2Dop%2Dmondbeademing.

En nu is deze discussie wat mij betreft verder wel genoeg, terug naar de OP van dit topic als het kan.

Offline Tom

  • Lid
Re: Wordt Ubuntu binnenkort 3de?
« Reactie #11 Gepost op: 2020/06/26, 07:34:00 »
Je hebt toch genoeg antwoorden bekomen dacht ik zo ,en nee Ubuntu  gaat niet verder stijgen daar hebben ze het geld en de inzicht niet voor.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

JorisC

  • Gast
Re: Wordt Ubuntu binnenkort 3de?
« Reactie #12 Gepost op: 2020/06/26, 12:19:38 »
Citaat van: Paul Matthijsse
X-ware staat voor onder meer spyware, bloatware, ransomware...

X-Ware staat voor software voor het IOT platform waar canoncical (Ubuntu ontwikkelaar)  marktleider in is .

Re: Wordt Ubuntu binnenkort 3de?
« Reactie #13 Gepost op: 2020/06/26, 17:25:47 »

As ik de eerste ben wordt Ubuntu de derde.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: Wordt Ubuntu binnenkort 3de?
« Reactie #14 Gepost op: 2020/06/26, 17:43:33 »
X-Ware staat voor software voor het IOT platform
Hé, weer wat geleerd! 
waar canoncical (Ubuntu ontwikkelaar)  marktleider in is .
Dat zie ik niet zo een-twee-drie.

Offline jos34

  • Lid
Re: Wordt Ubuntu binnenkort 3de?
« Reactie #15 Gepost op: 2020/06/28, 22:40:10 »
Nu nog maar 0,04 % verschil met w 8.1.: