Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GRUB loading, please wait  (gelezen 1481 keer)

shostakovich

  • Gast
GRUB loading, please wait
« Gepost op: 2007/08/18, 22:46:51 »
Ik heb via de cd-rom van mijn windows xp desktop Ubuntu geinstalleerd op een externe harde schijf die aangesloten is via usb op die zelfde desktop pc. Achteraf bleek dit sowieso al zinloos te zijn geweest aangezien de Bios op die pc het opstarten via usb-externe HD niet ondersteunt. Bij de installatie wist ik dat niet dus...
Nu Ubuntu op die usb-ext. HD staat, start de pc ook niet meer op via de oorspronkelijke C-drive.

Foutmelding is:

GRUB loading, please wait...
ERROR 21

Hoe zorg ik er in de eerste plaats voor dat mijn oorspronkelijke configuratie met XP weer draait op die C-drive?

Alvast bedankt voor uw bereidwilligheid.

Offline Tecumseh

  • Lid
    • http://tecumseh.homeip.net
GRUB loading, please wait
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/18, 23:16:25 »
Even gegoogled op "bootloader windows xp terugzetten" en vond hiermee de uitkomst na een aantal pagina's doorgelopen te hebben. Op deze pagina:

Citaat
Als je grub hebt, of als linux al onopstartbaar is, zijn er ook nog andere oplossingen:

Windows 98: Start de computer op vanaf een windows/dos-opstartdiskette. Als je niet zo'n diskette hebt kun je die maken vanuit windows 98: ga naar configuratiescherm/software, tabblad "programma's toevoegen of verwijderen" en volg de instructies op het scherm. Als je de computer hebt opgestart met een opstartdiskette, voer het commando fdisk /mbr uit. Nu zou je computer weer gewoon windows 98 op moeten starten.

Windows 2000/Windows XP: Windows 2000 en XP hebben een recovery console op de installatiecdrom/diskettes. Start de installatiecdrom/diskettes en druk op 'F10' of 'R' bij het welkomstscherm. Bij windows 2000: druk ook nog op 'C' om de console te starten. In the console: type fixmbr.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
GRUB loading, please wait
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/18, 23:17:09 »
OK. Dan wil je eerst even de Windows bootlaoder weer installeren in je MBR (NTLoader). Start de PC op met de Windows installatie-CD, kies recovery, tik dan in: fixmbr

Dan ben je weer terug bij af!  :-)

Trouwens: goede muzieksmaak heb je, als je alias een indicatie is....

Groet, Pjotr.

GRUB loading, please wait
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/18, 23:17:18 »
Er loopt al een onderwerp over Grub error 21: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/13642 .
Zoek naar de file /boot/grub/menu.list.
Edit: gelukkig dat er hier nog wat volk bijkomt.. met drie man binnen dezelfde minuut... ;)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

shostakovich

  • Gast
GRUB loading, please wait
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/18, 23:28:53 »
Citaat van: pjotr123
OK. Dan wil je eerst even de Windows bootlaoder weer installeren in je MBR (NTLoader). Start de PC op met de Windows installatie-CD, kies recovery, tik dan in: fixmbr

Dan ben je weer terug bij af!  :-)

Trouwens: goede muzieksmaak heb je, als je alias een indicatie is....

Groet, Pjotr.
Deze oplossing lijkt mij op het eerste zicht de eenvoudigste...
Er is wel een "maar" aan verbonden. Ik hen geen installatie cd van windows enkel een recovery cd van de oorspronkelijke toestand van de harde schijf, inclusief windows. Die had ik trouwens al laten lopen omdat ik dacht dat dat een oplossing zou zijn, maar niet dus.
Of kan ik die toch gebruiken?

BTW, Shostakovich is inderdaad een verwijzing naar de componist en die kan hier op veel bijval rekenen ;-)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
GRUB loading, please wait
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/18, 23:48:45 »
Ik wou net met deze snelkoppeling komen aanzetten (volgens mij de officiële webstek):
http://supergrub.forjamari.linex.org/?section=home

Maar inderdaad, hier sluit ik me bij aan: de Super Grub Disk kan de klus klaren.

shostakovich

  • Gast
GRUB loading, please wait
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/19, 00:15:16 »
Ongetwijfeld heb ik dankzij jullie de oplossing voorhanden maar...

Hoe ik ook probeer het GRUB-bestand van 1.4 Mb op een diskette te kopiëren, de schijfruimte is altijd te klein (indeling FAT)
Het zal waarschijnlijk een kwestie van enkele bytes zijn maar het lukt niet  )-:
Verschillende diskettes geprobeerd en geformatteerd ondertussen, zonder resultaat.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
GRUB loading, please wait
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/19, 00:23:44 »
Je moet het ook niet rechtstreeks erop zetten, maar als image. Het makkelijkste (en betrouwbaarste) is de aanpak via CD. Dan kun je vanaf de CD opstarten. Hier zit de laatste CD-versie van de Super Grub Disk:
http://forjamari.linex.org/frs/download.php/605/sgd_0.9598.iso.bz2

Gezipte bestand uitpakken. Het iso branden als image (met Nero bijvoorbeeld).
Handleiding: https://help.ubuntu.com/community/NlInstallatieHandleiding/NlIsobranden

shostakovich

  • Gast
GRUB loading, please wait
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/19, 00:31:17 »
Tja, wie werkt er nog met diskettes zal je zeggen.
’t Is maar dat ik op mijn tweede pc geen cd-brander ter beschikking heb.
Ondertussen weet ik wel wat mij te doen staat, waarvoor dank.
Die image-file gaat ook wel lukken. Ik hou jullie op de hoogte (maar niet meer vannacht :-)

Nogmaals dank en tot later.

Offline barth

  • Lid
GRUB loading, please wait
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/19, 01:10:27 »
Je mag die cd best op je andere computer branden hoor ;)