Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost]FlashCard definieren als geheugenkaartje ipv Removable Hard Disk  (gelezen 2607 keer)

Probleem:
Ik gebruik een Flash Card Reader om bv mijn navigatiesoftware te updaten.
Ubuntu ziet de reader als volgt:

Fabrikant: Multi
Model: Flash Reader
Serieel: Multi_Flash_Reader_058FO01111B1-0:0
Firmware: 1.0
Connectie: USB
Media: Removable Hard Disk
Verwijderbaar: Yes
Extern: Yes

Eea heeft tot gevolg dat deze gezien wordt als "Removable Hard Disk" en niet als Card Reader.
Wine ziet deze hierdoor ook als "Removable Hard Disk".
In het software update programma is de Card Reader dan ook "invert" aangegeven.

Hoe kan ik Ubuntu (9.04 en/of 10.04) wijs maken dat dit een CardReader betreft en geen Removable Hard Disk?
« Laatst bewerkt op: 2010/10/28, 22:42:53 door JPaulus »
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5

Re: FlashCardReader definieren als Card-Reader ipv Removable Hard Disk
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/22, 11:59:52 »
@Buzzin

Klopt helemaal, en bovendien, een "flash kaartje" is wel degelijk "verwijderbare media" net als een usb stick en een externe (verwijderbare) schijf, toch?
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: FlashCardReader definieren als Card-Reader ipv Removable Hard Disk
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/22, 14:25:34 »
Klopt ook, maar mijn cardreader wordt getoond onder Locaties > Computer als afzonderlijke slots. Dus elke slot wordt apart getoond (type sleuf).

Heb je zelf niet ergens per ongeluk de cardreader toegevoegd aan fstab via een mount tool/partition manager? En staat je cardreader onder  /media gemount? Zo ja, dat laatste behoeft helemaal niet, je cardreader behoort daar niet te staaan. Alleen gemounte media (o.a. de geheugenkaartjes).
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Re: FlashCardReader definieren als Card-Reader ipv Removable Hard Disk
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/22, 15:51:59 »
Even voor het goede begrip, dat ik het ook begrijp:
Geheugenkaartjes zijn toch bestandssystemen? Een Cardreader is geen bestandssysteem.
Wat je erin stopt (geheugenkaartjes) zijn wel bestandssystemen, en die worden toch apart getoond?
Kaartje erin en je bestandssysteem wordt zichtbaar. Die is onder Wine aan een letter koppelen.
Die letter verdwijnt als het kaartje eruit gaat en komt terug als het kaartje er weer in gaat.
Maar misschien mis ik wel iets?

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: FlashCardReader definieren als Card-Reader ipv Removable Hard Disk
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/22, 19:25:52 »
Even voor het goede begrip, dat ik het ook begrijp:
Geheugenkaartjes zijn toch bestandssystemen?
Nee, een geheugenkaartje is net zoals een cd of dvd of harde schijf of een usb stick. Het is een datadrager, niks meer en niks minder. Een bestandssysteem is een manier van indeling van een datadrager. Dit kan op verschillende manieren gedaan worden. Een computer maakt gebruik van het bestandssysteem om de data te benaderen. Voorbeelden van bestandssystemen: FAT16/FAT32/NTFS voor Windows en ext2/ext3/ext4 voor Linux.

Citaat
Een Cardreader is geen bestandssysteem.
Klopt, een cardreader is een stukje hardware die je via de usb aan je pc koppelt.

Citaat
Wat je erin stopt (geheugenkaartjes) zijn wel bestandssystemen, en die worden toch apart getoond?
Nee, een geheugenkaartje is geen bestandssyteem maar een datadrager. En die stop je in je cardreader. Je cardreader is een stukje hardware die het lezen van geheugenkaartjes makkelijker maakt. Net zoals een dr-rom cd's inleest en een diskdrive floppy disk inleest. De datadrager is geformatteerd volgens een bepaalde bestandssysteem.

Citaat
Kaartje erin en je bestandssysteem wordt zichtbaar. Die is onder Wine aan een letter koppelen.
Die letter verdwijnt als het kaartje eruit gaat en komt terug als het kaartje er weer in gaat.
Maar misschien mis ik wel iets?
Onder Wine werkt het op die manier aangezien Wine het Win16 en Win32 API nabootst en dus op die manier zich gedraagt alsof het een Windows besturingssysteem is. Het enige punt wat niet correct is, is dat je geen bestandssysteem ziet, maar de aangekoppelde datadrager en de daarop aanwezige data.

Je moet het idee van bestandssysteem vergeten voor wat je wilt doen. Het lijkt nu erop dat je ergens een klok hebt horen luidden maar niet precies weet waar de klepel hangt. Kijk op http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestandssysteem wat een bestandssyteem precies is.


Maar werkt je cardreader wel onder Ubuntu? Als je er een geheugenkaartje in stopt, die kan je dan wel benaderen? Of kan dat ook niet? Als ik mijn cardreader aan mijn pc koppel, dan zie ik onder Locaties > Computer een Multi Flash Reader staan. Mijn cardreader is van het merk trust en werkt prima onder Ubuntu.

Als je je cardreader helemaal loskoppelt en je start je pc op, wat gebeurd er dan als je je cardreader dan weer aankoppelt?? Komt ie dan ook weer als removable media terug??

Persoonlijk vind ik het niet erg hoe Ubuntu het "beestje"  noemt, een geheugenkaart is in feite ook een removable media.



« Laatst bewerkt op: 2010/09/22, 19:50:09 door nomko »
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Re: FlashCardReader definieren als Card-Reader ipv Removable Hard Disk
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/22, 22:49:04 »
Misschien is wat verduidelijking noodzakelijk:
De Card Reader Wordt in Ubuntu keurig als Card Reader gezien
Zie afbld 1 u-hwscr.jpg
en hij is voor "gewoon" dataopslag benaderbaar. Tot dusver geen probleem.

Als ik onder Windows (X) mijn navigatieprogramma wil installeren op een FlashCard (datadrager[voor de gene die het nog niet helemaal door hebben]) heb ik de keuzemogelijkheid:
Zie afbld 2 am_in_scr01.jpg
Onder Ubuntu/Wine wordt de CardReader (hardware waar de FlashCard in gaat) "invert" weer gegeven en kan dus niet gebruikt worden.

Ik heb dan de keuze tussen PortableDivice en PC/Tabletpc.
Om mijn PortableDivice (Mio P350) aan te sluiten en te laten communiceren met Ubuntu (9.04) heb ik al zo vaak geprobeerd maar krijg dat niet aan de praat, dus ben daar maar vanaf gestapt dat mij dat ooit gaat lukken. Bij 10.04 is de optie zelf al weggehaald.

Blijft dus over PC/Tabletpc.
Als ik hiervoor kies kan ik via Wine de FlashCard wel benaderen voor installatie
Maar hier gaat het fout.
Onder Windows (X) kan ik, als ik de FlashCard kies om op te installeren, nl opgeven welk besturingssysteem op de PPC draait.
Onder Wine wordt gebruik gemaakt van het besturingssysteem van de "huidige" pc.
Het is in dit geval dus nodig dat Wine de FlashCard ziet als een FlashCard en niet als een Removable Harddisk.
Vraag is Hoe krijg ik dat voor elkaar?

Hopelijk kan iemand mij op weg helpen, dit is nl het enige wat ik nog onder Windows X doe en betekend dat ik deze dan kan verwijderen van mijn HD

Maar werkt je cardreader wel onder Ubuntu? Als je er een geheugenkaartje in stopt, die kan je dan wel benaderen? Of kan dat ook niet? Als ik mijn cardreader aan mijn pc koppel, dan zie ik onder Locaties > Computer een Multi Flash Reader staan. Mijn cardreader is van het merk trust en werkt prima onder Ubuntu.

Als je je cardreader helemaal loskoppelt en je start je pc op, wat gebeurd er dan als je je cardreader dan weer aankoppelt?? Komt ie dan ook weer als removable media terug??

Dat werkt hier ook zo, voor zover dus goed.
Wine geeft er ook een drive letter aan, ook geen probleem.
Maar omdat Ubuntu de FlashCard ziet als "Removable Harddrive" ziet het installatieprogramma dat ook zo en denkt dat er geen CardReader aanwezig is.
En dat moet 'ie nou juist wel zien/denken om de goede installatie-volgorde te laten plaatsvinden.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/22, 23:38:56 door JPaulus »
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: FlashCardReader definieren als Card-Reader ipv Removable Hard Disk
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/23, 06:29:09 »

Laat ik ook toevallig de Mio P350 hebben. En ik kreeg dat ding ook niet werkend onder Ubuntu op de manier zoals het hoort. Wat ik deed als ik als ik de navigatieprog wil updaten was gewoon het kaartje eruit halen, leeghalen en de nieuwe erop zetten.
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: FlashCardReader definieren als Card-Reader ipv Removable Hard Disk
« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/23, 08:58:59 »
Als je van Windows naar Linux gaat, koppel jij je kaartje wel goed af? Het kan namelijk gebeuren dat wanneer jij je kaartje niet goed afkoppeld onder Windows dat deze dan kuren gaat vertonen onder Linux: read-only, niet zichtbaar onder Linux, alleen root heeft toegang, etc.  Ik vermoed dat dit ook bij jou het geval kan zijn.
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Re: FlashCardReader definieren als Card-Reader ipv Removable Hard Disk
« Reactie #8 Gepost op: 2010/09/23, 22:29:03 »
Wat ik deed als ik als ik de navigatieprog wil updaten was gewoon het kaartje eruit halen, leeghalen en de nieuwe erop zetten.
Dat doe ik ook (met de FlashCardReader) en, zoals al eerder beschreven, kan ik ook gewoon op de FlashCard schrijven, op die manier update ik m'n persoonlijke bestanden nu omdat sinq-en niet werkt. Dat is niet het probleem.
 
Als je van Windows naar Linux gaat, koppel jij je kaartje wel goed af? Het kan namelijk gebeuren dat wanneer jij je kaartje niet goed afkoppeld onder Windows dat deze dan kuren gaat vertonen onder Linux: read-only, niet zichtbaar onder Linux, alleen root heeft toegang, etc.  Ik vermoed dat dit ook bij jou het geval kan zijn.
Afkoppelen doe ik altijd op "de goede" manier, dus van dat "read-only probleem" heb ik nog nooit last gehad.

Het gaat erom dat Ubuntu/Wine de FlashCard ziet als een external Harddisk ipv als een SDkaartje.
Hierdoor raakt het installatieprogramma van het navigatieprogramma onder Wine in de war. In Windows wordt een SDcard blijkbaar op een andere manier gedetecteerd waardoor het installatieprogramma de juiste volgende stap (vragen naar het OS van de PPC) maakt.
Omdat 'ie onder Ubuntu/Wine denkt dat ik 'm gewoon op de pc wil installeren vraagt hij hier dus niet om. Dat is in feite dan ook wat er gebeurd als ik de optie "PC/Tabletpc" kies. Hij installeert het op de pc op "HD SDCard" zogezegd.
En dat is dus niet de bedoeling!

Iedere SDcard heeft zijn eigen ID, waar ik naar op zoek ben is een manier om Ubuntu/Wine te vertellen dat "external HD met ID xxxx" niet gezien moet worden als HD maar als SDcard.
Volgens mij moet de oplossing in die hoek gezocht worden.
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5

Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5