Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wordt LibreOffice weer OpenOffice?  (gelezen 2795 keer)

Wordt LibreOffice weer OpenOffice?
« Gepost op: 2011/04/16, 09:52:30 »
http://webwereld.nl/nieuws/106384/oracle-trekt-handen-af-van-openoffice-org.html

Oracle geeft OpenOffice aan de gemeenschap, dus wellicht dat dat betekend dat de Open Document Foundation het beheer overneemt. Goed nieuws vind ik.

Re: Wordt LibreOffice weer OpenOffice?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/16, 09:59:53 »
Grappig, had net een topic over hetzelfde bericht geopend (jij was eerder) :P

Vraag me af hoe het nu verder gaat met LibreOffice. Zou dat nu hernoemd kunnen worden naar OpenOffice?



Re: Wordt LibreOffice weer OpenOffice?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/16, 11:21:38 »
Humor :) Oracle wordt verstandig :D
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Wordt LibreOffice weer OpenOffice?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/16, 21:07:36 »
Waarom zouden ze weer terug gaan naar OpenOffice.org? Eigen schuld dikke bult LibreOffice is sneller, opensource en mooier opstartscherm wat wil je nog meer? :D
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Wordt LibreOffice weer OpenOffice?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/16, 21:50:02 »
Waarom zouden ze weer terug gaan naar OpenOffice.org? Eigen schuld dikke bult LibreOffice is sneller, opensource en mooier opstartscherm wat wil je nog meer? :D

Omdat openoffice bekender is. Ik heb een stikker van libreoffice op mijn laptop hangen, en krijg geregeld de vraag of dit niet openoffice moet zijn, dan leg ik even uit hoe de vork in de steel zit.

Meer en meer mensen hebben al van openoffice gehoord, die merknaam moet je houden als dat kan.
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Re: Wordt LibreOffice weer OpenOffice?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/16, 22:06:06 »
Dan moeten ze wel het huidige LO nemen om het OO.o te noemen.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wordt LibreOffice weer OpenOffice?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/17, 00:22:06 »
Met andere woorden: Oracle wil er geen cent meer instoppen..... Dat is geen goed nieuws, hoor.

Sun (overgenomen door Oracle) stopte veel geld in de ontwikkeling van OO; dat is nu dus helemaal voorbij. Het project is afgedankt.

In feite gebeurt er precies waar de gemeenschap voor vreesde, toen Oracle Sun overnam: als een project geen paar honderd procent winst oplevert, dan dankt Oracle het simpelweg af. Die slechte reputatie hebben ze al heel lang.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/17, 00:29:41 door Pjotr »

Re: Wordt LibreOffice weer OpenOffice?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/17, 00:36:18 »
Ik denk dat er 2 dingen kunnen gebeuren:

1 Open Document Foundation neemt OpenOffice terug omdat het bekender is
2 ODF voegt de codebase van beiden samen en verbetert hiermee LibreOffice

Re: Wordt LibreOffice weer OpenOffice?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/17, 01:46:25 »
Zou mooi zijn als zij ook java hadden weggegeven :P. Gewoon helemaal opensourcen en alle patenten aan linux foundation geven :P. Maar ja dat zal nooit gebeuren. Niemand mag zomaar ergens succesvol zijn in hun ogen.

Re: Wordt LibreOffice weer OpenOffice?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/04/17, 10:12:52 »
Met andere woorden: Oracle wil er geen cent meer instoppen..... Dat is geen goed nieuws, hoor.

Sun (overgenomen door Oracle) stopte veel geld in de ontwikkeling van OO; dat is nu dus helemaal voorbij. Het project is afgedankt.

In feite gebeurt er precies waar de gemeenschap voor vreesde, toen Oracle Sun overnam: als een project geen paar honderd procent winst oplevert, dan dankt Oracle het simpelweg af. Die slechte reputatie hebben ze al heel lang.

Ach, zelfs als Oracle er geen ontwikkelaars meer op zet, dan is het nog winst wat mij betreft. In de Open Document Foundation zitten partijen die zeker zo vermogend zijn als Oracle. En meer koeien geven meer melk dan één koe. En ik heb nergens gelezen dat Oracle het project in zijn geheel niet meer zal steunen trouwens. Het zou me niks verbazen als ze ook gewoon hun steentje gaan bijdragen in de Open Document Foundation. Ok, misschien niet meer de hele fundering, maar dat spreekt wat mij betreft voor zich.

Re: Wordt LibreOffice weer OpenOffice?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/04/17, 11:20:41 »
Zou mooi zijn als zij ook java hadden weggegeven :P. Gewoon helemaal opensourcen en alle patenten aan linux foundation geven :P. Maar ja dat zal nooit gebeuren. Niemand mag zomaar ergens succesvol zijn in hun ogen.

Je weet dat onze open source OpenJDK gebouwd wordt op Oracle Java?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wordt LibreOffice weer OpenOffice?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/04/17, 14:48:06 »
Vergis je niet: dit is m.i. wel degelijk de doodsteek voor Open Office. Het enige bestaansrecht dat OO nog had na de vork van Libre Office, was de inbreng van Oracle.

Voor de hand ligt, dat het restantje overgebleven gemeenschapontwikkelaars van OO, nu alsnog overstapt naar de ploeg van Libre Office. Het doek gaat vallen.

Enfin, tel uw zegeningen: het Libre Office-project wordt versterkt en we zijn eindelijk af van het gezeur en gedoe met de naam van Open Office, dat eigenlijk Open Office.org genoemd moest worden....  :P

DarkEra

  • Gast
Re: Wordt LibreOffice weer OpenOffice?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/04/17, 15:02:51 »
Hadden die s*****s van Oracle daar niet eerder in kunnen beslissen? We wisten toch al enigzins dat het zo zou gaan lopen.

Nu, omdat veel distributies, communities, mensen, over gaan op LibreOffice gooien ze bij Oracle, na veel stennis zitten maken, de strijdbijl erbij neer.