Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: pre-installatie vragen  (gelezen 1952 keer)

flixflex

  • Gast
pre-installatie vragen
« Gepost op: 2008/05/06, 13:52:05 »
Hallo,

Al tijden ben ik van plan om ubuntu op mijn computer te zetten, als dual boot het liefst. Nu er weer een nieuwere en betere release is wilde ik het toch echt eens proberen. Nu heb ik wat vragen:
Ik heb twee schijven in mn pc, één met twee partitie van 75BG, waarop de ene partitie de windows geinstalleerd staat en één schijf met een partitie van 30BG en één van 5GB, daar staat wel alleen maar data op. Ik heb nog veel ruimte dus kan een van de partitie leeg maken. Kan ik nu ubuntu op een van deze partities zetten, of gebruikt het dan de hele schijf? en kan ik bij de eerste installatie vanaf de desktop cd een dual boot maken??

Alvast bedankt,

groeten
felix

prodinho

  • Gast
pre-installatie vragen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/06, 13:56:02 »
Hallo,

Ja hoor dat is mogelijk.

Blijf wel alert tijdens het installeren, en zorg ervoor dat je Handmatig je schijf indeelt en de juiste partitie kiest om te formatteren.

Je moet één root partitie aanmaken met als bestandssysteem ext3 en mountpunt /
en een swap partitie van ca. 3x je werkgeheugen.

kurosaki_ichigo

  • Gast
pre-installatie vragen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/06, 14:00:03 »
Ligt eraan hoeveel geheugen je hebt is beetje stom 6 gb swap hebben.

flixflex

  • Gast
pre-installatie vragen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/06, 14:02:44 »
Okee, kan ik die kan in die 30GB partitie aanmaken? 25GB wordt ext3 en 5GB wordt swap?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
pre-installatie vragen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/06, 14:03:43 »
Anderhalf keer het RAM-geheugen is groot genoeg voor de swap.

Hier staat trouwens een makkelijke handleiding voor tweevoudig opstartbaar:
http://computertip.googlepages.com/tweevoudigopstartbaarubuntu

prodinho

  • Gast
pre-installatie vragen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/06, 14:03:50 »
Citaat van: kurosaki_ichigo
Ligt eraan hoeveel geheugen je hebt is beetje stom 6 gb swap hebben.
Inderdaad er wordt aanbevolen om circa 3x je werkgeheugen te gebruiken, met een maximum van 2-3 Gb

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
pre-installatie vragen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/06, 14:11:00 »
@prodinho: 3 x het werkgeheugen is echt veel te veel, hoor.... In theorie zou de swap zelfs kunnen volstaan met exact dezelfde omvang als het werkgeheugen. Maar dat is wat te riskant, bij slaapstand en pauzestand. Dus daarom anderhalf keer de omvang.

Bij mijn machine met 2 GB RAM wordt de swap in de praktijk overigens nooit gebruikt door Ubuntu.

flixflex

  • Gast
pre-installatie vragen
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/06, 14:13:19 »
Volgens deze

http://computertip.googlepages.com/twee … baarubuntu

handleiding gaat het dus allemaal  vanzelf, maar herkent ubuntu dan ook beide schijven en kan ik kiezen tussen die twee, of is het niet handig om windows op de ene en ubuntu op de andere te hebben t.o.v. twee partities op één schijf?

kurosaki_ichigo

  • Gast
pre-installatie vragen
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/06, 15:10:53 »
Citaat van: pjotr123
@prodinho: 3 x het werkgeheugen is echt veel te veel, hoor.... In theorie zou de swap zelfs kunnen volstaan met exact dezelfde omvang als het werkgeheugen. Maar dat is wat te riskant, bij slaapstand en pauzestand. Dus daarom anderhalf keer de omvang.

Bij mijn machine met 2 GB RAM wordt de swap in de praktijk overigens nooit gebruikt door Ubuntu.
Hier is dit ook geval heb swap dan ook naar 1 gb gezet was eerst 3 maar dat vond ik overdreven want het word toch niet gebruikt.

Offline siegi

  • Lid
pre-installatie vragen
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/06, 15:57:07 »
Citaat van: pjotr123
@prodinho: 3 x het werkgeheugen is echt veel te veel, hoor.... In theorie zou de swap zelfs kunnen volstaan met exact dezelfde omvang als het werkgeheugen. Maar dat is wat te riskant, bij slaapstand en pauzestand. Dus daarom anderhalf keer de omvang.

Bij mijn machine met 2 GB RAM wordt de swap in de praktijk overigens nooit gebruikt door Ubuntu.
En dan nog, normaal word de inhoud van het ram geheugen eerst gecomprimeerd voor het word weggeschreven naar de swap partitie. (dit gaat zelfs sneller dan gewoon de inhoud te kopiëren).

flixflex

  • Gast
pre-installatie vragen
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/06, 16:05:17 »
Maar krijg ik nu ook automatisch de keuze om ubuntu op de andere harde schijf te installeren? En moet de ext3 partitie zo groot, mogelijk zijn, werkt het daardoor sneller??

Mightya

  • Gast
pre-installatie vragen
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/06, 16:25:06 »
Citaat van: flixflex
Maar krijg ik nu ook automatisch de keuze om ubuntu op de andere harde schijf te installeren? En moet de ext3 partitie zo groot, mogelijk zijn, werkt het daardoor sneller??
flixflex

Makkelijkste wat mij lijkt al beginner (ben ik namelijk ook) is gewoon vanaf cd opstarten.
Dan ga je naar >system >beheer >partition editor, daar kun je je schijf van 30 GB delete (nadat je nodige bestanden hebt verwijderd)


Dan klik je op je bureau blad op installeren en volg je alle stappen.
Bij stap 4/7 selecteer je de tweede optie. Dan installeerd die ubuntu op jouw 30GB schijf. Dat is dan de groots lege aangesloten ruimte.

Let wel op je moet je 30 GB unlocated achterlaten, dus niet formateren naar een bestandssysteem.

De dualboot komt dan vanzelf.

Succes Mightya

(Dit is de methode die bij de linux starters kit zit)

flixflex

  • Gast
pre-installatie vragen
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/08, 13:06:42 »
Ik heb net de desktop cd gebrank, en die geeft nog een optie.
Namelijk installeer Linus in windows, als een programma, is dit niet de veiligste en makkelijkste optie??

pre-installatie vragen
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/08, 13:50:59 »
Citaat van: flixflex
Ik heb net de desktop cd gebrank, en die geeft nog een optie.
Namelijk installeer Linus in windows, als een programma, is dit niet de veiligste en makkelijkste optie??
Nog nooit gezien die optie, heb je wel Ubuntu en niet Wibuntu(dacht dat het zo heet) gedownload? Linux in Windows kan wel maar met een virtuele machine. En veilig in Windows?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

flixflex

  • Gast
pre-installatie vragen
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/08, 14:44:29 »
Ja, het is echt een andere optie. de eerste optie is van cd opstarten met mogelijkheid tot installeren daarna. en de tweede is installeren in Windows, als  een programma. Dit lijkt mij dan de makkelijkste optie, al heb ik een voorgevoel dat dit niet ideaal is, klopt dat???

bedankt vast,
gr.

Offline Kees3

  • Lid
pre-installatie vragen
« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/08, 15:26:33 »
Installeren met wubi in windows kan wel, maar is niet ideaal, want het is langzamer dan een aparte installatie. Met wubi wordt Ubuntu geinstalleerd in een groot bestand op je windows schijf. Je kan het dan via windows ook weer uninstalleren. Je krijgt dan wel een dual-boot optie. Heb het zelf niet geprobeerd, het is vooral handig als je niet wilt prutsen met partities.