Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux anti diefstal - lokaliseer en fotografeer de dief!  (gelezen 26377 keer)

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Linux anti diefstal - lokaliseer en fotografeer de dief!
« Gepost op: 2009/03/31, 23:13:24 »
Zopas heb ik de laatste letters getypt aan een nieuw script. Ik speelde al langer met het idee om iets te maken om b.v. een laptop terug te vinden wanneer hij gestolen wordt. Helaas had ik geen idee hoe te beginnen. Heel toevallig kwam ik uit op een script van Sébastien Wains, dat het mogelijk maakt om het IP adres van een systeem naar een MySQL database door te sturen.

Vol goede moed ben ik aan de slag gegaan om dit script naar mijn eigen goesting te verbeteren. Het is nu mogelijk om volgende punten op te slaan:

  • Datum & tijd
  • Externe IP adres
  • Interne IP adres (binnen LAN of achter een Proxy)
  • Hostname
  • Foto genomen door een ingebouwde webcam


Het fotografisch gedeelte kan eenvoudig uitgeschakeld worden wanneer er geen webcam aanwezig is.

Het is mogelijk om online je systemen te lokaliseren en de foto's te bekijken die door de ingebouwde webcam genomen zijn. Hier volgt een voorbeeld van de online interface:


Meer informatie & download op mijn blog linuxontdekt.be!

Alle opbouwende kritiek is welkom!

Groetjes,
Kris
« Laatst bewerkt op: 2009/03/31, 23:16:41 door Scormen »
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline Dave

  • Lid
Re: Linux anti diefstal - lokaliseer en fotografeer de dief!
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/31, 23:20:43 »
Doet me denken aan de diefstal van een mobieltje van een redacteur.
De dief maakte er foto's mee maar het apparaat was zo ingesteld dat die foto's ook gelijk doorgestuurd werden.
Dus de dief zette in principe zelf de foto's online van hem en z'n vrienden. Het mobieltje is terug gekomen.


Offline track

  • Lid
Re: Linux anti diefstal - lokaliseer en fotografeer de dief!
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/01, 00:33:46 »
Hoi Scormen,

dat is een uitstekend idee !  En ook iets dat met Linux netter te verwezenlijken is dan met Win.. .
Juist vandaag heb ik in een uitzending op de (Duitse) TV gezien dat ze zoiets voor gejatte auto's plannen. (dan met GMS)

Als hier de "community" in jouw gestalte (weer ?) het voortauw neemt is het schitterend toch !

Ik zou er wél netjes op letten dat de persoonlijke gegevens op een goed beschermde site worden opgeslaan,
want je moet hier een bescherming van de privacy en tegen misruik hebben !

Vriendelijke groet,

track

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: Linux anti diefstal - lokaliseer en fotografeer de dief!
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/01, 09:25:54 »
De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik geen idee heb of er ook zulk programma voor Windows bestaat... Iemand?
Op Mac OS dacht ik wel dat er zo een programma voor handen is, weet iemand hoe het heet?

Een goed beveiligde website opzetten is een opdracht van de gebruiker. Iedereen die het script wilt gebruiken zal moeten beschikken over een stukje webruimte met PHP en MySQL op een externe webserver. Het is niet zo dat het script de data centraal ergens opslaat.

Het script voorziet wel in een wachtwoord (dat gebruikt maat van sessies) om de webinterface te beveiligen.

Groetjes,
Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: Linux anti diefstal - lokaliseer en fotografeer de dief!
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/01, 11:27:05 »
Ik heb eens navraag gedaan bij een Mac fan, volgens hem zou het iAlertU kunnen zijn.
Hoewel, dat enkel voor een Mac werkt.
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Re: Linux anti diefstal - lokaliseer en fotografeer de dief!
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/02, 03:05:02 »
Erg goed idee, het zou fijn zijn als het er inderdaad ook voor windows zou zijn aangezien ik ook dual boot gebruik op mijn laptop. Maar ervan uitgaande dat een dief een keer te laat is met kiezen of een keer Ubuntu zal proberen zal het vast wel werken. Ik ga het zeker bekijken!
« Laatst bewerkt op: 2009/04/02, 03:12:32 door Kelderkeuken »

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Re: Linux anti diefstal - lokaliseer en fotografeer de dief!
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/02, 19:22:42 »
Zeker goed idee eigenlijk. Vooral dat het ook werkt voordat je bent ingelogd.

Moeten ze alleen niet de schijf gaan formatteren.. :)

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: Linux anti diefstal - lokaliseer en fotografeer de dief!
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/02, 19:26:23 »
Bedankt voor de reacties!
Klopt, de "dief" zou het systeem toch minimaal 1 keer moeten opstarten, wanneer hij op internet aangesloten is en niet eerst de schijf gaan formatteren. Ik ga ervan uit dat de gemiddelde dief niet dat verstand heeft ;)

Het is alleszins het proberen waard. Je hebt een grotere kans dat je systeem terug terecht komt.

Edit: nog vergeten te vermelden: wanneer er geen internetverbinding is, probeert het script iedere 10 seconden opnieuw verbinding te maken, net zolang tot het IP adres verzonden is.
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Re: Linux anti diefstal - lokaliseer en fotografeer de dief!
« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/02, 19:35:33 »
Edit: nog vergeten te vermelden: wanneer er geen internetverbinding is, probeert het script iedere 10 seconden opnieuw verbinding te maken, net zolang tot het IP adres verzonden is.

Had ik al op je site gelezen ;)

Maar je systeem is nu in principe klaar om te gebruiken?

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: Linux anti diefstal - lokaliseer en fotografeer de dief!
« Reactie #9 Gepost op: 2009/04/02, 19:39:12 »
In theorie wel & ik praktijk werkt het bij mij perfect :)
Moesten er problemen zijn, dan hoor ik het graag!
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Re: Linux anti diefstal - lokaliseer en fotografeer de dief!
« Reactie #10 Gepost op: 2009/04/02, 19:46:36 »
In theorie wel & ik praktijk werkt het bij mij perfect :)
Moesten er problemen zijn, dan hoor ik het graag!

Hmm,
Ik heb wel een bios wachtwoord. Als die dief er niks van snapt weet ie ook niet hoe dat te omzeilen / resetten..
Dan komt ie nooit bij het script aan :P

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: Linux anti diefstal - lokaliseer en fotografeer de dief!
« Reactie #11 Gepost op: 2009/04/02, 19:58:40 »
Zoals je zelf al aangeeft, BIOS wachtwoorden zijn poepsimpel te omzeilen :)
Je kan dan best je persoonlijke bestanden op een geëncrypteerde partitie zetten en gebruik maken van zo een script als dit.
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Linux anti diefstal - lokaliseer en fotografeer de dief!
« Reactie #12 Gepost op: 2009/04/03, 00:47:33 »
Edit: nog vergeten te vermelden: wanneer er geen internetverbinding is, probeert het script iedere 10 seconden opnieuw verbinding te maken, net zolang tot het IP adres verzonden is.

Ik heb zelf thuis een servertje staan, maar deze staat meestal niet aan. Als ik dan dat script laat runnen, gaat het om de 10 seconden proberen mijn server te benaderen. Is het mogelijk om te kijken of er wel internet verbinding is (ping google.com bijv).
Is er wel verbinding, maar staat mijn server niet aan, stop met zenden
Is er geen verbinding, probeer om de 10 seconden.

Als mijn laptop gestolen wordt, zet ik mijn server gewoon dag en nacht aan. Maar ik wil er eigenlijk verder geen last van hebben, als mijn laptop niet gestolen is. Heb je enig idee hoe ik het script kan veranderen, ben niet zo goed in bash.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline track

  • Lid
Re: Linux anti diefstal - lokaliseer en fotografeer de dief!
« Reactie #13 Gepost op: 2009/04/03, 02:01:45 »
Je zou het scriptje kunnen stop zetten als iemand met een geldig wachtwoord ingelogd is.
(of aanzetten als na een bepaalde tijd niemand inlogd of zoiets)

Dus een onopvallend verband met een / het wachtwoord.

track

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: Linux anti diefstal - lokaliseer en fotografeer de dief!
« Reactie #14 Gepost op: 2009/04/03, 09:22:23 »
Ronnie, dan zou "opgestart.sh" zoiets moeten worden (niet getest!)

# We controleren of google bereikbaar is
GOOGLE="0"
until [ ${GOOGLE} = "1" ]
   do
   ${HOST} -t a www.google.com > /dev/null 2>&1
   if [ $? -eq 0 ]
      # Is google bereikbaar? Dan gaan we verder!
      then
      GOOGLE="1"
      OK="0"
      until [ ${OK} = "1" ]
      do
         ${HOST} -t a ${DOMAIN} > /dev/null 2>&1
         if [ $? -eq 0 ]
            then
               OK="1"
               # Enkel wanneer er internetverbinding is, rapporteren we de IP adressen en maken we een foto
               if [ ${USECAM} = "1" ]
                  then
                     ${WEBCAM} > /dev/null 2>&1
               fi
               ${CURL} http://${DOMAIN}/${MAP}/toevoegen.php?hash=${HASH}\&system=${HOSTNAME} > /dev/null 2>&1
            else
               # Als er geen internetverbinding is, proberen we na iedere 10 seconden opnieuw verbinding te maken, totdat het gelukt is
               ${SLEEP} 10s
         fi
      done
      exit 0
   # Is google niet bereikbaar? Dan gaan we 10 seconden slapen.
   else
      ${SLEEP} 10s
   fi
done
exit 0

Citaat
Je zou het scriptje kunnen stop zetten als iemand met een geldig wachtwoord ingelogd is.
Da's inderdaad ook een goede optie!
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Linux anti diefstal - lokaliseer en fotografeer de dief!
« Reactie #15 Gepost op: 2009/04/03, 10:45:39 »
Je zou het scriptje kunnen stop zetten als iemand met een geldig wachtwoord ingelogd is.
(of aanzetten als na een bepaalde tijd niemand inlogd of zoiets)

Dus een onopvallend verband met een / het wachtwoord.

track
Goed idee
EDIT: alhoewel, als de dief Linux kent, start hij deze op in recovery mode, doet sudo passwd en hij kan inloggen. Al lijkt formatteren misschien dan nog wel waarschijnlijker.

@Scormen, bedankt deze ga ik nu gebruiken
« Laatst bewerkt op: 2009/04/03, 10:48:22 door Ronnie »
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Linux anti diefstal - lokaliseer en fotografeer de dief!
« Reactie #16 Gepost op: 2009/04/03, 11:22:57 »
Scormen, ik heb je script nog even aangepast. Nu zal deze beter kloppen, maar het werkt nog steeds niet. Dat komt waarschijnlijk omdat de server zich in mijn LAN bevind. Daardoor is ${HOST} -t a ${DOMAIN} #> /dev/null 2>&1 altijd WAAR.

# We controleren of google bereikbaar is
GOOGLE="0"
until [ ${GOOGLE} = "1" ]
    do
    ${HOST} -t a www.google.com > /dev/null 2>&1
    if [ $? -eq 0 ]
        # Is google bereikbaar? Dan gaan we verder!
        then
        GOOGLE="1"
        ${HOST} -t a ${DOMAIN} #> /dev/null 2>&1
        if [ $? -eq 0 ]
            then
            # Enkel wanneer er internetverbinding is, rapporteren we de IP adressen en maken we een foto
            if [ ${USECAM} = "1" ]
                then
                ${WEBCAM} > /dev/null 2>&1
            fi
            ${CURL} http://${DOMAIN}/${MAP}/toevoegen.php?hash=${HASH}\&system=${HOSTNAME} #> /dev/null 2>&1
        fi
    # Is google niet bereikbaar? Dan gaan we 10 seconden slapen.
    else
        ${SLEEP} 10s
    fi
done
exit 0
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: Linux anti diefstal - lokaliseer en fotografeer de dief!
« Reactie #17 Gepost op: 2009/04/03, 11:31:31 »
Bij jou gebeurt nu het volgende:

1. Kijken of er internet verbinding is (www.google.com veronderstel ik dat altijd wel bereikbaar is).
2. Geen internet verbinding? Dan proberen we om de 10 seconden opnieuw verbinding te maken met google.

3. Is er wel internet verbinding? Dan gaan we kijken of er verbinding mogelijk is met ${DOMAIN}.
    Dit DOMAIN is de variabele die je erboven gedefinieerd hebt.
4. Is er verbinding mogelijk met DOMAIN (dus je server staat aan), dan gaan we het IP verzenden
5. Is er geen verbinding mogelijk met DOMAIN (je server staat uit), dan proberen we om de 10 seconden opnieuw.

Wat bedoel je dat er precies niet werkt?
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Linux anti diefstal - lokaliseer en fotografeer de dief!
« Reactie #18 Gepost op: 2009/04/03, 11:35:43 »
3. ${DOMAIN} is bij mij het externe IP adres. Deze verwijst naar mijn router die altijd aan staat. De router sluist deze door naar mijn server als die aan staat.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: Linux anti diefstal - lokaliseer en fotografeer de dief!
« Reactie #19 Gepost op: 2009/04/03, 11:43:33 »
Nu begrijp ik je vraag :)
Hoe je dat kan realiseren weet ik ook niet op zo 1-2-3... Iemand?

Ohh wat kijk ik uit naar IPv6 ;)!
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline track

  • Lid
Re: Linux anti diefstal - lokaliseer en fotografeer de dief!
« Reactie #20 Gepost op: 2009/04/03, 12:06:18 »
Nog een aanvulling bij het hoofdstuk "het veiligheidsrisico zit tussen scherm en stoel":

- Het is misschien slim om na het opstarten eventuëel een wachttijd van 1 min te hebben (voor je eigen login).
- Niet iedere dief zal metteen de schijf formatteren. De gegevens op de schijf zijn vaak meer waard dan de flap zelf.
   Dus zal hij waarschijnlijk eerst rustig gaan bekijken wat hij in die blik vindt.
- Misschien is het slim om een tweede account aan te maken
   (met weinig rechten, vanuit die je de belangrijke gegevens niet kunt zien. En als die "administrator" heet ?  Verleidelijk !)
   Voor dit "fake"- account kun je een stiekum-stikker met inlognaam en wachtwoord op de onderkant van de flap plakken
   (wij kunnen faken zelf een "onnozeltje" te zijn toch ?  En een uitnodiging naar de val is altijd welkom)
- Om het script een beetje te camoufleren is het misschien slim om het script zelf in /usr/bin te plaatsen. (wie heeft daar een overzicht ?)
   En voor het opstarten in de /etc/rc[n].d gewoon telkens een symbolische link met de naam "K01atd" naar het script.
   (valt ook niet op, en wél de tijdstempel even een beetje aanpassen. En een laag nummer hier betekent een vroege start.)

track

edit: laat de val "administrator" heten .. (slaat bij Linux nergens op, maar voor een Win..-nozeltje ??)
« Laatst bewerkt op: 2009/04/03, 13:02:10 door track »

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: Linux anti diefstal - lokaliseer en fotografeer de dief!
« Reactie #21 Gepost op: 2009/04/03, 12:45:05 »
Goeie punten! :)

Je zou het ook verder kunnen uitbreiden met cronjobs, bv:

Je laat een cronjob ieder uur een shell bestand van je webserver downloaden + uitvoeren. Standaard is dit gewoon leeg.
Moest je systeem gestolen worden, dan pas je dit shell bestand op je server aan en voegt er bijvoorbeeld aan toe dat er iedere 5 minuten een webcam foto moet genomen worden, een screenshot van het bureaublad, enz... Je kan er zover in gaan dat je het shell bestand aanpast zodat de volledige schijf gewist moet worden en de dief bijgevolg niets meer met je persoonlijke bestanden kan doen.

Nog een beveiligingspunt wat je zou kunnen inbouwen (vanaf 8.10 ook via de installatie cd) is dat je /home partitie geëncrypteerd moet worden.
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Re: Linux anti diefstal - lokaliseer en fotografeer de dief!
« Reactie #22 Gepost op: 2009/04/04, 14:53:35 »
ziet er mij wel een goed idee uit maar of de politie nu echt ip adersen gaat opzoeken/lakaliseren betwijfel ik wel ... maar het kan nooit kwaat

Dustspinner

  • Gast
Re: Linux anti diefstal - lokaliseer en fotografeer de dief!
« Reactie #23 Gepost op: 2009/04/08, 18:24:37 »
Ey, Prima script!

De webcam start bij mij wel (Het lampje gaat branden) dus opstarten.sh doet het.

Alleen krijg ik geen vermeldingen op het internet. Hij zegt telkens:

Er is nog geen data ontvangen.
Dit zal pas gebeuren wanneer één van je systemen opnieuw opgestart wordt.

Maar hij upload wel foto´s, want als ik in mn FTP programma naar de pictures map ga, dan staan daar foto´s.

Weet jij het misschien?

Alvast bedankt,

Maarten

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: Linux anti diefstal - lokaliseer en fotografeer de dief!
« Reactie #24 Gepost op: 2009/04/08, 18:27:38 »
Controleer eens of je hash overal hetzelfde is, zonder spaties ed.
Ben je ook zeker dat je je database gegevens goed hebt opgegeven?

Citaat
ziet er mij wel een goed idee uit maar of de politie nu echt ip adersen gaat opzoeken/lakaliseren betwijfel ik wel ... maar het kan nooit kwaat
Klopt, dat is nog de enige strukelblok, maar je hebt wel iets in handen waar ze iets aan hebben. Nee heb je, ja kan je krijgen.

Groetjes,
Kris
« Laatst bewerkt op: 2009/04/08, 18:29:52 door Scormen »
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog