Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ATI drivers downloaden van ATI/AMD website? of Repository drivers gebruiken?  (gelezen 5652 keer)

Offline Support4u

  • Lid
ATI drivers downloaden van ATI/AMD website? of Repository drivers gebruiken?
Videokaart: ATI 5770

Voor NVidia word duidelijk weergegeven op hun website, beter de Repository te gebruiken, maar op ATI/AMD kan ik zulke info niet terug vinden. vandaar mijn vraag.

Beter gebruik je Systeem -> Beheer -> Stuurprogramma's. Een stuk gemakkelijker te installeren dan die op de ATI-site.

Offline Support4u

  • Lid
Sorry. niet bijdehand bedoeld. maar ik vraag niet wat makkelijker is.
Ik vraag wat is beter om te doen. Het gene dat het beste werkt!


De stuurprogramma's die Ubuntu aanbiedt, zijn goed. Werkt je systeem niet goed, dan?

Offline Support4u

  • Lid
Ik heb dus de drivers die ubuntu aangewezen hebt geïnstalleerd.
maar ik kan catalyst control center ( beheer ) niet gebruiken.
Als ik op die link klikt, gebeurt er niks.

catalyst control center , normaal doet het wel, alleen dan mag ik niks :P

Ik heb dus de drivers die ubuntu aangewezen hebt geïnstalleerd.
maar ik kan catalyst control center ( beheer ) niet gebruiken.
Als ik op die link klikt, gebeurt er niks.

catalyst control center , normaal doet het wel, alleen dan mag ik niks :P
Tja, dan moet je ook geen ATI-kaart onder Linux gebruiken :P Baggerstuurprogramma van ATI gegarandeerd.

Offline Support4u

  • Lid
Tja niks aan te doen.
Hiervoor hadden we allemaal Nvidia kaarten, en nu zijn het allemaal ATI kaarten geworden :P
Volgende keer maar weer is nvidia dan :P

Offline jan11000

  • Lid
Ik heb dus de drivers die ubuntu aangewezen hebt geïnstalleerd.
maar ik kan catalyst control center ( beheer ) niet gebruiken.
Als ik op die link klikt, gebeurt er niks.

catalyst control center , normaal doet het wel, alleen dan mag ik niks :P
Start als administrator.
Dus gksudo of sudo en opdracht om catalyst control center te starten.

Offline Support4u

  • Lid
Whah?  XD
Ik probeer zo min mogelijk via de command line te doen :P Ik ben lui weetjewel  ;)
+ nogsteeds linux noob. dus dat gaat allemaal niet zo vlug :P

Whah?  XD
Ik probeer zo min mogelijk via de command line te doen :P Ik ben lui weetjewel  ;)
+ nogsteeds linux noob. dus dat gaat allemaal niet zo vlug :P
Dus je klikt je liever rot in menu's, dan één eenvoudig commando uit te voeren?

Oliedom van ATI, dat je handmatig het Control Center moet starten als root om wijzigingen aan te brengen. Liggen die lui te slapen, of zo?

Offline Support4u

  • Lid
Nah ik weet de commando's gewoon niet :P

Hehe inderdaad, ik snapte het eigenlijk ook niet, waarom ze dat zo geregeld hebben..
 :D

Offline Roel1963

  • Lid
Oliedom van ATI, dat je handmatig het Control Center moet starten als root om wijzigingen aan te brengen. Liggen die lui te slapen, of zo?

Nee ze stoppen blijkbaar wat meer effort in het ontwikkelen van open drivers voor hun grafische kaarten.

Zou Nvidia ook eens moeten doen :)


Oliedom van ATI, dat je handmatig het Control Center moet starten als root om wijzigingen aan te brengen. Liggen die lui te slapen, of zo?

Nee ze stoppen blijkbaar wat meer effort in het ontwikkelen van open drivers voor hun grafische kaarten.

Zou Nvidia ook eens moeten doen :)

Nee hoor, daar doen ze helemaal niets aan, ze geven slechts documentatie, aan het ontwikkelen werken ze niet mee.

Offline Roel1963

  • Lid
Nee hoor, daar doen ze helemaal niets aan, ze geven slechts documentatie, aan het ontwikkelen werken ze niet mee.

Dat is dan in ieder geval iets.

Phr3ak

  • Gast
Gebruik hier altijd gewoon de video drivers die bij de Linux distro mee gelevert worden (NVidia GTX 275). En moet zeggen, dat stelt me tot nu toe niet echt teleur :)

Offline n00buntu

  • Lid
ATI drivers downloaden van ATI/AMD website? of Repository drivers gebruiken?
Ik heb nu de repository drivers in gebruik. Werkt goed (ik heb zelf een ATi Radeon HD4850).

Voorheen gebruikte ik de drivers van AMD's web site, die werken overigens ook goed, maar dat is gewoon niet leuk om zelf bij te houden.  :rolleyes:

Ik heb dus de drivers die ubuntu aangewezen hebt geïnstalleerd.
maar ik kan catalyst control center ( beheer ) niet gebruiken.
Als ik op die link klikt, gebeurt er niks.
Je hebt wel eerst je computer laten herstarten?

Offline Support4u

  • Lid
Uiteraard, ik gebruik dat systeem al een tijdje. en wou nou is wat instellen. en dan reageert die koppeling niet..

Offline n00buntu

  • Lid
Uiteraard, ik gebruik dat systeem al een tijdje. en wou nou is wat instellen. en dan reageert die koppeling niet..
Ik kan je probleem hier nu niet reproduceren, helaas. De beheerders koppeling werkt hier goed.

Je kan overwegen om de drivers te verwijderen en daarna opnieuw installeren.
Ik heb het voorheen ook weleens gehad dat het in eerste instantie niet goed ging met het installeren van deze drivers, in de tweede instantie lukte het ineens wel.

Als het daarna nog niet lukt, dan zou je kunnen overwegen om AMD's eigen drivers te installeren.
Maar, daar moet je dan wel even de tijd voor nemen en de Engelstalige documentatie/informatie van tevoren goed door te nemen en opvolgen met betrekking tot de installatie (en zeker niet minder belangrijk; de eventuele de-installatie ervan).

Offline Support4u

  • Lid
ATI/AMD drivers zelf, zijn gewoon makkelijk te installeren aangezien het een .run bestand is.
+ ik heb het al eerder gedaan. maar toen had ik andere problemen.

Zou je mijn andere topic ook is willen lezen aub:
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/ubuntu-10-04-hdmi-vraagje/


Offline n00buntu

  • Lid
ATI/AMD drivers zelf, zijn gewoon makkelijk te installeren aangezien het een .run bestand is.
+ ik heb het al eerder gedaan. maar toen had ik andere problemen.
Mijn advies van verwijderen en herinstalleren van de repository drivers blijft dan voorlopig even staan.

Zou je mijn andere topic ook is willen lezen aub:
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/ubuntu-10-04-hdmi-vraagje/
Komt op mij over als een kwestie van de juiste resolutie instellen aan het tweede scherm (monitor/TV), en dat doe je dus met een correct werkende Catalyst Control Center.

Offline Support4u

  • Lid
Dat probleem staat hier lost van.
en het gaat hier om, pc naar tv direct met hdmi
er zijn geen andere monitoren.

Offline n00buntu

  • Lid
Dat probleem staat hier lost van.
en het gaat hier om, pc naar tv direct met hdmi
er zijn geen andere monitoren.
Je kunt meerdere aangesloten schermen beheren en configureren via CCC (of dat nu een TV of een monitor is, is verder niet belangrijk).

Maar goed, misschien heb je gelijk en staat dat verder los van jouw situatie.

Offline Support4u

  • Lid
Ik heb maar 1 scherm.. en dat is een tv in dit geval.
ik zeg niet dat je geen gelijk hebt. :P

Overigens word de desktop met hdmi wel goed weergegeven. nadat overscan uit is gezet met ccc.
Alleen dat poep bootscherm word nog met een kader weergegeven.
Geen drama natuurlijk.. maar leuk als ik dat kan rechtzetten.