Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Advies bij vervanging huidige pc gevraagd  (gelezen 5323 keer)

Re: Advies bij vervanging huidige pc gevraagd
« Reactie #25 Gepost op: 2013/05/30, 09:46:28 »
Ik heb tot op heden met geen enkele zotac problemen gehad met Ubuntu of Linux.
En waarschijnlijk ligt dit aan het feit dat er veel Intel spullen in zitten waar drivers voor zijn in de linux comunity,,,,
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Advies bij vervanging huidige pc gevraagd
« Reactie #26 Gepost op: 2013/05/30, 10:31:21 »
Mijn vraag was eigenlijk meer gericht op snelheid.
Ik heb hier nog een netbook met een Intel Atom processor van een aantal jaren terug (+-4 jaar) en de prestaties onder de nieuwere versies van vanilla Ubuntu vallen erg tegen.
Ik gebruik nu Lubuntu omdat dat nog enigsinds vlot draaid.
maar ik zou de lompe kast van mijn ouders nu willen vervangen door zo'n nettop en het zou handig zijn moesten ze niet weer moeten wennen aan een nieuwe interface.
Desktop -> Ubuntu 12.04/Windows8
Samsung N220 Netbook-> Lubuntu

Re: Advies bij vervanging huidige pc gevraagd
« Reactie #27 Gepost op: 2013/05/31, 09:40:56 »
Zie een andere topic hier, als er weinig geheugen in de pc zit zal hij langzaam worden, ook Ubuntu is de laatste paar jaar een beetje zwaarder geworden.

Lubuntu of Linux Mint of Xbuntu zouden dan een oplossing kunnen zijn.
De interface kan je er in principe altijd hetzelfde uit laten zien evenals de kleurtje ed.....

Je kan ook in de nieuwste versie gnome installeren als dat je beter bevalt.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Advies bij vervanging huidige pc gevraagd
« Reactie #28 Gepost op: 2013/05/31, 11:00:16 »
Je kan ook in de nieuwste versie gnome installeren als dat je beter bevalt.


... die eveneens een stuk zwaarder is geworden (ik test het al een tijdje nu).
Overigens, Ubuntu 13.04 is een stuk lichter hoor. Zelfs op wat oudere hardware hoor ik positieve resultaten van mensen :)

Re: Advies bij vervanging huidige pc gevraagd
« Reactie #29 Gepost op: 2013/05/31, 12:03:00 »
Onlangs heb ik deze voor €265 incl verzenden gekocht:
http://www.lenovo.com/products/us/desktop/thinkcentre/tiny-form-factor/m92p-m72e-tiny-datasheet.pdf

Ubuntu certified
i5-3470T + HD 2500, 4GB, 120GB SSD draait Linux als een speer
Klein, zuinig en heel stil. En toch duidelijk meer power dan de Atoms

VV
« Laatst bewerkt op: 2013/06/01, 11:48:46 door VuurVosje »

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Advies bij vervanging huidige pc gevraagd
« Reactie #30 Gepost op: 2013/06/01, 11:11:03 »
Mag ik ff resumeren wat ik boven allemaal las? Want het draait weer uit op terminologie en ik ben al een aantal jaren uit deze kreten...sorry, maar daardoor gaat het allemaal stapje voor stapje bij mij :|

1. Een FIT-pc is niet makkelijk te installeren met 10.04 of 12.04. Daardoor valt dat voor mij af. Ik heb al jaren Ubuntu en zweer er bij. Windows is voor mij een probleem, dat ken ik niet meergoed genoeg. (Ik ben nog uit de tijd dat ik zelf in DOS programmeerde....)
2. De Shuttle systemen komen in aanmerking, want draaien op Ubuntu (begreep ik althans uit jullie reacties) en geen bewegende ventilator. Zijn wel duurder dan ik in 1e instantie wilde, als ik daar een SSD van zeg 160 GB in laat bouwen.
Ik heb daar wat verder naar gekeken, en mevrouw Coupe kwam met het lumineuze idee om dan ook een Blurayspeler in te laten bouwen want onze losse DVDspeler van Philips lijkt steeds vaker de geest te geven. Dat kan met een Shuttle.
3. De Zotac lijkt ook in aanmerking te komen maar daar kunnen niet veel randapparaten of SSD in-of aangesloten worden wegens beperkte aansluitopties? Misschien werkt dat wel met een bedraad Apple toetsenbord, want die heeft aan de onderkant 2 extra USB aansluitmogelijkheden.

Nogmaals sorry dat ik zo traag denk, maar daarom hoef ik ook geen snelle pc zeg maar ;)

De voeding kent wel degelijk een ventilator, voor zover ik weet. In de Shuttle die hier staat, wordt de CPU gekoeld door hetzelfde koelmechanisme als wat de voeding koelt. De warmte van de CPU wordt dus passief overgedragen richting de voeding en daar zit een ventilator in die wel degelijk geluid maakt. Overigens maakt de harde schijf meer herrie over het algemeen.

Re: Advies bij vervanging huidige pc gevraagd
« Reactie #31 Gepost op: 2013/06/01, 11:16:58 »
Onlangs heb ik deze voor €265 incl verzenden gekocht:
http://www.lenovo.com/products/us/desktop/thinkcentre/tiny-form-factor/m92p-m72e-tiny-datasheet.pdf

Ubuntu certified
i5-3470T + HD 2500 draait Linux als een speer
Klein, zuinig en heel stil. En toch duidelijk meer power dan de Atoms

VV
Leuk dingetje, maar is zie dat er maar 8 GB SSD in zit? en maar 2 GB aan geheugen.
Die SSD is vind ik wel heel summier hoor!


Als je even verder had gekeken dan je neus lang is, oftewel een snelle Google-zoekopdracht had gedaan, dan had je kunnen lezen dat er zowel een 8 GB SSD in zit voor het opstarten van het OS (standaard Windows maar ook Ubuntu's / kun je er keurig aan toewijzen, heb daar ervaring mee) en een 320-750 GB (afhankelijk van de uitvoering) HDD ;)

Re: Advies bij vervanging huidige pc gevraagd
« Reactie #32 Gepost op: 2013/06/01, 12:00:18 »
Uiteraard zijn ze flexibel configureerbaar, zeker qua RAM en HDD/SSD; er zijn tig versies.
Die van mij heeft 1x4GB (en 1 vrij slot) en een 120Gb SSD (die ik 1:1 heb overgezet uit mijn AMD netbook dankzij de tip van Femke dat dit kon). Op Tweakers heb je diverse aanbieders; meestal met 4Gb en de keuze uit met/zonder HDD of SSD, DP->DVI verloop en Vesa bracket, Wifi, serial port. Vraag dus goed na welke aansluitingen en poorten er op zitten.

De M92 is vrijwel gelijk aan de M72, maar heeft USB 3.

Onlangs heb ik deze voor €265 incl verzenden gekocht:
http://www.lenovo.com/products/us/desktop/thinkcentre/tiny-form-factor/m92p-m72e-tiny-datasheet.pdf

Ubuntu certified
i5-3470T + HD 2500 draait Linux als een speer
Klein, zuinig en heel stil. En toch duidelijk meer power dan de Atoms

VV
Leuk dingetje, maar is zie dat er maar 8 GB SSD in zit? en maar 2 GB aan geheugen.
Die SSD is vind ik wel heel summier hoor!


Als je even verder had gekeken dan je neus lang is, oftewel een snelle Google-zoekopdracht had gedaan, dan had je kunnen lezen dat er zowel een 8 GB SSD in zit voor het opstarten van het OS (standaard Windows maar ook Ubuntu's / kun je er keurig aan toewijzen, heb daar ervaring mee) en een 320-750 GB (afhankelijk van de uitvoering) HDD ;)
« Laatst bewerkt op: 2013/06/01, 12:04:24 door VuurVosje »

Re: Advies bij vervanging huidige pc gevraagd
« Reactie #33 Gepost op: 2013/06/01, 19:31:30 »
@femke: Uhm, ik mag toch hopen dat jij als wat meer ervaren PC-gebruikster ook wel snapt dat een bedrijfsPC (ja, deze lijn van Lenovo is voornamelijk gericht op bedrijven) niet met *alleen* een kleine SSD geleverd wordt en dus de info in de link niet helemaal klopt?

En ik weet niet wat er denigrerend aan is? Er wordt ook zo tegen mij gepraat. Niet zozeer door jou (hoewel je laatste tweet naar me wel een beetje in die richting zat maar dat laat ik buiten beschouwing aangezien dat losstaat van dit topic) maar ook door anderen. Dat ik dat dan een keertje terugdoe mag toch geen verassing zijn dan?
« Laatst bewerkt op: 2013/06/01, 19:33:32 door Vistaus »

Re: Advies bij vervanging huidige pc gevraagd
« Reactie #34 Gepost op: 2013/06/02, 11:06:57 »
@femke: Het geeft me geen vrijbrief als ik één keertje zo terugpraat. Ik behandel mensen op gelijk niveau.
En je tweet was niks mis mee? Oké, dan was er ook niks mis met mijn post.
Je zegt zelf dat mijn post denigrerend overkwam maar ik mag geen mening hebben over iets wat jij post? Dat is een beetje flauw he... Nuja, ik heb het wel weer gehad met dit topic.
« Laatst bewerkt op: 2013/06/02, 11:12:26 door Vistaus »

Re: Advies bij vervanging huidige pc gevraagd
« Reactie #35 Gepost op: 2013/06/05, 12:40:22 »
Waarom laat je geen PC samenstellen? Ik neem aan dat je er ook nog een beetje op wilt kunnen werken, browser, Youtube misschien enzovoort.
Als je hem zelf niet in elkaar kan zetten kan je dat door de winkel laten doen? Binnenkort zijn de nieuwe processoren van AMD en Intel er, die zijn een stuk zuiniger.
De goedkoopste manier is om de heatsink en fan even schoon te blazen.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu