Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: upgrade Ubuntu18 > Ubuntu20 mist software  (gelezen 1523 keer)

upgrade Ubuntu18 > Ubuntu20 mist software
« Gepost op: 2021/02/24, 20:49:52 »
Op de Fujitsu S is bij de upgrade van Ubuntu 18 naar Ubuntu 20 de Software leeg gebleven; verder werkt alles prima.
app Software kent drie tabs:
1) Overzicht, is gevuld
2) Geïnstalleerd, geheel leeg gebleven
3) Updates, alles bijgewerkt
Hoe krijg ik Geïnstalleerd ook gevuld?
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline vanadium

  • Lid
Re: upgrade Ubuntu18 > Ubuntu20 mist software
« Reactie #1 Gepost op: 2021/02/25, 09:08:58 »
Ook leeg bij mij. Ik heb dat echter nog nooit opgemerkt, en ik maak er mij ook helemaal geen zorgen over zolang mijn computer maar blijft werken.  Ik denk niet dat dat je werk op je computer ernstig zal hinderen.

Offline ajjp

  • Lid
Re: upgrade Ubuntu18 > Ubuntu20 mist software
« Reactie #2 Gepost op: 2021/02/25, 10:01:04 »
In mijn Xubuntu 20.04 (schone installatie) is 'geïnstalleerd' wel gevuld, maar niet volledig. Zo heb ik onlangs recoll geïnstalleerd, maar die wordt niet weergegeven. Maar als ik in het zoekvak recoll opgeef, dan wordt hij wel getoond als geïnstalleerd.

Re: upgrade Ubuntu18 > Ubuntu20 mist software
« Reactie #3 Gepost op: 2021/02/25, 10:28:47 »
Ik blijf het lastig vinden, dat de geïnstalleerde software niet wordt weergegeven.
Probleem zit in de LibreOffice 6.4 dito 7. De 6.4 is NL en de 7 is Engels. Maar de Base van 6.4 heeft lastige foutjes, die in 7 zijn opgelost.
De 7 in NL uitvoering krijg ik niet te pakken...
Nou heb ik een lijst gekregen van 7 in NL uitvoering, in de drie bekende pakketten App, Taal en Help. Maar die zien geen kans om 7 Engels te vervangen.
Hoe los ik dit toch op?
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline ajjp

  • Lid
Re: upgrade Ubuntu18 > Ubuntu20 mist software
« Reactie #4 Gepost op: 2021/02/25, 11:58:36 »
Citaat
Ik blijf het lastig vinden, dat de geïnstalleerde software niet wordt weergegeven.
Maar kun je dan niet in synaptic zien wat er wel of niet geïnstalleerd is?

Re: upgrade Ubuntu18 > Ubuntu20 mist software
« Reactie #5 Gepost op: 2021/02/25, 12:14:41 »
Citaat
Ik blijf het lastig vinden, dat de geïnstalleerde software niet wordt weergegeven.
Maar kun je dan niet in synaptic zien wat er wel of niet geïnstalleerd is?
Nee, niet zoals ik verwacht. Met Synaptic heb ik alle LibreOffice verwijderd en de hele LO 7 er op gezet en dan is het ding helemaal Engels.
Zonder Synaptic moet je namelijk drie .deb bestanden laden: App, Taal, Help en die "automatisch" installeren. Ik heb al een paar keer dat met een bash proberen te bouwen,  maar met Ubuntu Software heb ik dat gestopt. En met Ubuntu 20, waar de Software niet meer goed geladen wordt, mag ik weer opnieuw beginnen...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline ajjp

  • Lid
Re: upgrade Ubuntu18 > Ubuntu20 mist software
« Reactie #6 Gepost op: 2021/02/25, 14:20:59 »
Citaat
Nee, niet zoals ik verwacht. Met Synaptic heb ik alle LibreOffice verwijderd en de hele LO 7 er op gezet en dan is het ding helemaal Engels.
Maar heb je hierna wel libreoffice-l10n-nl geïnstalleerd voor de Nederlandse-taalondersteuning? Zonder deze kent LO geen Nederlands.

Re: upgrade Ubuntu18 > Ubuntu20 mist software
« Reactie #7 Gepost op: 2021/02/25, 15:58:24 »
Citaat
Nee, niet zoals ik verwacht. Met Synaptic heb ik alle LibreOffice verwijderd en de hele LO 7 er op gezet en dan is het ding helemaal Engels.
Maar heb je hierna wel libreoffice-l10n-nl geïnstalleerd voor de Nederlandse-taalondersteuning? Zonder deze kent LO geen Nederlands.
Dat heb ik nu gelijk gedaan, herstart Ubuntu en LibreOffice praat nog steeds Engels tegen me...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline ajjp

  • Lid
Re: upgrade Ubuntu18 > Ubuntu20 mist software
« Reactie #8 Gepost op: 2021/02/25, 20:24:08 »
Citaat
Dat heb ik nu gelijk gedaan, herstart Ubuntu en LibreOffice praat nog steeds Engels tegen me...
En ook bij instellingen, talen ingesteld op Nederlands en op voor het hele systeem toepassen? En dan nog herstarten.
Nu ben ik uitgeput ...

Re: upgrade Ubuntu18 > Ubuntu20 mist software
« Reactie #9 Gepost op: 2021/02/25, 21:14:26 »
Citaat
Dat heb ik nu gelijk gedaan, herstart Ubuntu en LibreOffice praat nog steeds Engels tegen me...
En ook bij instellingen, talen ingesteld op Nederlands en op voor het hele systeem toepassen? En dan nog herstarten.
Nu ben ik uitgeput ...
Activiteiten > Instellingen > Taal > Nederlands > Voor alle systemen > Herstart : geen resultaat
LibreOfficeCommon > Languages > Nederlands :  zit er niet bij...
Ja, ik ben de enige niet, die binnen LO er problemen mee heeft.
Ik heb het ook al geprobeerd met apt routines (delete en install),  zonder resultaat.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: upgrade Ubuntu18 > Ubuntu20 mist software
« Reactie #10 Gepost op: 2021/02/26, 09:24:12 »
In de nederlandse versie is het extra-opties-taalinstellingen... (zie afbeelding)

In de engelse versie: Tools > Options > Language Settings > Language > User interface ?

https://ask.libreoffice.org/en/question/82379/how-can-i-change-the-user-interface-language/
« Laatst bewerkt op: 2021/02/26, 09:26:09 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Re: upgrade Ubuntu18 > Ubuntu20 mist software
« Reactie #11 Gepost op: 2021/02/26, 10:54:29 »
In de nederlandse versie is het extra-opties-taalinstellingen... (zie afbeelding)

In de engelse versie: Tools > Options > Language Settings > Language > User interface ?

https://ask.libreoffice.org/en/question/82379/how-can-i-change-the-user-interface-language/
Zoals al eerder opgemerkt zit LOCommon>Opties>Taal>Interface> zit geen Nederlands bij...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline ajjp

  • Lid
Re: upgrade Ubuntu18 > Ubuntu20 mist software
« Reactie #12 Gepost op: 2021/02/26, 14:48:14 »
Citaat
Zoals al eerder opgemerkt zit LOCommon>Opties>Taal>Interface> zit geen Nederlands bij...
Zou er iets mis gegaan kunnen zijn met het pakket dat je afzonderlijk moet downloaden en installeren: 'Vertaalde gebruikersinterface'?

Offline h2o

  • Lid
Re: upgrade Ubuntu18 > Ubuntu20 mist software
« Reactie #13 Gepost op: 2021/02/26, 16:10:22 »
Nee, niet zoals ik verwacht. Met Synaptic heb ik alle LibreOffice verwijderd en de hele LO 7 er op gezet en dan is het ding helemaal Engels.
Zonder Synaptic moet je namelijk drie .deb bestanden laden: App, Taal, Help en die "automatisch" installeren. Ik heb al een paar keer dat met een bash proberen te bouwen,  maar met Ubuntu Software heb ik dat gestopt. En met Ubuntu 20, waar de Software niet meer goed geladen wordt, mag ik weer opnieuw beginnen...
Ik weet niet precies hoe het met Ubuntu werkt, maar die gebruikt toch ook de backports mogelijkheid? Iemand die dit precies weet?
Als de backports zijn ingeschakeld doe ik altijd het volgende via de terminal:
Citaat
sudo apt-get install -t buster-backports libreoffice libreoffice-l10n-nl libreoffice-base libreoffice-base-core libreoffice-base-drivers libreoffice-calc libreoffice-common libreoffice-core libreoffice-draw  libreoffice-impress libreoffice-java-common libreoffice-l10n-nl libreoffice-math libreoffice-pdfimport libreoffice-report-builder-bin libreoffice-writer
Let op wat ik hier vet en ondersteept heb staan, dat moet dan op de Ubuntuversie van jou worden aangepast.

Met backports krijg ik bij Debian de softwarepakketten van de nieuwere versie, dus in mijn geval krijg ik dus de pakketten van Bullseye terwijl ik nu Buster draai. In jouw geval krijg je dan de pakketten van Ubuntu 20 terwijl je versie 18 draait. Let wel, de pakketten die je met -t installeert, dus niet alles. Het is dan geen dist-upgrade.
In mijn voorbeeld is het dus Debian Buster met de Libreoffice van Debian Bullseye.

Maar voordat je een en ander gaat uitproberen, lees jezelf wel goed in hoe backports werken onder Ubuntu. Het is geen beginnerskost.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline ajjp

  • Lid
Re: upgrade Ubuntu18 > Ubuntu20 mist software
« Reactie #14 Gepost op: 2021/02/26, 18:29:16 »
Citaat
Ik weet niet precies hoe het met Ubuntu werkt, maar die gebruikt toch ook de backports mogelijkheid? Iemand die dit precies weet?
Xubuntu -en ik denk dus ook Ubuntu- kent geen backports meer. Wat je kunt krijgen zijn: main, univers, restricted en multiverse, en verder nog software door Canonical verpakt voor zijn partners.

Offline h2o

  • Lid
Re: upgrade Ubuntu18 > Ubuntu20 mist software
« Reactie #15 Gepost op: 2021/02/26, 19:25:28 »
Citaat
Ik weet niet precies hoe het met Ubuntu werkt, maar die gebruikt toch ook de backports mogelijkheid? Iemand die dit precies weet?
Xubuntu -en ik denk dus ook Ubuntu- kent geen backports meer. Wat je kunt krijgen zijn: main, univers, restricted en multiverse, en verder nog software door Canonical verpakt voor zijn partners.
Ok  :'(
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: upgrade Ubuntu18 > Ubuntu20 mist software
« Reactie #16 Gepost op: 2021/02/26, 21:26:56 »
Citaat
Ik weet niet precies hoe het met Ubuntu werkt, maar die gebruikt toch ook de backports mogelijkheid? Iemand die dit precies weet?
Xubuntu -en ik denk dus ook Ubuntu- kent geen backports meer. Wat je kunt krijgen zijn: main, univers, restricted en multiverse, en verder nog software door Canonical verpakt voor zijn partners.
Ok  :'(
Dit ontgaat mij helemaal! Ik wil op Ubuntu 20 LibreOffice 7 still hebben in het Nederlands. Ik had dat onder Ubuntu 18 op drie PC's en nu maar op één en dat is de desktop MSI.
Het begint er op te lijken, dat drie PC's schoonmaken en Ubuntu 20 er op zetten, het makkelijkste is. Dat levert LibreOffice NL. Dat deed ik voorheen ook zo bij alle, even genummerde upgrades. Omdat alle app's op de cloud draaien hoef ik alleen maar de cloud aan de pc's te linken en alles werkt weer automatisch...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline h2o

  • Lid
Re: upgrade Ubuntu18 > Ubuntu20 mist software
« Reactie #17 Gepost op: 2021/02/26, 21:37:02 »
Dit ontgaat mij helemaal! Ik wil op Ubuntu 20 LibreOffice 7 still hebben in het Nederlands.
Mijn laatste regel heeft als inhoud dat dit geen beginnerskost is. Korte uitleg.
Bij Debian kun je de nieuwste pakketten laten draaien op een ouder versie, dus Libreoffice 7 (versie Bullseye) laten draaien op Buster. In jouw geval zou dat Libreoffice 7 (Ubuntu 20) op Ubuntu 18.
Bij Debian heb je daar de backports voor die dat mogelijk maken. Ubuntu had die mogelijkheid ook, maar (helaas) niet meer.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: upgrade Ubuntu18 > Ubuntu20 mist software
« Reactie #18 Gepost op: 2021/02/26, 21:50:18 »
Ik sluit deze discussie af, omdat het niets meer te maken heeft met de fout in Ubuntu Software Geïnstalleerd.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: upgrade Ubuntu18 > Ubuntu20 mist software
« Reactie #19 Gepost op: 2021/02/27, 19:29:46 »
Ik heb in een boze bui 'sudo apt install libreoffice' uitgevoerd.
Resultaat: Ubuntu Software heeft Geïnstalleerd gevuld.
Wel is Libreoffice een rommeltje geworden van 6.4 NL en 7.0 EN ....
Ik zal zien of ik dat met Synaptics kan rechttrekken want ik wil nog steeds LO 7.0 NL hebben, maar dat is een ander draadje, dat al bestaat.
...
Na verdere testen was de tab Geïnstalleerd weer helemaal leeg... Misschien is het met Ubuntu 22 weer over...
« Laatst bewerkt op: 2021/02/27, 20:28:29 door DickStomp »
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline Bobbie

  • Lid
Re: upgrade Ubuntu18 > Ubuntu20 mist software
« Reactie #20 Gepost op: 2021/02/27, 22:30:48 »
Na de installatie van xubuntu heb ik de site van Pjotr gebruikt om libreoffice 7 er op te zetten en die is dan gelijk in het Nederlands, https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/libre-office.html#ID10

Re: upgrade Ubuntu18 > Ubuntu20 mist software
« Reactie #21 Gepost op: 2021/02/28, 07:26:52 »
Na de installatie van xubuntu heb ik de site van Pjotr gebruikt om libreoffice 7 er op te zetten en die is dan gelijk in het Nederlands, https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/libre-office.html#ID10
Klinkt veelbelovend!
Bij mij niet te vinden:
Ubuntu: start Softwarebronnen en verwijder de bestaande PPA van Libre Office (indien aanwezig).
Waar staat Softwarebronnen? Zoeken binnen Activiteiten levert niks op.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline ajjp

  • Lid
Re: upgrade Ubuntu18 > Ubuntu20 mist software
« Reactie #22 Gepost op: 2021/02/28, 10:16:29 »
Citaat
Waar staat Softwarebronnen? Zoeken binnen Activiteiten levert niks op.
Volgens Pjotr: Menuknop - Beheer - Pakketbronnen (ik gebruik zelf Xubuntu).

Re: upgrade Ubuntu18 > Ubuntu20 mist software
« Reactie #23 Gepost op: 2021/02/28, 10:38:02 »
Citaat
Waar staat Softwarebronnen? Zoeken binnen Activiteiten levert niks op.
Volgens Pjotr: Menuknop - Beheer - Pakketbronnen (ik gebruik zelf Xubuntu).
Menuknop van welke Applicatie?
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline vanadium

  • Lid
Re: upgrade Ubuntu18 > Ubuntu20 mist software
« Reactie #24 Gepost op: 2021/02/28, 12:00:55 »
Gids van Pjotr is wellicht voor Mint. Via terminal kan je dat opstarten met "software-properties-gtk". Daar naar de tab "Other Software" gaan om mogelijk een andere PPA van LO te verwijderen, mocht je er ooit eens één toegevoegd hebben. Misschien is dat niet nodig in jou geval. Dan enkel nog:
sudo add-apt-repository ppa:libreoffice/libreoffice-7-0
sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade
« Laatst bewerkt op: 2021/02/28, 12:03:18 door vanadium »