Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan soms niet van NAS lezen  (gelezen 9216 keer)

Offline ejfrolich

  • Lid
Kan soms niet van NAS lezen
« Gepost op: 2008/04/17, 21:18:24 »
Een wat vreemde reactie. Het volgende doet zich voor:

Ik heb een Synology DS207+ NAS gekoppeld aan mijn netwerk. Als ik probeer via de automatisch aangemaakte FTP verbinding fotobestanden te bekijken gaat dat prima. Probeer ik daarentegen een audio (waf) af te spelen dan wordt keurig Totem opgestart maar vervolgens krijg ik de melding dat hij niet van de schijf kan lezen. Ik heb ingelogd in de NAS als ADMIN.

Ook kan ik geen bestanden via die weg van mijn computer naar de NAS schrijven...
Gebruik ik FileZilla dan kan ik wel bestanden up en downloaden... Ook dan ben ik als ADMIN ingelogd op de NAS.

Wat doe ik verkeerd??
Linux Mint, mijn nieuwe keus!

Offline lizardman

  • Lid
Kan soms niet van NAS lezen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/17, 22:37:48 »
maak eens een samba verbinding aan.
Locaties->Verbinden met server-> windows gedeelde map kiezen.
en vul de gegevens in.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline ejfrolich

  • Lid
Kan soms niet van NAS lezen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/18, 08:42:36 »
Ok.... Dat werkt!

Kun je me uitleggen waarom dit wel werkt en een FTP verbinding niet of eigenlijk bij sommige bestandtypen wel en anderen weer niet?
Linux Mint, mijn nieuwe keus!

Offline lizardman

  • Lid
Kan soms niet van NAS lezen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/18, 10:26:03 »
Dat heeft niet zozeer met de bestandstypen te maken, maar meer met de programma's waarmee je die bestandstypen wilt gebruiken.
Niet ale programma's kunnen met het ftp protocol overweg, en met samba kunnen veel meer programma's (onder linux) overweg.
Maar er zullen nog steed momenten voorkomen dat een programma ook de samba share niet kan gebruiken, dan kun je nog altijd de NAS mounten, dan ziet linux hem niet meer als een externe lokatie.

Voor meer over mounten kun je vinden door bijv. in een terminal
Citaat
man mount
te tikken.

En in de documetatie: http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/overig/fstab/

Tip: Rechts  bovenaan deze pagina vind je een tabje genaamd 'Documentatie'
Check it out :cool:
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline ds500ss

  • Lid
Kan soms niet van NAS lezen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/19, 22:26:37 »
en dan moet dit ook werken


sudo mkdir /mnt/NAS
sudo mount -t cifs -o username=ADMIN,password=admin //hostnaamofip/share /mnt/NAS
en na gebruik afkoppelen met
sudo umount /mnt/NASdit moet gewoon werken :)

Offline ejfrolich

  • Lid
Kan soms niet van NAS lezen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/22, 10:56:28 »
Nee dat werkt niet...

Waar komt /share vandaan? ik heb er geen dir /share op staan? Hij geeft nij dit commando aan dat hij niet kan mounten als alleen lezen.

Dit werkt in Windows wel ff handiger zeg... In elkgeval voor mijn simplistch brein...
Linux Mint, mijn nieuwe keus!

Offline lizardman

  • Lid
Kan soms niet van NAS lezen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/22, 16:32:18 »
Met /share wordt bedoeld de naam van de map die je deelt op de NAS. Als je de hele NAS deelt dan geef je alleen het IP op
En bij username=    en password= moet je dus jouw gegevens invullen.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline ejfrolich

  • Lid
Kan soms niet van NAS lezen
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/22, 18:58:13 »
Er is vast nog iets anders niet goed...

mount: onbekende bestandssysteemsoort 'cifs'
ernst@ernst-laptop:~$ sudo mount -t auto -o username=*****,password=****** //192.168.178.27 /mnt/NAS
mount: apparaat //192.168.178.27 bestaat niet

het netwerkadres wat er staat is het actuele adres. Via het menu heb ik een smb verbinding gemaakt die werkt. Helaas weet ik niet waar die uithangt waardoor ik niet rechtstreeks naar die map kan vanuit een programma of de command prompt.

Wat gaat hier mis?

Ik heb ook een regel aan fstab toegevoegd, ook daar meld het systeem dat deze lokatie niet bestaat... "//192.168.178.27 /mnt auto rw,users 0 0".

Ik kan er wel naartoe schrijven en van lezen...???
Linux Mint, mijn nieuwe keus!

Offline lizardman

  • Lid
Kan soms niet van NAS lezen
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/22, 20:34:38 »
Waarschijnlijk heb je samba nog niet geinstalleerd.
Ga naar Systeem->Beheer->Gedeelde mappen om een gedeelde map aan te wijzen.
Het systeem zal dan vragen om de nodige bestanden te installeren(Samba).

Als Samba eenmaal is geinstalleerd moet je ook cifs kunnen mounten.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline ejfrolich

  • Lid
Kan soms niet van NAS lezen
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/22, 21:52:55 »
Ha Lizardman,
ik had samba waarschijnlijk niet geïnstaleerd. Vreemd is dat ik wel een smb pap heb voor de nas. Hoe dat zit snap ik dan niet...

Na de installatie van samba kan ik nog steeds niets met cifs...
ook het netwerkadres werkt op deze manier niet...
Ik kan er wel naar pingen? Schiet mij maar lek, ik weet niet meer hoe dit voor elkaar te krijgen.

Wie oh wie weet een oplossing!

Nog een aanvulling.

Ik kan nu verschillende drives waaronder mijn NAS zien. Ik kan er ook van lezen maar helaas niet schrijven...
Linux Mint, mijn nieuwe keus!

Offline lizardman

  • Lid
Kan soms niet van NAS lezen
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/22, 22:29:50 »
Hoe is je NAS eigenlijk geformatteerd? Deze voorbeelden doen het vlgs mij alleen als het een FAT geformatteerde schijf betreft.

*edit* Ik geloof dat dat onzin was.....

Kijk ff of je smbfs hebt geinstalleerd.

Citaat
If you want to mount shares exported from Microsoft
Windows machines or a Samba server you must install the smbfs package.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline ejfrolich

  • Lid
Kan soms niet van NAS lezen
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/22, 22:55:26 »
Volgens mij is het gewoon een Fat32 schijf. Ik heb hem kant en klaar in gebruik genomen. Onder windows werkt het gewoon goed.

In Linux kan ik er veel mee als ik via "Lokaties/verbinden met server" een Windows gedeelde map" aanmaak, er komt dan een map op het bureaublad met een smb tekentje. Dat werkte dus al voor ik Samba had geïnstalleerd. Helaas weet ik niet waaronder dan gemount wordt. Ik wil er vanuit diverse programma's naar toe kunnen...

Sinds ik Samba en NFS heb geïnstalleerd kan ik alle beschikbare netwerk plekken benaderen, ze staan nu gewoon onder "Netwerk". Helaas kan ik dan van de NAS alleen maar lezen en niet schrijven. Ik zou moeten inloggen met mijn gebruikersnaam en wachtwoord om verder te komen maar krijg die mogelijkheid niet te zien...?
Linux Mint, mijn nieuwe keus!

Kan soms niet van NAS lezen
« Reactie #12 Gepost op: 2008/04/23, 10:50:20 »
Voor NFS dit lezen.
http://www.synology.com/enu/support/releaseNote/NFS_note.pdf

Citaat
What file system does Synology Product support?
Answer:

Synology Product has to work with at least one internal hard drive installed, excluding USB Station. It supports file system types as follows:

For internal hard drives:
Only EXT3 format is available. EXT3 (Native) format offers better data protection and higher performance.
Wat betreft het alleen lezen ??
Dit zal je op de NAS zelf moeten regelen, je zal de rechten voor gebruikers zo moeten zetten dat ze ook kunnen schrijven.

Meeste antwoorden vind je hier:
http://synology.com/enu/support/help-all.php
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline ejfrolich

  • Lid
Kan soms niet van NAS lezen
« Reactie #13 Gepost op: 2008/04/23, 14:24:31 »
Ha Grandyman,

Een mooie beschrijving, helaas werkt het niet. De comando's die ik in de terminal zou moeten invoeren kunnen niet anngezien de paden er niet zijn. Ik weet te weinig van het systeem om er verder mee te kunnen. De patch voor de Nas was geen probleem, die zit er in. Verder las ik een beveiligings waarschuwing dat het gebruik van NFS niet wordt aanbevolen.

Wat betreft alleen lezen, ik heb in de NAS alle parameters goed gezet. Er zijn keurig users en passwords uitgedeeld. Als ik de NAS aankoppel via verbinden met server als een Windows gedeelde map kan ik inloggen en heb ik precies die rechten die ik verwacht. Nu samba echter draaid zie ik ook de NAS staan bij Netwerkverbindingen. Hier kan ik niet inloggen en krijg ik dus geen schrijfrechten.

Waarom zou ik trouwens via NFS naar de Nas toe gaan. Ik wilde eigenlijk het file system gewoon mounten, is daar wat op tegen?

Iets anders is dat dat laatste dus ook niet wil lukken... Ik doe duidelijk iets wat niet goed is maar weet niet zo goed wat? Het systeem verteld me steeds dat het apparaat waar ik naar verwijs niet bestaat. Dat klopt niet want via de eerder genoemde weg kan ik met het zelfde IP adres gewoon naar de Nas.

Enfin ik ben het spoor een beetje kwijt merk ik...
Linux Mint, mijn nieuwe keus!

Kan soms niet van NAS lezen
« Reactie #14 Gepost op: 2008/04/23, 14:49:54 »
Citaat
Een mooie beschrijving, helaas werkt het niet. De comando's die ik in de terminal zou moeten invoeren kunnen niet anngezien de paden er niet zijn. Ik weet te weinig van het systeem om er verder mee te kunnen.
Deze commando's voer je toch wel i de terminal van die Nas server he ??
En niet op je pc... want dan gat het idd niet.

Citaat
Waarom zou ik trouwens via NFS naar de Nas toe gaan. Ik wilde eigenlijk het file system gewoon mounten, is daar wat op tegen?
NFS is voor Linux, en omdat ik hierboven dingen over Samba las, leek dit me een beetje maf..
Als Linux zelf met NFS kan werken ga je niet een workaround gebruiken zoals Samba die in principe bedoelt is voor Windo.
Vandaar dat ik NFS aanhaalde.

Want dit:
Citaat
Als ik de NAS aankoppel via verbinden met server als een Windows gedeelde map kan ik inloggen en heb ik precies die rechten die ik verwacht.
is dus een beetje raar om te doen. ??
Waarom zou je een NAS die zelf Linux is met een EXT3 file systeem op je eigen Linux PC aankoppelen als een Windows gedeelde map ???


Uiteraard staat je niets in de weg om de mappen van de NAS te mounten aan een map op jouw PC.
Meestal werkt dit nog iets fijner, want anders loop je kans dat muziek proggies de muziek die op de NAS staan niet kunnen vinden.

Zelf heb ik geen ervaring met kant en klare NAS servers omdat ik ze altijd zelf maak en dan FreeNAS erop installeer.
Daarin heb je hetzelfde met dat rechten probleem, echter indien de 1e user die je aanmaakt schrijf rechten krijgt hebben alle users dit.

Indien die NAS sec voor je eigen netwekr is zou ik helemaal geen wachtwoorden ed aanmaken.
Alleen users.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline ejfrolich

  • Lid
Kan soms niet van NAS lezen
« Reactie #15 Gepost op: 2008/04/23, 15:39:51 »
Ok helder verhaal, ik begrijp waarom NFS.

Ik heb geen idee nog waar ik een terninal scherm kan vinden in mijn NAS, ik deed het dus idd in mijn pc... Ik ga weer zoeken...

Wat betreft mounten, ik begrijp niet wat ik fout doe maar ik krijg mijn Nas niet via zijn IP adres gemount. Zelfs niet een map op die NAS. Ik begrijp niet zo goed wat er fout gaat. Ik gebruik de volgende regel in fstab: //192.168.178.27/music /mnt/NAS auto rw,users 0 0 maar als resultaat lees ik dit: mount: apparaat //192.168.178.27/music bestaat niet...??? het is echt het ip adres van de nas en de map in de nas bestaat ook...
Linux Mint, mijn nieuwe keus!

Kan soms niet van NAS lezen
« Reactie #16 Gepost op: 2008/04/23, 15:51:05 »
Doe dit soort dingen eerst in de terminal van je PC voor je de fstab gaat aanroeren ??

* Indien je wel kan pingen naar de NAS is hij dus wel bereikbaar.
* Ga eerst met je browser naar die NAS toe en dan naar die map die je wilt mounten om te kijken of het pad wel juist is.

iedere kleine typo kan ervoor zorgen dat je dit soort meldingen krijgt.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline ejfrolich

  • Lid
Kan soms niet van NAS lezen
« Reactie #17 Gepost op: 2008/04/23, 19:59:34 »
Hallo helpers... Fijn dat jullie steeds maar weer behulpzaam willen zijn. Ik voel me een soort randdebiel nu. Oh wat een gedoe... Sorry hoor maar er zittn weer veel beren op de weg...

Als ik met mijn browser naar het ip adres ga kom ik in een webpagina. Deze pagina staat in een aparte map "web" van de NAS. Dus hoe het ip adres dan doorgelinkt wordt naar deze pagina is mij een raadsel. Het is me oog volkomen onduidelijk hoe ik er achter kom hie ik naar mijn Nas kan komen. Om in het beheersysteem te komen moet ik een poortnummer ":5000" achter het ip adres zetten.

Ik heb werkelijk geen idee hoe ik verder moet nu. Ik weet zelfs niet hoe ik commando's moet ingeven in de NAS. Hoe kom ik in een teminalvenster...
Linux Mint, mijn nieuwe keus!

Offline lizardman

  • Lid
Kan soms niet van NAS lezen
« Reactie #18 Gepost op: 2008/04/23, 20:35:38 »
Als je NAS linux draait zul je waarschijnlijk wel met ssh een sessie kunnen starten op je NAS.
Toepassingen->Hulpmiddelen->Terminalvenster
ssh -l usernaam 192.168.xxx.xxxwaar 192.168.xxx.xxx de IP van je NAS is.
Je bent dan ingelogd op je NAS
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline ejfrolich

  • Lid
Kan soms niet van NAS lezen
« Reactie #19 Gepost op: 2008/04/24, 09:17:49 »
Dit is wat er dan gebeurt...

ernst@ernst-laptop:~$ ssh -l ernst 192.168.178.27
ssh: connect to host 192.168.178.27 port 22: Connection refused
Linux Mint, mijn nieuwe keus!

Offline lizardman

  • Lid
Kan soms niet van NAS lezen
« Reactie #20 Gepost op: 2008/04/24, 10:30:25 »
Als je niet default met ssh kunt kontakten, moet je ff de handleiding van je NAS lezen over hoe dat moet.
Waarschijnlijk moet je de ssh server eerst opstarten.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline ejfrolich

  • Lid
Kan soms niet van NAS lezen
« Reactie #21 Gepost op: 2008/04/24, 11:53:01 »
Ja je had gelijk, ssh was niet actief. Ik had alleen de update voor telnet geactiveerd. Nu dus ook ssh... Dit is het gevolg:

ernst@ernst-laptop:~$ ssh -l ernst 192.168.178.27
The authenticity of host '192.168.178.27 (192.168.178.27)' can't be established.
RSA key fingerprint is 7c:44:00:73:95:bd:d9:d6:63:a7:dc:84:12:d1:53:f0.
Are you sure you want to continue connecting (yes/no)? yes
Warning: Permanently added '192.168.178.27' (RSA) to the list of known hosts.
ernst@192.168.178.27's password:
Permission denied, please try again.
ernst@192.168.178.27's password:
Permission denied, please try again.
ernst@192.168.178.27's password:
Permission denied (publickey,password,keyboard-interactive).
ernst@ernst-laptop:~$ ssh -l admin 192.168.178.27
admin@192.168.178.27's password:
Could not chdir to home directory /volume1/@database: No such file or directory


BusyBox v1.1.0 (2008.04.12-14:20+0000) Built-in shell (ash)
Enter 'help' for a list of built-in commands.

DiskStation>

Het lijkt er dus op dat ik er in zit alleen krijg ik veel foutmeldingen en warnings die ik niet kan inschatten. Wat gebeurt er nu wel en niet?
Linux Mint, mijn nieuwe keus!

Offline ejfrolich

  • Lid
Kan soms niet van NAS lezen
« Reactie #22 Gepost op: 2008/04/24, 12:05:54 »
Ik ben inderdaat in de NAS via SSH. Ik kom binnen via admin. Helaas kan ik dan nog steeds niet NFS aanzetten... Ik krijg geen rechten om het bestand ervoor te renamen...? Ik had het idee dat als ik als beheerder inlog ik alle rechten zou hebben.

Hoe pas ik dat aan.

Verder staat er in de aanwijzingen nog iets met vi: vi /etc/exports. Als ik dat uitvoer krijg ik een soort opsomming van dir's in de NAS. Wat daar de bedoeling van is ontgaat me nog...

Overigens dank voor jullie gedult. Dit is voor mij echt een nekbrekertje...
Linux Mint, mijn nieuwe keus!

Offline lizardman

  • Lid
Kan soms niet van NAS lezen
« Reactie #23 Gepost op: 2008/04/24, 12:48:53 »
Vi is de linux commandline 'tekstverwerker'. Met het commando wat je daar noemt open je met vi de file /etc/exports.

Google maar eens op nfs en Ubuntu of op vi.

Misschien (waarschijnlijk) is de admin account niet hetzelfde als root. Miss moet je sudo-en of su-en om root rechten te krijgen.

LET OP!!!
Als je niet precies weet wat je doet op de commandline dan kun je als root je hele systeem onbruikbaar maken!!

Tip: rechts bovenaan deze pagina zie je een tabje genaamd 'Documentatie' Check it out!! :cool:
er staat veel waardevolle informatie in.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Kan soms niet van NAS lezen
« Reactie #24 Gepost op: 2008/04/24, 13:01:16 »
In plaats van vi kan je beter nano gebruiken.
Dat is een makkelijkere editor om bestanden te bewerken.

Vi is alleen makkelijk als je eerst de handleiding gelezen hebt en alle toetsencombinaties en commando's uit je hoofd kent.