Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: tweede schijf andere naam geven  (gelezen 1744 keer)

Offline grafcom

  • Lid
tweede schijf andere naam geven
« Gepost op: 2007/02/18, 19:00:17 »
Hallo,

bij de installatie heb ik, bij mijn tweede harddisk, als "label" laten staan /medi/werkschijf

dit staat nu op mijn bureaublad, ik zou dit graag willen veranderen maar als ik hernoemen kies dan krijg ik een melding dat dat niet gaat.

Is dit niet te doen?

Bij voorbaat dank

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
tweede schijf andere naam geven
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/18, 19:17:04 »
Ik vermoed gksudo nautilus in terminal?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
tweede schijf andere naam geven
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/18, 19:26:54 »
Tip: laat die naam zoals hij is, maar verwijder de harde schijven van je bureaublad. Als volgt:
Toepassingen - Systeemgereedschap - Configuratie-editor
apps-nautilus-desktop: vinkje weghalen bij: volumes visible

Het is handig, om daarna de schijfkoppelaar toe te voegen aan je werkbalk: Rechtsklik muis op werkbalk - Toevoegen aan paneel - schijfkoppelaar

En je hebt een prachtig schoon bureaublad!

Groet, Pjotr.

Toevoeging: ook USB geheugenstaven komen nu alleen nog maar voor in de schijfkoppelaar in de werkbalk. In Linux moet je altijd softwarematig ontkoppelen, voordat je een USB geheugenstaaf weer lostrekt. Anders heeft hij de voorafgaande bewerkingen nog niet (geheel) voltooid.

Offline grafcom

  • Lid
tweede schijf andere naam geven
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/18, 19:32:05 »
met gksudo nautilus werkt niet.

Hoe krijg ik onder Toepassingen (- Systeemgereedschap - Configuratie-editor) ik zie deze niet...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
tweede schijf andere naam geven
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/18, 19:35:33 »
Citaat van: grafcom
met gksudo nautilus werkt niet.

Hoe krijg ik onder Toepassingen (- Systeemgereedschap - Configuratie-editor) ik zie deze niet...
Namen veranderen van schijven, geeft soms problemen, behalve als je de schijf eerst formatteert......

Configuratie-editor zichtbaar maken in menu:
Rechtsklik met de muis op Toepassingen (links bovenin). Kies daarna: Menu's bewerken. Systeemgereedschap: vinkje zetten bij: Configuratie-editor.
Daarna staat-ie (uiteraard...) in Toepassingen - Systeemgereedschap.

Offline grafcom

  • Lid
tweede schijf andere naam geven
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/18, 19:40:28 »
ik wil best de schijf eerst formatteren, er staat nog niets op. Hoe kan ik dat doen en hoe dan het label (de naam) veranderen?

Configuratie-editor is nu zichtbaar, dank

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
tweede schijf andere naam geven
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/18, 19:48:38 »
Wat voor bestandsindeling (format) heeft die schijf nu?

Offline grafcom

  • Lid
tweede schijf andere naam geven
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/18, 19:58:57 »
Citaat van: pjotr123
Wat voor bestandsindeling (format) heeft die schijf nu?
De bestandsindeling is extended 3 (bedoel je dat?)

Je vorige uitleg (aan werkbalk) is gelukt en duidelijk en pas ik toe op mijn PC, maar ik zit ook nog een andere pc te installeren voor een wat ouder iemand en die ziet niet meer zo goed en wil graag zijn "werkschijf" op het bureaublad hebben....

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
tweede schijf andere naam geven
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/18, 20:04:53 »
OK. Tja, in principe kun je hernoemen met Gparted (Systeem - Beheer - Gnome Partitiebewerker). Maar het hernoemen gaat in Gparted nogal rottig; Gparted vindt het blijkbaar een hele klus (waarom?), en verslikt zich er soms in. Ik ben er nog niet achter, welk Linuxgereedschap dit wel zonder mopperen doet.

Een paar FAT32 partities heb ik daarom (schaamrood op de kaken) vanuit Windows een ander label gegeven....

Als het niet erg belangrijk voor je is: laat die naam gewoon zitten, daar wen je wel aan....

Offline grafcom

  • Lid
tweede schijf andere naam geven
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/18, 20:13:20 »
Hallo pjotr,

het mag ook wel zo, dus laat ik het maar inderdaad.

Ik ben aan het expirimenteren dus wil ik ook wel eens kijken naar Gparted en Gnome Partitiebewerker, hoe krijg ik die zichtbaar onder Systeem en Beheer want momenteel zie ik die niet?

Geweldig dat je me zoveel helpt!!! Dank

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
tweede schijf andere naam geven
« Reactie #10 Gepost op: 2007/02/18, 20:20:03 »
Citaat van: grafcom
Ik ben aan het expirimenteren dus wil ik ook wel eens kijken naar Gparted en Gnome Partitiebewerker, hoe krijg ik die zichtbaar onder Systeem en Beheer want momenteel zie ik die niet?

Geweldig dat je me zoveel helpt!!! Dank
Graag gedaan! Helpen is leuk.

Gnome Partitiebewerker (Gparted) zit wel in het standaard programmapakket van 6.06, maar niet in 6.10. In 6.06 zou je hem dus moeten zien in Systeem - Beheer. Zo niet, kijk dan eens met rechtsklik muis op Toepassingen - menu's bewerken, of je een vinkje kunt zetten bij Gnome partitiebewerker in Systeem- Beheer.

In 6.10 moet je hem eerst installeren vanuit Synaptic.

Overigens is het veel prettiger partitioneren met de eigen lichtgewicht Gparted LiveCD, die je hier kunt halen:
http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

De Gparted LiveCD is een prachtig stuk gereedschap, zeker pakken!

Offline grafcom

  • Lid
tweede schijf andere naam geven
« Reactie #11 Gepost op: 2007/02/18, 20:25:07 »
ik heb ook 6.06 maar zie hem niet, ook niet onder Toepassingen - menu's bewerken in Systeem- Beheer.

Offline grafcom

  • Lid
tweede schijf andere naam geven
« Reactie #12 Gepost op: 2007/02/18, 20:31:15 »
Heb hem inmiddels gevonden, moest dit ook eerst installeren.