Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu op usb  (gelezen 1425 keer)

Offline caselinux

  • Lid
Ubuntu op usb
« Gepost op: 2012/08/29, 09:11:59 »
Ik heb Ubuntu net op een usb stick gezet. Maar ik heb niet het resultaat dat ik voor ogen had. Het instalatieprogramma van de cd heeft slechts de live cd overgezet naar usb. Als ik nu opstart van usb heb ik een kopie van de cd. Kompleet met de vragen of ik wil uitproberen of installeren. Eigenlijk wilde ik gewoon dat de usb stick op deed starten als een volwaardige Ubuntu. Kan dat ook?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu op usb
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/29, 09:29:10 »
Dan moet je kiezen voor installeren, en bij het kiezen van de HD/partitie kiezen voor handmatig (of anders).
Hierbij verwijzen naar de USB schijf/stick en opletten, dat GRUB ook op die USB gezet wordt !!!!!!
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline joop905

  • Lid
Re: Ubuntu op usb
« Reactie #2 Gepost op: 2012/08/29, 11:07:11 »
Installation & Screenshots
http://unetbootin.sourceforge.net/

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Ubuntu op usb
« Reactie #3 Gepost op: 2012/08/29, 13:27:46 »
Eerst alle harddisks loskoppelen (kan het echt nooit fout) of - bij een laptop: verwijderen - en dan installeren maar. Vaak genoeg gedaan en verder ook helemaal geen software nodig. De betrokken computer moet wel vanaf USB kunnen opstarten. Op een USB 2.0 poort zijn de prestaties heel erg prima.

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline caselinux

  • Lid
Re: Ubuntu op usb
« Reactie #4 Gepost op: 2012/08/29, 17:21:55 »
Dan moet je kiezen voor installeren, en bij het kiezen van de HD/partitie kiezen voor handmatig (of anders).
Hierbij verwijzen naar de USB schijf/stick en opletten, dat GRUB ook op die USB gezet wordt !!!!!!

Met dat laatste heb ik geen ervaring. Wanneer ik Grub op usb laat zetten zie ik geen bootloader wanneer ik opstart zonder usb-stick? Ik zal het vanavond eens proberen. Mocht ik toch een bootloader op de laptop krijgen dan weet ik wel hoe ik die moet verwijderen met mijn Win 7 hersteldisk.


Offline caselinux

  • Lid
Re: Ubuntu op usb
« Reactie #5 Gepost op: 2012/08/29, 17:36:20 »
Installation & Screenshots
http://unetbootin.sourceforge.net/

Ik heb Unetbootin niet gebruikt maar datgene wat op de live cd staat. Gaat het beter met Unetbootin?


Offline RikRik

  • Lid
Re: Ubuntu op usb
« Reactie #6 Gepost op: 2012/08/29, 17:42:45 »
Eerst alle harddisks loskoppelen (kan het echt nooit fout) of - bij een laptop: verwijderen - en dan installeren maar. Vaak genoeg gedaan en verder ook helemaal geen software nodig. De betrokken computer moet wel vanaf USB kunnen opstarten. Op een USB 2.0 poort zijn de prestaties heel erg prima.

Just

Dit is de beste en meest veilige methode. 

Offline caselinux

  • Lid
Re: Ubuntu op usb
« Reactie #7 Gepost op: 2012/08/29, 18:13:22 »
Eerst alle harddisks loskoppelen (kan het echt nooit fout) of - bij een laptop: verwijderen - en dan installeren maar. Vaak genoeg gedaan en verder ook helemaal geen software nodig. De betrokken computer moet wel vanaf USB kunnen opstarten. Op een USB 2.0 poort zijn de prestaties heel erg prima.

Just

Dit is de beste en meest veilige methode.

Ik ga mijn hd niet uit mijn laptop halen. Heb je nooit een dualboot geinstalleerd op je computer?

Offline RikRik

  • Lid
Re: Ubuntu op usb
« Reactie #8 Gepost op: 2012/08/29, 18:48:04 »
Eerst alle harddisks loskoppelen (kan het echt nooit fout) of - bij een laptop: verwijderen - en dan installeren maar. Vaak genoeg gedaan en verder ook helemaal geen software nodig. De betrokken computer moet wel vanaf USB kunnen opstarten. Op een USB 2.0 poort zijn de prestaties heel erg prima.

Just

Dit is de beste en meest veilige methode.

Ik ga mijn hd niet uit mijn laptop halen. Heb je nooit een dualboot geinstalleerd op je computer?

Dualboots genoeg geïnstalleerd, maar om een dualboot met je USB te voorkomen is het verstandig de HD los te koppelen. Het is natuurlijk een vrijblijvend en goedbedoeld advies.  ;)

Offline caselinux

  • Lid
Opgelost: Ubuntu op usb
« Reactie #9 Gepost op: 2012/08/31, 10:12:43 »
Ik heb het opgelost door de laptop dualboot te maken.

Het betreft een eenvoudig laptopje in de huiskamer waarop ik twee virussen had. Ik had ze ontdekt met een volledige scan met Microsoft Security Essentials:

Backdoor:Win32/Cycbot!cfg
en
Exploit:Java/Blacole.GD

Vandaar dat het me beter leek om Ubuntu te installeren  zonder Java

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Opgelost: Ubuntu op usb
« Reactie #10 Gepost op: 2012/08/31, 12:27:25 »
Ik heb het opgelost door de laptop dualboot te maken.

Het betreft een eenvoudig laptopje in de huiskamer waarop ik twee virussen had. Ik had ze ontdekt met een volledige scan met Microsoft Security Essentials:

Backdoor:Win32/Cycbot!cfg
en
Exploit:Java/Blacole.GD

Vandaar dat het me beter leek om Ubuntu te installeren  zonder Java
Oracle heeft Java gisteren gerepareerd (7u7). Dus je kunt rustig Java installeren; hetzij handmatig, hetzij via de Duinsoft-pakketbron (ook die bevat al 7u7):
https://sites.google.com/site/computertip/java

Re: Opgelost: Ubuntu op usb
« Reactie #11 Gepost op: 2012/08/31, 19:23:54 »
Ik heb het opgelost door de laptop dualboot te maken.

Het betreft een eenvoudig laptopje in de huiskamer waarop ik twee virussen had. Ik had ze ontdekt met een volledige scan met Microsoft Security Essentials:

Backdoor:Win32/Cycbot!cfg
en
Exploit:Java/Blacole.GD

Vandaar dat het me beter leek om Ubuntu te installeren  zonder Java
Oracle heeft Java gisteren gerepareerd (7u7). Dus je kunt rustig Java installeren; hetzij handmatig, hetzij via de Duinsoft-pakketbron (ook die bevat al 7u7):
https://sites.google.com/site/computertip/java
Helaas Pjotr, die patch blijkt ook al lek: zie:
http://tweakers.net/nieuws/84105/noodpatch-oracle-voor-kritiek-lek-java-bevat-nieuwe-kwetsbaarheid.html :(
Linux Mint 19.3 Mate

Re: Ubuntu op usb
« Reactie #12 Gepost op: 2012/08/31, 20:05:51 »
Graag verder over die Java in het topic in Algemeen ;)