Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wordpress en Ubuntu server 12  (gelezen 725 keer)

Offline Jar

  • Lid
wordpress en Ubuntu server 12
« Gepost op: 2015/03/10, 10:43:22 »
Hallo allemaal,
Ik heb geen idee of mijn item op de juiste plek is gepost , dus alvast mijn excuses als het hier niet thuis hoort.

Ik heb Ubuntu server 12.04 draaien en LAMP geïnstalleerd. Dat werkt allemaal prima.

Vervolgens wilde ik in var/www een aantal websites plaatsen.

Wat heb ik gedaan:
Ik /var/www staat het standaard bestand met de tekst "It works"

Ik heb de directory /var/www/sites/voorbeeld1 aangemaakt en hierin een standaard php site geplaatst met css
In de directory /var/www/projects/voorbeeldsite2  heb ik Wordpress geïnstalleerd met een leuk thema.

Tot dusver loopt alles prima.

Indien ik alles sites benader via het interne netwerk op 192.168.x.xx/sites/voorbeeld1  of 192.168.2.x.xx/projects/voorbeeldsite2 werkt alles perfect.

Ter info: ik heb verder ook ufw geïnstalleerd waarin ik poort 80 heb opengezet. Daarnaast heb ik op mijn router ook poort 80 opengezet en laten doorverwijzen naar 192.168.x.xx poort 80

Nu zou ik natuurlijk ook mijn sites moeten kunnen benaderen via mijn externe ip.

Bij de site op 192.168.x.xx/sites/voorbeeld1 gaat dat prima (opmaak word netjes getoond etc.)

Maar nu het probleem: op de wordpress site op 192.168.x.xx/projects/voorbeeldsite2 gaat het fout

Er wordt alleen tekst getoond maar geen opmaak. (volgens mij worden de css bestanden niet geladen), verder is voor de kenners van wordpress het bestand wp-admin niet bereikbaar. (via het interne ip gaat dit allemaal prima)

Ik ben geen kunstenaar in Ubuntu dus zoek wat jip en janneke taal op dit op te lossen.

de permissies op de folders in wordpress staan op 755 en de bestanden op 644

Iemand een idee ?

Offline Jar

  • Lid
Re: wordpress en Ubuntu server 12
« Reactie #1 Gepost op: 2015/03/10, 16:08:52 »
Het is me intussen zelf gelukt.

Wat jammer is nu dat als je images upload vanuit je interne netwerk, deze niet te zien zijn vanuit het externe netwerk en andersom.
Dit gebeurt omdat images worden opgeslagen met of het interne of het externe ip adres

Kijken of ik dit nog kan oplossen

Offline Bastian

  • Lid
Re: wordpress en Ubuntu server 12
« Reactie #2 Gepost op: 2015/03/10, 16:35:13 »
En als je een mapje aanmaakt voor afbeeldingen. zoals: /img of /images/  zie je dan wel extern/intern afbeeldingen laden?

Bijv: /var/www/projects/voorbeeldsite2/img of /images/voorbeeld.jpg



Let´s make the world open source

Offline MKe

  • Lid
Re: wordpress en Ubuntu server 12
« Reactie #3 Gepost op: 2015/03/10, 20:13:29 »
Plaatjes worden niet opgeslagen met een intern dan wel extern ip adres.

Het lijkt erop dat je sites harde verwijzingen maken naar je media bestanden. Dit heeft niets te maken met Ubuntu, maar alles met de manier waarop je je framework (Wordpress?) gebruikt. De url's van je media (css/img) moeten beginnen met een "/"., een zogenaamde relatieve url en niet met het volledige pad, dus een harde verwijzing. Ik weet niet of je Wordpress zo kan instellen dat hij dat doet, maar anders kun je in de editor de html tevoorschijn toveren en handmatig de domein verwijzingen weghalen. Voor de duidelijkheid, je moet dus bij alle verwijzingen http://###.##.##.# weghalen, waar de hekjes staan voor je interne ip adres. Dus http:192.168.2.1/images/myphoto.jpg wordt /images/myphoto.jpg enz.