Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: android updaten  (gelezen 2051 keer)

android updaten
« Gepost op: 2014/08/21, 20:21:13 »
os = Xubuntu 12.04

lk ben nu al een aardig tijdje aan het worstelen met volgende.
Op de website van Pjotr/Computertip (https://sites.google.com/site/computertip/reserve-3) lees ik het volgende voor wat betreft het updaten van mijn Android toestel (Samsung Galaxy Ace GT-S5830) :

"2.2. Controleer wekelijks of er nieuwe versies beschikbaar zijn voor uw besturingssysteem.

Vaak heeft de fabrikant van uw slimfoon of tablet, een programma beschikbaar om uw toestel te voorzien van nieuwe versies van het besturingssysteem. Daarvoor moet u dit programma installeren op uw gewone computer, en daarna uw toestel met de computer verbinden. Samsung heeft bijvoorbeeld hiervoor het Windowsprogramma Kies gemaakt.

Dit is gelijk een zwak punt in de beveiliging van uw toestel: fabrikanten wachten vaak veel te lang met veiligheidsupdates voor het besturingssysteem....

Let op: sommige apparaten, zoals slimfoons van Samsung, hebben een "Software update"-functie in het menu. Maar die werkt niet altijd even goed. In de praktijk blijkt namelijk vaak dat die geen update meldt voor het besturingssysteem, wanneer Samsungs Windowsprogramma Kies, dat wel doet.

Vertrouw dus voor updates van het besturingssysteem, niet op de updatefunctie in het menu van uw apparaat. Gebruik altijd het losse computerprogramma, als de fabrikant zo'n los programma beschikbaar stelt."


Er is helaas geen Kies voor Ubuntu! Hoe krijg ik het advies van Pjotr voor elkaar onder (X)ubuntu? Indien dit niet simpel te bewerkstelligen is - en na enkele uren geworstel en zoeken moet ik wellicht tot die conclusie komen- dan blijft er toch niets anders over dan toch de 'software update' van het mijn Samsung te gebruiken lijkt me?

Overigens nog een aanvullende vraag : wanneer je je toestel geroot hebt, kun je dan nog wel gewoon het os van je toestel updaten? En is dat rooten wel veilig? Wanneer het misgaat, kun je dan terug naar de oude situatie? Zo niet, dan kan het toestel bij de vuilnis, me dunkt.

Thx!

 
Een boek doet het altijd...

Re: android updaten
« Reactie #1 Gepost op: 2014/08/21, 20:25:33 »
Root kun je altijd ongedaan maken. Als je een systeemupdate doet, wordt root uitgeschakeld en moet je dus opnieuw rooten. Natuurlijk moet je wel oppassen met het gebruiken van root. Over het algemeen zal het wel goed gaan, maar zoals je waarschijnlijk al weet van Xubuntu waar je sudo gebruikt en dus opdrachten als root kunt uitvoeren, moet je wel weten wat je doet.

Hoe dat met updaten zit weet ik verder niet. Heb geen ervaring met Samsung (en weinig met Android als *geheel* OS).

Re: android updaten
« Reactie #2 Gepost op: 2014/08/21, 20:38:47 »
Ik vond deze roothandleiding : http://www.telefoonrooten.nl/samsung/samsung-galaxy-ace-root.  Beetje veilig of niet? Ik heb er totaal geen ervaring mee...

Nu nog iemand die het antwoord weet op mijn 'update'vraag  ;)
Een boek doet het altijd...

Re: android updaten
« Reactie #3 Gepost op: 2014/08/25, 16:16:52 »
Anybody??
Een boek doet het altijd...

Frederik

  • Gast
Re: android updaten
« Reactie #4 Gepost op: 2014/08/26, 21:23:59 »
Mijn Samsung Galaxy GT-I9000 maar eens aan Xubuntu gehangen, draadloos netwerk ingeschakeld en via het menu  'Over het toestel' naar Software Update gegaan en laten controleren op updates. Het toestel is al enkele jaren oud en de server van Samsung reageert met 'Geen update beschikbaar'. Overigens werkt het toestel uitstekend en naar wens en ik heb ook nog nooit eerder naar updates gekeken. Het zal zo'n vaart niet lopen.

Re: android updaten
« Reactie #5 Gepost op: 2014/09/10, 11:21:44 »
Ik geloof dat je gelijk hebt. Las laatst nog een artikel dat het een drama is voor wat betreft het bijwerken/bijhouden van updates door de fabrikanten.  Wanneer updaten van je android os zo moeilijk dan wel onmogelijk wordt gemaakt, dan houdt het dus gewoon op en zal het inderdaad wel niet zo'n vaart lopen.

Een boek doet het altijd...

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: android updaten
« Reactie #6 Gepost op: 2014/09/10, 11:38:34 »
Mijn Samsung Galaxy GT-I9000 maar eens aan Xubuntu gehangen, draadloos netwerk ingeschakeld en via het menu  'Over het toestel' naar Software Update gegaan en laten controleren op updates. Het toestel is al enkele jaren oud en de server van Samsung reageert met 'Geen update beschikbaar'. Overigens werkt het toestel uitstekend en naar wens en ik heb ook nog nooit eerder naar updates gekeken. Het zal zo'n vaart niet lopen.

http://wiki.cyanogenmod.org/w/Install_CM_for_galaxysmtd --> http://download.cyanogenmod.org/?device=galaxysmtd
je kan m zo updaten nar android 4.4  =D =D

Re: android updaten
« Reactie #7 Gepost op: 2014/09/10, 14:03:07 »
Er is een wezenlijk groot verschil tussen een update komende van Samsung en een update voor Android zelf !
Samsung levert graag en veel onstabiele ROM's af op hun devices; reden daarvan is mogelijk de zéér hoge productie van de telefoontjes en steeds de drang te willen hebben om het nieuwste van het nieuwste te willen aanbieden aan de klant.
De softwaremakers van de (Samsung) kernel 'vergeten' al te vaak zaken als veiligheid en stabiliteit.
Daarom dat meestal maar één reeks Samsung-modellen een stabiele ROM hebben en dat de overige modellen gewoon brak zijn.
Vandaar dat rotsysteem van KIES dat je zou helpen met updates voor de ROM (= vruchteloze pogingen om een toestelletje alsnog stabiel, lees: goed werkend, te krijgen).

Voor Android zelf zijn er nauwelijks of geen updates m.b.t. dat OS, tenzij de fabrikant je probleemloos wilt overzetten op een nieuwere versie van Android (b.v. van 4.2 naar 4.4) .

Daarom adviseer ik steeds GEEN Samsung te kopen, maar eerder telefoons van Chinese makelij die werken als een Google Nexus (naakte, niet getweakte ROM van Android en geroot vanuit de fabriek) en waar updates nauwelijks of niet noodzakelijk zijn. Die Chinezen kennen zéér goed hoe ze een kernel kunnen optimaliseren voor het apparaatje en storende of falende werking van die dingen is onbestaand. Bovendien steek je gemiddeld meer dan 300€ in je zak voor een gelijkwaardig toestel dat dan niet Samsung heet. Een voorbeeld van zo'n leverancier van Chinese smartphones kan je hier vinden
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: android updaten
« Reactie #8 Gepost op: 2014/09/12, 08:21:54 »
Daarom adviseer ik steeds GEEN Samsung te kopen, maar eerder telefoons van Chinese makelij die werken als een Google Nexus (naakte, niet getweakte ROM van Android en geroot vanuit de fabriek) en waar updates nauwelijks of niet noodzakelijk zijn.

en als je toch zo'n samsung hebt, rooten die handel en cyanogenmod erop, dan heb je hetzelfde resultaat.
Samsung maakt best goede telefoons/tablets hoor! de software is alleen brak, maar gelukkig kun je daar zelf wat aan doen.