Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Programmas Windows  (gelezen 6251 keer)

KevinAhrens

  • Gast
Programmas Windows
« Gepost op: 2008/05/23, 18:49:15 »
Goedendag, ik vandaag mijn Windows XP weggegaan en Ubuntu erop gezet. En het bevalt me erg goed. Alleen het is me nog wel het een en andere onduidelijk over de programmas. Ik kan namelijk nergrens programmas vinden voor Ubuntu. IK had al programma gezien WINE waarmee je Windows programmas kan gebruiken alleen dat werkt ook niet bij alles. IK wil bijvoorbeeld ook Visual Boy Advance draaien maar dat werkt allemaal niet meer.

Heeft iemand toevallig een ideee hoe ik dat zal kunne oplossen? Of helpen met het vinden met programmas voor Ubuntu?

Alvast bedankt kevin

Offline Rulus

  • Lid
Programmas Windows
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/23, 18:51:46 »
Je kan een hoop programma's (24820) installeren via Toepassingen > Installeren/Verwijderen of Systeem > Beheer > Synaptic pakketbeheer.

Programmas Windows
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/23, 18:52:23 »
systeem=>beheer=>synaptic pakketbeheer. daar vind ge al heel wat programmas :)

wilt ge het iets makkelijker (maar beperkter) dan kunt ge kijken bij toepassingen=>installeren/verwijderen.

zorg wel eerst dat ge bij systeem=>beheer=>softwarebronnen de eerste 4 opties hebt aangevinkt (broncode en cdrom hoeven niet).

DirkJanvanderWal

  • Gast
Programmas Windows
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/23, 18:56:01 »
Kevin,

Geef even aan wat voor soort programma's je zoekt. Kun je allicht beter geholpen worden.

KevinAhrens

  • Gast
Programmas Windows
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/23, 19:03:18 »
IK zoek over het algemeen gewoon programmas wat ik ook atlijd had op Windows XP

Ik had onderander bijvoorbeeld Adobe Photoshop / Fireworks enzo alle adobe programmas. Omdat ik me zelf nogal bezig houd met het Design en Programering.

Ik had ook WAMP (apache/php/mysql etc) om dingen te testen.

Daarnaast had ik dus Visual Boy Advance ( Om game-boy spelle mee te spelen. )

Nja verder gewoon wat windows dingen. Ma het punt is dat er nergens iets staat over installatie voor Ubuntu. Dats erg jmmr.

Offline Rulus

  • Lid
Programmas Windows
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/23, 19:07:12 »
Dat komt omdat alle software geleverd wordt via Ubuntu zelf. Grafisch is GIMP (standaard geïnstalleerd) erg bekend voor fotobewerking/rasterbeelden, Inkscape is een goede vector-editor. WAMP heet in Linux LAMP en kan je installeren via
sudo taskselin de terminal, en dan LAMP server aanvinken (met spatiebalk).

KevinAhrens

  • Gast
Programmas Windows
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/23, 19:24:46 »
Thx allemaal :) Ik ben voor zover wel geholpen, ik had nog wel andere vraagje. Iederekeer als ik iets wilt doen moet ik mijn wachtwoord intypen is er een mogelijkheid om die wachtwoord standaaart intestellen?

Programmas Windows
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/23, 19:31:00 »
Kijk hier ook eens onder Wndows alternatieven: http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
« Laatst bewerkt op: 2016/01/29, 19:41:34 door asilnevs »
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Programmas Windows
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/23, 23:22:28 »
Citaat van: KevinAhrens
Thx allemaal :) Ik ben voor zover wel geholpen, ik had nog wel andere vraagje. Iederekeer als ik iets wilt doen moet ik mijn wachtwoord intypen is er een mogelijkheid om die wachtwoord standaaart intestellen?
Welkom in Linux  :-)
In Ubuntu-linux ben je standaard een "gewone" gebruiker. Dat noemen we "safety first". Niemand kan dus ongevraagd in je systeem rommelen - daar is inderdaad dat wachtwoord voor nodig.

Ik denk dat ik voor een groot deel van de leden hier spreek:
we raden je ten zeerste af om dat te automatiseren. Je zou dan een belangrijk deel van de veiligheid van je systeem weggooien.

Overigens: uit interesse: je vraag klinkt, alsof je echt bij elke handeling een wachtwoord moet geven? Wat doe je dan met je pc? Want normaliter zou je dat alleen hoeven doen als je in het hart van je systeem bezig gaat, zoals
- software installeren of verwijderen
- bepaalde systeembestanden bewerken
- etc.


Citaat van: KevinAhrens
IK zoek over het algemeen gewoon programmas wat ik ook atlijd had op Windows XP

.....

Nja verder gewoon wat windows dingen. Ma het punt is dat er nergens iets staat over installatie voor Ubuntu. Dats erg jmmr.
Misschien was je dat nog niet geheel helder, dat kan.
Linux is heel anders dan Windows.
Normaliter draaien Win-progs niet op Linux, en andersom.

Het beste zoek je naar vervangers, linux-alternatieven dus. Je hebt daar al een link voor gezien.
Mocht je geen goede vervanger vinden, of als het echt niet anders kan, dan kun je inderdaad Wine proberen en het te emuleren. Maar zoals je reeds ondervonden hebt: niet alles werkt even goed in Wine.

Wat ook kan: dual boot. Ik heb een aantal spellen, die niet (goed) draaien in Ubuntu. Die draai ik dus gewoon in WinXP.

Kun je hiermee verder?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Programmas Windows
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/23, 23:24:15 »
Citaat van: sisosteven
Ik denk dat ik voor een groot deel van de leden hier spreek:
we raden je ten zeerste af om dat te automatiseren. Je zou dan een belangrijk deel van de veiligheid van je systeem weggooien.
+1

KevinAhrens

  • Gast
Programmas Windows
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/24, 11:52:10 »
@sisosteven: Bedankt voor je uitgebreide verhaal :) Met het wachtwoord valt opzich best nog wel mee, alleen ik had eerst van dat ik veel dingen uit probeerde en alles wou kijken wat het was dat ik vaak de wachtwoord moest intypen. Maar bij normaal gebruik valt het wel mee.

En verder moet ik inderdaad naar Lunix programmas zoeken. Maar dat zijn volgens mij ook andere extenties. Het enige wat werkte op Linux Ubuntu wat ik tot nu toe nog hebt gezien waren *.deb bestanden. En dna kun je verder nog de Windows programmas emuleren zoals je al zei. Er is erg groot beperkte mogelijkheid :( This erg mooie variatie van Lunix ma der zijn weinig programmas. zover ik nog van bewust ben.

Mja bedankt verder. Gr Kevin

Offline Soul-Sing

  • Lid
Programmas Windows
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/24, 12:00:54 »
probeer eens linux alternatieven te zoeken via: http://linuxappfinder.com/
berehandig.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Programmas Windows
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/24, 12:02:02 »
lol

Offline Hij

  • Lid
Programmas Windows
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/24, 19:48:56 »
Citaat van: KevinAhrens
En verder moet ik inderdaad naar Lunix programmas zoeken. Maar dat zijn volgens mij ook andere extenties. Het enige wat werkte op Linux Ubuntu wat ik tot nu toe nog hebt gezien waren *.deb bestanden. En dna kun je verder nog de Windows programmas emuleren zoals je al zei. Er is erg groot beperkte mogelijkheid :( This erg mooie variatie van Lunix ma der zijn weinig programmas. zover ik nog van bewust ben.

Mja bedankt verder. Gr Kevin
Het zoeken van linux programma's kun je het beste niet op internet doen, maar gewoon in Ubuntu. Je hebt in je menu "Applications" -> "Add/Remove" staan. Dit opstarten en bij "show:" op "All available applications" zetten.

Hierin staan enorm veel programma's! Het voordeel is dat als je ze zo installeert je automatisch ook de updates krijgt van deze programma's vanaf je Ubuntu update! Dus nooit meer voor elk programma apart naar update's zoeken, alles verloopt dan vanzelf! Gemak dient de mens!

En vergeet niet, linux is geen windows; https://wiki.ubuntu.com/NlLinuxIsGeenWindows

Veel succes ermee!

Edit: het zoeken van programma's bedoel ik dan de installatie bestandjes, die inderdaad vaak *.deb zijn. Zoeken naar alternatieven kun je goed doen op internet bij de eerder genoemde websites en vervolgens zoek je het alternatief op in "Add/Remove"

Wil je een nog uitgebreidere programma om dingen te installeren, start dan Synaptic op. Dat staat bij "System", "Administration". Ben even vanuit gegaan dat je een Engelse versie van Ubuntu erop hebt.

Offline Mij

  • Lid
Programmas Windows
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/24, 20:12:57 »
Citaat van: Hij
Citaat van: KevinAhrens
En verder moet ik inderdaad naar Lunix programmas zoeken. Maar dat zijn volgens mij ook andere extenties. Het enige wat werkte op Linux Ubuntu wat ik tot nu toe nog hebt gezien waren *.deb bestanden. En dna kun je verder nog de Windows programmas emuleren zoals je al zei. Er is erg groot beperkte mogelijkheid :( This erg mooie variatie van Lunix ma der zijn weinig programmas. zover ik nog van bewust ben.

Mja bedankt verder. Gr Kevin
Het zoeken van linux programma's kun je het beste niet op internet doen, maar gewoon in Ubuntu. Je hebt in je menu "Applications" -> "Add/Remove" staan. Dit opstarten en bij "show:" op "All available applications" zetten.

Hierin staan enorm veel programma's! Het voordeel is dat als je ze zo installeert je automatisch ook de updates krijgt van deze programma's vanaf je Ubuntu update! Dus nooit meer voor elk programma apart naar update's zoeken, alles verloopt dan vanzelf! Gemak dient de mens!

En vergeet niet, linux is geen windows; https://wiki.ubuntu.com/NlLinuxIsGeenWindows

Veel succes ermee!

Edit: het zoeken van programma's bedoel ik dan de installatie bestandjes, die inderdaad vaak *.deb zijn. Zoeken naar alternatieven kun je goed doen op internet bij de eerder genoemde websites en vervolgens zoek je het alternatief op in "Add/Remove"

Wil je een nog uitgebreidere programma om dingen te installeren, start dan Synaptic op. Dat staat bij "System", "Administration". Ben even vanuit gegaan dat je een Engelse versie van Ubuntu erop hebt.
"Ook nu nog is het merendeel van de gevestigde Linux gebruikers zelfbewuste geeks. "
"En dan is er FOSS. Wat, zelfs vandaag nog, bijna helemaal oncommercieel is. "
Klopt tegenwoordig niet echt meer.

Offline jan11000

  • Lid
Programmas Windows
« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/25, 05:42:28 »
Ubuntu stamt af van debian, daarom zijn deb de install files, het voordeel van deb files zijn dat je deze via synaptic package manager kunt verwijderen.

Voordeel van software van de ubunru server is, geen spyware, geen virussen, software is getest voor bij ubuntu, wordt steeds geupdate(veiligheid).
Door zo te werken is je systeem snel en veilig, zeker als je vergelijkt met windows(elke keer scannen of er niet iets geinstalleerd is).

Offline Hij

  • Lid
Programmas Windows
« Reactie #16 Gepost op: 2008/05/25, 13:38:28 »
Citaat van: jan11000
Voordeel van software van de ubunru server is, geen spyware, geen virussen, software is getest voor bij ubuntu, wordt steeds geupdate(veiligheid).
Door zo te werken is je systeem snel en veilig, zeker als je vergelijkt met windows(elke keer scannen of er niet iets geinstalleerd is).
Ja dat ook nog eens! Geweldige gratis software waarbij je zeker weet dat het virus, spyware vrij is en werkt met jouw versie van Ubuntu. Het lijkt soms te mooi om waar te zijn!
Ook nog een goed punt van deze manier van software installeren is dat je het ook weer even gemakkelijk eraf kunt gooien. Hierbij heb je twee keuzes, of alleen het programma en je behoudt de configuratie bestanden, of alles eraf. Probeer dat maar eens met windows! Er blijft altijd hier en daar iets staan van een programma! Bij Ubuntu weet je zeker dat als je iets eraf gooit het ook echt weg is.

Programmas Windows
« Reactie #17 Gepost op: 2008/05/25, 15:46:24 »
Was al een jaartje geleden van plan om over te gaan stappen. Een maand geleden had ik op mijn server desktop versie geinstalleerd nu heb ik de server versie geinstalleerd. Op mijn pc heb ik wubi om alles te testen waardoor ik van de zomer compleet ga overstappen. Ik heb alleen spijt van 1 ding.

Dat ik niet eerder begonnen was om over te stappen.

Ik gebruik nu wubi FULL time en ELKE dag leer ik zoo vele bij en juist maakt het alleen maar moeilijk om nog terug te gaan naar windows. Zooo veel keus

Mensen irriteren zich aan veel dingen. En door dat zoveel keus heb je wat minder om over te zeuren, want ene programma zit anders in elkaar heeft andere opties maar zijn gemaakt voor zelfde werkzaamheden.

@KevinAhrens

Een tip. Voor programmas DIE echt op windows MOETEN volg deze tutorials heb het zelf ook :D uitterraad moet je even eerst Compiz fusion goed gaan instellen wat alleen maar fijner maakt.

video hoe het eruit zal gaan zien
http://n00buntu.blogspot.com/2007/11/tutorial-ubuntu-compiz-virtualboxmagic.html

Tutorial om het te configureren :D
http://n00buntu.blogspot.com/2007/11/howto-ubuntu-compiz-virtualbox-part-1.html

Download wel de goede versie van Vbox deze tutorial is goed maar moet package hebben van Hardy.

Programmas Windows
« Reactie #18 Gepost op: 2008/05/25, 16:18:29 »
@ Shinger,
Mooi werk  :-)
Alleen: op de tutorial staat alleen een download voor Gutsy?
Is er ook al eentje voor Hardy?

Programmas Windows
« Reactie #19 Gepost op: 2008/05/25, 16:24:17 »
Ik heb die gewoon gebruikt ZONDER enige problemen op hardy dus.. :D

Ik heb net nog even gekeken maar nu zit ik te tewijfelen van hmm heb ik die nou gebruikt of was het anders .. was halve week geleden dat ik gedaan heb en ondertussen heb ik zoveel andere dingen uitgevoerd sorry.. maar ik zal even goed kijken

Programmas Windows
« Reactie #20 Gepost op: 2008/05/25, 16:29:25 »
Citaat van: shinger
Ik heb die gewoon gebruikt ZONDER enige problemen op hardy dus.. :D
Ok,
uitstekend  :-)

Zou voor mij ook wel eens een oplossing zijn, aangezien ik nog e.e.a. op WinXP MOET doen (omdat het gewoonweg niet kan op Ubuntu).

Dank!

@ KevinAhrens:
Heb je hier wat aan? Het is namelijk jou topic. Ben benieuwd of je hiermee geholpen bent? Heb je al wat alternatieven kunnen vinden?

Programmas Windows
« Reactie #21 Gepost op: 2008/05/25, 16:36:54 »
op de site van virtualbox staat gewoon een deb voor hardy hoor. die tutorial is blijkbaar niet geupdate.

https://cds.sun.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/CDS-CDS_SMI-Site/en_US/-/USD/ViewProductDetail-Start?ProductRef=innotek-1.6-G-F@CDS-CDS_SMI

Programmas Windows
« Reactie #22 Gepost op: 2008/05/25, 16:39:38 »
Dat is waar ook ik herken het weer. Je moet de 8.04 downloaden daar kun je zoeken naar de distro die je gebruikt zag de schuifbalk niet hehe ;D dankje Nunslaughter (k)

Programmas Windows
« Reactie #23 Gepost op: 2008/05/25, 16:43:14 »
Shinger,
Heb je mail gezien,
dank voor de melding.

KevinAhrens

  • Gast
Programmas Windows
« Reactie #24 Gepost op: 2008/05/25, 22:24:01 »
IK ben zover wel geholpen. Voor photoshop en dergelijke moet je ff de oude versies pakken. Ik heb ook oude versie van Visual Boy Advance erop dus kortweg oude programmas werken via WINE. Dats al mooie voordeel en verder bedankt allemaal ! :D