Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: instaleren ubuntu  (gelezen 1035 keer)

Offline tantepoes

  • Lid
instaleren ubuntu
« Gepost op: 2011/01/09, 22:47:04 »
Hallo Kenners,
Ik heb de afgelopen dagen kennis kunnen maken met ubuntu 10.4 vanaf de cd. Na deze kennismaking lijkt het me wel wat om de overstap te maken naar Ubuntu als OS. Echter er zijn nog een paar vragen waar ik het antwoord niet op heb kunnen vinden.
Mijn begin situatie is datg ik een desktop computer heb met een asus moederbord en processer 1.7 ghz snel, 80GB hdd, en 1024 geheugen. Op dit moment draaid deze computer op XP maar dit OS werkt niet goed (meer). De installatie procedure vanaf de cd is helder ik weet dat je kan kiezen om een dualboot te maken of dat je XP kan verwijderen.
Wat ik gaarne wil weten is: 1) kan ik straffeloos kiezen voor verwijdering van XP? weet Ubuntu daarna bijvoorbeeld mijn dvd brander te vinden en mijn poorten voor o.a. usb? 2) ik heb meerder malen gelezen dat je voor het instaleren van je draadloze internet verbinding moet beginnen met een bekabelde verbinding en van daar moet instellen. Mijn probleem hierbij is dat ik geen mogelijkheid heb om mijn verbinding van een kabel te voorzien. Alles is wireless in huis. Mijn vraag dus kan Ubuntu mijn pci-kaart voor verbinding detecteren?
3) is het mogelijk om evt via een wireless usb stick verbinding te leggen?
Dit zijn voor dit moment mijn belangrijkste vragen. Eerder had ik al laten weten beginner te zijn hopelijk zijn mijn vragen niet al te dom!

Vriendelijke groet Tante

Re: instaleren ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/09, 23:14:14 »
Wat ik kan opmerken: bekabelde verbinding is altijd mogelijk? Tenzij uw pc echt geen poort heeft voor een connector van een utp-kabel. (Heb ik nog gezien bij verouderde pc's die helemaal niet ingesteld waren op netwerken.) Utp-kabel zelf mag gerust tientallen meters beslaan. Dit is misschien niet leuk maar het is wel een tijdelijke oplossing. Om helemaal gerust te zijn, vraagt u best iemand die daar iets meer van kent dan u?
Het is geen aanrader om meteen XP te verwijderen. Linux is een compleet ander besturingssysteem dan XP. Installeer Ubuntu naast XP. Komt u een jaar na in gebruikname van Ubuntu tot de conclusie dat u echt nooit Xp nog gebruikt, u kan deze nog altijd verwijderen?

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: instaleren ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/09, 23:37:04 »
Beste  tantepoes,

Wellicht heet XP wat kuchjes, maar ik zou dit niet zo snel aan de kant gooien.
Ubuntu kan vrijwel alles wat u wilt, maar het is wellicht goed dat u er eerst eens op uw gemak kennis mee maakt. Dus mijn advies zou zijn, om XP nog even te laten staan. En voor andere vragen, zo zijn we allemaal begonnen, dus u roept maar  ;). En ja, Ubuntu kan evenzeer wireless als met kabel werken, geen probleem.
En, last but not least, uw vragen zijn niet dom. Integendeel. Er bestaan geen domme vragen, wel domme antwoorden  :D
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: instaleren ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/09, 23:41:05 »
er is een site die pci-wireless en usb-wireless adapters laat zien die Out Of The Box werken, of internet nodig hebben.

https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/WirelessCardsSupported

Offline tantepoes

  • Lid
Re: instaleren ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/09, 23:51:02 »
Hallo allen,
Gezien de reactie hier nog verduidelijking. het klopt idd dat bekabeling (ook in mijn geval) mogelijk is. Het zit moeilijke zit niet in mijn systeem maar in de plek waar mijn router zich in mijn huis bevind! Aansluiten via enkele tientallen meters draad is geen optie ik bezit helaas geen draad van die afmetingen. De andere optie is om mijn pc in zijn geheel naar het lage zoldertje te verkassen is ook geen optie ik zie mij niet liggend op mijn buik de computer aansluiten en aan de instellingen werken. (Dat zegt denk ik ook wel iets over de afmeting van mijn buik :) ).
De computer waarop ik Ubuntu wil instaleren is een computer die ik over heb. Ik heb een hoofdcomputer en een laptop met windows erop. Ik ben dus niet afhankelijk van windows op de bewuste machine. Omdat XP niet lekker draaid op deze pc en ik geen internet verbinding tot stand krijg wil ik Ubuntu installeren en deze computer gebruiken om 1 Ubuntu onder de knie te krijgen en twee mijn hobbies erop uit te oefenen (muziek).
vriendelijke groet Tante

Re: instaleren ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/10, 11:27:43 »
Citaat
De computer waarop ik Ubuntu wil instaleren is een computer die ik over heb. Ik heb een hoofdcomputer en een laptop met windows erop. Ik ben dus niet afhankelijk van windows op de bewuste machine.

In dat geval zou ik, als ik van jou was, gewoon de gehele schijf gebruiken om Ubuntu te installeren en xp tegelijk te laten verwijderen. 1 OS per pc is, als je er toch meerdere hebt, best handig. Mijn twee cent.  ;)
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline jolo

  • Lid
Re: instaleren ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/10, 12:22:20 »
Alles is wireless in huis. Mijn vraag dus kan Ubuntu mijn pci-kaart voor verbinding detecteren? 3) is het mogelijk om evt via een wireless usb stick verbinding te leggen?
Als je de PC opstart vanaf de Ubuntu CD, en opstart als Live CD, dan zou je dat kunnen uitproberen. Check dan de Ubuntu documentation  https://help.ubuntu.com/8.04/internet/C/wireless-connecting.html Deze Ubuntu 8.04 instructies zijn ook te gebruiken voor Ubuntu 10.04.1 en 10.10
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: instaleren ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/10, 19:15:28 »
Het lijkt mij sowieso dat de verbinding dan ook zou moeten werken als er via de Live CD gebruik wordt gemaakt van Ubuntu. Dus, werkt het draadloos internet vanaf de Live CD? Dan zou het, mijn insziens, ook moeten werken bij een volledige installatie.

Het verwijderen van XP zou ik nog niet direct doen, je komt snel achter de gevolgen van bijvoorbeeld het ontbreken van Office (OpenOffice.Org is naar mijn idee nog steeds geen waardige vervanger, maar dat is een andere discussie). Tenzij je volledig overtuigd bent over de kracht van Ubuntu, dan is een volledige installatie met gebruik van de volledige harde schijf wel aan te raden om meer schijfruimte beschikbaar te hebben.

Succes er mee, en bij vragen horen we het wel weer...

Sjoerd

Offline tantepoes

  • Lid
Re: instaleren ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/10, 20:42:27 »
hallo allen,
bedankt voor de tips ik ga er mee aan de slag. Overigens ben ik niet bang om beroemde windows apps te missen als office deze heb ik beschikbaar op een andere computer en op het werk. Ik wil de computer voornamelijk gebruiken voor streaming van muziek en films. en het branden van cdeetjes. verder wil graag goed en snel kunnen internetten op deze pc.
nog maals dank,

groet Tante