Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: harde schijf formateren  (gelezen 27885 keer)

100Bram

  • Gast
harde schijf formateren
« Gepost op: 2007/06/21, 16:50:37 »
Ik zou graag van mijn harde schijf terug 1 geheel maken en dit formateren.
Bestaat er hier een makkelijk programmaatje voor dat ik bijvoorbeeld kan starten met een opstardiskette?

Pensacola

  • Gast
harde schijf formateren
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/21, 16:54:24 »

Offline indiana

  • Lid
Re: harde schijf formateren
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/03, 12:44:51 »
Gparted livecd
http://gparted.sourceforge.net

Moet je de live cd dus gebruiken om je harde schijf te formatteren (met Gparted)?
Ik zou daar namelijk wel de logica van inzien, maar ik wil toch even checken of ik het idd goed begrijp.

Ik wil mijn harde schijf namelijk formatteren, om vervolgens vista te installeren, en daarna ubuntu.

Offline indiana

  • Lid
Re: harde schijf formateren
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/03, 12:58:04 »
Oh, ik zie nu dat wsl de g-parted live cd wordt bedoeld en niet perse de ubuntu live cd.

Offline Jan E.

  • Lid
Re: harde schijf formateren
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/03, 12:58:11 »
Dat is idd een optie. Je zou ook op voorhand (met diezelfde CD) die schijf na het formatteren in partities kunnen verdelen. Dan hoef je dat later niet meer te doen. Indeling zou dan kunnen zijn als eerste een partitie voor Vista, daarna een partitie voor je data (NTFS, beiden); vervolgens een partitie voor Linux en daarna een Swap partitie. Groottes heb ik niet genoemd, is afhankelijk van je vaste schijf en de hoeveelheid Ram geheugen (voor de Swap partitie).

Als je deze volgorde van partities aan houdt, heb je het voordeel dat je met beide besturingssystemen een en dezelfde datapartitie kunt benaderen en gebruiken. Ik heb zelf op deze manier zeker een jaar met Windows en Linux naast elkaar gewerkt.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Re: harde schijf formateren
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/03, 13:08:10 »
Je kunt ook gewoon de Ubuntu-live-cd gebruiken, want daarop staat ook GParted. (Systeem -> Beheer -> Partitiebewerker)

Offline indiana

  • Lid
Re: harde schijf formateren
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/03, 13:10:10 »
Dat is idd een optie. Je zou ook op voorhand (met diezelfde CD) die schijf na het formatteren in partities kunnen verdelen. Dan hoef je dat later niet meer te doen. Indeling zou dan kunnen zijn als eerste een partitie voor Vista, daarna een partitie voor je data (NTFS, beiden); vervolgens een partitie voor Linux en daarna een Swap partitie. Groottes heb ik niet genoemd, is afhankelijk van je vaste schijf en de hoeveelheid Ram geheugen (voor de Swap partitie).

Als je deze volgorde van partities aan houdt, heb je het voordeel dat je met beide besturingssystemen een en dezelfde datapartitie kunt benaderen en gebruiken. Ik heb zelf op deze manier zeker een jaar met Windows en Linux naast elkaar gewerkt.

Oke, dank voor de info. Ga het vanmiddag proberen met die live cd van Gparted.
Wat partities betreft, kies ik wat voor mij het makkelijkst lijkt. Dus eerst windows installeren, en vervolgens ubuntu, waarbij de mogelijkheid is om met een schuifer de grootte van het windows gedeelte aan te passen. Ik ben van plan om die terug te brengen naar hooguit 50 gb (ik heb het eigenlijk alleen vanwege skype), en de rest is dan voor ubuntu. en automatisch wordt dan ook zo´n swap-partititie bepaald.

offtopic: maakt windows dan gebruik van diezelde swap-partittie, of maakt windows sowieso geen gebruik van een swap partitie?

Offline Jan E.

  • Lid
Re: harde schijf formateren
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/03, 13:12:16 »
windows kent geen swap partitie.. althans, bij mijn weten niet.

Maar als je dan nu al weet dat je 50 Gb voor Vista gaat gebruiken, kan je toch .... ach.. zo als jij het zegt kan het ook......  =D


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline indiana

  • Lid
Re: harde schijf formateren
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/03, 13:19:08 »
windows kent geen swap partitie.. althans, bij mijn weten niet.

Maar als je dan nu al weet dat je 50 Gb voor Vista gaat gebruiken, kan je toch .... ach.. zo als jij het zegt kan het ook......  =D

 ^-^ =D
Ik kies voor de route die ik ongeveer ken, maar ik neem direct aan dat er ook efficiëntere of snellere manieren zijn (mss probeer ik dat de volgende keer wel.)

Net even gegoogled, en lees dat windows idd geeen swap partitie heeft (het zit al in de partitie zelf besloten.)

Offline indiana

  • Lid
Re: harde schijf formateren
« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/03, 13:23:49 »
Je kunt ook gewoon de Ubuntu-live-cd gebruiken, want daarop staat ook GParted. (Systeem -> Beheer -> Partitiebewerker)

Oke, dat zou voor mij wel het makkelijkst zijn. Hoef ik ook geen dvd te spenderen aan Gparted (heb op ´t moment geen cd-r´s, vandaar)

Offline indiana

  • Lid
Re: harde schijf formateren
« Reactie #10 Gepost op: 2009/10/03, 13:35:54 »
In Gparted, moet ik dan een voor een de partities ´verwijderen,´ en vervolgens wsl op ´toepassen´ drukken? En als hij ook nog om een soort formatteren vraagt, dan moet ik, neem ik aan voor fat 32 kiezen. (ik herinner me zoiets althans, toen ik is mijn fototoestel formatteerde.)

Offline indiana

  • Lid
Re: harde schijf formateren
« Reactie #11 Gepost op: 2009/10/03, 13:40:09 »
O ja, ´formatteren als´ heet dat. Kan ik niet de hele schijf (dus alle partities) in een keer formatteren?

Offline vanadium

  • Lid
Re: harde schijf formateren
« Reactie #12 Gepost op: 2009/10/03, 14:15:15 »
Je moet een plan hebben hoe je je schijf wil gebruiken.

Dan moet je volgens dat plan je schijf indelen in partities. Daarna wordt elke partitie geformatteerd in een bepaald bestandssysteem, afhankelijk van waar je ze voor gebruikt. Voor Windows wordt normaal ntfs gebruikt, hoewel ook fat32 kan. Voor Linux wordt normaal ext3 gebruikt, hoewel ext4 stilaan standaard wordt. Een swappartitie wordt niet geformatteerd.

Offline indiana

  • Lid
Re: harde schijf formateren
« Reactie #13 Gepost op: 2009/10/03, 15:34:08 »
Je moet een plan hebben hoe je je schijf wil gebruiken.

Dan moet je volgens dat plan je schijf indelen in partities. Daarna wordt elke partitie geformatteerd in een bepaald bestandssysteem, afhankelijk van waar je ze voor gebruikt. Voor Windows wordt normaal ntfs gebruikt, hoewel ook fat32 kan. Voor Linux wordt normaal ext3 gebruikt, hoewel ext4 stilaan standaard wordt. Een swappartitie wordt niet geformatteerd.

Oke. Dan zou ik dus ook vanuit Gparted die indeling kunnen maken?
Verder, ik keek bijde optie ´create partition table´, en daaruit begreep ik dat als je dat kiest dat dan alles van de schijf wordt verwijderd. Als ik dat zou doen, zou ik dan gewoon windows en ubuntu er weer op kunnen zetten, of worden er dan dingen dramatisch gewijzigd?

Offline vanadium

  • Lid
Re: harde schijf formateren
« Reactie #14 Gepost op: 2009/10/03, 16:30:25 »
Eerst eens aangeven wat nu precies je bedoeling is ...

Offline indiana

  • Lid
Re: harde schijf formateren
« Reactie #15 Gepost op: 2009/10/03, 17:25:44 »
Eerst eens aangeven wat nu precies je bedoeling is ...

Zoals ik eerder aangaf was mijn bedoeling om te formatteren, vervolgens windows te installeren, en daarna ubuntu waarbij ik tijdens het installatieproces met de ´schuifregelaar´ het windowsgedeelte zou terugbrengen tot 50 gb, zodat het overgrote deel van de schijf (250 gb) voor ubuntu bestemd zou zijn. 

En inmiddels is het gelukt! Eerst was het een lappendeken van partities (3 swap partities, en een oude xp partitie, naast dus de vista en ubuntu partitie.) Nu is het weer overzichtelijk: vista partitie, ubuntu partitie, en 1 swap partitie. 

Of ik het gedaan heb zoals het ´moet´ dat betwijfel ik, maar ik heb uiteindelijk toch voor de ´make partition table´ optie gekozen, en toen was alles weer schoon, waarna ik vista heb geïnstalleerd, en daarna ubuntu. En alles ziet er op het eerste gezicht goed uit. Zolang het goed werkt ben ik tevreden, maar ik moet wel zeggen dat het leegmaken van de schijf wel erg snel ging, dus of het een volwaardige formateer-sessie is dat weet ik niet. Maar hij gaf aan dat er niks meer op stond en er dus 300 gb vrij was. Dus ja, en als ik nu bij Gparted kijk ziet het er ook goed uit: het windows gedeelte is ntfs, en het ubuntu gedeelte is ext3.

Offline Jan E.

  • Lid
Re: harde schijf formateren
« Reactie #16 Gepost op: 2009/10/03, 20:22:35 »
get used to it.. dit soort excersities duren in Linux maar een fractie van de tijd die je in Windows kwijt bent. Zal wel verklaarbaar zijn, maar ik weet alleen dat het zo is...


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline vanadium

  • Lid
Re: harde schijf formateren
« Reactie #17 Gepost op: 2009/10/04, 09:58:55 »
Citaat
Of ik het gedaan heb zoals het ´moet´ dat betwijfel ik
Er zijn verschillende manieren mogelijk om eenzelfde doel te bereiken, die soms elk hun eigen voordeel/nadeel hebben. Dus dat is zeker in orde.