Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Snap updates in Software Updater  (gelezen 510 keer)

Offline Basic-NL

  • Lid
Snap updates in Software Updater
« Gepost op: 2023/02/10, 09:11:07 »
Hoi allemaal,

In het programma Software Updater (Software & Updates) > Tabblad Updates kun je instellen hoe je updates wilt checken en installeren,
of je automatisch wilt controleren op updates en deze automatisch wilt installeren, of dat je dit handmatig wilt doen, en hoe vaak.
Dit geldt voor de gewone .deb software pakketten, die van oorsprong de basis van Ubuntu vormen.
Ik heb ervoor gekozen om alleen handmatig te controleren op updates en deze handmatig te installeren, zodat ik zelf het moment kies.

Helaas geldt deze keuze niet voor de nieuwere Snap software pakketten.  Hierover staat op het Tabblad Updates van Software Updater:
Snap updates worden regelmatig door het systeem gecheckt en automatisch geinstalleerd op de achtergrond.
Het programma Software Updater biedt dus geen enkele mogelijkheid om dit gelijk te laten lopen met de rest.
Weet iemand of dit iets is wat je zelf kunt aanpassen, of is "men" hiermee bezig of kun je ergens een verzoek doen om dit in te bouwen?

Ik weet dat er een commando is om Snap update check tijdelijk uit te zetten, en vervolgens een commando om handmatig te checken, maar het zou mooi zijn als dit in de Software Updater kan worden ingebouwd. Is wat minder omslachtig.

Vriendelijke groet,

Basic-NL
100% Linux sinds 07-2005, Nu: (PC) Xubuntu 22.04 LTS (Phone) Ubuntu Touch

Offline Basic-NL

  • Lid
Re: Snap updates in Software Updater
« Reactie #1 Gepost op: 2023/02/11, 13:23:48 »
Reden van mijn vraag: ik krijg (volgens mij sinds een paar dagen) soms spontaan een melding in beeld dat de software up-to-date is. Ik heb het idee dat dit met de Snap updates te maken heeft. De instellingen voor updates staan nog steeds hetzelfde.
Herkennen meer van jullie dit gedrag? Ik maak gebruik van Xubuntu 20.04 LTS.
100% Linux sinds 07-2005, Nu: (PC) Xubuntu 22.04 LTS (Phone) Ubuntu Touch

Re: Snap updates in Software Updater
« Reactie #2 Gepost op: 2023/02/11, 13:51:57 »
edit: Zie dat dit juist niet is waar TS om vraagt. Dus nee sorry geen idee hoe dit in Software Updater ingebouwd moet worden / of dat gaat gebeuren. Maar hierbij dus alsnog een overzichtje van de ongevraagde commando's ;)

Je kunt zien wanneer snap op updates gaat controleren met (geen sudo nodig)
snap refresh --time
Ik zie hier nu bijvoorbeeld:
timer: 00:00~24:00/4
last: today at 09:41 CET
next: today at 14:50 CET

Wil je alle snaps 'vasthouden':
sudo snap refresh --hold

Voorbeeld:
erik@erik-desktop:~$ sudo snap refresh --hold
[sudo] password for erik:
Auto-refresh of all snaps held indefinitely
erik@erik-desktop:~$ snap refresh --time
timer: 00:00~24:00/4
last: today at 09:41 CET
hold: 2315-05-24
next: today at 14:50 CET (but held)
Nu worden de snaps niet meer automatisch bijgewerkt. Maar je kunt nog steeds handmatig bijwerken met:
sudo snap refresh

Alle snaps weer vrijgeven voor updates kan dan met:
sudo snap refresh --unhold

De commando's zijn ook op specifieke snaps toe te passen in plaats van alle snaps. Bron: https://snapcraft.io/docs/keeping-snaps-up-to-date#heading--hold
 

« Laatst bewerkt op: 2023/02/11, 14:18:50 door erik1984 »

Offline Basic-NL

  • Lid
Re: Snap updates in Software Updater
« Reactie #3 Gepost op: 2023/02/11, 15:01:31 »
Hoi erik1984,

Bedankt voor je reactie!

Dan zal ik het updaten van Snaps voortaan op deze manier moeten doen.

Groeten,

Basic-NL
100% Linux sinds 07-2005, Nu: (PC) Xubuntu 22.04 LTS (Phone) Ubuntu Touch