Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Test touchscreen | Uitlezen informatie VCP (Virtuele com poort)  (gelezen 1499 keer)

Offline marrrriej

  • Lid
Hallo,

Ik ben bezig met het ontwikkelen van een testapplicatie voor een custom systeem. Dit systeem heeft ook een touchscreen. De controller hiervoor is van Gunze. Enkel de driver werkt niet onder de nieuwe versies van linux(ik gebruik Ubuntu 9.10). Ik heb al contact met Gunze gehad over nieuwere drivers. Helaas zijn deze er niet dus moet het op een andere manier worden opgelost. Het probleem waarom het niet werkt ligt in het feit dat Linux sinds een paar versies een nieuwe Xorg omgeving heeft die anders is ingedeeld. De driver is nog gebouwd op de oude omgeving.

De VCP driver doet het wel en deze heb ik geinstalleerd. Nu moet er een manier zijn waarop de coordinaten kunnen worden uitgelezen. In principe is de touchscreen ook een poort. Ik heb wel al gevonden waar je bijvoorbeeld muis en toetsenbord kan uitlezen. Dit zijn Hidraw0 en hidraw1.

Is er ook een manier waarop de touchscreen op deze manier uitgelezen wordt. Dan kan ik aan de hand van de coordinaten uitvinden of een tester de juiste punten op het scherm heeft aangetikt en of het scherm het uberhaupt doet. Oftewel hoe lees je een Virtuele com port uit?

Alvast bedankt.

Extra informatie: De touchscreen moet uiteindelijk gaan werken met een QNX OS. Daar werkt de touchscreen driver wel op. Dus het is bij de test niet toepassing dat er herkend wordt waar de muis heen gaat. Alleen waar het scherm wordt aangeraakt.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/29, 12:22:46 door marrrriej »

Offline mrGee

  • Lid
Re: Test touchscreen | Uitlezen informatie VCP (Virtuele com poort)
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/13, 10:44:54 »
Hallo

Die virtuele com poort, wordt die misschien gerepresenteerd als;
/dev/ttyUSB... (waar ... bijv. USB0 is) ?
Laatst ben ik bezig geweest met een Rfid lezer die ook een virtuele com poort
aanmaakt. Die was vervelend genoeg wel direct te benaderen in 9.04,  maar
niet in 9.10! Pas na een kernelupdate en als extra de ftdi drivers bij ge-installeerd
kon ik met;

stty -F /dev/ttyUSB0 speed 2400 raw cs8
de poort op de juiste snelheid en andere parameters instellen en met;
dd if=/dev/ttyUSB0 bs=1 count=11
het gewenste inlezen in een variabele; misschien lukt dat ook met die
virtuele com poort zo. Kijk even hoeveel data je in moet lezen met bs= en count=
Andere methodes om op laag nivo iets te zien;
udevadm monitor
en na installatie van pakketje joystick met
evtest /dev/input/bladiebla
ook wat info boven water krijgen.

Groeten Gerrit

-- = >  simplify if you can   -- = >