Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) Printer wordt niet gezien  (gelezen 5006 keer)

Offline Mikkel

  • Lid
(Opgelost) Printer wordt niet gezien
« Gepost op: 2013/05/08, 21:48:16 »
Heb hier een netwerk(je) van twee pc's. Aan pc1 hangt een HP Deskjet 2050-J510 series. Die printer is gedeeld, maar met geen mogelijkheid te bereiken vanaf pc2.

Vanaf hplipopensource.com heb ik hplip-3.13.4.run gedownload en daarna de wizard gedraaid die op die site staat. Hiermee kom ik tot aan het detecteren van de aanwezige printers en zie dan alleen een blanco venster, zowel als ik 'usb-apparaat' kies als wanneer ik 'netwerkprinter' kies. Ook na diverse keren aan- en uit zetten van de printer, en uit- en inpluggen van de usb-stekker terwijl de printer aan stond.
Heb geprobeerd te installeren via http://localhost:631/admin
Geprobeerd om de printer toe te voegen via het raderwieltje bovenin rechts en dan Printers.
Heb gufw geopend en ingesteld dat de service CUPS doorgang mag hebben. (Iets anders dat met een printer te maken kan hebben, zag ik niet staan.)

Misschien ben ik nog iets vergeten te melden, maar in ieder geval, op welke manier ik het ook doe, die printer geeft geen kik wanneer ik vanaf pc2 een document wil printen. :(

Toen een helder moment  :rolleyes: en in de terminal lsusb getypt. Wat blijkt: géén printer in de output. Heb dit ook even vanaf pc1 gedaan en daar staat ie er wél in.

Kan iemand me vertellen wat ik moet doen om vanaf pc2 iets te kunnen printen met een printer die aan pc1 hangt? Als eerste zal ie toch gedetecteerd moeten worden, maar hoe doe ik dat? Is het écht nodig om in de firewall het printerverkeer doorgang te verlenen, zoals ik ergens las, en is dát dan de reden dat die printer niet gedetecteerd kan worden? ???


Edit: wat me net te binnen schiet: toen ik die HP op pc1 installeerde heb ik hplip-3.11.3a.run gebruikt, toen de nieuwste versie. Maakt het verschil dat ik vanaf pc2 een andere hplip-versie heb geïnstalleerd? Botst dat met elkaar of maakt dat niets uit? 't Lijkt mij dat ie dan in lsusb toch wel te zien zou moeten zijn?

Edit2: link aangepast.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/12, 21:34:16 door Mikkel »

Re: Printer wordt niet gezien
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/08, 22:30:43 »
Mikkel,


Controleer eens je /etc/cups/cupsd.conf af alles er goed instaat....
oa:
Listen <ip-van-de-PC>:631
Allow ..../24
Bijmij hangt aan een 'print-server' (192.168.0.10) een oude HP via de parallel-poort.
Mijn cupsd.conf vind je: http://users.telenet.be/x86_64/Scripts/cupsd.conf
Kan je het een en ander vergelijken.

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Printer wordt niet gezien
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/08, 23:02:08 »
Het eerste wat me opviel toen ik cupsd.conf  van beide pc's opende, was hoe 'rommelig' die van pc2 er uitziet.
Dit is die van pc1 (waar de printer aan hangt):
#
#
# Sample configuration file for the CUPS scheduler.  See "man cupsd.conf" for a
# complete description of this file.
#

# Log general information in error_log - change "warn" to "debug"
# for troubleshooting...
LogLevel warn

# Deactivate CUPS' internal logrotating, as we provide a better one, especially
# LogLevel debug2 gets usable now
MaxLogSize 0

# Administrator user group...
SystemGroup lpadmin


# Only listen for connections from the local machine.
Listen localhost:631
Listen /var/run/cups/cups.sock

# Show shared printers on the local network.
Browsing Off
BrowseOrder allow,deny
BrowseAllow all
BrowseLocalProtocols CUPS dnssd
BrowseAddress @LOCAL

# Default authentication type, when authentication is required...
DefaultAuthType Basic

# Web interface setting...
WebInterface Yes

# Restrict access to the server...
<Location />
  Order allow,deny
</Location>

# Restrict access to the admin pages...
<Location /admin>
  Order allow,deny
</Location>

# Restrict access to configuration files...
<Location /admin/conf>
  AuthType Default
  Require user @SYSTEM
  Order allow,deny
</Location>

# Set the default printer/job policies...
<Policy default>
  # Job/subscription privacy...
  JobPrivateAccess default
  JobPrivateValues default
  SubscriptionPrivateAccess default
  SubscriptionPrivateValues default

  # Job-related operations must be done by the owner or an administrator...
  <Limit Create-Job Print-Job Print-URI Validate-Job>
    Order deny,allow
  </Limit>

  <Limit Send-Document Send-URI Hold-Job Release-Job Restart-Job Purge-Jobs Set-Job-Attributes Create-Job-Subscription Renew-Subscription Cancel-Subscription Get-Notifications Reprocess-Job Cancel-Current-Job Suspend-Current-Job Resume-Job Cancel-My-Jobs Close-Job CUPS-Move-Job CUPS-Get-Document>
    Require user @OWNER @SYSTEM
    Order deny,allow
  </Limit>

  # All administration operations require an administrator to authenticate...
  <Limit CUPS-Add-Modify-Printer CUPS-Delete-Printer CUPS-Add-Modify-Class CUPS-Delete-Class CUPS-Set-Default CUPS-Get-Devices>
    AuthType Default
    Require user @SYSTEM
    Order deny,allow
  </Limit>

  # All printer operations require a printer operator to authenticate...
  <Limit Pause-Printer Resume-Printer Enable-Printer Disable-Printer Pause-Printer-After-Current-Job Hold-New-Jobs Release-Held-New-Jobs Deactivate-Printer Activate-Printer Restart-Printer Shutdown-Printer Startup-Printer Promote-Job Schedule-Job-After Cancel-Jobs CUPS-Accept-Jobs CUPS-Reject-Jobs>
    AuthType Default
    Require user @SYSTEM
    Order deny,allow
  </Limit>

  # Only the owner or an administrator can cancel or authenticate a job...
  <Limit Cancel-Job CUPS-Authenticate-Job>
    Require user @OWNER @SYSTEM
    Order deny,allow
  </Limit>

  <Limit All>
    Order deny,allow
  </Limit>
</Policy>

# Set the authenticated printer/job policies...
<Policy authenticated>
  # Job/subscription privacy...
  JobPrivateAccess default
  JobPrivateValues default
  SubscriptionPrivateAccess default
  SubscriptionPrivateValues default

  # Job-related operations must be done by the owner or an administrator...
  <Limit Create-Job Print-Job Print-URI Validate-Job>
    AuthType Default
    Order deny,allow
  </Limit>

  <Limit Send-Document Send-URI Hold-Job Release-Job Restart-Job Purge-Jobs Set-Job-Attributes Create-Job-Subscription Renew-Subscription Cancel-Subscription Get-Notifications Reprocess-Job Cancel-Current-Job Suspend-Current-Job Resume-Job Cancel-My-Jobs Close-Job CUPS-Move-Job CUPS-Get-Document>
    AuthType Default
    Require user @OWNER @SYSTEM
    Order deny,allow
  </Limit>

  # All administration operations require an administrator to authenticate...
  <Limit CUPS-Add-Modify-Printer CUPS-Delete-Printer CUPS-Add-Modify-Class CUPS-Delete-Class CUPS-Set-Default>
    AuthType Default
    Require user @SYSTEM
    Order deny,allow
  </Limit>

  # All printer operations require a printer operator to authenticate...
  <Limit Pause-Printer Resume-Printer Enable-Printer Disable-Printer Pause-Printer-After-Current-Job Hold-New-Jobs Release-Held-New-Jobs Deactivate-Printer Activate-Printer Restart-Printer Shutdown-Printer Startup-Printer Promote-Job Schedule-Job-After Cancel-Jobs CUPS-Accept-Jobs CUPS-Reject-Jobs>
    AuthType Default
    Require user @SYSTEM
    Order deny,allow
  </Limit>

  # Only the owner or an administrator can cancel or authenticate a job...
  <Limit Cancel-Job CUPS-Authenticate-Job>
    AuthType Default
    Require user @OWNER @SYSTEM
    Order deny,allow
  </Limit>

  <Limit All>
    Order deny,allow
  </Limit>
</Policy>

#
#

En dit die van pc2:
# Show general information in error_log.
LogLevel warn
MaxLogSize 0
SystemGroup lpadmin
Port 631
Listen /var/run/cups/cups.sock
Browsing On
BrowseOrder allow,deny
BrowseAllow all
BrowseRemoteProtocols CUPS dnssd
BrowseAddress @LOCAL
BrowseLocalProtocols CUPS dnssd
DefaultAuthType Basic
WebInterface Yes
<Location />
  Order allow,deny
  Allow @LOCAL
</Location>
<Location /admin>
  Order allow,deny
</Location>
<Location /admin/conf>
  AuthType Default
  Require user @SYSTEM
  Order allow,deny
</Location>
<Policy default>
  JobPrivateAccess default
  JobPrivateValues default
  SubscriptionPrivateAccess default
  SubscriptionPrivateValues default
  <Limit Create-Job Print-Job Print-URI Validate-Job>
    Order deny,allow
  </Limit>
  <Limit Send-Document Send-URI Hold-Job Release-Job Restart-Job Purge-Jobs Set-Job-Attributes Create-Job-Subscription Renew-Subscription Cancel-Subscription Get-Notifications Reprocess-Job Cancel-Current-Job Suspend-Current-Job Resume-Job Cancel-My-Jobs Close-Job CUPS-Move-Job CUPS-Get-Document>
    Require user @OWNER @SYSTEM
    Order deny,allow
  </Limit>
  <Limit CUPS-Add-Modify-Printer CUPS-Delete-Printer CUPS-Add-Modify-Class CUPS-Delete-Class CUPS-Set-Default CUPS-Get-Devices>
    AuthType Default
    Require user @SYSTEM
    Order deny,allow
  </Limit>
  <Limit Pause-Printer Resume-Printer Enable-Printer Disable-Printer Pause-Printer-After-Current-Job Hold-New-Jobs Release-Held-New-Jobs Deactivate-Printer Activate-Printer Restart-Printer Shutdown-Printer Startup-Printer Promote-Job Schedule-Job-After Cancel-Jobs CUPS-Accept-Jobs CUPS-Reject-Jobs>
    AuthType Default
    Require user @SYSTEM
    Order deny,allow
  </Limit>
  <Limit Cancel-Job CUPS-Authenticate-Job>
    Require user @OWNER @SYSTEM
    Order deny,allow
  </Limit>
  <Limit All>
    Order deny,allow
  </Limit>
</Policy>
<Policy authenticated>
  JobPrivateAccess default
  JobPrivateValues default
  SubscriptionPrivateAccess default
  SubscriptionPrivateValues default
  <Limit Create-Job Print-Job Print-URI Validate-Job>
    AuthType Default
    Order deny,allow
  </Limit>
  <Limit Send-Document Send-URI Hold-Job Release-Job Restart-Job Purge-Jobs Set-Job-Attributes Create-Job-Subscription Renew-Subscription Cancel-Subscription Get-Notifications Reprocess-Job Cancel-Current-Job Suspend-Current-Job Resume-Job Cancel-My-Jobs Close-Job CUPS-Move-Job CUPS-Get-Document>
    AuthType Default
    Require user @OWNER @SYSTEM
    Order deny,allow
  </Limit>
  <Limit CUPS-Add-Modify-Printer CUPS-Delete-Printer CUPS-Add-Modify-Class CUPS-Delete-Class CUPS-Set-Default>
    AuthType Default
    Require user @SYSTEM
    Order deny,allow
  </Limit>
  <Limit Pause-Printer Resume-Printer Enable-Printer Disable-Printer Pause-Printer-After-Current-Job Hold-New-Jobs Release-Held-New-Jobs Deactivate-Printer Activate-Printer Restart-Printer Shutdown-Printer Startup-Printer Promote-Job Schedule-Job-After Cancel-Jobs CUPS-Accept-Jobs CUPS-Reject-Jobs>
    AuthType Default
    Require user @SYSTEM
    Order deny,allow
  </Limit>
  <Limit Cancel-Job CUPS-Authenticate-Job>
    AuthType Default
    Require user @OWNER @SYSTEM
    Order deny,allow
  </Limit>
  <Limit All>
    Order deny,allow
  </Limit>
</Policy>
JobPrivateAccess default
JobPrivateValues default
SubscriptionPrivateAccess default
SubscriptionPrivateValues default


Klopt dat wel, dat verschil in uiterlijk tussen die twee bestandjes? :|
Kan ik de cupsd.conf van pc1 gebruiken op pc2, en dan op pc2 het juiste IP-adres toevoegen op de plaatsen waar het in jouw voorbeeld ook staat? Dus o.a. bij
# Only listen for connections from the local machine.
Listen 192.168.x.x:631
of komen daar moeilijkheden van?


Edit: nu ik het gepost heb zie ik wat dat 'rommelige uiterlijk' is: de commentaarregels ontbreken. ???
« Laatst bewerkt op: 2013/05/08, 23:09:39 door Mikkel »

Re: Printer wordt niet gezien
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/09, 08:50:59 »
Mikkel,

Om eerlijk te ziijn, de cupsd.conf van de ander PC's daar heb ik nooit in gekeken.
Tot vandaag, en ziet anders uit dan die op de 'print-server' (logisch volgens mij).

Eigenlijk draai je op elke pc een 'print-server' om te printen.
Wilt je deze 'print-server' zicht baar maken in je netwek ..
Dan zal je Listen 192.168.x.x:631 in je cupsd.conf moeten zetten.
Listen localhost:631 is de PC zelf, daar heb je niets aan.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Printer wordt niet gezien
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/10, 01:01:11 »
MauRice2, bedankt voor de hulp, maar na wéér een avond van proberen, 't internet afzoeken naar foutmeldingen die verschenen, hplip proberen te verwijderen om de versie te installeren die op pc1 wordt gebruikt en een of andere 'error' zien verschijnen, tekstbestandjes aanpassen en wijzigingen weer ongedaan maken, heb ik nu schoon genoeg van die printer. Het ding doet het uitstekend, maar niet van pc2 Ubuntu  naar pc1 Ubuntu. >:(  Van pc2 Windows 7 naar pc1 Windows XP doet ie 't uit de kunst. Vanochtend (inmiddels is dat alweer gisterochtend) nog uitgeprobeerd.

Het zal wel iets zijn dat ik niet begrijp en/of verkeerd doe, maar ik snap niet dat het zó ingewikkeld moet zijn om vanaf de ene pc een printer te kunnen gebruiken die vastzit aan een pc die twee, drie meter verderop staat. >:(  Voor de doorsnee gebruiker is dit een crime.
Bovendien wordt je humeur er niet beter op als dan ook nog om de haverklap spontaan de deelopties verdwijnen van een map die op pc2 staat. Maar dat heeft niets met het gepruts met die printer te maken, want dat gebeurt al een week of twee. Pijltjes op het mappictogram ten teken dat die map gedeeld is, staan er gewoon, maar op tabblad Delen zijn alle opties uitgevinkt. Er zal vast en zeker wel een verklaring voor zijn. Alleen zie ik die niet.

Nou ja, in ieder geval bedankt voor de hulp. Voor het printen gebruiken ze dan pc1 maar. Of Windows.

Offline jolo

  • Lid
Re: Printer wordt niet gezien
« Reactie #5 Gepost op: 2013/05/10, 09:33:40 »
Had je ook al deze hyperlink gecheckt http://wiki.ubuntu-nl.org/community/PrinterDelen
Die weliswaar niet meer is bijgewerkt. Alleen is het verschil dat je Afdrukken met Ubuntu 12.04 vind in Dash home of via Systeeminstellingen. (Er van uitgaande dat de printer op pc1 wel print, met Ubuntu.) Had je daarin in Afdrukken > Server > Basisinstellingen server 'Gedeelde printers verbonden met dit systeem publiceren' wel gevinkt?

Als ik dit hier doe als een test, dan als ik op de andere pc (client pc) Afdrukken > Toevoegen en klik op Netwerkprinter, dan zie ik even later de computernaam staan van de pc met de gedeelde printer. Als ik die selecteer kan ik via Volgende en Toepassen de installatie voltooien, zodat deze in Afdrukbeheer komt te staan. En er ook daadwerkelijk geprint kan worden. Ik heb hiervoor geen handmatige wijzigingen aangebracht, in configuratiebestanden op de client pc. 

Er staat in de wiki ook nog op de client pc in afdrukken bij de Standaard server-instellingen de optie "Door andere systemen gedeelde printers tonen." te vinken. Echter is deze optie zo te zien, niet meer aanwezig in Ubuntu 13.04. Desalniettemin is daarin de gedeelde printer gewoon beschikbaar.
 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Printer wordt niet gezien
« Reactie #6 Gepost op: 2013/05/10, 11:14:01 »
Mikkel,

Een firewall die dwars zit...
Al daar eens gekeken.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Printer wordt niet gezien
« Reactie #7 Gepost op: 2013/05/10, 22:09:04 »
Had je ook al deze hyperlink gecheckt http://wiki.ubuntu-nl.org/community/PrinterDelen
Die weliswaar niet meer is bijgewerkt.

Ja, dat is het probleem met veel handleidingen die overal en nergens staan: ze zijn verouderd. Zelfs bij handleidingen waarbij afbeeldingen gebruikt worden van het standaard Bureaublad van Ubuntu 12.04, staat tekst die bij oudere versies hoort.

Citaat
(Er van uitgaande dat de printer op pc1 wel print, met Ubuntu.) Had je daarin in Afdrukken > Server > Basisinstellingen server 'Gedeelde printers verbonden met dit systeem publiceren' wel gevinkt?

Pc1 Ubuntu drukt de testpagina af en in de instellingen staat inderdaad 'Gedeelde printers.........' aangevinkt.

Citaat
......dan zie ik even later de computernaam staan van de pc met de gedeelde printer. Als ik die selecteer kan ik via Volgende en Toepassen de installatie voltooien, zodat deze in Afdrukbeheer komt te staan.

Het gekke is dat ik vanaf pc2 op een gegeven moment de gedeelde printer op pc1 kan selecteren en hij komt gewoon in 'Printers' te staan, waar ik hem tot standaard printer benoem. Alleen....... de testpagina die ik daarna wil laten printen, komt netjes in de wachtrij te staan, maar meer gebeurt er niet.
Ik zie in het Eigenschappen-venster bij 'Printerstatus' dat er wel een poging wordt gedaan om te printen, maar daarna verschijnt daar een foutmelding. 'k Heb twee verschillende gezien en die heb ik genoteerd in een Gedit-bestandje, maar dat staat op pc2 en die staat niet meer aan, dus ik kan even niet nakijken wat daar precies stond. Eén ervan was iets als: ' error: 'make' command failed with status code 2'
'k Heb geGoogled op beide foutmeldingen, maar kwam daar ook niet veel verder mee.

Citaat
Er staat in de wiki ook nog op de client pc in afdrukken bij de Standaard server-instellingen de optie "Door andere systemen gedeelde printers tonen." te vinken.

Als pc2 morgen aanstaat, kijk ik die wikipagina nog even door, jolo. In ieder geval bedankt voor de link.  :)



Edit: nog vergeten: ergens op het internet kwam ik een tip tegen van iemand, dat het hem had geholpen om in het venster Printereigenschappen bij 'Apparaat URI' exact in te vullen wat daar stond op de pc van waaraf hij wél kon printen.
Ook dit gedaan op pc2 en ook dit hielp niet.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/10, 22:42:41 door Mikkel »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Printer wordt niet gezien
« Reactie #8 Gepost op: 2013/05/10, 22:28:52 »
Een firewall die dwars zit...

Tja, die firewall. Die heeft toestemming om Samba-verkeer door te laten. Daar hoort een printer die aan één van de pc's hangt toch ook bij, zou ik zeggen. Maar zelfs met die toestemming heb ik in de smbd.conf van pc2 nog iets extra's moeten zetten voor pc1 in de gedeelde map op pc2 kon komen.
'k Heb in ieder geval wel de diverse services in die firewall bekeken, en dacht dat alleen Samba maar van toepassing kon zijn. En die stond dus al in het rijtje door te laten verkeer.
Maar het zou mij helemaal niets verbazen als die firewall nog steeds ergens een voet tegen de deur heeft, hoor.

Gisteravond was ik het gewoon zat. Voor de zoveelste avond uren bezig met de pc van een ander, die dan wel zegt dat ik er alle tijd voor kan nemen, maar ondertussen krijg je dan toch het gevoel dat ie het allemaal wel erg lang vindt duren en dat Ubuntu toch ook niet dat geweldige besturingssysteem is waar jij het altijd over hebt.
En als al die uren die ik eraan kwijt ben nou ook nog resultaat gehad hadden...... :|  Ik zoek liever dagenlang naar de oplossing voor iets dat op mijn pc niet lekker gaat, dan dat het iemand anders' pc betreft.

Re: Printer wordt niet gezien
« Reactie #9 Gepost op: 2013/05/11, 08:30:01 »
Mikkel,

Samba en CUPS zijn twee verschillende dingen en hebben niets met elkaar te maken.

Een printer delen vanaf een Windows-PC, zal best via Samba gaan... dat laat ik in het midden.
Vanaf een Linux-PC en je doet via CUPS zal je de CUPS-poort (631) open moeten gooien.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline jolo

  • Lid
Re: Printer wordt niet gezien
« Reactie #10 Gepost op: 2013/05/11, 08:44:14 »
Wat de firewall betreft.
Heb gufw geopend en ingesteld dat de service CUPS doorgang mag hebben.
Volgens http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Gufw staat de firewall standaard uitgeschakeld. Als je 'm hebt ingeschakeld op pc1 met Allow In Service CUPS, dan zou je moeten kunnen printen. Tenminste als bij jouw Afdrukbeheer op pc2 overeenkomt met mijn afbeelding. Daar komt dus geen Samba in voor.     
 
« Laatst bewerkt op: 2013/05/11, 08:53:16 door jolo »
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Printer wordt niet gezien
« Reactie #11 Gepost op: 2013/05/12, 01:26:04 »
Gisteren geen tijd gehad, dus dat wordt vanmiddag of vanavond voor ik er mee verder ga.
Dat Samba en Cups twee verschillende dingen zijn, weet ik. Maar als Samba-verkeer door mag gaan (nodig omdat op allebei de pc's ook een Windows-installatie staat) en er kan nog steeds niet geprint worden vanaf pc2, dan ga je verder kijken. Vandaar ook de Cups-service maar als 'vertrouwd' in de firewall gezet om te kijken of dat hielp. Niet dus, dus het doorlaten van Cups is alweer uitgeschakeld.
Die firewall heb ik inderdaad zelf aangezet, op allebei de pc's. Er wordt nog wel eens iets gedownload waarvoor in de router bepaalde poorten open moeten staan, en met een firewall die standaard geen vreemd volk over de vloer wil hebben, komt er niet veel binnen. ;)

Het eerste dat ik wil doen is kijken hoe ik de geïnstalleerde versie van het hplip.run-bestand kan verwijderen. De laatste keer dat ik op de site van hplipopensource.com kwam, zag ik namelijk na het invullen welke linux-versie enz. op de pc stond, dit:
'You have selected Ubuntu 12.04 using the HP Deskjet 2050 j510 All-in-one Printer.
Ubuntu 12.04 supplies HPLIP 3.12.2 and it does support your printer.'
Nu kan dit natuurlijk een niet bijgewerkte mededeling zijn, maar voor hetzelfde geld is de nieuwste versie, 3.13.4, niet geschikt voor Ubuntu 12.04.

Dus ik dacht, ik verwijder 3.13.4 en zet er de versie op die ik vorig jaar op mijn eigen pc heb geïnstalleerd. Volgens iemand op het internet werd een al geïnstalleerde versie automatisch verwijderd bij het installeren van een andere versie, maar hier natuurlijk niet. :rolleyes: 'k Heb de foutmelding in dat Gedit-bestandje op pc2 staan.
Het zal wel komen doordat ik er een oudere versie overheen wilde installeren, maar ik wist niet hoe ik de bestaande versie op een nette manier kon deïnstalleren.

En dan te bedenken dat de installatie van die printer op mijn eigen pc een fluitje van een cent was. :P Maar gelukkig kom ik tijdens het Googlen genoeg berichten tegen van mensen die ook worstelen met de installatie, terwijl het bij anderen zo makkelijk gaat. :D

Re: Printer wordt niet gezien
« Reactie #12 Gepost op: 2013/05/12, 07:53:15 »
Mikkel,

Poort 631 moet wel degelijk open staan op de PC die de printer deel.

Zie onderstaande screenshot van mijn 'print-server'.
Tussen haakjes, mijn 'print-server' is alleen te benaderen via een terminal.
Er hangt geen scherm en toestenbord aan

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Printer wordt niet gezien
« Reactie #13 Gepost op: 2013/05/12, 17:11:06 »
Poort 631 moet wel degelijk open staan op de PC die de printer deel.

Bedankt voor de tip :) , heb hem opengezet. Kon nog niet bij pc2, maar vanavond ga ik daar opnieuw mee aan de slag.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Printer wordt niet gezien
« Reactie #14 Gepost op: 2013/05/12, 21:27:34 »
Nou, ein - de - lijk heb ik vanaf pc2 die printer aan de praat, hoor. En het was dus, hoe kan het ook anders, iets heel onnozels: een ontbrekend vinkje. :rolleyes:
Poort 631 (de service CUPS) opengezet, op beide pc's, terminalcommando sudo service cups restart op beide pc's, en nog steeds geen testpagina kunnen printen vanaf pc2. :|

Daarna deze link van jolo bezocht en het was bij het eerste plaatje al raak. In Ubuntu 12.04 staat er een aantal menu's op het bovenste paneel, en die had ik in dit geval helemaal over het hoofd gezien. Ik heb bij beide pc's steeds bij Afdrukbeheer via het rechtermuisknopmenu de Eigenschappen van de printer bekeken, en daar stond ie dus als 'Gedeeld' aangegeven. Op de site onder de link hebben ze het echter over 'Serverinstellingen', en díé optie was ik nog nergens tegengekomen. ??? Tot ik de muisaanwijzer maar eens naar het bovenste paneel bewoog......... :rolleyes:
Op pc2 heb ik wel steeds de optie 'Door andere systemen gedeelde printers tonen' aangevinkt, maar op pc1 heel die Serverinstellingen dus nooit ontdekt. :P  Vinkje gezet en klaar was het. En ik heb meteen maar een handleidinkje aangemaakt voor een volgende keer. Alhoewel ik me niet kan voorstellen dat ik dit ooit nog vergeet. =D 

Iedereen bedankt voor de hulp, tips en adviezen! :)


Edit: wat ik nog vergat, het állereerste dat ik vandaag op pc2 heb gedaan is via Synaptic pakketbeheer hplip installeren. Versie 3.13.4 had ik dus gedownload vanaf hplipopensource.com, en daar kreeg ik de printer niet mee aan de praat. Daarna de oudere versie daar overheen willen installeren waarmee de printer op pc1 is geïnstalleerd en toen een foutmelding gekregen.
Synaptic installeerde versie 3.12.2, de versie die volgens hplipopensource.com dus geschikt is voor Ubuntu 12.04. Die nieuwste versie zou dus sowieso niet gewerkt hebben, vermoed ik.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/12, 21:58:35 door Mikkel »