Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installatie loopt vast  (gelezen 1388 keer)

Gast

  • Gast
Ubuntu installatie loopt vast
« Gepost op: 2006/09/09, 18:12:09 »
Bij het installeren van Ubuntu v6.06 loopt de live CD/DVD simpelweg vast. Eerst krijg ik de foutmelding "MP-BIOS bug: 8254 times not connected to IO-APIC"
Gelukkig gaat hij hierna vrolijk verder naar een leuk menu met Ubuntu, een laadbalk en blijft ie hangen op "mounting root file system..."
Eerst dacht ik dat m'n DVD misschien corrupt was, dus heb ik de CD gebrand. Die deed hetzelfde. Vervolgens heb ik de alternatieve cd gebrand, die kwam met een foutmelding dat de cd-rom drive niet gemount kon worden. Eerst dacht ik dat de harde schijf niet gemount kon worden, dus heb ik een deel hiervan omgezet naar ext2 mbv Partition Magic 8. Op het andere deel staat WinXP. Aangezien ik al wat ervaring heb met een dual-boot van XP en RedHat 9, dacht ik dat het een goed idee was om Fedora Core 5 eens te proberen, maar ook die gaf aan dat de cd-rom drive niet gemount kon worden. Als sidenote: de live-cd van Knoppix 3.6 werkte ook niet.

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is en hoe ik het kan oplossen? Alvast bedankt

Oh ja, is het verplicht om linux vanaf een cd-rom drive te installeren die als master is ingesteld? Ik heb 'm namelijk vanaf m'n dvd-drive geprobeerd en die is ingesteld als slave. Eventueel zou ik wat jumpers om kunnen zetten, maar als dit voorkomen kan worden liever niet.

Voor degenen die het willen weten, hier is mijn systeem:

- Asus A7V8X motherboard
- AMD Athlon XP 1800+ (1,53 Ghz)
- 1024 MB RAM (PC2700)
- Nvidia GF6800LE
- SB Live! 5.1

Nogmaals bedankt voor de hulp

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu installatie loopt vast
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/09, 18:23:12 »
hmmm ... ik vrees dat je hardware in Ubuntu een bug uitlokt ...
https://launchpad.net/distros/ubuntu/+source/linux-source-2.6.15/+bug/36667

En vermits de bug bevestigd is en in de linux-kernel zit zullen we moeten wachten op een update.
Maar op 't engels forum zijn er wel een paar die deze problemen hebben kunnen omzeilen:
http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=186115&highlight=stalls+boot+apic
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Rroet

  • Gast
Ubuntu installatie loopt vast
« Reactie #2 Gepost op: 2006/09/09, 19:27:03 »
de KT400 chipset van ati is al redelijk oud, je zou verwachten dat deze goed ondersteund is. Het is bekend dat de nieuwere ATI chipsets problemen hebben met de 8254 timer in de Linux 2.6.15 kernel. Dit is geen ubuntu probleem, maar zit puur in de kernel.

Je kan de dapper CD opstarten door op F6 te drukken voordat de livecd de linux kernel gaat booten, Je moet het volgende even toevoegen aan die regel:

noapic vga=771

Mogelijk dat dit ook voor jouw ati chipset het probleem oplost. Voeg aub geen nolapic acpi=off toe. Ik heb de ervaring dat de installatie dan aan het eind vast loopt nog voor grub is geconfigureerd en dan kan je weer opnieuw beginnen.

Gast

  • Gast
Ubuntu installatie loopt vast
« Reactie #3 Gepost op: 2006/09/10, 21:24:57 »
bartek en Rroet, bedankt voor de hulp. Ik eerst het noapic vga=771 toevoegen geprobeerd omdat ik niet op het engelse forum kon. Helaas bleef hij hierna hangen op "discarding IRQ #15".

Op het engelse forum las ik dat het bij sommige mensen hielp om alle USB apparaten te disconnecten en het dan nog eens te proberen. Dit werkte ook al niet, ook niet in combinatie met noapic vga=771.  Omdat ik er toen wel een beetje genoeg van begon te krijgen heb ik geprobeerd RedHat 9 te installeren (die heb ik ook op m'n laptop staan) en de installatie werkte meteen en zonder enige problemen!!!

Waarschijnlijk kan ik dus beter even wachten op de volgende uitgave van Ubuntu en mezelf ondertussen bezig houden met het installeren van een mp3-codec, vlc player en de bruutste file browser ooit: fsv (denk aan Jurassic Park "This is a Unix system, I know this" :D)

In ieder geval bedankt voor de hulp, en misschien dat ik nog eens terug kom bij de volgende release van Ubuntu.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu installatie loopt vast
« Reactie #4 Gepost op: 2006/09/10, 21:28:15 »
Veel plezier met Red Hat en tot eind oktober ... wanneer Edgy Eft in de rekken ligt ... ;)
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Ubuntu installatie loopt vast
« Reactie #5 Gepost op: 2006/09/10, 21:38:00 »
Bwa, Red Hat zal hij wel snel genoeg beu worden ;) :P
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)