Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie  (gelezen 821 keer)

Tuinvrouw

  • Gast
Installatie
« Gepost op: 2009/09/01, 21:23:02 »
Ik wil Ubuntu 9.04 installeren. Ik heb op mijn harde schijf al windows en drie andere partities waaronder Linux. Daar wil ik Ubuntu op installeren op de Linux partities naast Windows XP die op C staat maar dat gaat niet. Hij vraagt om een inlognaam en wachtwoord en dat heb ik nog niet en ik kan dat ook niet aanmaken. Help help

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/01, 21:26:13 »
Welkom op het forum!

Kijk hier eens:

http://sites.google.com/site/computertip/installeren
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/02, 08:47:56 »
Mijn advies:

1. Steek de live cd van Ubuntu in de computer en zet hem aan.
2. System>Administration>Partition editor.

Hiermee kan je de partities bewerken. Je schrijft dat je vier partities hebt, dus kan je er niet meer bijmaken. Daarvoor moet er een extended partitie komen. Daarmee kan je partities maken in partities, waardoor het aantal onbeperkt is, en geen vier meer.

3. Verwijder een partitie.
4. Maak een nieuwe partitie aan van het type extended. Anders ga je problemen krijgen, want later kan je meer partities nodig hebben.
5. Als het nodig is, maak in de extended partitie een partitie aan in plaats van de partitie die je net verwijderd hebt.
6. Sluit de partition editor.
7. Klik op het bureaublad op Install.
8. Doorloop de stappen tot de partities.
9. Kies voor handmatig specificeren.
10. De al bestaande partitie voor Ubuntu kan je aankoppelen op het punt /.

Heb je al een swap? Anders werkt de slaapstand niet en kan de computer vastlopen. Als je werkgeheugen vol is, wordt de swap gebruikt, waardoor je iets meer werkgeheugen hebt. Als de slaapstand ook moet werken moet de swap iets groter zijn dan het werkgeheugen. In de extended partitie uit stap 4 kan je dus ook een partitie maken die je aan gaat koppelen als swap

11. Koppel de partitie aan die je wilt gebruiken als swap.
12. Nu zou het goed moeten gaan.

Succes en laat maar horen of het goed is gegaan.

mvg
Thijs

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/02, 16:49:51 »
Ik heb op mijn harde schijf al windows en drie andere partities waaronder Linux. Daar wil ik Ubuntu op installeren op de Linux partities naast Windows XP die op C staat maar dat gaat niet. Hij vraagt om een inlognaam en wachtwoord en dat heb ik nog niet en ik kan dat ook niet aanmaken.

Je hebt nog geen inlognaam en wachtwoord? Die moet je pas opgeven aan het eind van een Ubuntu-installatie. Jij schrijft dat je Ubuntu nog moet installeren....... Wil je dat soms doen m.b.v. Wubi? (Kwam daarstraks namelijk een topic tegen waarin iemand een Wubi-installatie wilde doen en ook al om een naam+wachtwoord werd gevraagd.)
Ingeval van een Wubi-installatie denk ik dat met inlognaam+wachtwoord de naam+ww worden bedoeld die je voor Windows gebruikt.