Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: netwerkhulpmiddelen en rechten  (gelezen 745 keer)

Offline granaet

  • Lid
netwerkhulpmiddelen en rechten
« Gepost op: 2011/11/16, 19:51:01 »
Ha

Op een PC heb ik Ubuntu desktopversie 11.10. Een dedicated PC, geen dual boot oid, met een Intel I3 processor, 8 Gb geheugen, onboard videokaart etc. Vanaf een USB stick geinstalleerd en het draait als een zonnetje. Tijdens de installatie heb ik een gebruiker aangemaakt, via het programma 'Gebruikersaccount' zie ik dat die gebruiker van het type 'beheerder' is.

Oh ja, ik heb eigenlijk geen ervaring met Linux.

Via eth0 kan ik internetten (verbonden met mijn FrtizBox, die als HDCP fungeert). Eth0 krijgt keurig een IP adres toegekend door de FritzBox. Dat controleer ik met ifconfig.


Nu wil ik verder !
Heb een tweede netwerkkaart (eth1) toegevoegd. Deze wil ik een vast IP nummer geven.

Ik dacht dit (IP nummer geven aan eht1) te kunnen doen mbt de tool Netwerkhulpmiddelen. Als ik dit programma start krijg ik inderdaad de mogelijkheid om, onder tab IP4-instellingen, een IP adres toe te kennen. Echter de button 'Opslaan...' wordt dan niet-actief (grijs).

Waarom is die button grijs? Is het omdat ik onvoldoende rechten heb ? Of moet/kan ikopeen andere manier dat IP adres toekennen aan eth1?


groet
Granaet


met vriendelijke groet
Granaet

Offline rja

  • Lid
Re: netwerkhulpmiddelen en rechten
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/17, 14:49:59 »
Geen idee, waarom het niet werkt.

Maar je zou bijvoorbeeld via gksu gedit /etc/network/interfaces
Handmatig de netwerk configuratie kunnen doen.

Zie :

https://help.ubuntu.com/8.04/serverguide/C/network-configuration.html

Re: netwerkhulpmiddelen en rechten
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/17, 14:58:55 »
Bij mij staat in /etc/resolf conf:
    # Generated by NetworkManager
    nameserver 10.0.0.1    <------dit is mijn router
    nameserver fe80::c23f:eff:fe7c:3f88%eth0   <-------wat is dit ?    ???

Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline rja

  • Lid
Re: netwerkhulpmiddelen en rechten
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/17, 15:09:53 »
    nameserver fe80::c23f:eff:fe7c:3f88%eth0   <-------wat is dit ?    ???[/list]
    Een ipv6 nummer.