Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: touchscreen vraagje  (gelezen 873 keer)

touchscreen vraagje
« Gepost op: 2015/04/27, 17:59:18 »
Ik ben bezig aan een nieuwe app waarbij een touchscreen best handig zou kunnen zijn. Nou heb ik me nog nooit verdiept in touchscreens en heb er ook geen om mee te testen dus vraag me nog af of je hier iets extra's voor moet doen of ergens rekening mee moet houden. Of is dat gewoon hetzelfde als wanneer er een muis of toetsenbord gebruikt word?

Ik gebruik bash icm YAD voor de grafische interface.
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: touchscreen vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 2015/05/04, 00:41:42 »
In principe moet je hier geen rekening mee houden omdat een touchscreen vaak gewoon muis touches simuleert in het venster.

Maar sommige dingen zullen niet intuïtief werken. Denk bv. aan het scrollen van een lijst:
Op een touchscreen wil je op de lijst drukken en deze met je vinger naar boven of beneden slepen.
Ook gestures zoals bv. pinch wat o.a. gebruikt kan worden om te zoomen wordt niet zomaar ondersteund.
Voor al deze dingen is dus een framework nodig die touch volledig ondersteunt.

(Edit: bij YAD is dat laatste allemaal zeker niet mogelijk)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Re: touchscreen vraagje
« Reactie #2 Gepost op: 2015/05/04, 02:52:54 »
Het zou me voornamelijk te doen zijn om het scrollen dus dat gaat hem niet worden.

Thanx
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: touchscreen vraagje
« Reactie #3 Gepost op: 2015/05/31, 16:12:09 »
Wel, scrollen op zich is natuurlijk geen probleem als je gewoon (net zoals met je muis) op de scrollbalk drukt en deze naar beneden of boven beweegt.
Maar als je (zoals bv. op een smartphone) wilt scrollen door op de lijst te drukken en deze naar boven of onder te swipen,
dan zal je een uitgebreider framework nodig hebben. Voor desktop apps (eigenlijk ook mobiel) denk ik bijvoorbeeld aan Qt 5 met QML.
(bv. http://doc.qt.io/qt-5/qml-qtquick-listview.html)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)