Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Als je aan de wine moet  (gelezen 2902 keer)

Als je aan de wine moet
« Gepost op: 2009/08/27, 21:54:03 »
Soms kom ik er niet onedruit en heb ik programmas van derden nodig die alleen voor Windows geschreven zijn. De laatste maand drie voorbeelden:

Creative MP3 recovery tool
Schlecker foto album software (hema ook)
Samsung PC studio 3 (GSM)

Geen van drieen werken zonder problemen onder wine.
Recovery tool vind de MP3 speler niet
Foto album software start en stopt zichzelf weer
PC studio ondersteunt geen Bluetooth in wine.

Wie heeft iedeen voor oplossingen?

Offline Dave

  • Lid
Re: Als je aan de wine moet
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/27, 22:58:56 »
En vooral berichtje sturen naar zo'n bedrijf dat het niet werkt.
Heeft al vaak geholpen zoals bij internet bankieren.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Als je aan de wine moet
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/27, 23:07:55 »
Zolang als er geen goed Linuxalternatief is: voor Windowsprogramma's raad ik... Windows aan. Tweevoudig opstartbare PC is daarvoor heel handig.  :)

Offline keanu

  • Lid
Re: Als je aan de wine moet
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/28, 13:42:16 »
Zolang als er geen goed Linuxalternatief is: voor Windowsprogramma's raad ik... Windows aan. Tweevoudig opstartbare PC is daarvoor heel handig.  :)

hetzelfde als arie schrijft, wou dat eerst ook doen, maar dat vond ik vervelend.
ook wine wou ik proberen maar dat lukt niet met mijn cd's.

de site van virtualbox voor als je het eventueel (waarscheinlijk) nodig hebt.

http://www.virtualbox.org/wiki/Downloads


spreekt voor zich, de linux versie.
grtzzzzz keanu

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Als je aan de wine moet
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/28, 15:09:01 »
Voor je foto's af te laten drukken kan je eens in dit topic kijken: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/fotoalbum-maken/msg413756/#msg413756

Als je een nieuwe mp3speler koopt, zou ik geen Creative nemen maar eentje die met open standaarden werkt.
Hetzelfde geldt voor je telefoon, al kan dat wat lastiger zijn.

Op die manier heb je geen Windows nodig ;)
Het kost misschien wat meer tijd voordat je een nieuwe telefoon/mp3speler kan kopen, maar die tijd verdien je vanzelf weer terug omdat het werken met die apparaten daarna veel makkelijker is.

Heb je dan toch echt Windows nodig, dan is Virtualbox of een dual boot de enige oplossing.

Re: Als je aan de wine moet
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/28, 22:17:25 »
@allen

Dualboot heb ik al een tijdje. Ik heb in het verleden wel vaker linux geprobeerd naast windows. Het grote probleem was altijd om beide systemen synchroon te houden wat betreft bestanden, foto's, mail etc.

Ik heb nu virtualbox geinstalleerd en hij draait. ik had wel even een droste effect gevoel. Zal ik in vitualbox een windows machine maken met een VM die weer Ubuntu draait enzovoort.

Ik heb nog niet de tijd genomen om alle problemen te onderzoeken. Met behulp van deze link kom ik achter de meeste dingen. De installatie was supereenvoudig. Onvoorstelbaar gewoon. k ga ook nog een 3.11 machine maken en een linux machine met een opdrachtregel.

voorlopig bedankt

Offline keanu

  • Lid
Re: Als je aan de wine moet
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/30, 17:23:16 »
@allen

Dualboot heb ik al een tijdje. Ik heb in het verleden wel vaker linux geprobeerd naast windows. Het grote probleem was altijd om beide systemen synchroon te houden wat betreft bestanden, foto's, mail etc.

Ik heb nu virtualbox geinstalleerd en hij draait. ik had wel even een droste effect gevoel. Zal ik in vitualbox een windows machine maken met een VM die weer Ubuntu draait enzovoort.

Ik heb nog niet de tijd genomen om alle problemen te onderzoeken. Met behulp van deze link kom ik achter de meeste dingen. De installatie was supereenvoudig. Onvoorstelbaar gewoon. k ga ook nog een 3.11 machine maken en een linux machine met een opdrachtregel.

voorlopig bedankt

aan dit kan ik even niet aan uit

waarom is dat nodig??
grtzzzzz keanu

Re: Als je aan de wine moet
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/30, 21:46:47 »
@keanu

Dat was bedoeld als grapje.

Een vervolgvraag. Ik heb wel een Bluetooth USB adapter aan het werk in Virtualbox. Maar een memorystick werkt niet. Virtualbox herkent hem wel. De virtuele windows niet. Iemand een idee wat er mis kan zijn?

Re: Als je aan de wine moet
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/30, 21:59:46 »
en hier is een filmpje van windows dat in linux draait gecombineerd met compiz zo kan je het er mooi uit laten zien en op beide systemen tegelijk werken
http://www.youtube.com/watch?v=pTRsLW0eet0
hij gebruikt alleen denk ik wel een ander programma dan virtualbox als je wilt weten welke kan je bij de reacties kijken
« Laatst bewerkt op: 2009/08/31, 09:43:25 door sandermans15 »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Als je aan de wine moet
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/31, 01:22:41 »
en hier is een filmpje van windows dat in linux draait gecombineerd met compiz zo kan je het er mooi uit laten zien en op beide systemen tegelijk werken
http://www.youtube.com/watch?v=pTRsLW0eet0
hij gebruikt alleen wel een ander programma dan virtualbox als je wilt weten welke kan je bij de reacties kijken
Welk programma dan?

Ik zie innotek, en dit is dus wel degelijk virtualbox!
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Als je aan de wine moet
« Reactie #10 Gepost op: 2009/08/31, 10:07:11 »
het programma waarmee je die kubus kan doen en al die andere effecten heet compiz
how to voor jaunty:
http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Jaunty#Compiz_Fusion

oow is het toch virtualbox ik dacht dat het een ander programma was XD, sorry  :$
(ik heb nog nooit met virtualbox gewerkt)

werkt virtualbox goed (is het stabiel genoeg om het onstabiele windows aan te kunnen?

Offline ri3kj3

  • Lid
Re: Als je aan de wine moet
« Reactie #11 Gepost op: 2009/08/31, 11:03:31 »
Ik heb zelf mijn boekhouding voor de zaak in VB draaien (omdat dit dus echt niet werkt onder linux), en ik ben ZEER tevreden.

Belangrijke backups sla ik in een gedeelde (met mijn ubuntu-computer) map op. Mocht VB dan niks meer doen of windows XP de boel verknallen, dan heb ik in elk geval de back ups nog.

Ik moest me eerst ook wel even realiseren dat je dus eigenlijk met TWEE computers werkt dan, (je ubuntu pc en je virtuele PC) en dat je dus een netwerk moet hebben als je wilt delen (voor de printer ook) maar als het eenmaal draait, draait het goed!



Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Als je aan de wine moet
« Reactie #12 Gepost op: 2009/08/31, 11:11:00 »
Nadeel(tje) is dat je een Windows installatie CD en Windows-licentie moet hebben om Windows in Virtualbox te kunnen installeren. Van wine kan vrij gebruik gemaakt worden. :)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Als je aan de wine moet
« Reactie #13 Gepost op: 2009/08/31, 14:14:05 »
Nadeel(tje) is dat je een Windows installatie CD en Windows-licentie moet hebben om Windows in Virtualbox te kunnen installeren. Van wine kan vrij gebruik gemaakt worden. :)

daarvoor is het internet ;) je kan letterlijk van alles op vinden......
« Laatst bewerkt op: 2009/08/31, 14:17:45 door sandermans15 »

Re: Als je aan de wine moet
« Reactie #14 Gepost op: 2009/08/31, 14:19:37 »
Ik heb zelf mijn boekhouding voor de zaak in VB draaien (omdat dit dus echt niet werkt onder linux), en ik ben ZEER tevreden.

Belangrijke backups sla ik in een gedeelde (met mijn ubuntu-computer) map op. Mocht VB dan niks meer doen of windows XP de boel verknallen, dan heb ik in elk geval de back ups nog.

Ik moest me eerst ook wel even realiseren dat je dus eigenlijk met TWEE computers werkt dan, (je ubuntu pc en je virtuele PC) en dat je dus een netwerk moet hebben als je wilt delen (voor de printer ook) maar als het eenmaal draait, draait het goed!



betekent dit dan ook dat je al de instelling moet doen om internet in windows te krijgen of werkt dat gelijk

Re: Als je aan de wine moet
« Reactie #15 Gepost op: 2009/08/31, 14:42:48 »
Never nooit WINE. Heb dit een aantal maal geprobeerd, maar, behalve notepad, lukt het me niet om een ander windows programma te installeren. Ik begrijp niet waar al die mooie verhalen over WINE vandaan komen.

Heb nu al meer dan een jaar VirtualBox van Sun draaien op Ubuntu 9.04 met compiz. Fantastisch. Als je dit laat zien aan de 'echte' windows gebruiker, dan begint'ie te kwijlen.

USB stick wordt wel herkend in de virtuele Windows, maar je moet er wel wat voor doen. Nadat ubuntu de usb-stick heeft herkend, moet je in het VirtualBox window (waar Windows in draait) clicken op menu-item 'Devices' en dan op 'USB Devices'. In de getoonde lijst selecteer je jouw USB device.

Succes. Leve VirtualBox + Compiz.

Eagleman
Ubuntu user # 30077

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Als je aan de wine moet
« Reactie #16 Gepost op: 2009/08/31, 15:02:52 »
betekent dit dan ook dat je al de instelling moet doen om internet in windows te krijgen of werkt dat gelijk
Ja maar dat is (zeker in de laatste versies) heel eenvoudig. Je geeft aan of de virtuele pc een netwerkaansluiting moet hebben. Via deze (virtuele) netwerkaansluiting heb je internet (mist je Ubuntu host-pc ook internet heeft  ;)). Er zijn ook geavanceerde instellingen mogelijk om bijvoorbeeld de netwerkkaart van de Ubuntu-pc te delen (bridge).
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Als je aan de wine moet
« Reactie #17 Gepost op: 2009/08/31, 15:13:51 »
Never nooit WINE. Heb dit een aantal maal geprobeerd, maar, behalve notepad, lukt het me niet om een ander windows programma te installeren. Ik begrijp niet waar al die mooie verhalen over WINE vandaan komen.

Ik gebruik zo nu en dan nog mijn op Omnis gebaseerde administratiepakket. Ik heb dit, omdat ik de overschakeling van Ubuntu naar XP vertragend vind werken, geprobeerd te installeren in Wine.

De installatie onder Wine was razendsnel. En na installatie was de werking van het pakket ook nog eens flitsend. Het lijkt wel of het zelfs vlotter werkt dan wanneer onder XP zelf draait.

Ik ben er wel degelijk tevreden mee!

Offline ri3kj3

  • Lid
Re: Als je aan de wine moet
« Reactie #18 Gepost op: 2009/08/31, 20:24:38 »
Citaat
USB stick wordt wel herkend in de virtuele Windows, maar je moet er wel wat voor doen. Nadat ubuntu de usb-stick heeft herkend, moet je in het VirtualBox window (waar Windows in draait) clicken op menu-item 'Devices' en dan op 'USB Devices'. In de getoonde lijst selecteer je jouw USB device.

Dan moet je wel de goede versie hebben van VB, dus niet de OSE.

Re: Als je aan de wine moet
« Reactie #19 Gepost op: 2009/09/01, 20:21:30 »
Citaat
USB stick wordt wel herkend in de virtuele Windows, maar je moet er wel wat voor doen. Nadat ubuntu de usb-stick heeft herkend, moet je in het VirtualBox window (waar Windows in draait) clicken op menu-item 'Devices' en dan op 'USB Devices'. In de getoonde lijst selecteer je jouw USB device.

Dan moet je wel de goede versie hebben van VB, dus niet de OSE.

ik heb de OSE gebruik hem nog niet
maar wat is dan het verschil met die andere versie
werkt dat usb dan niet of gaat dat weer moeilijker?

waar kan ik de nieuwste versie halen? HET LIEFTS EEN ZELFUITPAKKEND bv. .deb

Offline petervs

  • Lid
Re: Als je aan de wine moet
« Reactie #20 Gepost op: 2009/09/01, 20:50:53 »
waar kan ik de nieuwste versie halen? HET LIEFTS EEN ZELFUITPAKKEND bv. .deb
http://www.virtualbox.org/wiki/Linux_Downloads

En hier staat wat meer info over het hoe en wat met VirtualBox:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/VirtualBox

groet peter
Ubuntu MATE 16.04

Re: Als je aan de wine moet
« Reactie #21 Gepost op: 2009/09/01, 21:00:29 »
waar kan ik de nieuwste versie halen? HET LIEFTS EEN ZELFUITPAKKEND bv. .deb
http://www.virtualbox.org/wiki/Linux_Downloads

En hier staat wat meer info over het hoe en wat met VirtualBox:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/VirtualBox

groet peter


BEDANKT HET IS GELUKT :D